Vad hände med doodlarna?

Hjässan skall vara nästan flat mellan öronen. Stopet skall vara grunt.

Min tik ser ut som på bilden, men det är extremt svårt att hitta nu. Huvudet blir mindre och rundat baktill för att få det ovan. Problemet är inte rasstandardens formuleringar, utan att målen hela tiden förskjuts. När alla har nått rasstandaden flyttas målet. Zigmunt Bauman har skrivit en hel bok om just målförflyttelse i administrativa rutiner, men jag tror jag får en varning till om jag tar upp hans exempel, som är lite känsligt :)
 
Deras resonemang är bra. Hur skulle man veta hur sjukdomar slår om typ hälften av avkommorna aldrig syns i register? Hela SKKs grundidé handlar ju om spårbarhet. Därav kontroll.

Och mitt exempel rörde sig givetvis inte om "under avspärrningar" :grin:
Min hane används inte till någon annan avel, men de får väl åka till något annat land om de vill.

De är hycklare på SKK, de ringde och ville jag skulle "lova" att sluta med mina cockerpoo

Då var det ett dåligt exempel eftersom SKKs regler knappast handlar om att utsätta folk för livsfara.
 
Men du gör ju något med dina hundar va? jag har en arbetande hund och där är det så. Orkar dock inte med det fysiskt i större skala, 1 är nog, så jag avlar inte på den hunden,

Jag har idag hundar av bruksras så ja jag arbetar med dem. Men oavsett om jag skulle ha en hund som sällskapshund så finns det faktorer som för mig är oerhört mycket viktigare än möjlighet att vinna priser på utställnings (som för mig är helt ointressant). Jag skulle fortfarande aldrig köpa en hund baserat på utställningsmeriter. Jag vill kunna följa hälsan och mentaliteten i linjerna via officiella resultat. Jag vill kunna välja en hund baserat på förväntade egenskaper även i det handlar om en ren sällskapshund. Då går blandrasavel helt bort om den inte görs genom ett kontrollerat och godkänt inkorsningsprogram.

Men du behöver ju inte ha mer än 1 hund av arbetande ras för att avla på den? Varför skulle du inte kunna avla på den arbetande rasen istället på för små "utställningsraser"? Kräver valpköparna mer än du har lust med att meritera där?

Dina småhundar är ju lika mycket en produkt av utställningsavel som deras släktingar som går i renrasavel. Är man emot utställningsgavel så köper man ju inte hundar som är en produkt av detta, då stödjer man den indirekt oavsett vad man sen gör med dessa hundar. Så länge det finns en efterfrågan kommer det produceras hundar med dålig hälsoproblem på grund av utseendefixerad avel oavsett om det handlar om renrasiga hundar eller diverse poo-korsningar med hud- och pälsproblem.
 
Det har jag visst svarat på

Jag tycker inte att utställningsorienterad avel är intressant och orkar inte gå emot strömmen. De allra flesta raser ser utställning som merit. Har funderat på engelsk cocker, men kräks bara.

De enda undantagen mig veterligen är bruks och jakt samt raser som är så små att en måste ta vad som finns. I det sista fallet är jag faktiskt villig att bidra, men det går ju inte eftersom jag inte får vara med i SKK, ens för att göra en rasklubb en tjänst.
Hos cocker - som @dobbis mycket riktigt påpekade inte är en sällskapshundsras - så är efterfrågan på utställningsmeriter hos föräldradjuren inte speciellt stor från valpköpares sida. De allra flesta vill ha en sportig familjehund och kommer aldrig att ställa ut sin hund. Jag skulle säga att det finns potentiell stor efterfrågan på en frisk och sund cocker med bevarade spanielegenskaper men mer inriktning på hundsportare och med mindre pälsmängd. Trimfri rygg, inte en massa ull i behänget men ändå viss behåring på ben och underrede. Fortsatt en cocker av showtyp och inte en jaktcocker.

En sådan hund är inte ouppnåelig att avla fram och rasen har fördelen att det finns två populationer som varit åtskilda i mer än hundra år - inom samma ras. Inga problem med outcross alltså. MEN ett sådant avelsarbete lär ta några generationer i anspråk, det kräver att man själv lär sig allt som går om rasen och om avel. Och man kan inte på 1-2 år gå från att fundera till att uppnå sitt avelsmål och tjäna en rejäl hacka på sin produktion.
 
Min hane används inte till någon annan avel, men de får väl åka till något annat land om de vill.

De är hycklare på SKK, de ringde och ville jag skulle "lova" att sluta med mina cockerpoo

Då var det ett dåligt exempel eftersom SKKs regler knappast handlar om att utsätta folk för livsfara.
Fast handen på hjärtat - tycker du inte att du själv "hycklar" som väljer att använda dig av endast renrasiga SKKhundar i din blandrasavel? Så illa kan de ju inte vara om det är det enda du tycker duger att avla på.
 
Fast handen på hjärtat - tycker du inte att du själv "hycklar" som väljer att använda dig av endast renrasiga SKKhundar i din blandrasavel? Så illa kan de ju inte vara om det är det enda du tycker duger att avla på.
Det gör jag inte, endast 1 är skk, de andra är importer (med papper)

Hanarna har varit olika, senaste ej skk
 
Det gör jag inte, endast 1 är skk, de andra är importer (med papper)

Hanarna har varit olika, senaste ej skk
Fast importer med papper är ju kuggar i exakt samma maskin - och sedan fallerar din teori om garanterat 50/50 utfall så snart du använder oreggade hanar eftersom de inte är garanterat renrasiga. Det kan ju snubbla in lite vad som helst där.
Hela resonemanget är så knepigt, tycker jag.
 
Hos cocker - som @dobbis mycket riktigt påpekade inte är en sällskapshundsras - så är efterfrågan på utställningsmeriter hos föräldradjuren inte speciellt stor från valpköpares sida. De allra flesta vill ha en sportig familjehund och kommer aldrig att ställa ut sin hund. Jag skulle säga att det finns potentiell stor efterfrågan på en frisk och sund cocker med bevarade spanielegenskaper men mer inriktning på hundsportare och med mindre pälsmängd. Trimfri rygg, inte en massa ull i behänget men ändå viss behåring på ben och underrede. Fortsatt en cocker av showtyp och inte en jaktcocker.

En sådan hund är inte ouppnåelig att avla fram och rasen har fördelen att det finns två populationer som varit åtskilda i mer än hundra år - inom samma ras. Inga problem med outcross alltså. MEN ett sådant avelsarbete lär ta några generationer i anspråk, det kräver att man själv lär sig allt som går om rasen och om avel. Och man kan inte på 1-2 år gå från att fundera till att uppnå sitt avelsmål och tjäna en rejäl hacka på sin produktion.
Om jag hittar några likasinnade ja, gärna. Som det är nu är rasen oerhört polariserad och det du föreslår omöjligt.

Att rasen hållas åtskilda är ingen slump, har du försökt köpa en jaktcocker som icke jägare? Hitta jakthane till sportmeriterad showtik kanske går.

Men jag håller faktiskt utkik efter sådana projekt.

Problemet med hundavel är ju att även som individualism måste en ha samarbeten. Jag väljer bort idéer jag är ensam om just nu.

Men pma gärna några som tänker så, jag är gärna på.
 
Min hane används inte till någon annan avel, men de får väl åka till något annat land om de vill.

De är hycklare på SKK, de ringde och ville jag skulle "lova" att sluta med mina cockerpoo

Då var det ett dåligt exempel eftersom SKKs regler knappast handlar om att utsätta folk för livsfara.
Jag fattar att du ser nått kul i att låssas misstolka.
 
Fast importer med papper är ju kuggar i exakt samma maskin - och sedan fallerar din teori om garanterat 50/50 utfall så snart du använder oreggade hanar eftersom de inte är garanterat renrasiga. Det kan ju snubbla in lite vad som helst där.
Hela resonemanget är så knepigt, tycker jag.
Att jag väntat med oreggade hanar är för att de gentestas först. Det gör jag med skk också, men vågar para först.

Och nej inget i livet, vare sig gentest eller skks register är hundra säkert.

Men min idé är ju att göra outcross, då är det ju helt klart enklast att börja med populationer som hållts ifrån varandra
 
Om jag hittar några likasinnade ja, gärna. Som det är nu är rasen oerhört polariserad och det du föreslår omöjligt.

Att rasen hållas åtskilda är ingen slump, har du försökt köpa en jaktcocker som icke jägare? Hitta jakthane till sportmeriterad showtik kanske går.

Men jag håller faktiskt utkik efter sådana projekt.

Problemet med hundavel är ju att även som individualism måste en ha samarbeten. Jag väljer bort idéer jag är ensam om just nu.

Men pma gärna några som tänker så, jag är gärna på.
Finns massvis med agilitymänniskor som har jaktcocker och absolut inte tränar eller praktiserar jakt.

Hela ditt resonemang påminner mig lite om något som Dr.Phil sagt någon gång. ”They aren’t knowledgeable, but they know just enough to be dangerous.”

Det är väldigt tydligt att du inte har en aning om hur genetik fungerar, skillnad på genotyp och fenotyp, komplex nedärvning, hur mycket släkten spelar roll i vad som kan ärvas ner etc. Men du kan jargongen precis tillräckligt mycket för att andra som vet ännu mindre än dig ska tro att du är mycket kunnig. (Något som uppenbarligen inte funkar på detta forumet där det finns många väldigt kunniga människor)
 
Finns massvis med agilitymänniskor som har jaktcocker och absolut inte tränar eller praktiserar jakt.

Hela ditt resonemang påminner mig lite om något som Dr.Phil sagt någon gång. ”They aren’t knowledgeable, but they know just enough to be dangerous.”

Det är väldigt tydligt att du inte har en aning om hur genetik fungerar, skillnad på genotyp och fenotyp, komplex nedärvning, hur mycket släkten spelar roll i vad som kan ärvas ner etc. Men du kan jargongen precis tillräckligt mycket för att andra som vet ännu mindre än dig ska tro att du är mycket kunnig. (Något som uppenbarligen inte funkar på detta forumet där det finns många väldigt kunniga människor)
Du tror inte det beror på formen på diskussionerna. Någon säger blandras kan bli vad som helst avseende päls. Jag säger nej inte i första generation och de tolkas till att jag tror mina valpar blir kloner av varandra?

Mycket av det som sägs här är gammal kunskap när en inte kunde säga vilka recessiva gener hunden har.

Avseende fenotyp har jag ju nämnt att tecken inte är genetiska mer än möjligheten till dem? Och sagt att alla gener inte är kartlagda.

Den svarta boxen börjar bli genomskinlig

Men just ja, skk uppmuntrar inte till genanalyser.
 
svarade på det, same same, just different day. De sällskapsraser som inte har problem får det säkert imorgon,
Ja men visst. Alla raser utom Pudel, Amris och Cavaljer kommer att få problem ;)

Du ser inte alltså inte problemen som popularitetsavel utan kontroll medför?
Tror du verkligen att merparten av poo-avlarna bryr sig om hälsa, sprida kärlek och avlar för att det är roligt när de får 50 000:-/valpen?
Inser du inte att redan idag så nyttjas en hel del Pudels och andra raser i den här avelskarusellen för pengars skull? Hur i hela friden främjar det hälsan hos avkommorna?
Du gnäller över osunda ideal i utställningsvärlden. I desigeraveln är hälsoaspekten totalt obefintlig.
En jobbarkompis har skaffat sig en Amristik. Med allegi, inåtväxta ögonlock och asäckliga öron. Hon är enbart köpt för att producera valpar och tjäna pengar. Du får gärna slå dig på bröstet och tro att du gör aveln en tjänst och att SKK mister nått stort. Men sanningen är att det är sånt här som min jobbarkompis pysslar med och merparten av Poo-avlarna som de vill stoppa. För djuren lider och raser raderas ut om ingen har koll.

Din avel och din avelstro har stötts och blötts i så oändligt många trådar så jag vet att du kommer aldrig ta in ny information i din bubbla av övertygelse.
Så självklar kommer arten hunds räddning vara Cockerpoo-aveln.
 
Ja men visst. Alla raser utom Pudel, Amris och Cavaljer kommer att få problem ;)

Du ser inte alltså inte problemen som popularitetsavel utan kontroll medför?
Tror du verkligen att merparten av poo-avlarna bryr sig om hälsa, sprida kärlek och avlar för att det är roligt när de får 50 000:-/valpen?
Inser du inte att redan idag så nyttjas en hel del Pudels och andra raser i den här avelskarusellen för pengars skull? Hur i hela friden främjar det hälsan hos avkommorna?
Du gnäller över osunda ideal i utställningsvärlden. I desigeraveln är hälsoaspekten totalt obefintlig.
En jobbarkompis har skaffat sig en Amristik. Med allegi, inåtväxta ögonlock och asäckliga öron. Hon är enbart köpt för att producera valpar och tjäna pengar. Du får gärna slå dig på bröstet och tro att du gör aveln en tjänst och att SKK mister nått stort. Men sanningen är att det är sånt här som min jobbarkompis pysslar med och merparten av Poo-avlarna som de vill stoppa. För djuren lider och raser raderas ut om ingen har koll.

Din avel och din avelstro har stötts och blötts i så oändligt många trådar så jag vet att du kommer aldrig ta in ny information i din bubbla av övertygelse.
Så självklar kommer arten hunds räddning vara Cockerpoo-aveln.
Om din kollega gör cockerpoo säger erfarenheten att ögonen blir bra. Om man avlar vidare kan hon använda eng cockerpoo

Öronen var värre, det var jag noga med.

Outcross inte cockerpoo
Även om jag ryser och inte kommer haka på trenden frallakorsningar
 
Om din kollega gör cockerpoo säger erfarenheten att ögonen blir bra. Om man avlar vidare kan hon använda eng cockerpoo

Öronen var värre, det var jag noga med.

Outcross inte cockerpoo
Även om jag ryser och inte kommer haka på trenden frallakorsningar
Det här säger ju väldigt mycket om din buskavel, att det skulle vara ok att använda sig av osunda avelsdjur. :banghead:
 
Du tror inte det beror på formen på diskussionerna. Någon säger blandras kan bli vad som helst avseende päls. Jag säger nej inte i första generation och de tolkas till att jag tror mina valpar blir kloner av varandra?

Mycket av det som sägs här är gammal kunskap när en inte kunde säga vilka recessiva gener hunden har.

Avseende fenotyp har jag ju nämnt att tecken inte är genetiska mer än möjligheten till dem? Och sagt att alla gener inte är kartlagda.

Den svarta boxen börjar bli genomskinlig

Men just ja, skk uppmuntrar inte till genanalyser.
Du visar åter igen att du inte vet vad du pratar om. Fenotyp är bra så mycket mer än bara färg och tecken.

Ja, hundar ärver 50/50 från mamman och pappan (eller tja, deras respektive släkt). Men vart de 50/50 tas ifrån är helt slumpmässigt. Det är egentligen bara inom färg och gentestbara sjukdomar som man kan säga exakt vad en hund ärvt från vardera förälder och deras släkt. Det är därför det är så användbart (och i min åsikt nödvändigt) att största delen av släkten är utvärderad då det ger en större chans att gissa sig till vad man kommer få i avkommorna.

Du kan inte para en svart labbe med en svart labbe utan att veta något om resten av släktens färger och säga att alla valparna kommer bli svarta, för föräldrarna är ju det.

Fast det du säger är ju snarare i jämförelse med att para en svart labbe med en gul och säga att alla valparna kommer vara svart-gula för de får ju 50/50 av föräldrarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 719
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 870
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp