Bukefalos 28 år!

Vad har ni till fläskpannkakan egentligen?

Min sambo äter med jordgubbssylt, min mosters familjj äter med jordgubbssylt eller hallonsylt, herrn i den familjen äter med lingonsylt.

Jag äter inte fläskpannkaka men då jag gjorde, var det alltid med lingonsylt, trodde alla gjorde det fram tills det bjöds på fläskpannkaka hos min moster. Lingonsylt är fantastiskt. Måste nog googla fram vegetariska maträtter som lingonsylt passar till...
 
Vad har du för fel på dina smaklökar:wtf: Hur kommer det sig att den blandningen görs?

Kan man äta baconglass så måste man ju kunna äta fläskpannkaka med glass. Nu är inte fläskpannkaka inte riktigt min typ av maträtt (känns mer som efterrätt) så det är inget jag själv äter mer än någon gång var femte år, men jag håller med @purity_666 att det salt och sött bryter av på ett trevligt sätt.
 
Kan man äta baconglass så måste man ju kunna äta fläskpannkaka med glass. Nu är inte fläskpannkaka inte riktigt min typ av maträtt (känns mer som efterrätt) så det är inget jag själv äter mer än någon gång var femte år, men jag håller med @purity_666 att det salt och sött bryter av på ett trevligt sätt.
Efterrätt?! Det är ju en vanlig middagsgäster som är väldigt mättande. Går att ha i riven potatis och morot i smeten med, är mumma.

Baconglass lät vidrigt
 
Jag äter det med jordgubbssylt eller inget alls till. Jag bokstavligt talat hatar lingonsylt så de funkar inte i min värld x)
Gillar också sött mot salt, de är de bästa kombinationerna! ^^
 
Herregud, ingen här äter ju fläskpannkakan rätt!!! :D:p Det ska vara med mkt blåbärssylt, eller möjligtvis drottningsylt! Och riktigt kall lättmjölk till.
I fläskpannkakan har jag rökt sidfläsk, provade rimmat en gång men det var _inte_gott.

Vanliga pannkakor äter jag med jordgubbssylt och våfflor m vispad grädde och jordgubbssylt.
 
Tråkig som jag är så äter jag den med

Ingenting.

har aldrig gillat sylt till mat, på sin höjd kan jag gilla lite gele om man äter någon söndagsstek. Men äter även kötbullar & mos utan lingonsylt och inte ens blodpuddingen äts med sylt.
 
Nejnejnej, man ska helst ha sidfläsk i (inte fjösigt bacon) och sedan ska det givetvis ätas med rårörda lingon, eller möjligtvis lingonsylt. Kanske även något litet salladsblad.
Du har ju fattat!!!
 
Herregud, ingen här äter ju fläskpannkakan rätt!!! :D:p Det ska vara med mkt blåbärssylt, eller möjligtvis drottningsylt! Och riktigt kall lättmjölk till.
I fläskpannkakan har jag rökt sidfläsk, provade rimmat en gång men det var _inte_gott.

Vanliga pannkakor äter jag med jordgubbssylt och våfflor m vispad grädde och jordgubbssylt.

Sjalvklart ska det vara rokt sidflask (eller som man sager har, tjockskuren bacon). Hickory rokt ska det vara, mojligen apple eller korsbars tra till rokningen. MYCKET bacon ska det vara och pankakan ska vara tjock. Inte tunn och frasig, utan tjock och "stabbig". Och en rejal klick smor som smalter :d med en liten klick lingonsylt till.:D
 
Efterrätt?! Det är ju en vanlig middagsgäster som är väldigt mättande. Går att ha i riven potatis och morot i smeten med, är mumma.

Baconglass lät vidrigt

Nu undrar jag om det inte blir en begreppsförvirring ( i alla fall för en norrlänning som jag). Jag tog för givet att du med fläskpannkaka menar ugnspannkaka. Kallar någon det en efterrätt tänker jag mig att de med pannkaka menar vad vi här uppe kallar plättar (alltså inte småplättar utan en stor plätta - kallas pannkaka söderut). Eller är det så att du med pannkakka menar en stor plätta med bacon/sidfläsk?

Ingen skillnad på tillbehören för min del dock
 
Nu undrar jag om det inte blir en begreppsförvirring ( i alla fall för en norrlänning som jag). Jag tog för givet att du med fläskpannkaka menar ugnspannkaka. Kallar någon det en efterrätt tänker jag mig att de med pannkaka menar vad vi här uppe kallar plättar (alltså inte småplättar utan en stor plätta - kallas pannkaka söderut). Eller är det så att du med pannkakka menar en stor plätta med bacon/sidfläsk?

Ingen skillnad på tillbehören för min del dock
Jag menar en ungnspannkaka med fläsk i. Det andra tunna är pannkakor, men det gör med att äta med fläsk men inte i smeten
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tyckte den här tråden var skitkul och intressant. Har jobbat med mat större delen av mitt yrkesliv bla i kök inom vård och skola och för mig var ungnspannkaka med fläsk i och det serveras med lingon.
Blev häpen över hur otroligt olika varianter och tillbehör vår avlånga land bjöd på:)

Alltid lär man sig nått nytt!
 
Att ha smor pa ugnspankaka kommer fran vasterbotten ... Min Mormor och Morfar hade smor pa det mesta ... grot tillexempel.:cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 944
Senast: Unafraid
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
15 389
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 247
Senast: mackan
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 654
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp