Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Just nu kommer de minsta barnen hem med kalasinbjudningar nästan varje dag, och alla kalas är sa langt bort. Vi har redan fullproppade helger och jag har inte tid att köra runt halva landet (och vänta där). Med de äldre barnen ordnade kalasföräldrarna alltid transpororten till sana kalas men nu verkar man behöva ordna det själv.

Hur är det hos er?

Här förväntas man själv transportera barnet till kalaset. Men det är å andra sidan inga avstånd att prata om. Mina barn har nog aldrig varit på ett kalas som det tagit längre tid än 10 minuter att köra till och är det kalas hemma hos någon så är det gång/cykelavstånd.

Här förväntas man själv transportera barnet till kalaset. Men det är å andra sidan inga avstånd att prata om. Mina barn har nog aldrig varit på ett kalas som det tagit längre tid än 10 minuter att köra till och är det kalas hemma hos någon så är det gång/cykelavstånd.

10 min ser jag inte heller som ngt problem, det här handlar om mer än 30 min (enkel väg).
Och vi bor inte pa landet.

Som exempel är det populärt att ha kalas pa ett lekland, det tar minst 30 min att köra (ofta mer pga mkt trafik), kalaset börjar 14.30 och slutar 18:30. För lang tid att stanna kvar där när man inte är vän med föräldrarna men totalt minst 2h körtid är inte heller sa lockande.

1-åringen leker så pass mycket på storebrors rum, att vi nu håller på att inreda ett rum till henne.
Men tror inte hon får någon säng direkt, utan vi har kvar vårat skrivbord så det kan vara barnrum och arbetsrum något år till.

Mina barn har egna rum, de är ju 4,5 och 8. Tills för knappt ett år sedan sov vi alla i samma rum, men nuförtiden nattar jag dom en och en. Först läser vi bok gemensamt, varannan kväll hos storebror och varannan kväll hos lillasyster. Sen nattar jag lilla medan stora lyssnar på en podd i sin säng, det händer att han läser något också. När lilla somnat går jag till stora och nattar honom. Det tar nog en timme allt som allt men vi har en bra rutin på det så det funkar oftast fint :)

Jag hade gärna satsat på egna rum till mina grabbar (2 och 4 år) nu. Den lille sover fortfarande i vår säng men eftersom det snart kommer en bebis behöver han flytta in i storebrors rum. Det kommer bli trångt med två stora sängar (120 cm per unge för att även en bredaxlad pappa ska kunna få plats ) och dessutom har vi så bra nattningsrutin nu med att den stor somnar själv. När båda ska somna i samma rum lär det bli stökigare. Och större risk att den mer morgonpigga storebror väcker lillebror om morgnarna.

Men vi har tyvärr bara två sovrum i huset så tyvärr inget att göra åt. Målet är att bygga ut under nästa år om vi får ihop allt, och då ska det bli totalt fyra sovrum.

Våra delar rum än så länge, de har ett stort rum med en loftsäng i ena änden där storebror sover och en 1,40 på golvet i andra änden där lilla sover. Bytet till loftsäng gjorde att storebror kom ifrån det här med att vi ska ligga bredvid när han somnar på ett väldigt naturligt sätt. Ofta somnar han medan vi nattar lillasyster, annars får man sitta en stund på en stol bredvid hans säng efteråt. Själva nattningen går snabbt, det är allt innan som tar tid 😛 Längre fram kommer vi dela av deras stora rum till två så de får varsitt.

Bytet till loftsäng gjorde att storebror kom ifrån det här med att vi ska ligga bredvid när han somnar på ett väldigt naturligt sätt.
Min stora unge fick loftsäng när han var i fyra-femårsåldern i lite samma syfte. Han kom efter några veckor fram till att han hellre ville ha oss bredvid än vad han ville ha en loftsäng 😁❤️

Nu är han ju som sagt 8, med vanlig säng. Jag sitter/ligger bredvid medan vi pratar och sen sitter jag på en stol medan han somnar.

Barnen är så glada över sina egna rum! De undersöker alla sina leksaker på nytt, leker att de vill vara själva och stänger dörren om sig och leker att de bjuder över varandra. Det märks att de båda är i en fas där de undersöker sin egen självständighet mycket, ”mina leksaker” och ”mitt rum” och var går den gränsen.. när man samtidigt vill leka med sitt syskon och låna dennes prylar? Det är så kul att se deras samspel och hur de utvecklas.

Sovandet blir lite vad det blir. Sonen har en extra madrass i sitt rum och sen brukar någon hamna inne hos oss. Jag har ingen ambition att sovträna dem på något vis utan alla sover där de hamnar. Jag tycker att det är mysigt att samsova. Maken däremot är mer lättväckt och har svårt att ligga trångt, men, han kan ju flytta på sig då 🤷‍♀️ 😄

Barnen är så glada över sina egna rum! De undersöker alla sina leksaker på nytt, leker att de vill vara själva och stänger dörren om sig och leker att de bjuder över varandra. Det märks att de båda är i en fas där de undersöker sin egen självständighet mycket, ”mina leksaker” och ”mitt rum” och var går den gränsen.. när man samtidigt vill leka med sitt syskon och låna dennes prylar? Det är så kul att se deras samspel och hur de utvecklas.

Sovandet blir lite vad det blir. Sonen har en extra madrass i sitt rum och sen brukar någon hamna inne hos oss. Jag har ingen ambition att sovträna dem på något vis utan alla sover där de hamnar. Jag tycker att det är mysigt att samsova. Maken däremot är mer lättväckt och har svårt att ligga trångt, men, han kan ju flytta på sig då 🤷‍♀️ 😄
Tvillingarna kommer också få varsitt rum framöver, inte än dock men jag tror det kan bli lite lika där! :)

Jag och maken har bara ett av tre barn hemma, han som är hemma är den som är mest aktiv och av någon anledning har han blivit ännu mera aktiv när han är ensam och syrran inte styr honom 😂

Sitter och väntar på att familjen ska komma hem. Har jobbat natt och mår därefter så jag sitter mest och tar det lugnt. Men, vad tyst det är! Tänker på hur sjukt trött jag kan bli när det är fullt kaos-ös här hemma och ljudnivån är orimligt hög. Hur jag ibland vill ha en paus. Men när jag väl får en paus som denna, ja då tycker jag att jag har pausat färdigt ganska så fort. Så nu är jag tacksam för om kaos-gänget snart dyker upp så att vi kan blåsa lite liv i detta hemmet igen.

Förskolan ändå, vad fin den är.
Mina barn har fått göra plakat om att inte skräpa ner i naturen och har gått i ett litet demonstrationståg på förskolegården med dem. Nu har barnen i förskolegruppen bestämt att de ska demonstrera utanför kockens fönster på torsdag och har fått hjälp att göra plakat där det står ”vi vill ha mera bullar” och ”fler bullar till efterrätt”, de är så peppade! Och helt säkra på att det kommer ge resultat.

Förskolan ändå, vad fin den är.
Mina barn har fått göra plakat om att inte skräpa ner i naturen och har gått i ett litet demonstrationståg på förskolegården med dem. Nu har barnen i förskolegruppen bestämt att de ska demonstrera utanför kockens fönster på torsdag och har fått hjälp att göra plakat där det står ”vi vill ha mera bullar” och ”fler bullar till efterrätt”, de är så peppade! Och helt säkra på att det kommer ge resultat.

Framtidens politiker och opinionsbildare. Underbart!

Hört från köket i veckan:

- Morfar, vilken var din favoritfilm när du var barn?
- Ja, det var nog Robin Hood. Har ni sett när den där dumma kungen ligger och sover med sina pengar och råkar sparka ormen i huvudet? Det brukar man kunna se på julafton. Det tycker jag är kul!
- Hur går den sången?
- Ja.. eh.. Robin Hood och Lille John springer genom skogen, yoodiladi yoodiladi hoppsan vilken dag!
- Hur går din sång?
- Min sång?
- Mmm.
- Du du. Just idag är jag stark, just idag mår jag bra..

Hjärtsnörp på den här familjen :heart

Hur man INTE får en fridfull fredagsmiddag del 1:
* Visa barnet den nya studsmattan precis innan maten.
* Visa barnet den nya studsmattan innan skyddsnätet är monterat.

Shit vad glad han blev! (Men svart bälte I otaktiskt föräldraskap här.)

Och när jag tänker att det inte kan bli värre berättar sambon för sin kompis på andra sidan luren att han förutom studsmattan köpte massor av godis på affären. När sonen står brevid... :cautious:

Trevlig fredag på er!

Hur man INTE får en fridfull fredagsmiddag del 1:
* Visa barnet den nya studsmattan precis innan maten.
* Visa barnet den nya studsmattan innan skyddsnätet är monterat.

Shit vad glad han blev! (Men svart bälte I otaktiskt föräldraskap här.)

Och när jag tänker att det inte kan bli värre berättar sambon för sin kompis på andra sidan luren att han förutom studsmattan köpte massor av godis på affären. När sonen står brevid... :cautious:

Trevlig fredag på er!
Man lär sig av sina misstag sade en gång någon vis 😆

”En bläckfisk” 🐙

IMG_3956.webp

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat