Vad hände med doodlarna?

Det har jag visst svarat på

Jag tycker inte att utställningsorienterad avel är intressant och orkar inte gå emot strömmen. De allra flesta raser ser utställning som merit. Har funderat på engelsk cocker, men kräks bara.

De enda undantagen mig veterligen är bruks och jakt samt raser som är så små att en måste ta vad som finns. I det sista fallet är jag faktiskt villig att bidra, men det går ju inte eftersom jag inte får vara med i SKK, ens för att göra en rasklubb en tjänst.
Klart du inte får vara medlem, buskavlare är inte önskvärda.
 
Det har jag visst svarat på

Jag tycker inte att utställningsorienterad avel är intressant och orkar inte gå emot strömmen. De allra flesta raser ser utställning som merit. Har funderat på engelsk cocker, men kräks bara.

De enda undantagen mig veterligen är bruks och jakt samt raser som är så små att en måste ta vad som finns. I det sista fallet är jag faktiskt villig att bidra, men det går ju inte eftersom jag inte får vara med i SKK, ens för att göra en rasklubb en tjänst.

Men allvarligt talat. Du är ju likadan när du ser utseende som en merit? Du vill avla fram kompakta trevliga små hundar med bra spårnäsa (till husbehov), och så skrev du nåt om att pudeln togs med för att få en "sprallig och trygg hund" som skulle balansera upp, och inte bidra, eller nåt i den stilen. Pudeln är ju enbart med i mixen pga den härliga ulliga pälsen, det är ju supertydligt i ditt resonemang. Försök inte slå i mig att din pudel bidrar med mer pigghet och trygghet än vad som finns i vilken trevlig cocker som helst.
 
Jag rasavlar inte cockerpoo och finner egentligen all rasavel tveksam eftersom det leder till extrema individer där några är bra på bekostnad av 95% skit. De som rasavlar cockerpoo försöker ju medvetet undvika rasstandard och utställning för att inte få nackdelarna. De försöker ju i alla fall. Jag vet inte riktigt om jag tror på det på lång sikt, men det är ju ett försök.

Min Cavatik är nog top 1%. Hittade henne på en ridtur :) Kommer inte försöka hitta någon ny när hon pensioneras som kuddvärmare hos oss.

Min andra är en bra engelsk cocker, den rasen är ju onekligen sundast av de tre och det går än så länge att hitta bra individer och det går att outkorsa inom rasen. Skulle ju kunna vara en idé. Men då hamnar jag ju i läget reformera inifrån som jag hatar. Det är så mycket dumt och måsten där som att cockern skulle vara en trimras (den kan naturligtvis trimmas om en tycker det är snyggt, men trimras som blir förstörd av att klippas är det inte). Och som alltid, argument att en bara ska avla på det som den personen tycker är top notch och då få inavel och extremavel.

Amrisen jag har är en typisk amris, som är sönderavlad på väg åt skogen, men utan lidanden och med fel som inte kommer fram vid outkross och som åtminstone antagligen blir mindre framträdande vid tillbakakross, (löst skinn runt ögonen). Dessutom med för rasen normal genetisk inavel på 30% (SKK säger 0). Hon kommer nog inte att paras om eftersom hon fick en dubbelkull,

Du verkar ha noll koll på att det finns massor massor av hundraser som avlade utan att det är extremt på något sätt alls eller har det minsta med utställning att göra.

Vissa (men långt från alla) raser är delade med en mer utställningsinriktad och en arbetsinriktad och då är det ju bara att välja den arbetsinriktade då det sällan är extrema hundar rent exteriört och de meriteras inte genom utställning.

Det finns alla möjligheter för den som vill köpa eller föda upp hundar utan att utställning har det minsta med saken att göra. Men man måste kanske titta bortom de vanligaste raserna i innerstaden...

Påståenden om renras = utställningshund eller produkt av exteriöravel är ju så otroligt fel. Det stämmer på en liten klick men inte merparten av alla renrasiga hundar eller uppfödare av dessa.

Jag skulle aldrig köpa en valp som är ett resultat av ren "utställningsavel" men jag skulle heller aldrig köpa en blandras.
 
Det har jag visst svarat på

Jag tycker inte att utställningsorienterad avel är intressant och orkar inte gå emot strömmen. De allra flesta raser ser utställning som merit. Har funderat på engelsk cocker, men kräks bara.

De enda undantagen mig veterligen är bruks och jakt samt raser som är så små att en måste ta vad som finns. I det sista fallet är jag faktiskt villig att bidra, men det går ju inte eftersom jag inte får vara med i SKK, ens för att göra en rasklubb en tjänst.
Så du menar på fullaste allvar att andra sällskapsraser ställs ut mer än pudel, Cavaljer och Amris? 🙄
De raser du avlar på är precis lika "utställningsdrabbade" som andra. Det var det klenaste argumentet för att välja dessa jag någonsin hört.
 
Det har jag visst svarat på

Jag tycker inte att utställningsorienterad avel är intressant och orkar inte gå emot strömmen. De allra flesta raser ser utställning som merit. Har funderat på engelsk cocker, men kräks bara.

De enda undantagen mig veterligen är bruks och jakt samt raser som är så små att en måste ta vad som finns. I det sista fallet är jag faktiskt villig att bidra, men det går ju inte eftersom jag inte får vara med i SKK, ens för att göra en rasklubb en tjänst.
Cocker är en jaktras, just saying!
 
Det har jag visst svarat på

Jag tycker inte att utställningsorienterad avel är intressant och orkar inte gå emot strömmen. De allra flesta raser ser utställning som merit. Har funderat på engelsk cocker, men kräks bara.

De enda undantagen mig veterligen är bruks och jakt samt raser som är så små att en måste ta vad som finns. I det sista fallet är jag faktiskt villig att bidra, men det går ju inte eftersom jag inte får vara med i SKK, ens för att göra en rasklubb en tjänst.
Nej, de flesta raser ser inte utställning som merit. Det finns uppfödare i många raser som gör det, men det innebär inte att de är majoritet.
Du avlar ju själv för utseende, hur skiljer sig det mot utställningsaveln, bortsett från att dina hundar inte bedöms av utomstående?
 
Nej, de flesta raser ser inte utställning som merit. Det finns uppfödare i många raser som gör det, men det innebär inte att de är majoritet.
Du avlar ju själv för utseende, hur skiljer sig det mot utställningsaveln, bortsett från att dina hundar inte bedöms av utomstående?
Det är väldigt stor skillnad på att avla estetiskt tilltalande och mest lik en viss rasstandard som tenderar att bli extrem.
 
Så du menar på fullaste allvar att andra sällskapsraser ställs ut mer än pudel, Cavaljer och Amris? 🙄
De raser du avlar på är precis lika "utställningsdrabbade" som andra. Det var det klenaste argumentet för att välja dessa jag någonsin hört.
Mer utställniingsfixerade än cockerpoo
 
Du verkar ha noll koll på att det finns massor massor av hundraser som avlade utan att det är extremt på något sätt alls eller har det minsta med utställning att göra.

Vissa (men långt från alla) raser är delade med en mer utställningsinriktad och en arbetsinriktad och då är det ju bara att välja den arbetsinriktade då det sällan är extrema hundar rent exteriört och de meriteras inte genom utställning.

Det finns alla möjligheter för den som vill köpa eller föda upp hundar utan att utställning har det minsta med saken att göra. Men man måste kanske titta bortom de vanligaste raserna i innerstaden...

Påståenden om renras = utställningshund eller produkt av exteriöravel är ju så otroligt fel. Det stämmer på en liten klick men inte merparten av alla renrasiga hundar eller uppfödare av dessa.

Jag skulle aldrig köpa en valp som är ett resultat av ren "utställningsavel" men jag skulle heller aldrig köpa en blandras.
Men du gör ju något med dina hundar va? jag har en arbetande hund och där är det så. Orkar dock inte med det fysiskt i större skala, 1 är nog, så jag avlar inte på den hunden,
 
Klart du inte får vara medlem, buskavlare är inte önskvärda.
Jo, rasklubben håller på med en ansökan om att lösa det på något sätt.
Jag har ju papper på en hanhund som de vill använda och så säger SKK, vi gillar inte henne...
Skyll er själva.
Rasklubben är rätt sura :)
 
Åter igen är det inte svaret på min fråga. Den löd varför MIXAR du inte friskare renrashundar?
Jag frågar om ditt avelsmaterial. Inte resultatet.
Alla är för utseende och enkelriktade för min smak. Same same, gradskillnad för dagen. Undviker de som typ dör genom sin rasstandard (ja, även cavalier, utom mitt lilla undantag).
 
Jo, rasklubben håller på med en ansökan om att lösa det på något sätt.
Jag har ju papper på en hanhund som de vill använda och så säger SKK, vi gillar inte henne...
Skyll er själva.
Rasklubben är rätt sura :)
Det strider ju mot SKKs grundregler och folk blir uteslutna när det kommer fram att de blandrasavlat. Det gäller tom de som inte ens är uppfödare utan "bara" medlemmar. Hur skulle SKK se mellan fingrarna på det bara för att rasklubben vill?
Det är som att polisen skulle ge någon dispens för fortkörning bara för att en motorklubb vill det.
 
Alla är för utseende och enkelriktade för min smak. Same same, gradskillnad för dagen. Undviker de som typ dör genom sin rasstandard (ja, även cavalier, utom mitt lilla undantag).
Och så mixar du med Pudel? Det är väl den mest vanligaste och mest showigaste ras som finns på utställning? Amris är inte långt efter.
Har man varit på utställningar så får man verkligen inte ihop ditt argument. Och när det gäller argumentet om hälsa och sunda kroppar så får jag verkligen inte ihop det med avel på Amris och Cavaljer.
 
Det är väldigt stor skillnad på att avla estetiskt tilltalande och mest lik en viss rasstandard som tenderar att bli extrem.
Har du läst en rasstandard? Extrema blir de bara om man satsar på utställningschampions inom vissa raser. Det går alltså utmärkt att avla renrasigt och nöja sig med "estetiskt tilltalande" som du gör nu, finns inget krav om att avla på extremer (kan lova dig att majoriteten som är för renrasavel är emot extremer när det gäller utseende, de två är nämligen inte synonymer).
 
Det strider ju mot SKKs grundregler och folk blir uteslutna när det kommer fram att de blandrasavlat. Det gäller tom de som inte ens är uppfödare utan "bara" medlemmar. Hur skulle SKK se mellan fingrarna på det bara för att rasklubben vill?
Det är som att polisen skulle ge någon dispens för fortkörning bara för att en motorklubb vill det.
De kan till exempel föreslå att min man eller mamma står på hanen, men med deras goda minne. Kommer inte föreslå det själv.

Men det är en superdum regel för dem själva. Om personer som de inte gillar har hundar med unika blodslinjer måste de åka utomlands istället för till grannkommunen, Det drabbar ju inte mig (tjänar verkligen inget på om han skulle para 2-3 gånger och de får gärna göra det mot röntgenkostnaden). Papper finns ju från ursprungslandet.

Det gör polisen hela tiden, om det inte finns risk för skada, tex på avspärrad väg.
 
Och så mixar du med Pudel? Det är väl den mest vanligaste och mest showigaste ras som finns på utställning? Amris är inte långt efter.
Har man varit på utställningar så får man verkligen inte ihop ditt argument. Och när det gäller argumentet om hälsa och sunda kroppar så får jag verkligen inte ihop det med avel på Amris och Cavaljer.
svarade på det, same same, just different day. De sällskapsraser som inte har problem får det säkert imorgon,
 
De kan till exempel föreslå att min man eller mamma står på hanen, men med deras goda minne. Kommer inte föreslå det själv.

Men det är en superdum regel för dem själva. Om personer som de inte gillar har hundar med unika blodslinjer måste de åka utomlands istället för till grannkommunen, Det drabbar ju inte mig (tjänar verkligen inget på om han skulle para 2-3 gånger och de får gärna göra det mot röntgenkostnaden). Papper finns ju från ursprungslandet.

Det gör polisen hela tiden, om det inte finns risk för skada, tex på avspärrad väg.
Deras resonemang är bra. Hur skulle man veta hur sjukdomar slår om typ hälften av avkommorna aldrig syns i register? Hela SKKs grundidé handlar ju om spårbarhet. Därav kontroll.

Och mitt exempel rörde sig givetvis inte om "under avspärrningar" :grin:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 736
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 893
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 056
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 608
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp