Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

VAB idag igen.. Vår tjej född 2021 har feber och är förkyld. Det är 18:onde dagen detta år vi vabbar, trodde man skulle komma ur det här? 18 vabbdagar, det är liksom nästan fyra veckor, är inte det ovanligt mycket?
Vi har 9 dagar på fröken som började 18 augusti!
Men hon är ju född 24.

Men får men två längre eländen är man ju snabbt uppe i 18 dagar.

VAB idag igen.. Vår tjej född 2021 har feber och är förkyld. Det är 18:onde dagen detta år vi vabbar, trodde man skulle komma ur det här? 18 vabbdagar, det är liksom nästan fyra veckor, är inte det ovanligt mycket?
Alla jag känner har haft såna år där man inte lyckas få mer än en tvån vabbfria veckor på 6 månader. Det är psykiskt nedbrytande. Men sen nästa år kan man vara nästan befriad från VAB

Jag läste någonstans att snittet med småbarn är 9 dagar per år. Men det är vab som folk anmäler, sannolikt är det väl det dubbla räknat med när en mor- eller farförälder har barnet, föräldrar jobbar hemifrån och byter av varandra osv.

Men jag håller med det som skrivits ovan. Det kan nog variera kraftigt från år till år och längre sjukdomar slukar ju verkligen dagar. Dotterns kusin, som är jämnårig (2022) var sjuk otroligt ofta förra vintern. Jag tyckte så synd om dem, han hann knappt komma tillbaks innan han skulle hem igen och det kändes som det aldrig skulle ta slut.

Jag läste någonstans att snittet med småbarn är 9 dagar per år. Men det är vab som folk anmäler, sannolikt är det väl det dubbla räknat med när en mor- eller farförälder har barnet, föräldrar jobbar hemifrån och byter av varandra osv.

Men jag håller med det som skrivits ovan. Det kan nog variera kraftigt från år till år och längre sjukdomar slukar ju verkligen dagar. Dotterns kusin, som är jämnårig (2022) var sjuk otroligt ofta förra vintern. Jag tyckte så synd om dem, han hann knappt komma tillbaks innan han skulle hem igen och det kändes som det aldrig skulle ta slut.
Oj, nio känns lite tycker jag! Vi är uppe i elva än i år och då har nog inte min sambo anmält alla sina dagar för det ser lite spretigt ut i vab-kalendern och han brukar glömma det.

Oj, nio känns lite tycker jag! Vi är uppe i elva än i år och då har nog inte min sambo anmält alla sina dagar för det ser lite spretigt ut i vab-kalendern och han brukar glömma det.
Nej 9 är verkligen lite.. men så var ju mitt (och även era) mindre under pandemin med tillkommande regler också. I år har jag inte vabbat mycket men varit sjuk desto mer själv, tror jag kommit upp i 15 sjukdagar på egen hand och kanske sammanlagt 5-6 vab dagar. Min sambo vabbar inte (kan inte pga ej schemalagd när han är hemma) så kanske är vi uppe i 9 sjukdagar ändå? Då vobbar jag ändå en del nuförtiden.
I våras hade jag nog bara 1 eller 2 vabdagar men ironiskt nog hade jag 3 veckors sjukdom (lunginflammation)..

Jag var tvungen att kolla. Vi har 9 dagar hittills och tror vi har anmält nästan alla, mormor kan ha haft sonen en dag också. Det på två barn då.

Enligt Försäkringskassan är det 9 dagar per år i snitt år 2024 per 2-åring. Så det är ju för ett barn då, och som sagt anmälda dagar. Har man fler barn blir det väl fler dagar, även om barnens sjukdomar ibland infaller samtidigt.

Men, känns som att det är hiskeligt individuellt? Ett snitt säger ju inte hur ofta en familj vabbar utan lika gärna att vissa vabbar mycket mer och andra mindre.

Jag var tvungen att kolla. Vi har 9 dagar hittills och tror vi har anmält nästan alla, mormor kan ha haft sonen en dag också. Det på två barn då.

Enligt Försäkringskassan är det 9 dagar per år i snitt år 2024 per 2-åring. Så det är ju för ett barn då, och som sagt anmälda dagar. Har man fler barn blir det väl fler dagar, även om barnens sjukdomar ibland infaller samtidigt.

Men, känns som att det är hiskeligt individuellt? Ett snitt säger ju inte hur ofta en familj vabbar utan lika gärna att vissa vabbar mycket mer och andra mindre.

Ja om nio dagar per barn är vad man anmäler så är ju antalet sjukdagar något helt annat egentligen. Många som inte tar ut vab från FK även om barnen är hemma sjuka från förskolan. Men även om vab alltid tagits ut så påverkar det ju även om man har fler barn. Det är ju inte säkert att föräldrarna till de här tvååringarna vabbat för just dem ifall flera syskon är sjuka samtidigt. Sen har ju även just tvååringar en högre tendens att ha föräldrar som är föräldralediga med nyfödda syskon, vilket gör uttagen vab ännu lägre för just dem...

Ja om nio dagar per barn är vad man anmäler så är ju antalet sjukdagar något helt annat egentligen. Många som inte tar ut vab från FK även om barnen är hemma sjuka från förskolan. Men även om vab alltid tagits ut så påverkar det ju även om man har fler barn. Det är ju inte säkert att föräldrarna till de här tvååringarna vabbat för just dem ifall flera syskon är sjuka samtidigt. Sen har ju även just tvååringar en högre tendens att ha föräldrar som är föräldralediga med nyfödda syskon, vilket gör uttagen vab ännu lägre för just dem...
Lånar knapp..

Nio låter verkligen lite! Jag kunde bara se vad jag ansökt om, sambon har tagit mer än mig, men jag har bara ansökt om 0,5 dagar iår och 1,25 dagar förra året..men jag jobbar skift och sambon egenföretagare så vi lyckas ofta pussla ihop det så att vi kan jobba så mycket som möjligt. Förut kunde man se i förskole-appen vilka datum hon varit frånvarande men det var nollställt nu. Men har för mig att det var 1-3 dagar var 4-6:e vecka ungefär första två åren..

Dottern har hittat något barnprogram på svt med Johan Glans, Jag brukar tycka att han är rolig men det här var ju bara löjligt.

Min son verkar leva efter vissa regler just nu.

1. PRATA BARA I VERSALER OCH UTAN UPPEHÅLL!
2. Upprepa samma fråga flera gånger. Avbryt när du får svar och ställ frågan igen. Upprepa. I VERSALER!
3. Spill minst hälften av allt du äter och dricker på marken. Minst.
4. Se hur länge du kan fortsätta efter att någon sagt ”stopp”! Öka tempot om möjligt.
5. Slåss för ditt liv om någon försöker klä på dig.
6. Är du stilla dör du.

Våran 4åring har ju en anmäld vab dag i år, men det är ju pga föräldraledig med den lilla.

Sen tror jag det är jätteolika. Ett åt gick våran stora på en liten ur och skur förskola. Det året vabbade vi någon enstaka dag bara, där var barnen friska!

Ah såklart, jag glömde att jag har två barn 😅, det påverkar såklart, men ofta är de ändå typ sjuka samtidigt. Kanske att man kunnat få nån dag mindre vid varje tillfälle med ett barn.

Inatt sover barnen hos sin pappa, imorgon kommer dom tillbaka igen. Natten till idag höll jag på att bli tokig när barnen med några minuters mellanrum kom in och ville sova hos mig vid tvåtiden. Efter att jag först fått gå och hämta glömda gosar och kuddar samt stänga sovrumsdörren utbröt gräl och storgråt över vilken plats respektive barn skulle sova på 🙈 Tyvärr inte mitt stoltaste ögonblick när jag skällde på dom innan vi tillslut somnade. Men inatt kan jag sova ikapp åtminstone. Fortfarande kluven till att dom somnar i egna rum 😅 Jag gillar att få gå och lägga mig utan barn, men sover ju bra mycket bättre om de är hos mig från start :p

Vågar nästan inte skriva pga rädd att jinxa 🙈 men barnen är nästan aldrig sjuka. I år har pappan och jag totalt 3,25 dagar vab och förra året 6,5 dag totalt. Har dock vobbat 2 eller 3 dagar med stora barnet i år som inte är inräknade.

Har en kollega som inte jobbade en fullständig vecka mellan årsskiftet och april ett år, barnen var sjuka omlott hela våren :crazy:
Samma här. Under Marodörens två levnadsår har jag en vabdag och sambon en. Båda i samband med vaccin. Han har varit förkyld en gång bara men det ledde visserligen till förkylningsastma som hängde i i typ sex månader.

Vab ja... Jag jobbar skift 80% så ca tre pass/vecka varav alla tre kan ligga över helgen och är ofta kväll/natt. Sambon pluggar hemifrån. Så även om sonen blir sjuk så har vi hittills kryssat runt det där med vab ganska så effektivt. Tror att jag har kanske fyra vab-dagar totalt (2,5 år). Men det går ju inte att göra statistik på sådana förutsättningar.

Inte enbart barnrelaterat, men ibland tänker jag på hur jag för några år sedan så gärna jag ville ha allting som vi har idag. Jag tänker på när jag friade, vilket jag idag kan skratta åt. Varför friade jag ens i stället för att bara ta upp det. Men det gick ju bra. Jag ville så gärna att vi skulle gifta oss. Jag tänker på när jag köpte ägglossningsstickor och den förväntan vi hade då. All sorg över förlorade budgivningar när vi skulle köpa hus och hur vi tillslut hittade det här. Jag sitter uppe på vindsvåningen just nu och tittar ut över tomten. Strax ska jag hoppa in i bilen och hämta hem hunden över helgen. Drar vi tillbaks tiden ännu mer så fanns det ingenting jag längtade mer efter som tonåring och ung vuxen över en egen dvärgpinscher. Nu börjar han bli gammal, min lilla räka.

Jag har ofta ett starkt tvivel över min egen förmåga, och undrar om jag ens vet vad jag håller på med. Men idag unnar jag mig faktiskt att vara lite stolt över att jag tydligen kan gå efter det jag vill ha i livet, och jag älskar vårt helt normala famileliv så ofantligt mycket.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat