Vad kräver en hund i rasgrupp 9 (sällskapshundar) enligt dig?

Fast 2 till 3 km räknas inte ens som en promenad, det är otroligt kort faktiskt. Om hunden är nöjd med det vilket jag har otroligt svårt att se om den inte är sjuk på något vis så innebär det att det finns hundar som övht inte behöver promenad alls. Och jag tror extremt få hundar fungerar utan någon motionering alls, ren motionering kanske inte ersätter aktiviteter eller räcker men får dom flesta hundar välja så tror jag dom flesta hundar mår bättre av att röra på sig.

Inte ens dom mest sällskapligaste sällskapshundar häromkring med äldre tanter går så kort på promenad..

Och allting handlar ju inte om att trötta ut dom fysiskt, en hund måste även lära sig att slappna av. Om jag enbart en dag kampar med min hund eller lägger kortare spår osv en dag men inte går någon promenad så blir han bara stressad av att hetsa upp sig och kan ha svårt att sedan koppla av. Promenader är viktiga av väldigt många skäl.

Beror ju på vilken promenad man pratar om. Jag kan gå 2-3km på en timme ibland med min brukshund. Då vill han nosa och markera överallt i sin takt. Är det då inte en "riktig promenad" ?

Jag vet att massvis av hundar inte går mer än så. Du kan ju inte tro på allvar att alla små sällskapshundar får milen+ varje dag eller?

Självklart handlar inte allt eller ens majoriteten av att trötta ut dem fysiskt. Det är ju vad jag säger!

Min (bruks)hund blir absolut inte stressad de dagar jag enbart kampa/gå ett spår och utöver det bara gör korta kiss/bajsrundor. Tvärtom, han är nöjd och slappnar av. Går jag däremot enbart promenader en period (och inte bara korta alltså), då blir han inte "stressad", men han får överskottsenergi och vill leka loss, jobba, nått. Det visar sig när man är ute, inte när man är hemma.
 
Jo men om han hela livet hellre hade valt att ligga på soffan hela tiden utan något annat, det tror jag inte. Jag tror inte någon frisk hund klarar det livet, många är dock nöjda med ett lugnare tempo än andra men det är ju en annan sak. Min hund föredrar också ofta bil än promenad, helst spårvagn men det är ju också för att han får det han behöver i motion för att kunna uppskatta att åka bil länge tex.

Det är klart att när dom blir äldre så minskar aktivitetsbehovet dock. Den förra jag hade när hon var 13 år gick vi bara en promenad runt gården och sen var hon nöjd också, det räckte dock inte när hon var yngre.

Du kan tro, jag vet 😁
Han har varit likadan sen han var liten.
Är det soligt ligger han hellre ute i solen än i soffan.
Det jag menar med soffprydnad är att han har ett minimalt behov av fysisk aktivitet, han ser ingen poäng med att gå promenader.

Sen tycker jag att alla hundar förtjänar ett aktivt liv men det går ju att lösa utan vanliga promenader i koppel 😊
 
En till sak jag tänkte på nu. Om jag vill att de "vanliga" promenaderna ska bli fler kilometer, typ 4-6km eller nått sånt per styck, då blir det på bekostnad av min hunds önskningar. Om jag nu vill att det ska ta ca en timme, dvs. Då får han inte nosa och markera/undersöka som han vill, då blir det för att JAG vill gå längre, inte han.
 
En till sak jag tänkte på nu. Om jag vill att de "vanliga" promenaderna ska bli fler kilometer, typ 4-6km eller nått sånt per styck, då blir det på bekostnad av min hunds önskningar. Om jag nu vill att det ska ta ca en timme, dvs. Då får han inte nosa och markera/undersöka som han vill, då blir det för att JAG vill gå längre, inte han.
Tror nog hunden vill både och...det är därför dom flesta har en motionspromenad där man går och sen en kortare promenad hunden kan få lukta och nosa som den vill. Ev att man går en lång och blandar lite, hunden får nosa och gå i sin takt en bit och resten får hunden anpassa sig efter ägaren.
 
Jag vet inte hur andra sällskapshundar är, men våra har heller inte samma av/på knapp som brukshundarna. Vill de små hitta på något gör de det, typ leker med en annan liten. De stora tar det lugnt inne och är de inte ordentligt aktiverade blir de jobbiga att gå med.

De små hade varit nöjda med 2-4 km promenad per dag plus kortare rastningsrundor. Jag går mycket med mina små lösa och vill de har de alla möjligheter att springa runt och leka. Det gör de dock inte, möjligtvis att de leker lite en kort stund. De är just lugna sällskapshundar, inte aktiva sådana.
 
Tror nog hunden vill både och...det är därför dom flesta har en motionspromenad där man går och sen en kortare promenad hunden kan få lukta och nosa som den vill. Ev att man går en lång och blandar lite, hunden får nosa och gå i sin takt en bit och resten får hunden anpassa sig efter ägaren.
För oss passar det absolut mycket bättre att vissa rundor är för motion, men de vanliga promenaderna är för nosa/markering/rasta med lite lydnadsskoj! Men då är motionen inte att vi går fler kilometer helt enkelt, det är mer typ springa i terräng, köra drag, gå/springa backar mm.
 
Jag vet inte hur andra sällskapshundar är, men våra har heller inte samma av/på knapp som brukshundarna. Vill de små hitta på något gör de det, typ leker med en annan liten. De stora tar det lugnt inne och är de inte ordentligt aktiverade blir de jobbiga att gå med.

De små hade varit nöjda med 2-4 km promenad per dag plus kortare rastningsrundor. Jag går mycket med mina små lösa och vill de har de alla möjligheter att springa runt och leka. Det gör de dock inte, möjligtvis att de leker lite en kort stund. De är just lugna sällskapshundar, inte aktiva sådana.
Det upplever jag också när jag ser en del hundar. Vet ett antal mindre "sällskapshundar" som förvisso inte verkar behöva massvis, men de är heller inte såna som ligger planterade på golvet hemmavid. Min brukshund gör verkligen i princip NOLL hemma. Han byter liggplats och kommer och vill ha klappar ibland. Jag kan få igång honom att leka, men det är extremt sällan han springer runt och börjar leka med nått av sig självt, det vore att han skulle hämta en tross tex, en gång varannan månad kanske.
 
Tror nog hunden vill både och...det är därför dom flesta har en motionspromenad där man går och sen en kortare promenad hunden kan få lukta och nosa som den vill. Ev att man går en lång och blandar lite, hunden får nosa och gå i sin takt en bit och resten får hunden anpassa sig efter ägaren.

Vad menar du med att de flesta har en motionspromenad och sedan en kortare promenad där hunden får nosa? Tror du verkligen att de flesta hundägare gör så?

Jag tror att i många fall innebär livet för n sällskapshund att man går en promenad på 40-60 min per dag och i övrigt hänger den med familjen. Kanske leker med barnen, tigger mat, sitter i knäet framför tv och lekar med sina leksaker. Vissa dagar hinns inte promenader med och då nöjer sig hunden med att hänga på tomten samtidigt som husse krattar och kompenserar med att röja innomhus istället.

Jag tycker också att det är konstigt att säga att 3 km promenad är kissrunda? För mig är en kissrunda bara en kort prommis runt kvarteret så att hunden får göra ifrån sig. 3 km kan ta 1 h att gå om hunden får gå och nosa eller man träffar någon att prata med.
 
Någonting som jag missade att skriva är att det handlar om aktiviteterna de dagar man själv arbetar full tid på en arbetsplats som kräver resor för att nå. Dessutom skrev jag att hunden är "om inte trött så ganska nöjd". Jag får öva mig på att uttrycka mig tydligare, och du får läsa noggrannare.

Mina hundar blir heller inte trötta utan kan röja i skogen, eller pulsa i djupsnö många, många timmar . Och efteråt är det lätt att väcka dem om man vill initiera en ny aktivitet. Men med en timmes vardagspromenad och lite nosarbete är de ganska nöjda på vardagarna. När jag är ledig blir det mer omfattande träning.

Min poäng var att det kan gå fortare att ge en brukshund psykisk stimulans till vardags eftersom en sådan hund engagerar sig mer, och har större koncentrationsförmåga än en sällskapshund. Efter 5-6 minuters uppletande med 100% fokus på uppgiften tycker hunden att den har fått göra något intressant och viktigt, och är alltså "om inte trött men ganska nöjd".
Oj vilken trevlig ton "du får öva på att läsa noggrannare..."

Jag håller fortfarande inte med om att det hänger på koncentrationen hur trött hunden blir. Att försöka lösa en uppgift under dålig koncentration är jättejobbigt. Det har jag ffa sett på de hundar som haft just koncentrationsbrister. De har blivit mycket tröttare efteråt mot en bättre hund.
 
Okej. Det jag var ute efter var alltså definitioner. För mig är en halvtimmesvända inget jag ens räknar som promenad utan mer som en snabb kissrunda. Promenad för mig är minst en timme i skogen men helst två timmar. Man tänker och är så olika och det är det jag är intresserad av, vad andra lägger i sina ord liksom :)

Så olika det kan vara 😅 För mig är en kort kissrunda ca 5-10 min.
 
Här blir vardagspromenaderna sällan längre än 2,2 km, vilket är vad längsta rundan maken brukar ta med hunden på lunch och för kvällskiss är. Så himla kort är väl inte det :confused: Brukar ta typ en halvtimma om han går själv, uppemot det dubbla om barnet är med eller de träffar någon kompis att leka med. 2 sådana rundor kan absolut bli den enda motion hunden får en vardag. Och så någon kort vända till brevlådan för att kissa och eventuellt följa med till stallet (antingen för bara häng där eller max en halvtimma i skogen brukar det bli på vardagar) eller åka bilen till förskolan för att hämta barn som aktivitet. Hon verkar fullt nöjd med det de dagar det blir så 🤷🏻‍♀️ Då går hon visserligen lös 90% av tiden, hon skulle nog hata att behöva gå koppelpromenader som enda motion.

Vi har en sällskapshund just för att vi verkligen inte har något intresse för hundträning någon av oss utan bara vill ha en trevlig fyrbent kompis.

Helgerna försöker vi såklart hitta på roligare grejer, långturer med hästen, åka ut i naturen och grilla korv (hur mycket mer ren motion det innebär är dock tveksamt), ta längre promenader eller något sådant. Men det kan lika gärna vara så att lunchpromenaden blir ersatt av en timma i lekparken.
 
Skulle också tro att mängden sällskapshundar som får över 10 km promenad varje dag är få. Tror även att det finns en förhållandevis stor andel brukshundar som inte heller går 10 km om dagen varje dag.

Skulle också säga att tiden som läggs på motion är viktigare än avståndet. En promenad med hunden ska vara trevlig, inte något som man ska hetsa runt på för att klara av ett visst antal kilometrar.
 
Här blir vardagspromenaderna sällan längre än 2,2 km, vilket är vad längsta rundan maken brukar ta med hunden på lunch och för kvällskiss är. Så himla kort är väl inte det :confused: Brukar ta typ en halvtimma om han går själv, uppemot det dubbla om barnet är med eller de träffar någon kompis att leka med. 2 sådana rundor kan absolut bli den enda motion hunden får en vardag. Och så någon kort vända till brevlådan för att kissa och eventuellt följa med till stallet (antingen för bara häng där eller max en halvtimma i skogen brukar det bli på vardagar) eller åka bilen till förskolan för att hämta barn som aktivitet. Hon verkar fullt nöjd med det de dagar det blir så 🤷🏻‍♀️ Då går hon visserligen lös 90% av tiden, hon skulle nog hata att behöva gå koppelpromenader som enda motion.

Vi har en sällskapshund just för att vi verkligen inte har något intresse för hundträning någon av oss utan bara vill ha en trevlig fyrbent kompis.

Helgerna försöker vi såklart hitta på roligare grejer, långturer med hästen, åka ut i naturen och grilla korv (hur mycket mer ren motion det innebär är dock tveksamt), ta längre promenader eller något sådant. Men det kan lika gärna vara så att lunchpromenaden blir ersatt av en timma i lekparken.

Det låter helt rimligt tycker jag. Det är ju inte så att er hund ligger och sover all tid den inte promenerar så jag förstår att den är nöjd 🙂
 
För egen del känns "promenader" otroligt överskattat. Det är för mig smått ointressant att börja tala om kilometer, till exempel. Eller ja, såvida inte någon kallar 1 km för långpromenad, typ.

Jag är uppväxt med shih-tzus och var regelbundet och hjälpte min mormor med sin kennel, så under uppväxten har det väl passerat 15-20 hundar, varav 4 varit mina egna. De levde klassiskt "trädgårdshundsliv" och togs ut på promenader några gånger i veckan, släpptes på ett sandtag regelbundet. Däremellan utställning och trickträning. Det är en otroligt trevlig ras som både är lättlärd och med på allt, men en halvmil om dagen kräver den inte. De är inte svåra att hålla nöjda.

Nu har mamma och syster gått över till fransk bulldog vilka jag kan tycka behöver lite mer aktivitet åt motionshållet sett, nöjda med lite nosaktivering.

Själv har jag welsh corgi cardigans och jag rastar dom genom att slänga ut dom på gräsmattan. :p Motion får de genom aktiv rörelse i skog, och då menar jag "off road" över berg och blåbärsris. 30-60 min om dagen. Den äldre cyklar jag med ibland när vädret tillåter. Utöver det givetvis mental strukturerad aktivering 2-3 tillfällen i veckan. Men vi går verkligen inte en massa kilometrar varje dag, långt ifrån.
 
Oj vilken trevlig ton "du får öva på att läsa noggrannare..."

Jag håller fortfarande inte med om att det hänger på koncentrationen hur trött hunden blir. Att försöka lösa en uppgift under dålig koncentration är jättejobbigt. Det har jag ffa sett på de hundar som haft just koncentrationsbrister. De har blivit mycket tröttare efteråt mot en bättre hund.
Håller inte med dig riktigt. Hunden utan koncentrationsbrister löser uppgiften snabbt, men använder sin nos och hjärna maximalt under den korta tiden, och är alltså lite nöjdare efteråt.

En hund med bristande koncentration klarar överhuvudtaget inte av lösa uppgiften. Den glömmer vad den skulle göra, den blir distraherad av händelser runt omkring. Efteråt har den stackars hunden inte den (förmodligen) sköna känslan av att "Vilken tur att matte/husse har mig som är så bra på att hitta alla grejer hon/han strör omkring sig.".
 
Vad menar du med att de flesta har en motionspromenad och sedan en kortare promenad där hunden får nosa? Tror du verkligen att de flesta hundägare gör så?

Jag tror att i många fall innebär livet för n sällskapshund att man går en promenad på 40-60 min per dag och i övrigt hänger den med familjen. Kanske leker med barnen, tigger mat, sitter i knäet framför tv och lekar med sina leksaker. Vissa dagar hinns inte promenader med och då nöjer sig hunden med att hänga på tomten samtidigt som husse krattar och kompenserar med att röja innomhus istället.

Jag tycker också att det är konstigt att säga att 3 km promenad är kissrunda? För mig är en kissrunda bara en kort prommis runt kvarteret så att hunden får göra ifrån sig. 3 km kan ta 1 h att gå om hunden får gå och nosa eller man träffar någon att prata med.

Det är den typen av liv min hund lever.
Är det bra väder går vi en längre promenad per dag, längre är mellan 30 och 90 minuter.
Annars är det korta rastningar på ett par hundra meter.
Senaste veckan när det varit blött har vi gått max 1 km per dag totalt. Visst kan dra honom efter mig och tvinga honom att gå men vem blir glad av det?

Övrig tid är han med mig i stallet, leker inne, tigger mat, åker bil, sitter på köksbordet och spanar på folk, sover, ligger i ågrenkorgen osv.
 
För mig som har två st hundar av sällskapsras (dvärgschnauzer) ser det ut ungefär så här:

Vardagar: kissrunda runt på kvarteret på morgonen, därefter in i bilen för att åka till hunddagis. På hunddagis ges en längre runda och en kortare. Skulle tro att det blir ca 3 km per dag. Hämtar hundarna på dagis, går en kort kissrunda runt kvarteret. In, laga mat, ge hundarna mat etc. Runt 19-20 går vi ut på en runda som ofta tar 30-40 minuter. Ca 2 ggr per vecka tar vi 4 km-rundan som tar ca 1 h 15 min. Därefter kort kvällskiss innan läggdags.

Helger: kissrunda runt kvarteret på morgonen. Eftersom jag är friluftsmänniska i själen så befinner vi oss i skogen nästa varje helg. Vi brukar vara ute mellan ca kl 11-15. Matsäcken är packad och vi ger oss ut på rejäla slingor ute i skog och mark. Slingorna är kuperade och ej anlagda utan verkligen "off road". Dessa varierar i längd mellan 5-10 km. Vi går i lagom takt, njuter av tystheten, hundarna får nosa, jaga varandra, springa lösa.

Sen går vi ut igen runt 19-20-tiden på kvällen, då för en kortare runda, ofta bara runt kvarterat. Sen kvällskiss vid brevlådan före läggdags.

Detta är mer än väl för mina hundar. De är fina i hullet och välmusklade.
 
Håller inte med dig riktigt. Hunden utan koncentrationsbrister löser uppgiften snabbt, men använder sin nos och hjärna maximalt under den korta tiden, och är alltså lite nöjdare efteråt.

En hund med bristande koncentration klarar överhuvudtaget inte av lösa uppgiften. Den glömmer vad den skulle göra, den blir distraherad av händelser runt omkring. Efteråt har den stackars hunden inte den (förmodligen) sköna känslan av att "Vilken tur att matte/husse har mig som är så bra på att hitta alla grejer hon/han strör omkring sig.".
Då pratar vi om olika saker.
Jag pratar om att göra en hund trött av att den utfört något mentalt. Trött på ett sådant sätt att den har blivit aktiverad. Resultatet är inte det primära.

Du pratar om prestation och om en skön känsla efteråt.

Självklart kan en hund med koncentrationsbrister lösa uppgifter. Sålde bla en till kriminalvådren som narkotikahund. Hon var ingen stjärna men löste uppgiften.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 154
Senast: inverterad
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 929
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp. Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista...
Svar
9
· Visningar
1 114
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp