Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Vi har varit på sommarfest på förskolan idag, barnen har tränat och tränat på sångerna hela förra veckan (särskilt vid nattning…), när det väl var dags fick jag leda in dem i ledet och sedan stod de där hand i hand och såg ut som om de var på begravning medan alla barn runt om sjöng för full hals 😅. Det var mysigt hur som helst, vi åt plättar och jordgubbar och bullar och de fick visa sin avdelning och allt de gjort under terminen. Sen gick vi hem och de hoppade studsmatta medan de sjöng alla sångerna från uppvisningen klockrent 😅.

Blä. Lämnade jättearg 3-åring på förskolan imorse och det känns inte bra i magen att vi inte hann bli sams innan jag gick :( Pedagogerna tog över och jag är säker på att de löste det jättebra men ändå. Tror också det är mitt dåliga samvete som spelar in, jag bidrog en del till situationen eftersom jag var stressad över att hinna med bussen till jobbet. Så onödigt.

Igår när jag kom hem från jobbet möttes jag av stålande glada barn, där den (tidigare) hjälmskeptiske brodern ropade "Jag vill cyyykla med dig!" Så vi tog en rejäl sväng. Idag blir det brorsans tur.
Har också beställt nya fina illgröna handtag till styret, som vi ska byta till gemensamt - och en liten pakethållare så de kan ha med en liten fikaväska. 🥰

våra rutiner blir sån katastrof när de är sommar, fint väder och snaaart sommarlov!

Mannen jag och de två små barnen har hängt vid ridbanan medans stora sonen red bägge ponnysarna, nu har barnen precis ätit för sen kvällsmat, sambon lägger dem och jag ska börja med maten till oss vuxna! Jag skulle vilja ha en pappaledig sambo och sommar jämt 😁

Vi har haft sommarfest på lilla Es förskola. Hon var övertygad om att festen var för att hon fyller år (varför har man annars fest, liksom?) medan vi andra försökte förklara att hon fyller först i slutet av sommaren. Inser att vi känner fler och fler familjer i byn där vi bor, lite mysigt att ses och byta några ord med barnens kompisar och deras föräldrar :)

Sen åkte storebror med mig hem (fast det är pappavecka) för att hjälpa mig måla hans sovrum. Under tiden berättade han om/förhörde mig på Beethoven och Dag Hammarskjöld som han lärt sig om på historierummetpodden. När blev han så stor? 🥹

Ack ljuva lediga dag, H vaknade vid 5 och hade kissat i sängen, var uppe och tvättade av honom hjälpligt, bytte pyjamas och drog ur lakanen men orkade inte bädda om så han fick somna om hos oss. Kl 05.45 kommer S in och deklarerar att han inte ”orkar sova mer”, jag säger att det är natt och stoppar ner honom också i vår säng men det är såklart alldeles för trångt och H rullar in i honom hela tiden så efter mycket klagomål steg vi upp vid 06.37. Detta är barn som man får dra upp ur sängen på vardagar, varför är det alltid såhär? 😅

@julgrisen oskriven regel.

Kl. Vaknade just av en (nåja) mardröm där jag hade två okända hundar (vi var alltså hundvakt) och ettåringen att hålla ordning på ute i trädgården, när det går förbi fler hundar :nailbiting: :rofl:

Är jag stressad? Försöker mitt undermedvetna säga att vi inte ska köpa hund? Är jag EGENTLIGEN sur på min man, för stora barnet sprang in och bad honom hjälpa till (på mitt uppdrag) och han kom inte? :cautious:

Sitter och funderar på vad vi ska göra i sommar med barnen. Kolmården har varit på tapeten och kollade deras "Bamsepaket" och satt nästan kaffet i halsen, 8 tusen i sommar... Hjälp va dyrt..
Jäklar. Vi bor så nära så vi köpte årskort när de hade halva priset. Två inträden så var de betalda och vi var där många gånger/år.

Sitter med tårarna rinnande och en obehaglig klump i magen.

Skolskjutning på ett gymnasium i Österrike nu på förmiddagen med minst 8 döda och många svårt skadade. Det är ganska långt från oss men vi har bott i den staden och jag tänker på vänner från då och hoppas att deras barn är ok.
Jag har alltid känt mig trygg här och känt att ingen kommer hända men om det hände på ett gymnasium i Graz hade det lika gärna kunnat vara på min dotters gymnasium i Innsbruck.

Sitter med tårarna rinnande och en obehaglig klump i magen.

Skolskjutning på ett gymnasium i Österrike nu på förmiddagen med minst 8 döda och många svårt skadade. Det är ganska långt från oss men vi har bott i den staden och jag tänker på vänner från då och hoppas att deras barn är ok.
Jag har alltid känt mig trygg här och känt att ingen kommer hända men om det hände på ett gymnasium i Graz hade det lika gärna kunnat vara på min dotters gymnasium i Innsbruck.
Jag är från Örebro, bor inte där nu, men väl bekant med skolan som blev beskjuten där. När det dessutom visade sig att skytten är lika gammal som mig och att jag vet vem det är, kändes det väldigt jobbigt :( Man kan undra vad som driver folk till olika vansinnesdåd…

Tvillingarna blir tre om mindre än en månad. Vi började redan för ett halvår sedan att introducera potta, men har gjort det lite halvhjärtat. Inget tvång och verkligen inte varje dag men som en kul grej. Sista kanske två veckorna har vi lite mera börjat prova trosor/kalsonger, de har varit nakna och sådär. Dock inte varje dag men ändå lite mer. Idag bestämde sig Cajsa för att hon inte skulle ha blöja på förskolan, har varit där hela dagen utan en enda olycka. Tack till bästa personalen, som imorse (när jag nästan ursäktade mig att hon inte hade blöja) sa ”Vissa saker bestämmer vi vuxna inte över helt enkelt” och ”Vi påminner lite extra om toan”. Det var inga konstigheter att hon plötsligt kom med trosor!

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat