Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*KL*

Jag har precis läst klart "Kommendant i Auschwitz" av Rudolf Höss och börjat med "Vid avgrunden" av Gitta Sereny. De känns obehagligt aktuella.

Riktigt bra böcker, båda två.
Jag tycker att Sereny är en engagerande författare.
Har du läst "ohörda rop" av henne? handlar om Mary Bell och är också mycket bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Så, då har jag läst ut Mockingjay, sista delen i Hunger Games-trilogin. Jag gillar böckerna, även om det tog ett tag att komma in i den första. Blev en aning besviken på att slutet var så abrupt, hade velat veta mer vad som hände med karaktärerna och landet. Men men.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Har nu börjat på "Huset vid Moskén". Någon som läst den? Läste bara något kapitell på bussen innan jag blev illamående så kan inte säga än vad jag tycker...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har inte läst men hörde delar av den när den gick som radioföljetong för några år sen. Gillade den och har tänkt köpa boken för att få hela historien, men det har inte blivit av.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

haha, åksjuka! Förlåt för otydligheten ;)

Erkänner att den var billig men jag kunde inte låta bli.
Har inte läst boken, men nu kollat den på boktipset.se och har lagt den i min "vill läsa-lista". Lät riktigt intressant.

Största felet på den här tråden är att det dyker upp många intressanta förslag och läsa-listan blir längre och längre.

Har läst klart första "nyanserna" och är inte imponerad. Resten av böckerna får kvitta. Har inte bestämt mig klart för vad det blir härnäst, men antagligen "Blonde" för att läsa ut lånade böcker så jag kan lämna igen till ägaren. Har ju ganska mycket liggande här hemma som är lockande också.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Läste ut den fantastiska mörka och helknasiga The Rise and Fall of the Queen of Suburbia av Sarah May igår kväll.

Slöläser The Secret Life of a Slummy Mummy av Fiona Neil, men var visst på loppis i förmiddags och köpte sisådär tjugo pocketböcker. Igen. Oj.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag vittjade kompisens bokhylla igen igår, hade med mig sex-sju böcker hem. Det blev Tegenfalks "Nirvanaprojektet" som jag började med. Var lite för trött för att öppna pärmarna på en tegelsten som "Blonde".
En deckare känns enklare, mer snabbläst - om än mindre substansfylld också.

Kan inte ha så mycket åsikter om Tegenfalk än, eftersom jag bara kommit tjugotalet sidor in i boken innan jag släckte lampan för natten. Den känns åtminstone inte som skräp så här långt, vilket är uppmuntrande.
Plockade med ett par Nora Roberts också, har inte läst något av henne tidigare och hon har ett hyfsat rykte så långt jag har hört.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kan inte ha så mycket åsikter om Tegenfalk än, eftersom jag bara kommit tjugotalet sidor in i boken innan jag släckte lampan för natten. Den känns åtminstone inte som skräp så här långt, vilket är uppmuntrande.

Hans Vredens tid var så mycket skräp (faktiskt något av det sämsta jag läst någonsin) så jag lovade mig själv att aldrig läsa honom igen. Hoppas den du läser är bättre :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Min läsning senaste 2 veckorna:
Fasanjägarna och Flaskpost från P av Jussi Adler-Olsen
Bricken på Svartvik och Sågspån och Eld av Vibeke Olsson

Kan rekommendera samtliga böcker, riktigt bra läsning. Speciellt böckerna om Bricken, en viktig del av vår svenska historia. Jag skulle dock råda att man inte sträckläser böckerna då det är mycket upprepningar, tillbakablickar i böckerna. Jag tyckte det blev lite tjatigt i sista boken. Det jag gillar med Adler-Olsen är att han skriver spännande med ett bra språk men utan en massa splatter och makabra beskrivningar av bestealiska sinnessjuka mord. Jag läser inte kriminalromaner annars. Nackdelen med Adler-Olson är att huvudkaraktären är en mansgris, men jag går och håller tummarna för att han ska bli satt på plats i senare böcker ;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag avslutade nyss Gideons ring av Carin Gerhardsen. Bra som vanligt, men lite snabbt avslut. Nu ska jag läsa Boel och Oscar av Josefine Sundström. Enligt boktipset "föväntas" jag ge betyget 5 :D:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Igår kväll läste jag mellanstadiefavoriten Ett hjärta till Maria av Gretelise Holm.

Nu läser jag J M Coetzees pojkår, första delen de självbiografiska böckerna. Jag har inte läst några av hans romaner men har varit sugen, så när jag såg dessa två igår så högg jag dem, kanske bra att ha lite bakgrund.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl

A memory of light av Robert Jordan/Brandon Sanderson.

Lite motvilligt eftersom det är sista boken.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läst ut Tegenfalk, ingen direkt höjdare får jag väl säga. Hoppas på bättring med nästa bok, får ta något ur högarna som ligger. Vet inte riktigt vad jag är lockad av men har en ganska vid variation att välja på.

Jag brukar gärna ta en som inte är så tjock, när jag är osäker på vad jag vill läsa. Annars känns det lite mer motigt - ge sig in i en tegelsten om man inte är riktigt laddad kan vara lätt avskräckande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag håller fortfarande på med Coetzee. Eller snarare, jag lade den åt sidan häromdagen och har inte plockat upp den igen, av ingen särskild anledning. Den blir nog klar idag.

Köpte ju en massa pocketböcker på loppis i lördags för ovanlighetens skull ;) och högg fem när jag åkte hem till mig idag.

Kärlek, mat och missöden av Anthony Capella - lite chick-lit tror jag, men Jamie Oliver och Sunday Times har båda sagt att den är fantastisk och delikat. Jamie påstår att man kan känna smaken av den underbara italienska maten, inte mig emot ;)

Någonstans inom oss av Kajsa Ingemarsson - även om jag tyckte att Små citroner gula var lite... förutsägbar och banal, rent ut sagt, så gillade jag språket på sina ställen.

The Help av Kathryn Stockett - Mississippi på 60-talet. "Where black maids raise white children, but aren't trusted not to steal the silver...". Också goda vitsord från t.ex The Times och Daily Telegraph. Tydligen kan man känna smaken av okra, friterad kyckling och persikopaj ;)

Honeymoon av Amy Jenkins - det var Jenkins som skrev TV-serien Livet kan börja (This Life), om någon minns den? Unga nyexade advokater som delar lägenhet i London, en helt fantastisk dramaserie med bland andra Daniela Nardini, Jack Davenport och Andrew Lincoln. Detta verkar rätt chick-lit-igt i jämförelse, men den låter helt okej.

Kvinnoliv av Elaine Kagan, handlar om tre kvinnor som finner gemenskap på livets sluttamp.

Så nu har jag väl att roa mig med i ett par dagar! :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Instämmer!

Jag började på Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz men tyckte språket var för omständligt (i alla fall i första kapitlet). Därför har jag lagt den åt sida och börjat på Sång till den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 190
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 656
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 354
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp