Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Killarnas första natt i husvagn, vid Skånes djurpark. De är fantastiskt anpassningsbara, allt har gått fint hittills (23:20 på kvällen) och de sover sedan en dryg timme, inverterat skavfötters i underslafen i en 3-våningssäng. Största utmaningen var att själv åla in där också för att natta dem... :crazy:
I morgon vidare mot österlen. :)

Idag har vi varit hemma hos min bror och badat i deras pool hela dagen tillsammans med jämnåriga kusiner. Tränat på att hoppa från kanten och doppa huvudet (nåväl, en utan dem behövde väl träna mer än den andre som gör det mesta utan minsta eftertänksamhet). Grillat hamburgare och ätit glass. På vägen hem tog jag och dottern promenaden genom skogen och plockade blåbär. Stötte på en fin rådjursfamilj och lite senare en ståtlig dovhjort. Jag som brukar längta efter hösten måste ändå erkänna att det här är.. rätt ljuvligt.

Idag blev det först VC, sedan barnakuten, med äldsta grabben. Han har haft feber i två dagar, ont mellan höft och knä, på ovansidan ena benet samt vaknade med ont i huvudet. CRP på VC var 117, några timmar senare 129 på barnakuten. Övriga prover de tagit ser bra ut, alternativt har inte blivit klara, så vi fick åka hem i väntan, med direktivet att åka in igen om tillståndet försämras… Läkaren var i alla fall helt ärlig med att hon inte visste varför CRP var så högt!

...men totalt sett hade jag nog hellre varit hemma den här veckan än iväg med husvagn. Det hade varit mer avkopplande, mindre stress och fix med allt kring mat, disk, toafix etc etc. Och mer vuxensamvaro, även om den är ganska marginell även hemma. Killarna har det hyfsat okej, men inte mycket roligare än hemma.
Kanske har jag bara orimliga förväntningar.

...men totalt sett hade jag nog hellre varit hemma den här veckan än iväg med husvagn. Det hade varit mer avkopplande, mindre stress och fix med allt kring mat, disk, toafix etc etc. Och mer vuxensamvaro, även om den är ganska marginell även hemma. Killarna har det hyfsat okej, men inte mycket roligare än hemma.
Kanske har jag bara orimliga förväntningar.
Upplever samma med min yngsta, ettåring. Det är mer passning när vi är bortresta, allt är inte småbarnsanpassat, hon behöver naps, vi har inte samma bekvämligheter som hemma (skötbord, babystol på varje våningsplan, koll på var grejer finns, stort lager av allt från mat, mellis, flaskor till haklappar och leksaker). Med fyraåringen däremot är det enbart kul och han har så roligt och utvecklas massor! Och mer vuxensamvaro (om jag tänker bort yngsta ;) ) för stora är så himla bra på att leka/”läsa” själv nu och ännu mer på nytt ställe.

På Kolmården. Vad många som har med sig pottor! Mannen och stora (sju år, bara åkt Bamsekaruseller innan) åkte Wild Fire utan att mannen riktigt förstod vilken typ av bergochdalbana det var.. :eek::rofl:

Haha åh herregud! Jag var typ i chock efter att ha åkt den 😆😆
Syrrans yngsta åkte när vi var där. Då var hon åtta men hon åker allt hon får. Otrolig berg och dalbana, men 7 resor "värre" än jag förväntat mig 😆

Barnet har fått dille på de där godis-dadlarna med syrlig smak. Kreativ som satan blir han också i jakten på att få tag på dem. Kallar dem för godis gör han med 😆. (Men så länge han tror att dadlar är godis och kvarg är glass får jag väl vara tacksam.)

På barnakuten igen, läkare ringde vid 8,30 och berättade att de hittat bakterier i blodet, så nu inväntar vi vidare undersökning och åtgärder!
Bakterier i blodet betyder tydligen blodförgiftning/sepsis, vilket innebär runt en vecka på sjukhus (kan bli mer också) och antibiotika intravenöst var 8:e timma. Sjuksköterskan sa att man ofta tänker ”jättesjuk” vid sepsis, grabben har dock hyffsat allmäntillstånd! Kunde spela Roblox med kompisarna på sin telefon igår tex.

Oj vad läskigt @Fille ! Hoppas han inte kommer må sämre utan att ni fick hjälp i tid!
Än så länge känns det lovande, blir troligen dock röntgen, ifall bakterien satt sig på skelettet och det känner jag mig lite stressad över. Jag upplever dock ingen ”stress” hos vårdpersonal, varken läkare eller sjuksköterskor/undersköterskor, vilket i alla fall inger hopp. Eller så är de bada väldigt professionella!
Tur i alla fall att vi bor i Sverige, vården för barn är (enligt min erfarenhet) fantastisk ❤️

Bakterier i blodet betyder tydligen blodförgiftning/sepsis, vilket innebär runt en vecka på sjukhus (kan bli mer också) och antibiotika intravenöst var 8:e timma. Sjuksköterskan sa att man ofta tänker ”jättesjuk” vid sepsis, grabben har dock hyffsat allmäntillstånd! Kunde spela Roblox med kompisarna på sin telefon igår tex.
Men fy vad läskigt! Skönt att han ändå verkar må okej och att ni fick hjälp snabbt!

Ja, det är läskigt, han är nere över situationen och längtar hem! Tur i oturen att han har sin telefon och kan spela Roblox med kompisarna, något som är ”normalt” i alla fall!
är han pigg och uppe något?
När vi låg inne erbjöds vi tv spel på rummet också, men han kanske inte orkar?

är han pigg och uppe något?
När vi låg inne erbjöds vi tv spel på rummet också, men han kanske inte orkar?
Han spelade tv-spel igår men inte varit så taggad på det idag, mest Roblox och YouTube på telefonen. Inte uppe ur sängen mer än toa i princip, han åkte rullstol till MR idag för att kika om han vågade göra MR utan att sova, han kom fram till att han ville bli sövd. Ska röntga rygg, överben och underben. Varje del tar ca 20 min, sedan ska han göra om det med kontrast också.

Feber sedan i onsdags och ätit dåligt tar på krafterna :( Dock har det tagit mer på kroppen än på huvudet!

var inne med sonens ponny i fredags som bara krånglar, senast inflammation i bakknän och SI led (vi har åkt in och ut sen december) när han provrider där står hon endel på bakbenen och bockar men bedöms av veterinären som att hon testar honom, vi föräldrar är inte med på spåret utan tror nog att något stör än. Hur som är hon genomräntgad rygg och hals där finns inget avvikande iallafall utan hon ska nu ridas igång. (Hur ska vi våga 🤯😰)

Idag hade vi kompisar här och vid middagen körde vi varvet runt och alla fick berätta det bästa den här sommaren. När de var sonens tur säger han vet besöket i fredags för nu är hans häst frisk igen ( vi har varit på en hel del semester i sommar men vad är väll de mot en ponny 😕)

Vi har precis varit ute och nattat hästar och hör då honom berätta för henne hur glad han är att hon äntligen är frisk igen och att hon är världens bästa häst. Lyckades fånga dem på ett smygkort, mitt hjärta värker 🙁

Bifogade filer

• IMG_7617.webp
    IMG_7617.webp
    240 KB · Visningar: 82
Han spelade tv-spel igår men inte varit så taggad på det idag, mest Roblox och YouTube på telefonen. Inte uppe ur sängen mer än toa i princip, han åkte rullstol till MR idag för att kika om han vågade göra MR utan att sova, han kom fram till att han ville bli sövd. Ska röntga rygg, överben och underben. Varje del tar ca 20 min, sedan ska han göra om det med kontrast också.

Feber sedan i onsdags och ätit dåligt tar på krafterna :( Dock har det tagit mer på kroppen än på huvudet!
Oj jisses ja då hade jag också velat sova de är ju två timmar att ligga still 😳 eller iofs hade jag alltid velat sova på MR om jag fick 🙄

Fy va träligt! Har han lika ont än?

Oj jisses ja då hade jag också velat sova de är ju två timmar att ligga still 😳 eller iofs hade jag alltid velat sova på MR om jag fick 🙄

Fy va träligt! Har han lika ont än?
Ja, väldigt lång tid om jag förstått det hela rätt!
Han fick alvedon för en liten stund sedan då han kände att febern nog var påväg och hade lite ont i benet. Han har inte haft jätteont vad han sagt, bara lite eller mellanont, men han upplever ändå att det går åt bättre håll.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur