Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Den förbudsskyltade parkeringen jag berättade om avsåg inte markägarens mark utan själva landsvägen - där det ju är fullkomligt lagligt att parkera så länge man, litet förenklat, inte står farligt eller blockerar trafik.
(Sen är det ju oftast väghållarens mark även en liten bit utanför asfaltkanten, allt från några decimeter till några meter.)

Senast ändrad:
Anlände i eftermiddags till familjens (mina föräldrars) sommarstuga på Österlen, för första gången ensam med mina egna barn - andra föräldern började jobba idag. Precis så mysigt som jag hoppats. Barnen har sprungit omkring i trädgården, och sen överlyckliga hittat mina och min brors gamla leksakstraktorer m m. 🥰 Det blir en fin vecka.

Påväg från Söderbärke, har varit där en natt, hela familjen, hos makens kusin med familj. De bor vanligtvis i Bergen, men har sommarstuga i Söderbärke. De har barn i liknande åldrar som oss och mysig stuga på egen udde med bra badmöjligheter! Vädret har varit toppen både igår och idag och barnen har badat hur mycket som helst! Fantastisk liten tripp 🥰

Och min son undrar varför jag ber honom ta av sig skorna utanför dörren…

IMG_5335.webp

Sitter i ett tält på Kolmården och nattar barn. Dom borde vara helt sopslut efter allt vi gjort idag men känns som det också kryllar i dom av intryck så vi får se när jag får gå och lägga mig 😅🙈

Ibland tänker jag på hur långt jag kommit med barnen i meningen att våga göra saker. Dom blir såklart äldre också vilket underlättar, men nu är vi iväg och tältar på safari camp på ett sätt som skulle kunna vara lite knöligt (måste gå en bit till toalett om någon vaknar inatt, vi kan inte sova ihop alla tre osv) och egentligen passar lite äldre barn än iallafall yngsta är, och jag tänker mest att allting löser sig. Tillochmed min argbigga lilla E har mestadels varit glad idag och om inte annat går hon att muta 😂

Sitter i ett tält på Kolmården och nattar barn. Dom borde vara helt sopslut efter allt vi gjort idag men känns som det också kryllar i dom av intryck så vi får se när jag får gå och lägga mig 😅🙈

Ibland tänker jag på hur långt jag kommit med barnen i meningen att våga göra saker. Dom blir såklart äldre också vilket underlättar, men nu är vi iväg och tältar på safari camp på ett sätt som skulle kunna vara lite knöligt (måste gå en bit till toalett om någon vaknar inatt, vi kan inte sova ihop alla tre osv) och egentligen passar lite äldre barn än iallafall yngsta är, och jag tänker mest att allting löser sig. Tillochmed min argbigga lilla E har mestadels varit glad idag och om inte annat går hon att muta 😂
Tälta på Kolmården vill jag oxå göra! Men har varit avskräckt pga rekommenderad ålder.

Min yngsta är ju bara 2år ännu. Men vi bokade ett liknande paket på Borås djurpark och det var så mysigt ❤️❤️ så nu är vi ännu mer pepp på att göra det på Kolmården!

Lyckades du boka till något bra pris på något sätt?

Tälta på Kolmården vill jag oxå göra! Men har varit avskräckt pga rekommenderad ålder.

Min yngsta är ju bara 2år ännu. Men vi bokade ett liknande paket på Borås djurpark och det var så mysigt ❤️❤️ så nu är vi ännu mer pepp på att göra det på Kolmården!

Lyckades du boka till något bra pris på något sätt?
Bra och bra.. 🙈 man hade lite rabatt som Ica stammis så det kostade drygt 4' för två dagars entre, safari camp, djurmöte och bad på hotellet förmiddagen dag 2, det kändes ändå helt ok för tre pers :)

Min lilla E är ju knappt 5 (fyller om några veckor) men det gick jättebra trots att de rekommenderar skolåldern. Var 1-2 barn som vill yngre än henne också. Däremot kanske hon inte hade uppskattat det själv när hon var under 3, men nu var det en stor upplevelse, så säkert klokt att vänta :)

Vi har landat hemma. Helt slut alla tre, smockan från lilla E som är mest ilsken av oss hängde i luften på vägen hem 😅🙈 Men vi har haft kul, tur med väder, tur med (korta) köer osv. Lilla E tog sina första simtag utan armpuffar i bassängen på hotellet i förmiddags, stora som ogillar karuseller har åkt sin första berg- och dalbana och båda barnen sov hela natten i sina egna tältsängar.

Men det är också alltid lätt att navigera två barns tjat, gnäll, känslor osv. Allt från att bli sur för att vi bara sov en natt (vilket jag tolkade helt som att de haft roligt) på campen till att vilja köpa alla gosedjur och prylar dom ser, kompromiss kring hur länge man ska stanna vid varje djur osv. Påminde dom om att även om jag älskar dom, ville göra detta och har haft jättekul så är det lätt att bli trött och även mammor uppskattar att få höra ett tack eller är man haft kul :angel:

Vi har varit på fotbollscup och dottern gjorde ett mål :heart Trots att hon fick lite ont i fötterna av skorna som blivit för små. Vi åkte till XXL efter för att köpa nya skor och kom ut med ett par fotbollsskor, en fotboll, en ryggsäck och ett par tofflor :laugh:

Man brukar ju säga att man skulle föra sig med självförtroendet hos en medioker medelålders vit man, men jag kan också föreslå en 8-årig pojke som förebild.

Vi är hos mina föräldrar och var nyss ute på sjön och la i kräftburar. Jag och min pappa har i runda slängar totalt 100 års erfarenhet av kräftfiske. Min son deklarerade snabbt "jag vet hur man gör, ni behöver inte visa" och ville sen bestämma allt hela turen, var burar skulle läggas, hur vi ska ro osv. :p

Det är underbart att han gillar att vara med och jag tycker faktiskt det är ganska härligt att han är så trygg (jag är ju själv uppfostrad med att barn liksom är tysta och lyssnar på de vuxna 🙈) men jag blev ändå lite full i skratt 😁

Bra och bra.. 🙈 man hade lite rabatt som Ica stammis så det kostade drygt 4' för två dagars entre, safari camp, djurmöte och bad på hotellet förmiddagen dag 2, det kändes ändå helt ok för tre pers :)

Min lilla E är ju knappt 5 (fyller om några veckor) men det gick jättebra trots att de rekommenderar skolåldern. Var 1-2 barn som vill yngre än henne också. Däremot kanske hon inte hade uppskattat det själv när hon var under 3, men nu var det en stor upplevelse, så säkert klokt att vänta :)
Låter så mysigt!
Vi får vänta och längta lite till ❤️ och ta en till tripp till Borås! Sagaritält är ju rätt!

Låter så mysigt!
Vi får vänta och längta lite till ❤️ och ta en till tripp till Borås! Sagaritält är ju rätt!
Googlade på Borås Djurpark och deras tält såg ju ut att vara något alldeles extra! Så mysigt!

Vi har provat Skånes djurpark också, där finns tre typer av boendepaket med fåret Shaun-land och små "whimsical" husvagnar, tält med utsikt över hjorthägn och tält i skogen. Med små barn var fåret Shaun-land verkligen helt perfekt, barnen håller det fortfarande som sin bästa semesterresa :up:

Googlade på Borås Djurpark och deras tält såg ju ut att vara något alldeles extra! Så mysigt!

Vi har provat Skånes djurpark också, där finns tre typer av boendepaket med fåret Shaun-land och små "whimsical" husvagnar, tält med utsikt över hjorthägn och tält i skogen. Med små barn var fåret Shaun-land verkligen helt perfekt, barnen håller det fortfarande som sin bästa semesterresa :up:
Kul! Skånes djurpark har jag inte ens googlat på!
Men får kanske ta en längre tur söderut nästa sommar 😃

Borås var jättefint, alldeles lagom stort för 2 dagar. Tältningen var jättemysig och bra aktiviteter. Så mysigt att få en guidning efter stängning 😃

Kul! Skånes djurpark har jag inte ens googlat på!
Men får kanske ta en längre tur söderut nästa sommar 😃

Borås var jättefint, alldeles lagom stort för 2 dagar. Tältningen var jättemysig och bra aktiviteter. Så mysigt att få en guidning efter stängning 😃
Ja de där extra aktiviteterna tyvärr jag är det som gör det värt det :) På Skånes djurpark fick man gå med och mata djuren efter stängning och sen gå runt i parken hur mycket man ville, samt hjälpa till och starta upp &åka en åkattraktion på morgonen. På Kolmården fick vi träffa björnar med en djurvårdare, väldigt häftigt :)

Puh, jag är helt slut efter första semesterveckan. "Bara" tre kvar. Vi har haft en jätteroligt sommar under resten av sommaren med en hel del äventyr och massa skojiga besök. Men sedan jag gick på semester så har mitt liv bestått av cirka 95% hushållsarbete och passupp och 5% egentid vilken jag spenderat i gymmet. Nåväl. Imorgon far vi iväg med husbilen till en bike park i hyfsad närhet. Stannar kanske ett dygn (måste iaf vara hemma på onsdag). Skönt att komma hemifrån och casha in lite på nöjeskontot.

Vi campar igen, vid sjön nära mitt föräldrahem ihop med mitt syskon och hens familj den här gången. Sista officiella sommarlovskvällen för barnen innan fritids och förskola drar igång (även om de fick vara lediga imorgon också) och det kunde inte vara bättre. Stora leker med sin kusin, de har huggit med yxa, täljt, håvat fisk, rott med båten... Lilla E har ätit enorma mängder godis och ligger nu under en filt och halvslumrar ❤️

Spenderar veckan i stort hus i Spanien. Barnen badar, leker och hittar på bus med sina vänner hela dagarna. Vi får locka dem med croissanter, chips, juice och en stor burk Nutella om dagarna för att de ska vara intresserade av att äta. De har testat snorkla och kommer hem med hela stranden under tånaglarna, sen stannar de uppe tills solen gått ner och de är vimmelkantiga av trötthet men hänger ändå vid grillen med oss och svär på att de inte är trötta alls. Finast av allt är se hur de blivit så stora att de bildar egna relationer med sina vänner, pratar, berättar om livet hemma, jämför och löser konflikter.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka