Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Lillasyster i familjen kommer utan tvekan bli den som ger mig mest gråa hår 😵‍💫 De värsta treårsutbrotten börjar ge sig, hon fyller ju fyra om typ två månader... Men viljan - den är av stål! Idag har barnen och jag varit på shoppingrunda och nästan allt har varit stora saker att gräla om i lilla Es ögon. Och även när vi inte grälat så går hon mest och muttrar för sig själv "jag gör som jag VILL... mamma bestämmer inte över mig. Det är min kropp!"

Det där med stopp min kropp är ju absolut fantastiskt att hon snappat upp så bra, synd bara att hon översätter den till att hon får göra vad hon vill med sin kropp som typ bitas och knuffas 😬

Däremellan är hon go som guld, är numera torr dygnet runt utan större bekymmer och så himla rolig och påhittig, sjunger, dansar och showar. Men humöret... 🙈

Idag var vi med ungarna på Byggmax och stod och plockade bland virket. Så sa jag till H, 3,5 år, att vi skulle gå in i butiken och köpa skruvar.
"Va, finns det där?" frågade han häpet och följde med mig in. Vi gick igenom butiken, jag plockade på mig vad vi skulle ha och vi närmade oss kassan när H bekymrat konstaterade att det faktiskt inte fanns några skruvar.
"Jo men titta, jag tog ju det nyss"
"Men inte såna man äter!"
Det tog mig några sekunder att inse att det arma barnet hade förväntat sig pastaskruvar. Nej, min son, ledsen att återigen göra dig besviken, men Byggmax saluför vanligtvis inte pastaskruvar :p

Vi har precis spenderat 3.5 vecka vid Medelhavet med våra tre barn. Det blir lite galet med de kontinentala tiderna för alla barnen men särskilt för 2 åringen. Nu håller vi på att ställa tillbaka honom till våra svenska rutiner igen vilket passar hela familjen mycket bättre. Känner mig tacksam över att leva i Sverige med vårt väder, och då drabbades vi ändå inte av värmeböljan. Personligen trivs jag bättre runt 25 grader än 30. Kanske är jag färgad av att jag är gravid i 5 månaden.

Där nere hade två åringen såna där skumgummifyllda armpuffar ala skruttringen. Jag ska omedelbart inhandla sådana här hemma. Vilken skillnad för barnet med dem. De gjorde att han kunde simma omkring självständigt i pool och hav. Hoppa från kanten och leka i vågorna. Och vi föräldrar kunde sitta och observera från skuggan med isvatten istället för att stå böjda i vattnet och hålla honom i timme efter timme. Värre var det för syskonen. Upptäckte när jag tittade på videofilmer att han roade sig med att simma fram till syskonen och trycka deras snorkel under vattnet för att få dem att komma över ytan. De snälla syskonen har inte nämnt ett ljud om detta fenomen utan bara accepterat det :laugh:

Njuter av sista tiden med endast ett litet barn. Fruktar kommande år med två små och är orolig för hur vi ska orka. Ser inte alls fram emot att ha ett spädbarn igen i kombination med en tvååring och två tonåringar. Får hoppas att det inte slutar i skilsmässa och tänka att det är en övergående tid som kommer betala sig på sikt med jämnåriga syskon. :laugh:

Lillasyster i familjen kommer utan tvekan bli den som ger mig mest gråa hår 😵‍💫 De värsta treårsutbrotten börjar ge sig, hon fyller ju fyra om typ två månader... Men viljan - den är av stål! Idag har barnen och jag varit på shoppingrunda och nästan allt har varit stora saker att gräla om i lilla Es ögon. Och även när vi inte grälat så går hon mest och muttrar för sig själv "jag gör som jag VILL... mamma bestämmer inte över mig. Det är min kropp!"

Det där med stopp min kropp är ju absolut fantastiskt att hon snappat upp så bra, synd bara att hon översätter den till att hon får göra vad hon vill med sin kropp som typ bitas och knuffas 😬

Däremellan är hon go som guld, är numera torr dygnet runt utan större bekymmer och så himla rolig och påhittig, sjunger, dansar och showar. Men humöret... 🙈

Vår 3,5 åring är likadan. ”Du bestämmer inte över mig, JAG bestämmer över mig!” och man bah.. jag frågade om du ville ha ett glas mjölk? 😅

Vår 3,5 åring är likadan. ”Du bestämmer inte över mig, JAG bestämmer över mig!” och man bah.. jag frågade om du ville ha ett glas mjölk? 😅
Iofs så lät min sjuåring exakt sådär idag också, så det verkar vara ihållande. 😵‍💫
Lillasyster: vill du leka på mitt rum, E?
Storebror: Du bestämmer faktiskt inte över mig!
Jag: Men E, hon frågade ju bara!
Storebror: Meh, JAG HÖRDE FEL!

Det är kul med en i lilla tonåren och en i trotsåldern...

På lekplats med barnen, dom är verkligen i en ålder där dom roar sig själva riktigt bra. Njuter orimligt mycket av att höra stora barnet interagera och samarbeta med andra barn och höra hur dom samtalar och lär känna varandra. Frågor om ålder, vilken skola, går dom på fritids, ska vi inte göra såhär istället för såhär etc. Sjuåringar är verkligen ganska så stora ❤️

(Meanwhile går lilla barnet runt och proklamerar att hon är drottning och att alla andra är hennes betjänter, och lekplatsen är hennes och HÖR sen 🙈)

Dottern vill inte ha sitt kök längre så tänkte sälja det. Men vad kostar dessa begagnade? Googlade och de är ganska dyra nya (1295 på ikea) men hittar inget beg. Kan inte komma in på marketplace på fb av någon anledning

Bifogade filer

• 20250710_202033.webp
    20250710_202033.webp
    88 KB · Visningar: 82
Dottern vill inte ha sitt kök längre så tänkte sälja det. Men vad kostar dessa begagnade? Googlade och de är ganska dyra nya (1295 på ikea) men hittar inget beg. Kan inte komma in på marketplace på fb av någon anledning

De ligger mellan 200-400:- häromkring på marketplace. Några ligger lite högre men då är de oftast målade och piffade.

300:- och uppåt här. De dyraste (750-800:-) är piffade och kommer med en hel del tillbehör

Tredje semesterveckan avklarad.
Nattmaten utfasad - check.
Blöjor bort på dagtid - check.
Ska det bli skönt att jobba på måndag? Japp. :grin:

Nattflaskorna var värst. Killarna vrålade så de väckte varandra, vilket sällan händer annars numera. Och mycket sömn blev det förstås inte. En dryg vecka tog det. Nån vaknar fortfarande ibland och vill ha flaska men somnar om relativt fort.

Potträningen... jag hade föreställt mig värre, utifrån att de är två. Och visst har det varit hektiskt. Men ändå inte så jävligt som jag trott. Idag var dag sju och inte en besudlad kalsong. En våt igår. Flera egeninitierade pottsittningar idag. Och några egeninitierade gräsmattekissningar. Nattblöjorna väntar vi nog litet med.

Och så har vi cyklat mycket, killarna turas om med påhängscykeln vi hänger efter min cykel. Dels småturer här ute på landet, längs nån grusväg och stannar och mikrofikar eller kastar kottar i nån bäck. Dels, första gången idag, inne i människobyn. Kryssade mellan turister i solskenet och hade det bra.
Litet bökigt att transportera cirkusföljet bara. En dubbelbarnvagn, två springcyklar, en rollator, en vuxencykel, en påhängscykel, två föräldrar, två barn, en svärmormor och en hund.

En del brutalt smärtsam magkatarr också. Men den går oftast att hålla under kontroll, med maxdos av allt möjligt.

Det har varit bra tre veckor överlag (med en hel del fint väder). Men ja, det ska bli skönt att tagga ner litet på jobbet på måndag. ;)

Låter intensivt @Snubbelfot ! Men imponerad över vad ni åstadkommit :)

@Kilauea Lillasyster snart 4 är likadan, och storebror var inte alls såhär. Hon kan verkligen inte ta ett nej, och jag tycker ändå att jag försökt vara konsekvent med gränser hela hennes liv, dvs inte sagt nej och sen ändrat mig osv. Enda positiva är att hon nuförtiden surar och har utbrott i kanske 3-5 minuter jämfört med minst en halvtimme som det var för något år sedan. Sen går det att prata med henne och bli sams igen.

Idag ska barnen och jag på bio! Lilla Es första besök, jag hoppas och tror att hon är redo att sitta stilla i den dryga timmen filmen håller på. Och skulle det bli utbrott så är det en gigantisk salong och hittills bara några få biljetter sålda så vi har plats att gå ut. Efteråt får vi se om vi orkar med ett restaurangbesök också. Imorgon börjar pappaveckan, det är första gången jag haft barnen en hel vecka i sträck sedan separationen (vi brukar ha 3-1-3-schema) och det har verkligen gått över förväntan. Men det underlättar ju när man kan ta lite sovmorgon och inte behöver stressa med hämtning och lämning såklart.

Vi testar något nytt att smaka varje dag på semestern nu, det är superkul! Vi har testat passionsfrukt, picklad rödlök, pistagebulle och dryck med kolsyra. Våra barn smakar gärna och det är så kul att se deras reaktioner. Dottern har gillat allt hittills och sonen har knappt gillat något, men vill ändå smaka flera gånger. Idag när vi handlade lördagsgodis köpte vi sånt pulver som knastrar i munnen, jag har svårt att se att dom kommer gilla det men det blir säkert en rolig grej att testa!

Vi har inte anpassat vår matlagning så mycket efter småbarnslivet och det har gått bra med våra barn, så det är roligt att fortsätta kunna utmana deras smaksinnen. Jag har dock en vän som är selektiv ätare och har sett på nära håll vad press i barndomen kan ge för konsekvenser, så vi är noggranna med att det alltid är frivilligt att testa, hur mycket man vill äta osv. Men ett tips om någon annan tycker att det verkar roligt. Såhär på semestern kan det ju vara lite svårt att hitta på saker att göra hela tiden. Att leta ut något helt nytt på ett café eller i affären varje dag har varit rätt kul sysselsättning!

Jag och stora lekte en lek i bilen, på engelska! Han är snart sju och jag är så imponerad.

För övrigt favoritleken just nu "jag tänker på..."
(tex ett djur). De andra får ställa ja eller nej-frågor och gissa vad som tänks på :)

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka