Vad kräver en hund i rasgrupp 9 (sällskapshundar) enligt dig?

Varför skulle just uppletande vara den enda möjliga aktiveringen? En del av att göra aktivering roligt för både hund och förare är att hitta vad båda två tycker är roligt. Rent krasst skulle min jakthund kunna göra sig mycket väl på en lydnadsplan med en förare som tycker att det är kul men för mig är det rena döden. Däremot tycker både han och jag att spår är kul, trickträning är kul, rallylydnad kan vara roligt, olika näsjobb är roligt osv. Han blir trött och nöjd och jag blir glad av en hund som är trött och nöjd.
Inte alls den enda möjliga aktiveringen, vilket jag inte har sagt heller. Däremot är uppletande en mycket bra aktivitet för att tidseffektivt och med minimal möda från ägarens sida aktivera två brukshundar, till exempel.

Hundarna får röra sig i full galopp i fem-sex minuter samtidigt som de har näsan på och ska hitta och apportera små föremål med människodoft i en ruta på 50x50m. Tidsåtgång: Vallning av rutan och lägga ut saker 10 minuter. Första hund letar 5 minuter. Lägga ut föremålen igen till nästa hund, 1,5 minuter + leta 5 minuter. På 22 minuter har man en vardagkväll givit två arbetssugna hundar en intressant uppgift.

Min poäng har hela tiden varit att det kan vara enklare och gå snabbare att aktivera en brukshund än till exempel en jakthund, polarhund, schnauzer, vinthund eller sällskapshund med hög energinivå och spring i benen. För det första skulle den hunden dra iväg så fort jag släppte den, för det andra inte riktigt förstå det viktiga i att hitta ointressanta små föremål när det finns harar och rådjur att jaga.

Det finns många sätt att aktivera sin hund, men det här är perfekt på vardagarna med tidsbrist, särskilt om man har flera hundar som vill jobba.
 
Senast ändrad:
Inte alls den enda möjliga aktiveringen, vilket jag inte har sagt heller. Däremot är uppletande en mycket bra aktivitet för att tidseffektivt och med minimal möda från ägarens sida aktivera två brukshundar, till exempel.

Hundarna får röra sig i full galopp i fem-sex minuter samtidigt som de har näsan på och ska hitta och apportera små föremål med människodoft i en ruta på 50x50m. Tidsåtgång: Vallning av rutan och lägga ut saker 10 minuter. Första hund letar 5 minuter. Lägga ut föremålen igrn till nästa hund, 1,5 minuter + leta 5 minuter. På 22 minuter har man en vardagkväll givit två arbetssugna hundar en intressant uppgift.

Min poäng har hela tiden varit att det kan vara enklare och gå snabbare att aktivera en brukshund än till exempel en jakthund, polarhund, schnauzer, vinthund eller sällskapshund med hög energinivå och spring i benen. För det första skulle den hunden dra iväg så fort jag släppte den, för det andra inte riktigt förstå det viktiga i att hitta ointressanta små föremål när det finns harar och rådjur att jaga.

Det finns många sätt att aktivera sin hund, men det här är perfekt på vardagarna med tidsbrist, särskilt om man har flera hundar som vill jobba.

Visst har du en poäng med att arbetssugna hundar med driv är lättare att aktivera, men de kräver ofta(st) att man gör det mer också.

Om vi nu ska tänka oss en annan väldigt enkel aktivering för sällskapshundar så kan du ju köra nosework i hemmet? Stäng in hunden i ett rum+valla lämplig del av hemmet, placera ut doftkällor, låt hunden leta. Det är ju tom mindre jobb och tidsåtgång än att köra uppletande som man måste ut till lämpligt ställe i skogen för.
 
Inte alls den enda möjliga aktiveringen, vilket jag inte har sagt heller. Däremot är uppletande en mycket bra aktivitet för att tidseffektivt och med minimal möda från ägarens sida aktivera två brukshundar, till exempel.

Hundarna får röra sig i full galopp i fem-sex minuter samtidigt som de har näsan på och ska hitta och apportera små föremål med människodoft i en ruta på 50x50m. Tidsåtgång: Vallning av rutan och lägga ut saker 10 minuter. Första hund letar 5 minuter. Lägga ut föremålen igrn till nästa hund, 1,5 minuter + leta 5 minuter. På 22 minuter har man en vardagkväll givit två arbetssugna hundar en intressant uppgift.

Min poäng har hela tiden varit att det kan vara enklare och gå snabbare att aktivera en brukshund än till exempel en jakthund, polarhund, schnauzer, vinthund eller sällskapshund med hög energinivå och spring i benen. För det första skulle den hunden dra iväg så fort jag släppte den, för det andra inte riktigt förstå det viktiga i att hitta ointressanta små föremål när det finns harar och rådjur att jaga.

Det finns många sätt att aktivera sin hund, men det här är perfekt på vardagarna med tidsbrist, särskilt om man har flera hundar som vill jobba.
Min variant av uppletande är apportering och nej han drar inte eftersom han då är i arbete.
 
Ja det är möjligt att jag är helt ute och seglar. Jag går inga kissrundor längre 😅 Det där gör min hund på egen hand när han ändå är med ute i trädgården och i stallet men när jag bodde i stan gick jag liksom aldrig bara runt kvarteret om det inte var så att jag var extremt sen till något och det var varken jag eller hunden nöjda med. Klär vi oss för att gå ut och gå är det det vi också ska göra anser min hund. Visst har det hänt efter operationer (alltså på mig) och sådant att det bara har blivit en 30-40 minuters sakta promenad men trots att vi då går där vi aldrig går annars (dvs. nya dofter/ställen) så är min hund inte nöjd alls. Då är han mer nöjd när han har varit med när vi grejar ute även om det innebär att åka lastmaskin i en kvart.

Blir ju lite skillnad när man bor i lägenhet :D
Jag tänker ju inte att en snabb kissrunda ska trötta ut hunden utan just ge hunden möjlighet till att göra sina behov :)
 
Inte alls den enda möjliga aktiveringen, vilket jag inte har sagt heller. Däremot är uppletande en mycket bra aktivitet för att tidseffektivt och med minimal möda från ägarens sida aktivera två brukshundar, till exempel.

Hundarna får röra sig i full galopp i fem-sex minuter samtidigt som de har näsan på och ska hitta och apportera små föremål med människodoft i en ruta på 50x50m. Tidsåtgång: Vallning av rutan och lägga ut saker 10 minuter. Första hund letar 5 minuter. Lägga ut föremålen igen till nästa hund, 1,5 minuter + leta 5 minuter. På 22 minuter har man en vardagkväll givit två arbetssugna hundar en intressant uppgift.

Min poäng har hela tiden varit att det kan vara enklare och gå snabbare att aktivera en brukshund än till exempel en jakthund, polarhund, schnauzer, vinthund eller sällskapshund med hög energinivå och spring i benen. För det första skulle den hunden dra iväg så fort jag släppte den, för det andra inte riktigt förstå det viktiga i att hitta ointressanta små föremål när det finns harar och rådjur att jaga.

Det finns många sätt att aktivera sin hund, men det här är perfekt på vardagarna med tidsbrist, särskilt om man har flera hundar som vill jobba.

Och så ska man värma upp och varva ner också :D

Men förstår vad du menar. Att man absolut skulle kunna dra ur brukshundar lite snabbt. Men upplever absolut inte att sällskapshundar skulle vara svårare.

Men jag skulle säga att även en snabb dragrunda, nosework, att hunden får kämpa med en matfylld kong och liknande gör hunden nöjd också.

Min schäfer blir tex mer nöjd av en dragtur och att sen få pyssla med typ kongar i 1-2 h eller något ben än att köra uppletande i några minuter. Och det är en ganska livlig dam :D
 
Och så ska man värma upp och varva ner också :D

Men förstår vad du menar. Att man absolut skulle kunna dra ur brukshundar lite snabbt. Men upplever absolut inte att sällskapshundar skulle vara svårare.

Men jag skulle säga att även en snabb dragrunda, nosework, att hunden får kämpa med en matfylld kong och liknande gör hunden nöjd också.

Min schäfer blir tex mer nöjd av en dragtur och att sen få pyssla med typ kongar i 1-2 h eller något ben än att köra uppletande i några minuter. Och det är en ganska livlig dam :D
Ja du har en hel del hund i henne :p
 
Ska slå ett slag för en grej nu när vi pratar aktivering...SNUFFELMATTA. Hade aldrig tänkt att det skulle vara en grej för mig, tyckte inte jag behövde en.. Men fick en gratis och min hund är TOTALT fokuserad en bra stund och nosar nått oerhört för att hitta de små torrfoderbitarna.. Världens lättaste aktivering, haha.

//sorry for OT
 
Ska slå ett slag för en grej nu när vi pratar aktivering...SNUFFELMATTA. Hade aldrig tänkt att det skulle vara en grej för mig, tyckte inte jag behövde en.. Men fick en gratis och min hund är TOTALT fokuserad en bra stund och nosar nått oerhört för att hitta de små torrfoderbitarna.. Världens lättaste aktivering, haha.

//sorry for OT

Min ruskade om mattan så godisarna flög över golvet och sen dammsög han i sig dem på 20 sekunder. :laugh:

Han må vara arbetsskygg men dum är han inte!
 
Min ruskade om mattan så godisarna flög över golvet och sen dammsög han i sig dem på 20 sekunder. :laugh:

Han må vara arbetsskygg men dum är han inte!
Tinja tycker inte alls att snuffelmattor är svåra, så jag måste istället välja väldigt svåra ställen i lägenheten och gömma typ.. Fem godisar. DÅ kan hon vara upptagen iallafall i fem minuter :p
 
Inte alls den enda möjliga aktiveringen, vilket jag inte har sagt heller. Däremot är uppletande en mycket bra aktivitet för att tidseffektivt och med minimal möda från ägarens sida aktivera två brukshundar, till exempel.

Hundarna får röra sig i full galopp i fem-sex minuter samtidigt som de har näsan på och ska hitta och apportera små föremål med människodoft i en ruta på 50x50m. Tidsåtgång: Vallning av rutan och lägga ut saker 10 minuter. Första hund letar 5 minuter. Lägga ut föremålen igen till nästa hund, 1,5 minuter + leta 5 minuter. På 22 minuter har man en vardagkväll givit två arbetssugna hundar en intressant uppgift.

Min poäng har hela tiden varit att det kan vara enklare och gå snabbare att aktivera en brukshund än till exempel en jakthund, polarhund, schnauzer, vinthund eller sällskapshund med hög energinivå och spring i benen. För det första skulle den hunden dra iväg så fort jag släppte den, för det andra inte riktigt förstå det viktiga i att hitta ointressanta små föremål när det finns harar och rådjur att jaga.

Det finns många sätt att aktivera sin hund, men det här är perfekt på vardagarna med tidsbrist, särskilt om man har flera hundar som vill jobba.
Jag förstår hur du menar.

Jag har haft dobermann. Mycket lätta att roa och aktivera.
Jag har nu siberian husky. En rätt omotiverad sak. När JAG vill. Dock inte när HAN vill. Han kan när HAN vill.

Medan en dobermann frågar "Okej, vad ska vi göra, när ska vi göra det, okej, jag är beredd, är du klar snart?" så säger min husky "Eh... av vilken anledning kan detta vara bättre än att bara ge mig godiset rakt av...?"

Mina dobermann var på tårna och var med på allt, lyckliga som på julafton. Min husky sätter sig på röven, ser skeptiskt på mig, blåser lite ur en mungipan när jag förklarar, suckar "jobbigt ju" och lägger sig ner alternativt skäller ut mig för att jag inte bara skiter i allt och ger godis rakt av utan krav. Han är duktig och lättlärd och smart, absolut, men har inget tålamod (han är ju ung ännu) och är mycket svårare att motivera, speciellt ute.... Men NÄR han är motiverad, då jävlar får man passa på! :p
 
Min ruskade om mattan så godisarna flög över golvet och sen dammsög han i sig dem på 20 sekunder. :laugh:

Han må vara arbetsskygg men dum är han inte!
Så gör min också, så var det problemet löst :p Det låter som om han är lat, det är han inte, han är nog bara "hjärn-bekväm"!:angel:
 
Jag tror att de flesta sällskapsraser kan och vill hänga med på mycket och aktiveras på olika sätt. Skillnaden är väl medan sällskapshundarna KAN hänga med så finns det andra grupper som KRÄVER det. Tror dock folk underskattar sällskapsraser och antingen skaffar en för "svår" hund som de inte klarar av för de ville ha en "aktiv familjemedlem", eller så skaffar de sällskapsras som utvecklar problembeteenden för att man tror att de inte behöver tränas eller aktiveras.

Jag växte upp med pudel, som är väldigt mångsidig. Vi har tränat tricks, gått låååånga promenader lös i skogen och haft lite godissök och det har varit på de "aktiva" dagarna. Skulle hon orka betydligt mer? Absolut, men hon blir inte odräglig om hon har en tråkig vecka.

Alla hundar mår väl bra av att bli riktigt trötta ibland, men promenadlängd och liknande är så svårt att säga eftersom det beror på underlag, väder osv. Vi kan absolut ha en dag med korta kissrundor (10-30 min) och visst är pudeln smått uttråkad då, men hon överlever.
 
Förstår inte hetsen med snacket om längden och tiden det tar att gå promenader.

Vad spelar det för roll helt ärligt om någon går 3 varv runt kvarteret på 10 min och en halvtimmes promenad runt 3 kvarter, kontra någon som går typ 7 km på en långpromenad och sedan får hunden kissa på tomten resten av dagen.

Det är väl bara att göra som passar ens egen hund och sig själv bra?

Min hund är inte en sällskapsras men kan ju bara flika in att han typ aldrig får en långsam promenad där han får nosa och kissa helt i sin egen takt, han gör ifrån sig i början av promenaden och sedan kissar han kanske max 6 till gånger under promenaden. Han lider inte för det liksom.
Problemet är att väldigt många inte gör det som passar hunden bäst utan det som passar dom själva bäst. Finns en anledning till att väldigt väldigt många hundar av "sällskapsraser" är väldigt jobbiga i vardagen. Dock så är det lätt att vänja sig vid hundens beteende även om det är jobbigt och man slutar se det som ett problem. Eller iallafall accepterar och tror att det är sådan hunden är när det egentligen är tecken på att hunden behöver mycket mera för att vara nöjda och tillfreds.
 
Min poäng har hela tiden varit att det kan vara enklare och gå snabbare att aktivera en brukshund än till exempel en jakthund, polarhund, schnauzer, vinthund eller sällskapshund med hög energinivå och spring i benen. För det första skulle den hunden dra iväg så fort jag släppte den, för det andra inte riktigt förstå det viktiga i att hitta ointressanta små föremål när det finns harar och rådjur att jaga.
Fast det stämmer ju dock inte alls, bara för att dom är avlade för jakt så innebär inte det att dom per automatik sticker på allt dom ser och inte tycker någonting annat är roligt. Visst vissa raser har kanske en extremare jaktinstinkt än andra men dom flesta går ändå att träna på att vara lösa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 109
Senast: inverterad
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 056
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 853
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp. Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp