Bukefalos 28 år!

Vad hände med doodlarna?

Det kan bli 100 % merle och 100 % icke-merle i en sån kombination i en enstaka kull och allt däremellan också. Det är först när det rör sig om uppemot 100 individer sådär som det procentuella utfallet blir nästan garanterat överensstämmande med procentchanserna. På några få individer är det lotteri. Så nej, man vet inte att hälften kommer få genen.
Det var ju det jag skrev, att jag vet att de kan bli merle med 50% på varje hund. Alltså inte oväntat varken om det blir merle eller inte.

Det har jag med svart på någon tik. Men det är inte det vanliga i pälsgenerna utan de flesta sådana är homozygota och då blir valparna genetisk lika på dessa avseenden.
 
Personligen?
Ge mig ett exempel på en hund det inte funkat att helraka 3 ggr per år.
Som jag känner personligen? Vad skulle det ge, och särskilt när folk inte VILL helraka, de köper ju en fluffig blandras för att de vill ha en fluffig, ullig, gullig hund? Det vore väl mycket lättare att blanda fram en blandis med funktionell päls så slapp folk besväret, om man ändå ska blanda och inte bryr sig så mycket om annat än att det ska vara en trevlig hund som inte är renrasig.
Jag begriper liksom inte något argument som leder till slutsatsen attdet är vettigt att blanda två besvärliga pälsar med varandra så att den blir ännu besvärligare, med motiveringen att det är ju bara att raka den. Varför avlar man på den pälsen alls i så fall?
Jag känner ett par groomers och ganska många walkers som instämmer i att blandpäls ofta är lika med problempäls. Jag klappar ofta på toviga doodles.
 
Sommartid brukar jag ha kortklippt, men nu vintertid skulle jag helst ha någon/några centimeter över stora delar av kroppen så att hon bättre klarar av att vara ute länge. När jag är på jobbet på dagarna är hon i hundgård och hennes favoritdel är inte uppvärmd (det finns en uppvärmd del också, men den har inget utkikshål över vägen ;) ), och när jag är hemma kan vi vara ute i trädgården några timmar - då vill jag dels inte att hon ska frysa och dels inte att hon ska behöva täcken som kan fastna i saker (t.ex. om hon kryper in under grunden på ett förråd, vilket hon tycker om att göra främst sommartid). Den kortklippta versionen brukar ju vara väldigt kort, och hjälper inte så mycket mot väder, och lejonklippning har ju en del väldigt kala fläckar. Jag vet inte om hon egentligen blir kall, men det känns som om det borde bli större risk än om bakdelen också har någon centimeter päls?
Att det inte funkar med fyra-sex centimeter päls över hela har jag personligen inte varit med om faktiskt, utöver klumpar på benen i kramsnö då, och någon pissenisse som fått urin på benen. :)
 
Det var ju det jag skrev, att jag vet att de kan bli merle med 50% på varje hund. Alltså inte oväntat varken om det blir merle eller inte.

Det har jag med svart på någon tik. Men det är inte det vanliga i pälsgenerna utan de flesta sådana är homozygota och då blir valparna genetisk lika på dessa avseenden.
Du säger emot dig själv. Du skrev att man vet hur utfallet kommer bli i själva kullen, och det vet en inte med en sådan merlekull t.ex. och inte heller om en gentestar. En vet kanske vad som absolut INTE kan dyka upp, men inte vad som faktiskt KOMMER dyka upp. Vad det gäller päls handlar mycket om polygener och det vet en inte heller hur det kommer slå ut,. Det går inte att blanda ihop genotyp och fenotyp så totalt.
 
Du säger emot dig själv. Du skrev att man vet hur utfallet kommer bli i själva kullen, och det vet en inte med en sådan merlekull t.ex. och inte heller om en gentestar. En vet kanske vad som absolut INTE kan dyka upp, men inte vad som faktiskt KOMMER dyka upp. Vad det gäller päls handlar mycket om polygener och det vet en inte heller hur det kommer slå ut,. Det går inte att blanda ihop genotyp och fenotyp så totalt.

Har aldrig sagt att jag vet exakt i alla avseenden Det var avseende genotypen på pälsen och då ffa kvalitén.

Merle får jag garanterat inte men huruvida det blir två eller trefärgade valpar är inte det väsentliga .

Det finns ett antal huvudgener som påverkar päls och dessa är ofta homozygota och då blir valparna genetiskt identiska i många avseenden och utseendemässigt väldigt lika.

Detta skiljer sig från vad många upplever, men är inte särskilt märkligt. En korsning av två homogena raser är inte mycket mer oförutsägbar än en renras.

Och jag kan inte få mer pudel eller mer cocker i en valp.
 
Sommartid brukar jag ha kortklippt, men nu vintertid skulle jag helst ha någon/några centimeter över stora delar av kroppen så att hon bättre klarar av att vara ute länge. När jag är på jobbet på dagarna är hon i hundgård och hennes favoritdel är inte uppvärmd (det finns en uppvärmd del också, men den har inget utkikshål över vägen ;) ), och när jag är hemma kan vi vara ute i trädgården några timmar - då vill jag dels inte att hon ska frysa och dels inte att hon ska behöva täcken som kan fastna i saker (t.ex. om hon kryper in under grunden på ett förråd, vilket hon tycker om att göra främst sommartid). Den kortklippta versionen brukar ju vara väldigt kort, och hjälper inte så mycket mot väder, och lejonklippning har ju en del väldigt kala fläckar. Jag vet inte om hon egentligen blir kall, men det känns som om det borde bli större risk än om bakdelen också har någon centimeter päls?
Visst går det att ha 5-6 cm päls vintertid, vår hund hade det vintertid, kortare under svansen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Personligen?

Som jag känner personligen? Vad skulle det ge, och särskilt när folk inte VILL helraka, de köper ju en fluffig blandras för att de vill ha en fluffig, ullig, gullig hund? Det vore väl mycket lättare att blanda fram en blandis med funktionell päls så slapp folk besväret, om man ändå ska blanda och inte bryr sig så mycket om annat än att det ska vara en trevlig hund som inte är renrasig.
Jag begriper liksom inte något argument som leder till slutsatsen attdet är vettigt att blanda två besvärliga pälsar med varandra så att den blir ännu besvärligare, med motiveringen att det är ju bara att raka den. Varför avlar man på den pälsen alls i så fall?
Jag känner ett par groomers och ganska många walkers som instämmer i att blandpäls ofta är lika med problempäls. Jag klappar ofta på toviga doodles.

Personligen?

Som jag känner personligen? Vad skulle det ge, och särskilt när folk inte VILL helraka, de köper ju en fluffig blandras för att de vill ha en fluffig, ullig, gullig hund? Det vore väl mycket lättare att blanda fram en blandis med funktionell päls så slapp folk besväret, om man ändå ska blanda och inte bryr sig så mycket om annat än att det ska vara en trevlig hund som inte är renrasig.
Jag begriper liksom inte något argument som leder till slutsatsen attdet är vettigt att blanda två besvärliga pälsar med varandra så att den blir ännu besvärligare, med motiveringen att det är ju bara att raka den. Varför avlar man på den pälsen alls i så fall?
Jag känner ett par groomers och ganska många walkers som instämmer i att blandpäls ofta är lika med problempäls. Jag klappar ofta på toviga doodles.
Jag tycker ju att den pälsen är både trevlig, söt och lättskött. Klipper en del

Men jag har inga illusioner om vad som går och vad som inte går

Vill man ha fluff är det jobb.

Kort lockigt är inga problem.
 
Det stämmer inte,jag har en vän som avlar div poo o doodlar, 2 kullar maltipoo,malta mamma samma pappa i båda kullarna, ena kullen ser ut som malteser 100%, andra kullen ser ut som poo valpar.
Så inga 50/50 där inte
Då var föräldrarna inte homozygota i pälskvaliten.

Renras är ofta det, men inte alltid.

Men det är klart det är 50/50 i alla valpar även om det inte ser ut så.
 
Jag upplever faktiskt att det är väldigt olika köpare av blandras och renras och att jag inte alls skulle kunnat sälja en cocker till mina köpare. De vill, av lite olika anledningar varken ha en SKK-hund (som för många betyder sönderavlat) eller en ickereggad, genetisk renras.

Klart att du inte skulle kunna sälja en vanlig cocker till någon som vill ha en trendig och problemfri pudelblandning. Nu menade jag utifrån utställningsintresse.

Men det du beskriver bekräftar mina fördomar om de som köper dessa blandraser. Utgångspunkten är vad man inte vill ha och antagandet att blandandet som sådant skulle lösa problemen. Lite som att rösta på SD för att ”alla andra är dåliga” och för att man ”vill röra om i grytan”, utan att ha någon koll på vad de man röstar på egentligen står för.

Mina köpare vill ha en blandras. Om jag avlar Cocker utan utställningsresultat blir det bara en dålig cocker.

Viss logik finns det i dessa resonemang eftersom åtminstone Amris och Cavalier är ordentligt inavlade.

Avlar cocker utan utställningsresultat är väl precis det du gör? Jag håller inte med dig om att utställningsresultat är nödvändiga för att valparna ska blir ”bra” cockrar. Och inte blir de ett dugg bättre för att du parar den med en pudel utan utställningsresultat heller…

Jag håller med om att det finns bekymmer i både Amris och Cavalier. Jag är inte eller av princip emot att använda sig av andra raser för att komma till rätta med exempelvis hälsoproblem. Men att ”Poo”-aveln skulle vara svaret på detta är ju en skrattretande skämt. Exakt ingenting blir bättre av detta.

Utställningsresultat säger inget alls om exteriör hållbarhet tyvärr. Det är ingen veterinär eller hälsomässig bedömning.
Med det sagt bör alla avelsdjur veterinärt kontrolleras även avseende exteriör. Inom Cockerpooaveln finns ju en risk att få cockerryggen och toypudelben tex.

Min poäng var att det i de raser där det krävs utställningsresultat för avel endast rör sig om ett resultat. Och att det i alla raser finns uppfödare och mängder med valpköpare som inte bryr sig om utställningsresultat.

Summa summarum. Jag har en outställd Amristik som skulle kunna gå i avel (inga konstigheter, bara inte visad. Med Amrishane får jag en andra klassens Amris, med hög genetisk inavel (även om SKK säger 0%), rinnande ögon, trånga hörselgångar 3-6 avkommor varav en dör och måste marknadsföra mig som budget.

Med en bra pudel får jag ingen genetisk inavel, åtminstone OK ögon och öron, alldeles för stor kull där alla överlever (men jag inte har fått sova) och blir en topp uppfödare som folk rekommenderar.

Svårt val-inte (sen är jag glad att priserna gått ner på poo och doodle)

Nej den första kullen låter ju som att du inte gjorde ett bra val. Men är ju ingen ursäkt för den andra.
 
Klart att du inte skulle kunna sälja en vanlig cocker till någon som vill ha en trendig och problemfri pudelblandning. Nu menade jag utifrån utställningsintresse.

Men det du beskriver bekräftar mina fördomar om de som köper dessa blandraser. Utgångspunkten är vad man inte vill ha och antagandet att blandandet som sådant skulle lösa problemen. Lite som att rösta på SD för att ”alla andra är dåliga” och för att man ”vill röra om i grytan”, utan att ha någon koll på vad de man röstar på egentligen står för.



Avlar cocker utan utställningsresultat är väl precis det du gör? Jag håller inte med dig om att utställningsresultat är nödvändiga för att valparna ska blir ”bra” cockrar. Och inte blir de ett dugg bättre för att du parar den med en pudel utan utställningsresultat heller…

Jag håller med om att det finns bekymmer i både Amris och Cavalier. Jag är inte eller av princip emot att använda sig av andra raser för att komma till rätta med exempelvis hälsoproblem. Men att ”Poo”-aveln skulle vara svaret på detta är ju en skrattretande skämt. Exakt ingenting blir bättre av

Jag skulle väl kunna försöka förändra inifrån, istället, men det är mycket trevligare att ha att göra med de som tänker lika.
Du skulle bli förvånad (det blev jag) cockerpooköpare utanför Östermalm är inga idioter. Ingen av mina köpare nu är första gångsköpare. De vill inte köpa SKk. De har helt enkelt tappat förtroendet.

Jag röstar inte på SD och vet vad de står för

Är inte med i skk heller
Lite deras förlust, har en hane de gärna skulle vilja använda i specialklubben (extremt bra individ av liten ras, men han får klara sig utan dater)

Jag vet att jag inte löser några problem med 1a gen korsningar, men jag får bra valpar. Som avelsdjur har de dock tveksamt värde.
 
Visst går det att ha 5-6 cm päls vintertid, vår hund hade det vintertid, kortare under svansen.
5-6 cm (och mer) päls är inga problem på min pudelns framdel, men bakdelen börjar tova sig och filtar sig så fort den blir längre än 1-2 cm. På framdelen växer pälsen som i lockar, på bakdelen växer den annorlunda och skulle kräva tio gånger mer jobb för att hålla tovfri än framdelen.
 
Jag skulle väl kunna försöka förändra inifrån, istället, men det är mycket trevligare att ha att göra med de som tänker lika.
Du skulle bli förvånad (det blev jag) cockerpooköpare utanför Östermalm är inga idioter. Ingen av mina köpare nu är första gångsköpare. De vill inte köpa SKk. De har helt enkelt tappat förtroendet.

Jag röstar inte på SD och vet vad de står för

Är inte med i skk heller
Lite deras förlust, har en hane de gärna skulle vilja använda i specialklubben (extremt bra individ av liten ras, men han får klara sig utan dater)

Jag vet att jag inte löser några problem med 1a gen korsningar, men jag får bra valpar. Som avelsdjur har de dock tveksamt värde.
Nä, tvärtom skapar du ju problem. Om du bara avlar första generations korsningar, vad gör du när det inte längre finns bra renrasiga individer att använda i avel? Jag tycker det är jättetråkigt när folk avlar kortsiktigt, för avel är ett långsiktigt arbete om man gör det på rätt sätt. Du klagar på att renraserna är inavlade, men tar bra individer ifrån renrasaveln så du hindrar större spridning där. Tycker du att det är rätt, att bidra till det du tycker är dåligt?

Alla seriösa uppfödare jag känner till avlar för något, inte emot något.
 
Då var föräldrarna inte homozygota i pälskvaliten.

Renras är ofta det, men inte alltid.

Men det är klart det är 50/50 i alla valpar även om det inte ser ut så.
Men gener funkar ju inte så, att valparna får en "pudel-gen" och en "amris-gen" från varje förälder. Generna som spelar in är mycket mer komplicerade än så. På varje kromosom sitter det ett antal loci som är beroende av varandra på ett komplext sätt och påverkar hur genen uttrycks. Inte ens i en renrasparning får du alltid valpar med exakt samma päls som någon av deras föräldrar (eller, för den delen, samma inre egenskaper som någon av sina föräldrar). Du får heller inte alltid "hälften-hälften" av föräldrarnas egenskaper. De kan slå igenom olika mycket hos olika valpar ändå, i samma kull.
 
Nä, tvärtom skapar du ju problem. Om du bara avlar första generations korsningar, vad gör du när det inte längre finns bra renrasiga individer att använda i avel? Jag tycker det är jättetråkigt när folk avlar kortsiktigt, för avel är ett långsiktigt arbete om man gör det på rätt sätt. Du klagar på att renraserna är inavlade, men tar bra individer ifrån renrasaveln så du hindrar större spridning där. Tycker du att det är rätt, att bidra till det du tycker är dåligt?

Alla seriösa uppfödare jag känner till avlar för något, inte emot något.
Jag tror inte att det leder till något bra alls om mina tikar går i renrasaveln, på lite olika sätt.

Jag tycker ju inte att detta för lett till något bra utan till extrema individer med hög inavel.

Man skulle ju kunna ta mina valpar och rasavla cockerpoo som ju många gör, men det tar ju några generationer
 
Men gener funkar ju inte så, att valparna får en "pudel-gen" och en "amris-gen" från varje förälder. Generna som spelar in är mycket mer komplicerade än så. På varje kromosom sitter det ett antal loci som är beroende av varandra på ett komplext sätt och påverkar hur genen uttrycks. Inte ens i en renrasparning får du alltid valpar med exakt samma päls som någon av deras föräldrar (eller, för den delen, samma inre egenskaper som någon av sina föräldrar). Du får heller inte alltid "hälften-hälften" av föräldrarnas egenskaper. De kan slå igenom olika mycket hos olika valpar ändå, i samma kull.

Naturligtvis blir inte förstagen korsningar mer lika än renras, men det blir verkligen inte vad som helst, vilket jag försöker säga
 
Jag tror inte att det leder till något bra alls om mina tikar går i renrasaveln, på lite olika sätt.

Jag tycker ju inte att detta för lett till något bra utan till extrema individer med hög inavel.

Man skulle ju kunna ta mina valpar och rasavla cockerpoo som ju många gör, men det tar ju några generationer
Ser inget med din buskavel som är positivt heller, allt du gör är för pengarna, inte för någon kärlek till världen. Om du inte gillar raserna du har så skaffa en annan, sundare, istället för att profitera på en trend.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 852
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 951
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 139
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 613
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp