Jag gjorde liknande som din vän häromdagen, och har gått och ältat det sedan dess, ångrar att jag sa något… Var på föräldramöte i nioåringens klass, alla blev indelade i smågrupper där vi fick diskutera sådant som lärarna upplevt som dilemman i klassen, typ ”alla andra får”.
Ett dilemma var att ”alla andra får titta på telefon/padda innan sovdags, i sängen”, varpå en pappa säger att ja, mitt barn får ligga i sängen och titta på sin telefon för att varva ner. Varpå jag svarar ”ja, men för hjärnan blir det en uppvarvning”.
Varför valde jag att säga så? Inte en aning… Men i efterhand känner jag att det var onödigt!
Åh, det är ju så himla svårt! Jag hade ju tänkt precis som du. Men någonstans måste man ju också kunna prata om saker. Jag tänker att det kanske är forumet som gör lite skillnad? Om man är uppdelade i grupper för att prata om just temat "alla andra får" så kanske man också får vara beredd på att det kan dyka upp lite olika åsikter i stunden. Nu var det ju ett föräldramöte så frivilligheten i diskussionen kanske är tveksam. Men överlag tänker jag att man kanske kan tänka lite på sammanhanget och hur "öppet" det är för diskussion. I det här fallet tänker jag att det var det som diskuterades och du på något vis förklarade varför det här blir ett problem för dig, och hur du tänker. Sådana diskussioner tänker jag måste vara vanliga kring äldre barn som har tillgång till padda, eller när man ska få telefon osv. Där kan det ju finnas en rimlighet att vädra sina farhågor i rätt forum.