Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Idag har vi firat lilla E som blir fyra år nästa vecka 🥳 Så mysig dag när alla kusiner från 10 till 3 år lekt ihop. Paketöppningen resulterade i enhörningar och enhörningar och ännu fler enhörningar. Lilla E hoppade högt av glädje och sprang runt och tackade alla med kramar, vet ingen som blir så glad för paket som hon 😁❤️

Såhär ställde för övrigt min unge upp sig när jag skulle ta kort på henne på kalaset, vem har lärt henne posera?! 🙈😁🤩
PXL_20250823_144422214~2.webp

Bland händer saker som får en att stanna upp och fundera över livet.

Ett barn (7år) som vi känner har drabbats av leukemi. Barnet spelar i min sons fotbollslag och går i min dotters klass.
Så svårt också att veta hur vi ska göra för att stötta familjen. Vi känner barnet bra men är inte nära vänner med familjen.

Laddar mentalt för Liseberg imorgon. Killarnas första gång, min... 250:e? (Har jobbat där) Blir kul, intalar jag mig och hoppas! :banana:
Sex(!) timmar. Och överraskande mycket folk i parken, särskilt småbarnsfamiljer. Men killarna levererade. Två år och elva månader och inte ett enda tröttgnäll på hela dagen. Sen är föräldrarna totalt slut, men det får man väl hacka i sig. ;)

Vi håller på att träna på att cykla utan stödhjul, H har varit ute med sin pappa varje dag den senaste veckan och idag cyklade han kanske 20 meter helt själv! Jag är så imponerad av honom, han var jätterädd i början men har verkligen kämpat på! Nu är han så stolt ❤️. S är inte riktigt där att han vill testa än, men jag hoppas att det ska komma när han ser sin bror cykla själv så småningom.

Idag var vi lite sena till förskolan. Vi brukar gå hemifrån 7.30 och det brukar ta ungefär en kvart tills vi är på plats, har hängt in alla saker på hyllorna och kan lämna. Nu var vi lite sena vid starten och glömde dessutom sonens napp, så vi fick vända tillbaks. På väg till förskolan igen var klockan strax innan 8 och.. herregud vilken skillnad i rörelse 🙃 Fullt med barn som cyklade förbi, våra barn brukar cykla rätt fritt på sina springcyklar men nu fick de hålla in till kanten och stanna till och från. Fullt med barn på torget som vällde in på F-9 skolan i klungor. Dottern brukar lyfta fötterna och rulla ner för torget som är i nedförsbacke men nu fick de smyga fram mellan de stora barnen och ropade "Vi klarade det!" när de kom fram på andra sidan 😅 Även förskolegården var ganska full när jag tillslut skulle säga hejdå 8.10. Två barn som var ledsna och full fart på de som redan börjat leka. Mina är ganska okomplicerade vid lämning så det gick fint. Men... puh! Jag tror vi ska fortsätta att starta före alla andra fram tills att skolan börjar och vi har en fast tid. Att ha en lugn väg till förskolan och enbart några få barn på plats när vi kommer dit gör verkligen skillnad i tempot och känslan på morgonen.

Idag var vi lite sena till förskolan. Vi brukar gå hemifrån 7.30 och det brukar ta ungefär en kvart tills vi är på plats, har hängt in alla saker på hyllorna och kan lämna. Nu var vi lite sena vid starten och glömde dessutom sonens napp, så vi fick vända tillbaks. På väg till förskolan igen var klockan strax innan 8 och.. herregud vilken skillnad i rörelse 🙃 Fullt med barn som cyklade förbi, våra barn brukar cykla rätt fritt på sina springcyklar men nu fick de hålla in till kanten och stanna till och från. Fullt med barn på torget som vällde in på F-9 skolan i klungor. Dottern brukar lyfta fötterna och rulla ner för torget som är i nedförsbacke men nu fick de smyga fram mellan de stora barnen och ropade "Vi klarade det!" när de kom fram på andra sidan 😅 Även förskolegården var ganska full när jag tillslut skulle säga hejdå 8.10. Två barn som var ledsna och full fart på de som redan börjat leka. Mina är ganska okomplicerade vid lämning så det gick fint. Men... puh! Jag tror vi ska fortsätta att starta före alla andra fram tills att skolan börjar och vi har en fast tid. Att ha en lugn väg till förskolan och enbart några få barn på plats när vi kommer dit gör verkligen skillnad i tempot och känslan på morgonen.

Ja det är verkligen vårt morgonhack nummer 1 också! Lämna stora barnen på morgonfritids och lilla på förskolan vid typ 07:40. Ingen annan är ute och går, det är lugnt vid lämning så hinner prata med personalen och om man skulle vara sen så har man lite marginal tills skolan egentligen börjar vid 8.

Vi håller på med den kanske minst charmiga delen av föräldraskapet som ingen varnar en för. Håller återigen på att rensa garderoberna hos tre pojkar som växer ur alla kläder två gånger om året och planerar vad som ska fyllas på inför hösten :crazy:

Var därföf på köpcenter i helgen (min version av skärseld) och blev så full i skratt. 2 åringen avslöjade vem som har äldre bröder. Han gjorde 5 meters rusher med händerna kopplade som om han höll en pistol och stannade sen i nån sort actionpose och siktade med sin osynliga pistol. Exakt som 11 åriga storebror leker. :rofl: såg fruktansvärt roligt ut då det känns så olämpligt och icke åldersadekvat lek för en 2 åring och vi såg återigen ut som totalt olämpliga föräldrar antar jag haha.

Tur jag fick barn så sent i livet när jag äntligen slutat bry mig om vad andra säger, mina nerver hade inte klarat det tidigare.

Vi håller på med den kanske minst charmiga delen av föräldraskapet som ingen varnar en för. Håller återigen på att rensa garderoberna hos tre pojkar som växer ur alla kläder två gånger om året och planerar vad som ska fyllas på inför hösten :crazy:

Var därföf på köpcenter i helgen (min version av skärseld) och blev så full i skratt. 2 åringen avslöjade vem som har äldre bröder. Han gjorde 5 meters rusher med händerna kopplade som om han höll en pistol och stannade sen i nån sort actionpose och siktade med sin osynliga pistol. Exakt som 11 åriga storebror leker. :rofl: såg fruktansvärt roligt ut då det känns så olämpligt och icke åldersadekvat lek för en 2 åring och vi såg återigen ut som totalt olämpliga föräldrar antar jag haha.

Tur jag fick barn så sent i livet när jag äntligen slutat bry mig om vad andra säger, mina nerver hade inte klarat det tidigare.
Usch ja, klädrensning och inköp inför ny säsong hatar jag mest av allt. När man dessutom inte bor ihop med barnens andra förälder och ska försöka ha koll på vad som finns här eller där så suger det extra mycket. Nu efterlyste dom vantar och gummistövlar till lilla E på förskolan och jag fick ignorera det förra veckan och imorse eftersom de befinner sig hos pappan :(

Ja, detta med bonusfamiljer är extra besvärligt. Vi gav tillslut upp och slutade dela kläder. Dubbla uppsättningar helt enkelt. Synd om barnen men bättre att då kunna åka dit med "våra" vantar och mössa i den situationen du är i nu. Så vet man att de inte fryser

Klädrensning pågår här också, med två lika stora barn som växer ur allt samtidigt och aldrig kan ärva av varandra är det en dyr historia 😬, även om jag numera köper nästan allt begagnat. Det är obegripligt hur snabbt alla byxor blir för korta eller får hål på knäna, jag tycker inte att jag gör annat än att köpa byxor till de där barnen.

Kläder ja, och vintergarderob m m... kan ju relatera precis till @julgrisen, och vi köper också jättemycket begagnat. 😬 Fast vi har en stor fördel också - vi har en knapp halvtimme till Gekås. Det blir inte ett dugg roligare men avsevärt mycket mer kostnadseffektivt. Genom åren, och med bonusbarnen i förra livskapitlet, har det sparats mååånga tusenlappar på att handla barnkläder där. Hade ju inte varit värt det om man har längre att åka, men just när det är nästgårds...

Ja, detta med bonusfamiljer är extra besvärligt. Vi gav tillslut upp och slutade dela kläder. Dubbla uppsättningar helt enkelt. Synd om barnen men bättre att då kunna åka dit med "våra" vantar och mössa i den situationen du är i nu. Så vet man att de inte fryser
Vi har alltid haft dubbla uppsättningar på det mesta här också. Problemet är att när man har byte via skola/fsk så måste dom ju ha med sakerna även på bytesdagen... Och sen följer de med till andra föräldern...

Vi har istället principen "allt i säsong ska vara på skola/fsk" men det hjälper inte alltid

Kläder ja, och vintergarderob m m... kan ju relatera precis till @julgrisen, och vi köper också jättemycket begagnat. 😬 Fast vi har en stor fördel också - vi har en knapp halvtimme till Gekås. Det blir inte ett dugg roligare men avsevärt mycket mer kostnadseffektivt. Genom åren, och med bonusbarnen i förra livskapitlet, har det sparats mååånga tusenlappar på att handla barnkläder där. Hade ju inte varit värt det om man har längre att åka, men just när det är nästgårds...
Vi kanske skulle samarbeta, du shoppar åt mig på Gekås och jag lämnar över allt mina barn växer ur 😅

Precis detta tänkte jag på igår när jag rensade i garderoberna! Jisses vad orimligt mycket tid som går åt till att sortera kläder, lägga undan, kolla storlekar, köpa... Hallå FÖRVARINGEN i väntan på att ett syskon ska växa i kläderna?? Vi har påsar och lådor med kläder överallt.

Jag blir stressad när det är rea. Som nu, har hittat en bra vinteroverall av favoritmärket på rea men jag blir jätteosäker på om jag ska köpa strl 122 eller 128 till sexåringen. Det är ju ett tag kvar till vintern liksom, han kanske växer järnet i höst? Köper gärna riktigt bra ytterkläder och det känns värt att köpa nytt eftersom vi har tre barn som ska använda kläderna. Men de är ju ganska dyra då så jag vill verkligen passa på när det är rea... Vilket det ju alltid är långt före den säsong de ska användas.

Åh! Du fångade verkligen alla de hemska ångestdelarna. Sen är det där när man ska sortera in i förrådet till yngre syskon. Ska jag sortera efter säsong eller storlek? Jag vet! Jag satsar på total beslutsångest och kör en ohelig blandning av de två. Sen inte att förglömma de där slaskpåsarna man trycker ner när man hittar kvarglömda saker i för små storlekar. Hur sorterar man in de sentimentala kläderna? Eller skärp, utklädnad, hattar och andra udda föremål?

Vi är nu klara med utrensningen av alla pojkarnas garderober och fått en ledig låda till lillasyster som kommer om en månad. I helgen ska vi ge oss i kast med förrådet :wtf:

Resulterade bara i ett gräl mellan mig och maken. Jag tar det som en win! :rolleyes:

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur