Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Jag umgås inte med någon från förskolan, inte heller från grundskolans åk F-6 (eller på min tid hette det nog lekis och inte förskoleklass). Jag umgås med min kusin, som jag gick tillsammans med i åk 7-9. Har också sporadisk kontakt med en kompis från de åren. Umgås inte med någon från gymnasiet även om jag älskade min klass! Skulle jag ringa någon och fråga om fika skulle jag mest troligen vara välkommen, men folk hamnar ju på olika platser i landet, med olika yrken och intressen. Inte helt lätt att få ihop det där med att umgås med varandra för resten av livet!
Medan maken har kvar två av sina barndomsvänner, så det är ju verkligen olika, inget som går att planera när barnen är små!

Samma här. Jag bodde på en plats 0-4 år, en annan 4-12, en tredje 12-16 och sen skolbyte igen för gymnasiet. Jag har nära vänner kvar från gymnasiet men inte kontakt med någon från livet innan.

Var mina barn hittar sitt folk är något de får upptäcka själva. Nu är jag själv inne i en fas i livet då jag vill bo kvar i samma område hela barnens uppväxt. Dels för att jag själv trivs, barnen trivs och det är en trygghet. Men att ge mig in i att försöka tolka vad som eventuellt är bäst för dem eller inte passar jag mig för. Vem vet om dotterns livslånga vänner hittas i förskolan, skolan, inom teater, hockey eller jobb. Själv hittade jag en bästa vän i diket utanför vår sommarstuga när jag var 8. Vi satt ihop som riktiga själsfränder fram till gymnasieåldern, tills vi växte isär.

Nu pratar vi ju dessutom om samma förskola, så jag förstår inte den diskussionen alls. Jag förstår diskussionen om stora barngrupper och tveksamt tillräcklig yta inomhus, resurser osv. men detta är en helt annan sak som jag om nåt tycker kan funka som ”önskemål” av föräldrar, inte arg mobb.

Åh, det är så jobbigt. De blir stora så snabbt 🥲 Min flyttade till stora avdelningen nu inför sommarledigheten. Hur gick det till? Tid med barn är så märkligt. Det känns som de föddes igår och alltid funnits på en och samma gång
Ja eller hur, det är sånt min mamma alltid sagt men jag har tyckt varit så löjligt tills jag själv fick barn 😅. Det är ju verkligen så, det är som att de nyss föddes men det går knappt att föreställa sig hur livet var utan dem för det känns som att de alltid varit där. För mig känns det också som att första året var ungefär som fem år och de fem åren därefter är som tre månader.

Lider med barnen som måste gå i skolan, det är så varmt och varmare ska det bli. Förra året var det också väldigt varmt vid den här tiden, så fick barnen sommarlov och sen regnade det resten av juli.
Igår ställdes fotbollsträningen in och dom åt glass och hade teori istället men på lördag är det fotbollscup från 10 till 17, väderprognonssen säger minst 38 grader. Känns inte ens som skugga hjälper då, fast fotbollsplaner brukar inte ha så mycket skugga ändå.

Jag passar på att tvätta alla mattor idag, även dom tjocka torkar i värmen.

Lider med barnen som måste gå i skolan, det är så varmt och varmare ska det bli. Förra året var det också väldigt varmt vid den här tiden, så fick barnen sommarlov och sen regnade det resten av juli.
Igår ställdes fotbollsträningen in och dom åt glass och hade teori istället men på lördag är det fotbollscup från 10 till 17, väderprognonssen säger minst 38 grader. Känns inte ens som skugga hjälper då, fast fotbollsplaner brukar inte ha så mycket skugga ändå.

Jag passar på att tvätta alla mattor idag, även dom tjocka torkar i värmen.
Jag hoppas att folk inte låter sina barn spela i 38 grader, oavsett om fotbollscupen ställs in eller inte.

Sonen snodde en gul lök och åt som ett äpple O_o med skal och allt. Kan omöjligt varit gott, eller?

Nu ligger han i sängen och skrattar hysteriskt.

Ibland undrar jag om det är något fel på honom. (Fast nä, det gör jag inte egentligen, han är som ungar är mest).

Har haft en helt LJUVLIG första dag på semester och sommarlov med barnen ♥️ Lugn morgon, frukost på baksidan, sen lekte barnen och jag drack kaffe. Sen fortsatte dagen med småpyssel, sonen skördade en massa rabarber som ska bli saft och bullar medan jag jobbade lite i trädgården och dottern var inne och pysslade. En kort utflykt till handelsträdgård, sen cykla till badet på eftermiddagen och stanna till stängning. Barnen är glada, mysiga, ganska självgående (!) och fina med varandra. För ett par år sedan kunde jag aldrig ha trott att en dag med barnen skulle kunna vara såhär lugn och harmonisk.

Jag har de senaste dagarna försökt passa på att njuta lite extra av att vara mamma till 2-åringen. Dels för att han de senaste veckorna har tillåtit mig ta lite mer plats igen, efter en lång period av bara pappa-fixering, dels för att vi väntar bebis när som helst så detta är sista perioden som han får vara minst och jag fortfarande nästan alltid har plats i famnen för honom. Sen gör han det inte alltid helt enkelt, han är 2-åring uti fingerspetsarna just nu med många sammanbrott på en dag. Men där emellan... Så ljuvlig, rolig och smart :love: Han har varit tidigt med språket och nu som 2,5-åring berättar han långa, invecklade historier (som ofta börjar med en beskrivning av vilket traktormärke han var ute och körde :p) och levererar ofta oväntade uttryck som jag inte alls visste om att han kunde såsom "stopp och belägg!".

Hur sover era barn nu i värmen och kanske med lite andra rutiner?

Inne på andra sommarlovsveckan här och barnen är absolut omöjliga att få i säng i tid, och vaknar ofta väldigt tidigt också.
Spelar ju ingen roll för min del, men deras humör blir ju påverkat, milt sagt :angel:

Vi har både rullgardin och mörkläggningsgardiner. Vanligtvis somnar de runt 19.30 men nu är det närmare 22-23.

Inne på andra sommarlovsveckan här och barnen är absolut omöjliga att få i säng i tid, och vaknar ofta väldigt tidigt också.
Spelar ju ingen roll för min del, men deras humör blir ju påverkat, milt sagt :angel:

Vi har både rullgardin och mörkläggningsgardiner. Vanligtvis somnar de runt 19.30 men nu är det närmare 22-23.
Vi har redan förskjutit dygnet efter 3 dagars ledighet 🙈 Dottern somnade ca 20:30 idag och sonen 21:30. Det är svårt när det är varmt men försöker få till korsdrag, och den varmaste ungen har oftast en blöt handduk på huvudet. Dock är de helt slut efter all lek och bad så någon mörkläggning behövs inte direkt, ganska skönt när det behövs lite kvällsbris :) Drar dock ner mörkläggande rullgardin när dom har somnat.

Helt omöjligt här också! Vi brukar också försöka natta vid 19.30 men idag var det 29 grader varmt ute och hemskt inne på deras rum så det blev förskjutet ett tag och med ljuset och värmen är det helt omöjligt att få dem att förstå att det är kväll. Varje nattning är som ett maraton och vi kan inte längre natta båda på en person utan måste dela upp dem. Även då tar det tid, men de håller i allafall inte igång varandra…

Vi har redan förskjutit dygnet efter 3 dagars ledighet 🙈 Dottern somnade ca 20:30 idag och sonen 21:30. Det är svårt när det är varmt men försöker få till korsdrag, och den varmaste ungen har oftast en blöt handduk på huvudet. Dock är de helt slut efter all lek och bad så någon mörkläggning behövs inte direkt, ganska skönt när det behövs lite kvällsbris :) Drar dock ner mörkläggande rullgardin när dom har somnat.
Skönt att höra att det inte bara är vi!
De är ute hela dagarna här med men energin verkar ändå inte sina🤣 bra tips med blöt handduk!
Helt omöjligt här också! Vi brukar också försöka natta vid 19.30 men idag var det 29 grader varmt ute och hemskt inne på deras rum så det blev förskjutet ett tag och med ljuset och värmen är det helt omöjligt att få dem att förstå att det är kväll. Varje nattning är som ett maraton och vi kan inte längre natta båda på en person utan måste dela upp dem. Även då tar det tid, men de håller i allafall inte igång varandra…
Ja, vårat svalaste rum var 30 grader kl 22 ikväll🥵 har gett upp långa nattningar nu och inväntar tills minsting säger han vill lägga sig (vilket var vid 21 ikväll), och nattar då alla tre ihop. Två i varsina sängar och den tredje somnade på golvet för det var svalare där.

Har bjudit in till barnkalas imorgon, visar 27 grader, åska och regn. Så jag och sambon kör städning och förberedelser nu inatt, har varit helt orimligt att göra nåt idag i 34 graders åskvärme.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka