Vad hände med doodlarna?

Ser inget med din buskavel som är positivt heller, allt du gör är för pengarna, inte för någon kärlek till världen. Om du inte gillar raserna du har så skaffa en annan, sundare, istället för att profitera på en trend.
Ja.
renrasig pudel är ju en sund och rolig hund.
All doodle och pooavel är inte annat än pengar och trend eftersom pudeln redan har precis allting som poo och doodleavlarna lockar med.
Till och mer nosen går att ha i poo och doodlevariant hos den renrasiga pudeln.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att det leder till något bra alls om mina tikar går i renrasaveln, på lite olika sätt.

Jag tycker ju inte att detta för lett till något bra utan till extrema individer med hög inavel.

Man skulle ju kunna ta mina valpar och rasavla cockerpoo som ju många gör, men det tar ju några generationer
Varför är det bättre att ”rasavla” cockerpoo än att rasavla pudel eller cocker? Det går ju att hitta icke-extrema individer i en ras, jag antar att det är såna du har i och med att du anser dem lämpliga att avla på, annars är det ju bättre att välja en annan ras?

En ras avlas ju i den riktning de som avlar vill att den ska avlas i. Om de som inte gillar det ”extrema” låter bli att avla mindre extremt kommer ju extremaveln ta över.
 
Ja.
renrasig pudel är ju en sund och rolig hund.
All doodle och pooavel är inte annat än pengar och trend eftersom pudeln redan har precis allting som poo och doodleavlarna lockar med.
Till och mer nosen går att ha i poo och doodlevariant hos den renrasiga pudeln.

Fast det där är ju att idiotförklara alla som köper kanske sin tredje poo. Varför inte lyssna istället? Ni kanske kan göra något för att lyfta rasen.
 
Varför är det bättre att ”rasavla” cockerpoo än att rasavla pudel eller cocker? Det går ju att hitta icke-extrema individer i en ras, jag antar att det är såna du har i och med att du anser dem lämpliga att avla på, annars är det ju bättre att välja en annan ras?

En ras avlas ju i den riktning de som avlar vill att den ska avlas i. Om de som inte gillar det ”extrema” låter bli att avla mindre extremt kommer ju extremaveln ta över.
Jag rasavlar inte cockerpoo och finner egentligen all rasavel tveksam eftersom det leder till extrema individer där några är bra på bekostnad av 95% skit. De som rasavlar cockerpoo försöker ju medvetet undvika rasstandard och utställning för att inte få nackdelarna. De försöker ju i alla fall. Jag vet inte riktigt om jag tror på det på lång sikt, men det är ju ett försök.

Min Cavatik är nog top 1%. Hittade henne på en ridtur :) Kommer inte försöka hitta någon ny när hon pensioneras som kuddvärmare hos oss.

Min andra är en bra engelsk cocker, den rasen är ju onekligen sundast av de tre och det går än så länge att hitta bra individer och det går att outkorsa inom rasen. Skulle ju kunna vara en idé. Men då hamnar jag ju i läget reformera inifrån som jag hatar. Det är så mycket dumt och måsten där som att cockern skulle vara en trimras (den kan naturligtvis trimmas om en tycker det är snyggt, men trimras som blir förstörd av att klippas är det inte). Och som alltid, argument att en bara ska avla på det som den personen tycker är top notch och då få inavel och extremavel.

Amrisen jag har är en typisk amris, som är sönderavlad på väg åt skogen, men utan lidanden och med fel som inte kommer fram vid outkross och som åtminstone antagligen blir mindre framträdande vid tillbakakross, (löst skinn runt ögonen). Dessutom med för rasen normal genetisk inavel på 30% (SKK säger 0). Hon kommer nog inte att paras om eftersom hon fick en dubbelkull,
 
Ser inget med din buskavel som är positivt heller, allt du gör är för pengarna, inte för någon kärlek till världen. Om du inte gillar raserna du har så skaffa en annan, sundare, istället för att profitera på en trend.

Jag ser gärna att trenden går ner men fortsätter nog med detta så länge det finns någon form av efterfrågan så att hundarna får bra hem.

Jag har redan gård och miljövänligaste bilen, behöver inte så mycket mer.
 
Fast det där är ju att idiotförklara alla som köper kanske sin tredje poo. Varför inte lyssna istället? Ni kanske kan göra något för att lyfta rasen.
Att ni använder pudlar till pooavel har ingenting med rasen pudel att göra.
Rasen pudel är mycket populär och har haft långa väntelistor på valpar under coronan den också.

Vad menar du med att lyfta rasen?
Det låter som du ser det som en tävling om vilken som är populärast?

Ja jag idiotförklarar varenda en oavsett om dom köper sin första eller tionde eftersom att ALLT ni marknadsför pooerna med är ALLT en renrasig pudel redan har.

Så varför ska ni blanda in cocker spaniel amris eller cavalier när ingenting från dessa rasers egenskaper nämns i era "rasbeskrivningar"?
 
Jag rasavlar inte cockerpoo och finner egentligen all rasavel tveksam eftersom det leder till extrema individer där några är bra på bekostnad av 95% skit. De som rasavlar cockerpoo försöker ju medvetet undvika rasstandard och utställning för att inte få nackdelarna. De försöker ju i alla fall. Jag vet inte riktigt om jag tror på det på lång sikt, men det är ju ett försök.


Min andra är en bra engelsk cocker, den rasen är ju onekligen sundast av de tre och det går än så länge att hitta bra individer och det går att outkorsa inom rasen. Skulle ju kunna vara en idé. Men då hamnar jag ju i läget reformera inifrån som jag hatar. Det är så mycket dumt och måsten där som att cockern skulle vara en trimras (den kan naturligtvis trimmas om en tycker det är snyggt, men trimras som blir förstörd av att klippas är det inte). Och som alltid, argument att en bara ska avla på det som den personen tycker är top notch och då få inavel och extremavel.
Det är ju långt ifrån alla raser som extremavlas och där 95% är skit? Vill man undvika en rasstandard har man nog inte riktigt förstått vad en rasstandard innebär, det är långt ifrån bara utseende. Sen är det heller inte SKK som sätter rasstandarder, utan respektive rasklubb i hemlandet.

Ja, det finns absolut sönderavlade renraser, men det går ju utmärkt att undvika dem. Precis som att det går utmärkt att bedriva avel utan att jaga utställningschampion-titlar. Varför är det så hemskt att förändra inifrån? Det är väl snarare det enda sättet att faktiskt få till en förändring?

Jag har haft flertalet renrasiga hundar, men aldrig satt min fot på en utställning. Och jag vågar hävda att majoriteten av valpköpare är ointresserade av det - även när det gäller de som köper renrasigt. Så för mig är det inte ett hållbart argument.

Sjukdomar och fel är långt ifrån bara rasbundna, så avlar man på defekta hundar (vilket jag antar att man gör om man anser att alla renrashundar är sjuka/extrema) så ser man ju också till att föra dessa gener vidare - och på ett sätt där sjukdomar och fel inte registreras. Då är det ju klart att det är enklare att tro att valparna blir friskare.
 
Ja där har vi svaret sålänge det finns efterfrågan dvs pengar att tjäna fortsätter du.
Fast jag bryr mig inte om jag får 10 eller 75. Däremot kan jag inte behålla hela kullar. Då blir jag ju djursamlare. Rätt självklart. Hade jag behållt alla hundar hade jag haft 35, stycken nu. Då hade det nog blivit skilsmässa.

Rätt självklart att det måste finnas en efterfrågan, kan ju inte belasta hundstallet med mina uppfödningar.

Vet faktiskt inte om jag går med vinst på den senaste kullen, för jag har lagt ut sjukt mycket pengar på den. (Uska på heltid i 8 dagar tex)
 
Jag rasavlar inte cockerpoo och finner egentligen all rasavel tveksam eftersom det leder till extrema individer där några är bra på bekostnad av 95% skit. De som rasavlar cockerpoo försöker ju medvetet undvika rasstandard och utställning för att inte få nackdelarna. De försöker ju i alla fall. Jag vet inte riktigt om jag tror på det på lång sikt, men det är ju ett försök.

Min Cavatik är nog top 1%. Hittade henne på en ridtur :) Kommer inte försöka hitta någon ny när hon pensioneras som kuddvärmare hos oss.

Min andra är en bra engelsk cocker, den rasen är ju onekligen sundast av de tre och det går än så länge att hitta bra individer och det går att outkorsa inom rasen. Skulle ju kunna vara en idé. Men då hamnar jag ju i läget reformera inifrån som jag hatar. Det är så mycket dumt och måsten där som att cockern skulle vara en trimras (den kan naturligtvis trimmas om en tycker det är snyggt, men trimras som blir förstörd av att klippas är det inte). Och som alltid, argument att en bara ska avla på det som den personen tycker är top notch och då få inavel och extremavel.

Amrisen jag har är en typisk amris, som är sönderavlad på väg åt skogen, men utan lidanden och med fel som inte kommer fram vid outkross och som åtminstone antagligen blir mindre framträdande vid tillbakakross, (löst skinn runt ögonen). Dessutom med för rasen normal genetisk inavel på 30% (SKK säger 0). Hon kommer nog inte att paras om eftersom hon fick en dubbelkull,
Om alla resonerade som du så skulle det inte finnas några renrasiga hundar kvar öht. Hur ska du då kunna göra dina mixar? Avlar du vidare då på enbart blandraser?
 
Fast jag bryr mig inte om jag får 10 eller 75. Däremot kan jag inte behålla hela kullar. Då blir jag ju djursamlare. Rätt självklart. Hade jag behållt alla hundar hade jag haft 35, stycken nu. Då hade det nog blivit skilsmässa.

Rätt självklart att det måste finnas en efterfrågan, kan ju inte belasta hundstallet med mina uppfödningar.

Vet faktiskt inte om jag går med vinst på den senaste kullen, för jag har lagt ut sjukt mycket pengar på den. (Uska på heltid i 8 dagar tex)
Ge bort dem då om du vill sprida kärlek.
 
Att ni använder pudlar till pooavel har ingenting med rasen pudel att göra.
Rasen pudel är mycket populär och har haft långa väntelistor på valpar under coronan den också.

Vad menar du med att lyfta rasen?
Det låter som du ser det som en tävling om vilken som är populärast?

Ja jag idiotförklarar varenda en oavsett om dom köper sin första eller tionde eftersom att ALLT ni marknadsför pooerna med är ALLT en renrasig pudel redan har.

Så varför ska ni blanda in cocker spaniel amris eller cavalier när ingenting från dessa rasers egenskaper nämns i era "rasbeskrivningar"?
Jag lyfter spanieln mycket i mina mixar. Jag har ju spanieltikar som jag älskar. Det är dem kunderna får träffa och får veta varje detalj om.

Jag har ingen rasbeskrivning alls utan en parningsbeskrivning. Men för senate kullen är det tydligt att det en kompaktare hund med spårnäsa (ej tävling) som är målet, med lite Lady egenskaper med en sprallig och trygg pudel som är vald för att balansera tiken, inte egentligen tillföra..

Det verkar ju som om det är en tävling r er, annars kan ni ju bara strunta i alla cockerpooer.
 
Ja, efter att ha gentestat ej släktskap.
Varför gör du inte det redan nu då, mixar raser hejvilt? Jag menar det finns ju betydligt friskare sällskapsraser än de du gör specialmixar av. Om du vill göra det lätt, friskt, billigt och enkelt för dig.
Självklart finns det en annan bakgrund än "jag vill sprida kärlek och tycker det är kul" med att ta fram mixer av just den typ som håvar in mest pengar.
 
Varför gör du inte det redan nu då, mixar raser hejvilt? Jag menar det finns ju betydligt friskare sällskapsraser än de du gör specialmixar av. Om du vill göra det lätt, friskt, billigt och enkelt för dig.
Självklart finns det en annan bakgrund än "jag vill sprida kärlek och tycker det är kul" med att ta fram mixer av just den typ som håvar in mest pengar.
Labradoodle och cavapoo drar in betydligt mer än cockerpoo som jag kommer fortsätta med. Har inte ens röda (även om någon valp blivit det) de röda går att sälja som typ cavapoo.

Cavan var faktiskt en slump. Mötte pensionerad uppfödare med hundar på ridtur och blev erbjuden att köpa henne. Då hade jag redan bestämt mig för cockerpoo men blev kär. Har inte behållt någon tik efter henne heller trots att det är rena guldgruvan. Hade haft 2 stycken 18 månaders nu att para i så fall.

Cockertikarna har jag letat upp och köpt för avel. Labradortikar har jag kunnat köpa flera stycken färdiga att para men avstått.Jag gör faktiskt bara det jag tycker är kul.

Jag
 
Labradoodle och cavapoo drar in betydligt mer än cockerpoo som jag kommer fortsätta med. Har inte ens röda (även om någon valp blivit det) de röda går att sälja som typ cavapoo.

Cavan var faktiskt en slump. Mötte pensionerad uppfödare med hundar på ridtur och blev erbjuden att köpa henne. Då hade jag redan bestämt mig för cockerpoo men blev kär. Har inte behållt någon tik efter henne heller trots att det är rena guldgruvan. Hade haft 2 stycken 18 månaders nu att para i så fall.

Cockertikarna har jag letat upp och köpt för avel. Labradortikar har jag kunnat köpa flera stycken färdiga att para men avstått.Jag gör faktiskt bara det jag tycker är kul.

Jag
Det var inte svar på frågan om varför du väljer att göra det svårare än nödvändigt för dig och inte väljer att avla på sundare raser och mixer av sundare raser.
Amris och Cavaljer är ju inte det smartaste valet av raser om man nu bara vill avla för att det är kul och samtidigt förespråka hälsa.
Det är väl lika "kul" med valpar från sunda raser?
 
Jag skulle väl kunna försöka förändra inifrån, istället, men det är mycket trevligare att ha att göra med de som tänker lika.
Du skulle bli förvånad (det blev jag) cockerpooköpare utanför Östermalm är inga idioter. Ingen av mina köpare nu är första gångsköpare. De vill inte köpa SKk. De har helt enkelt tappat förtroendet.

Jag röstar inte på SD och vet vad de står för

Är inte med i skk heller
Lite deras förlust, har en hane de gärna skulle vilja använda i specialklubben (extremt bra individ av liten ras, men han får klara sig utan dater)

Jag vet att jag inte löser några problem med 1a gen korsningar, men jag får bra valpar. Som avelsdjur har de dock tveksamt värde.

Alltså jag antog att jag inte skulle behöva vara övertydlig och förklara att min politikparallell inte var ett påstående om att de som köper pudelblandningar röstar på SD. Utan att det enbart handlade om samma principer. Uppenbarligen hade jag fel.

Jag har inte påstått att dina valpköpare är idioter. (Dock spännande att du anser att det bara är dina valpköpare utanför Östermalm som inte är idioter). Däremot anser jag att folk som ser det som ett syfte i sig att undvika SKK och istället köper en hund som marknadsförs som ”poo” av en buskavlare både gör en rejäl tankevurpa och skjuter sig själva i foten. Även om jag har mer förståelse för dem än för de som säljer hundarna.

Jag tror knappast SKK ser det som deras förlust.

Vad gör du av dina valpar egenligen? Hur avelsutvärderas de? Hur många sparar du själv? Går några vidare i avel?
 
Jag tror knappast SKK ser det som deras förlust.

Vad gör du av dina valpar egenligen? Hur avelsutvärderas de? Hur många sparar du själv? Går några vidare i avel?
Jo faktiskt, en rasklubb försöker verkar för att jag ska få medlemskap för att regga min hund. Det är en extremt ovanlig ras och vil de använda honom så får de helt kostnadsfritt. Däremot ljuger jag inte om mina cockerpooer.
(ja, jag säger emot mig själv, om jag medverkar i SKK-avel, men det är extremfall pga rasens litenhet, och jag själv vill inte föda upp sådana, 1 räcker utmärkt)

Köparna på Östermalm är väl inte idioter kanske, men trendskadade är de definitivt. Att säga något annat vore att ljuga, de vill ha en likadan hund som kronprinsessan.

Avelsutvärdering är en liten svår fråga eftersom jag ju tycker att mål som är kvantifierbara oftast leder till målförflyttning och extrema mål. Därför avstår jag från sådana mål. Jag har dock tydliga förväntningar på varje kull som jag försöker stämma av. Följer dem och noterar allt av intresse. Försöker få till valpkurser och bph. Har klippt nu efter sommaren.

Har inte behållit själv av olika skäl än, men kanske gör det.

Som vanligt säljer jag sällskapshundar, vad köparna sedan gör kan jag inte påverka.
 
Det var inte svar på frågan om varför du väljer att göra det svårare än nödvändigt för dig och inte väljer att avla på sundare raser och mixer av sundare raser.
Amris och Cavaljer är ju inte det smartaste valet av raser om man nu bara vill avla för att det är kul och samtidigt förespråka hälsa.
Det är väl lika "kul" med valpar från sunda raser?
Det har jag visst svarat på

Jag tycker inte att utställningsorienterad avel är intressant och orkar inte gå emot strömmen. De allra flesta raser ser utställning som merit. Har funderat på engelsk cocker, men kräks bara.

De enda undantagen mig veterligen är bruks och jakt samt raser som är så små att en måste ta vad som finns. I det sista fallet är jag faktiskt villig att bidra, men det går ju inte eftersom jag inte får vara med i SKK, ens för att göra en rasklubb en tjänst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 830
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 942
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 122
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 613
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp