Vad kräver en hund i rasgrupp 9 (sällskapshundar) enligt dig?

Du får då också frågan, vad innebär promenader för dig?
CC jag passade var det inga direkta promenader men fick följa med mig när jag jobbade som hovslagare och var med i stallet och med på uteritt. Grannen hade en liten multikorsning och nöjde sig ypperligt med att hänga med på gården under dagen med helt avsaknad mer eller mindre av promenader.

Så beror helt på hur vardagen det ut och finns ju mer eller mindre aktiva även i grupp 9. Så från inget till någon timme beroende på.
 
Några halvtimmesvändor kanske?
Okej. Det jag var ute efter var alltså definitioner. För mig är en halvtimmesvända inget jag ens räknar som promenad utan mer som en snabb kissrunda. Promenad för mig är minst en timme i skogen men helst två timmar. Man tänker och är så olika och det är det jag är intresserad av, vad andra lägger i sina ord liksom :)
 
Intresse självklart! Hur kan man ha en hund och behandla den som en familjemedlem utan att vara intresserad? Med specialintresse menar jag någonting betydligt mer uppslukande än så.
Livet med hund innebär naturligtvis alltid anpassning, men det finns grader tänker jag. En sällskapshund för mig passar in i en helt normal och aktiv vardag. Med variation förstås. Det gäller ju att hitta rätt ras för sitt liv inom sällskapsdjungeln också. :)
Ja det är en bra fråga men alldeles för många hundar lever ju så. Hunden får anpassa sig istället för tvärtom.
 
En ren sällskapshund för mig är en hund som anpassar sig efter ägarens liv utan att ställa direkta krav på träning eller motion.
En hund som nöjer sig med en promenad på 2-4 km dagligen.
 
Enligt skk är de "framavlade för sällskap sedan lång tid tillbaka" men vad innebär det egentligen? Raserna skiljer sig vitt åt och ibland undrar jag om det skrivs att det är en mer eller mindre "besvärlig" ras just för att de ska slippa bli "gossedjur i soffan" för det mår ju ingen levande varelse väl av. Det såklart är skillnad på vad en brukshund och en hund ur rasgrupp 9 behöver som minsta nivå men vad behöver en hund ur rasgrupp 9 enligt dig?

min chihuahua hade på äldre dagar gärna varit ett ’gosedjur’ i soffan 😄

Med sällskapshund tänker jag hänger med ägaren i vardagen men behöver inte så mycket förutom det. Dvs aktiviteten är oregelbunden och ena dagen är man mest hemma i huset och på gården och andra dagar är man ute i skogen och grillar. Kräver inte strukturerad aktivering mer än om de är lägenhetshundar till ’innesittande’ personer då, isåfall komma ut regelbundet varav minst en längre promenad om dagen (30-60min). Typ motsvarande en hälsosam miniminivå för medelsvensson 😁
 
Jag håller helt med dig i ditt första stycke!

I ditt andra stycke kommer vi in på något annat, inte vad hunden behöver som minimum utan hur vi kan tycka att hen bör vara. Det är trots det väldigt intressant, att vara lättlärd t ex behöver inte alltid vara bra om man inte är van vid att fundera över varför hunden gör som hen gör och vilken del man kan ha i det själv. Det är också lite intressant hur raser beskrivs. Om vi jämför en hundras ur rasgrupp 2 med en ur rasgrupp 9 så kan man undra varför de inte är i samma grupp, beskrivningen av hunden är väldigt lika.
En hundras från rasgrupp 2 beskrivs såhär;

Egenskaper / Mentalitet​


Rasen tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och kräver en del aktivering. Trots att hunden är liten i formatet och ser söt ut är det alltså en ganska krävande ras och behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra. Mellan arbetspassen är den en riktig kelgris som gärna kryper upp i knät, ligger nära intill och kopplar av. X tycker mycket om värme och ligger ofta och kopplar av i solen. Det är en utpräglad väktare som omedelbart slår larm om främlingar kommer in på dess hemområde. I övrigt är det inte en skällig ras.

Medans en hundras från rasgrupp 9 beskrivs såhär;

Egenskaper / Mentalitet​


Rasen är ingen soffliggare, utan vill gärna göra något varje dag. Den är glad, positiv och hänger med på allt. Matte och husse är viktiga och den älskar mänskligt sällskap. Bara den får vara med, så kan den mysa i soffan en hel dag, för att nästa dag ta en lång promenad på flera mil. Lika fort som den får fart, lika fort lugnar den ned sig. Den tycker om att tänka och talar du inte om vad som gäller så tar hunden egna initiativ.

Då är ju frågan, är hunden ur rasgrupp 2 svårare än den ur rasgrupp 9 och hur ska man veta vad skillnaden faktiskt är om man är van vid en annan typ av hund eller kanske inte har någon hundvana alls sedan tidigare?
Jag tycker inte det är att "komma in på något annat" att prata om hur de är, när man pratar om vad de behöver. Jag tycker att det hänger ihop på alla sätt och vis. En hund som till sättet är väldigt lättsam behöver inte lika kunnig ägare som en inte lika lättsam hund. Att ta med sådant tycker jag är väldigt viktigt. Kanske inte för oss som gärna deltar i sådana här diskussioner och har en ofta stor erfarenhet av hundar av olika slag, men för de som läser utan att ha samma erfarenhet. Ju mer de får upp ögonen för skillnaderna mellan olika hundtyper, desto troligare att de fattar ett klokt beslut själva när de sedan ska välja hund eller hamnar i diskussion med någon som ska köpa hund.

Nu vet jag inte exakt vilka raser du hämtat info om, men jag skulle tippa på att en skillnad mellan dem är just hur lättsamma de är. För mig låter det som att hund 1 hittar på hyss och lätt blir skällig om den inte aktiveras. Hund 2 låter mest som en hund som vill vara med och få lite allmänna intryck och upplevelser för att vara glad, samtidigt som den såklart behöver uppfostran. Men jag ser det som att tex sista meningen om hund 2 mest syftar till att få potentiella ägare att förstå att det är en hund, inte ett levande gosedjur. Sedan kanske den är en av de mer aktiva sällskapshundarna, men sådana behövs ju, inte minst för alla de som tror att de måste ha en brukshund för att de gillar att vara ute och jogga med hunden i skogen någon gång ibland.
 
Och med strukturerad träning tänker du?
Just träning är väl kanske fel ord men ja någon form av mer strukturerad aktivitet tänker jag. Framförallt aktivitet som hunden är avlad för. Jakt för en jakthund, apportering för en retriever etc.

Strukturen tänker jag handlar mycket om att inte göra samma varje gång utan att någon form av progression krävs då hunden helt enkelt lär sig och tröttnar på samma moment om och om igen. Exempelvis är mina två sällskapshundar nöjda med nosework och den kör vi ju ofta på samma ställen och variationen av gömmor blir inte alltid så stor. Det tror jag inte att en brukshund hade accepterat på samma sätt som mina två sällskapshundar.

Jag tror att man behöver hitta den aktivitet som man själv och hunden trivs bäst med. När man gjort det behöver man vara mer uppfinningsrik och varierande med en brukshund än med en sällskapshund. Jag tror också att man behöver träna mer frekvent. Det för mig är den stora skillnaden mellan en arbetande ras och en sällskapsavlad.
 
Jag håller helt med dig i ditt första stycke!

I ditt andra stycke kommer vi in på något annat, inte vad hunden behöver som minimum utan hur vi kan tycka att hen bör vara. Det är trots det väldigt intressant, att vara lättlärd t ex behöver inte alltid vara bra om man inte är van vid att fundera över varför hunden gör som hen gör och vilken del man kan ha i det själv. Det är också lite intressant hur raser beskrivs. Om vi jämför en hundras ur rasgrupp 2 med en ur rasgrupp 9 så kan man undra varför de inte är i samma grupp, beskrivningen av hunden är väldigt lika.
En hundras från rasgrupp 2 beskrivs såhär;

Egenskaper / Mentalitet​


Rasen tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och kräver en del aktivering. Trots att hunden är liten i formatet och ser söt ut är det alltså en ganska krävande ras och behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra. Mellan arbetspassen är den en riktig kelgris som gärna kryper upp i knät, ligger nära intill och kopplar av. X tycker mycket om värme och ligger ofta och kopplar av i solen. Det är en utpräglad väktare som omedelbart slår larm om främlingar kommer in på dess hemområde. I övrigt är det inte en skällig ras.

Medans en hundras från rasgrupp 9 beskrivs såhär;

Egenskaper / Mentalitet​


Rasen är ingen soffliggare, utan vill gärna göra något varje dag. Den är glad, positiv och hänger med på allt. Matte och husse är viktiga och den älskar mänskligt sällskap. Bara den får vara med, så kan den mysa i soffan en hel dag, för att nästa dag ta en lång promenad på flera mil. Lika fort som den får fart, lika fort lugnar den ned sig. Den tycker om att tänka och talar du inte om vad som gäller så tar hunden egna initiativ.

Då är ju frågan, är hunden ur rasgrupp 2 svårare än den ur rasgrupp 9 och hur ska man veta vad skillnaden faktiskt är om man är van vid en annan typ av hund eller kanske inte har någon hundvana alls sedan tidigare?
Min åsikt är att det enklare att göra en bra brukshund nöjd, under förutsättningen att den får motionen den behöver åtminstone fem-sex dagar i veckan. Ett uppletande som tar 10 minuter att arrangera, där hunden är totalkoncentrerad i fem-sex minuter och dessutom får springa, eller ett IGP-spår som inte behöver ha vilat så länge, (tar länge tid att lägga), är tillräckligt.

Eftersom brukshundar är så funtade/motiverade att det blir vansinnigt viktigt för dem att hitta de här grejerna som matte eller husse har tappat, ger hunden allt för att hitta dem, och blir om inte trött så ganska nöjd.

En sällskapshund har ofta inte koncentrationsförmågan eller motivationen för att arbeta på det sättet, så det blir knepigare att göra den trött.
 
Jag skulle nog säga att skillnaden mellan de rena sällskapshundarna (som alltså inte har en bakgrund som arbetande hund och de hundar som är avlade för att arbeta) är att sällsksphundarna gärna hänger med på det mesta i den normala vardagen, gillar det och är fullt nöjda.

De kräver dock egentligen inte något specifik i fråga om träning/arbete för att må bra. Just för att det aldrig avlats på någon form av arbetsegenskaper.
 
Min åsikt är att det enklare att göra en bra brukshund nöjd, under förutsättningen att den får motionen den behöver åtminstone fem-sex dagar i veckan. Ett uppletande som tar 10 minuter att arrangera, där hunden är totalkoncentrerad i fem-sex minuter och dessutom får springa, eller ett IGP-spår som inte behöver ha vilat så länge, (tar länge tid att lägga), är tillräckligt.

Eftersom brukshundar är så funtade/motiverade att det blir vansinnigt viktigt för dem att hitta de här grejerna som matte eller husse har tappat, ger hunden allt för att hitta dem, och blir om inte trött så ganska nöjd.

En sällskapshund har ofta inte koncentrationsförmågan eller motivationen för att arbeta på det sättet, så det blir knepigare att göra den trött.
Det här håller jag inte alls med om.
Mina brukshundar krävde oceaner mer i både motion men ffa mental träning än min sällskapshund. Och de laddade snabbt om och var redo för mer. Att motionera dem trötta var nästan omöjligt. En tupplur på 1 timme och de skulle gärna tacka ja till lika mycket till.
De tränades i just IGP.
Min sällskapshund är nöjd efter 10 min trick eller ett godisletande.
 
En ren sällskapshund för mig är en hund som anpassar sig efter ägarens liv utan att ställa direkta krav på träning eller motion.
En hund som nöjer sig med en promenad på 2-4 km dagligen.
Men finns ens sådana hundar? 2 til 3 km per dag, det är alltså promenader på runt 20 minuter i normal gångtakt..tror extremt få hundar nöjer sig med att röra sig så lite. Många av dom raserna som klassas som sällskapshund som jag känner hade varit fruktansvärda att ha hemma om dom inte fick riktiga promenader på iallafall minst 1 timma om dagen..
 
Men finns ens sådana hundar? 2 til 3 km per dag, det är alltså promenader på runt 20 minuter i normal gångtakt..tror extremt få hundar nöjer sig med att röra sig så lite. Många av dom raserna som klassas som sällskapshund som jag känner hade varit fruktansvärda att ha hemma om dom inte fick riktiga promenader på iallafall minst 1 timma om dagen..
Är nog få raser som egentligen nöjer sig med det men normen kring sällskapshund är nog sådan att en sällskapshund inte kräver något.
Gillar egentligen inte begreppet men är ju förmodligen något som har skapats av människor som inte har ett genuint hundintresse?
 
Behöver även en sällskapshund faktiskt mer än vad de generellt får (och att det är därför endel hundar ur sällskapsras beskrivs som lite "besvärliga") och att det faktum att det de behöver uteblir gör att många hundar av sällskapsras beter sig illa?
Det tror jag!
Allt för ofta ser jag hundar ur grupp 9, företrädesvis de små raserna, som släpas runt av en oengagerad människa eller som får gå som den vill och människan oengagerat följer efter. Händer det något så lyfts hunden upp utan förvarning för hunden, väl trygg i männsiakns famn så blir den en liten huligan mot förbipasserande. Helt å hållet en uppfostringsfråga.

Jag har sett allt för många med små hundar som inte ha någon som helst kontakt med sin hund och det tycker jag är synd, för även de små raserna har ju samma behov av stimulering som de stora om än inte i samma utsträckning och mängd.
 
Och vad är då promenader? En kissrunda runt kvarteret några gånger/dag eller en två timmars promenad i skogen med allt vad det innebär och kissrundor utöver det?

Ja det är ju det, vad är hönan och vad är ägget? Behöver även en sällskapshund faktiskt mer än vad de generellt får (och att det är därför endel hundar ur sällskapsras beskrivs som lite "besvärliga") och att det faktum att det de behöver uteblir gör att många hundar av sällskapsras beter sig illa?
Det är förstås en definitionsfråga. Men jag tycker väl åtminstone 2h om dagen isåfall totalt sett.
 
Jodå, det beror ju helt på vad som görs på de kilometrarna. Så konstigt att folk ibland tror de kan mäta en hunds aktivering i avstånd.
Vad är konstigt med det?
Mina sällskapshundar skulle inte vara ett dugg nöjda av att ständigt bara få gå 2-4 km oavsett hur mycket godissök och dogparkour vi än hittar på under promenaden.
 
Det beror ju helt på vad man menar som "behöver". Regelbundna promenader, där i alla fall en är längre (vad som räknas som längre beror ju lite på ras och individ, men några km i alla fall för den fysiska hälsans skull. Dock klarar sig väl de flesta med enbart rastningsrundor någon dag emellanåt också. Allt beror ju på hur man lägger upp det. Går man en rask promenad en mil en dag där hunden även får nosa runt en massa bland spännande lukter (vilket ju ger en del mentalt) är väl en längre promenad dagen därpå inte lika viktig, t.ex.

Jag tycker väl inte längden på promenaderna är det viktigaste, utan vad hunden får göra också. Jag tänker ju att det finns två aspekter där man ska hitta en balans - fysisk och mental träning/aktivering. Det fysiska kan ges av antingen promenader, hänga med på en löprunda, busa med en hundkompis på gården, t.ex. Mentalt kan det bli av att få nosa runt på nya platser (eller på promenader där det går mycket folk/djur), någon mer riktad träning som godissök och trickträning, eller att följa med till exempelvis stall, stan eller annat som inte är "hemma" och standard.
 
Jag tycker inte det är att "komma in på något annat" att prata om hur de är, när man pratar om vad de behöver. Jag tycker att det hänger ihop på alla sätt och vis. En hund som till sättet är väldigt lättsam behöver inte lika kunnig ägare som en inte lika lättsam hund. Att ta med sådant tycker jag är väldigt viktigt. Kanske inte för oss som gärna deltar i sådana här diskussioner och har en ofta stor erfarenhet av hundar av olika slag, men för de som läser utan att ha samma erfarenhet. Ju mer de får upp ögonen för skillnaderna mellan olika hundtyper, desto troligare att de fattar ett klokt beslut själva när de sedan ska välja hund eller hamnar i diskussion med någon som ska köpa hund.

Nu vet jag inte exakt vilka raser du hämtat info om, men jag skulle tippa på att en skillnad mellan dem är just hur lättsamma de är. För mig låter det som att hund 1 hittar på hyss och lätt blir skällig om den inte aktiveras. Hund 2 låter mest som en hund som vill vara med och få lite allmänna intryck och upplevelser för att vara glad, samtidigt som den såklart behöver uppfostran. Men jag ser det som att tex sista meningen om hund 2 mest syftar till att få potentiella ägare att förstå att det är en hund, inte ett levande gosedjur. Sedan kanske den är en av de mer aktiva sällskapshundarna, men sådana behövs ju, inte minst för alla de som tror att de måste ha en brukshund för att de gillar att vara ute och jogga med hunden i skogen någon gång ibland.
Nja, jag tänkte mer på att du skrev bör vara. Men absolut är det viktigt! Jätteviktigt av exakt den orsak du skriver!

Första är beskrivning av Dansk-svensk gårdshund och den andra är beskrivningen av Löwchen. Jag har aldrig haft någon hund av sällskapsras och har aldrig träffat någon löwchen men angående dsg så har du absolut rätt och jag får också känslan av att den som har beskrivit löwchen vill få fram just det, det är inget gosedjur och jag tycker att det är enormt bra att de skriver så.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 732
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 783
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp. Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista...
Svar
9
· Visningar
1 105
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp