Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåliga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Så vitt jag vet är det ganska omdiskuterat och anses vara väldigt förlegat och onödigt? Jag kommer verkligen inte lära mina barn att människor är indelade i raser, finns ingen som helst anledning.

F.ö så med "okunnig" syftade jag snarast på att personen jag skrev till helt oreflekterande verkar ta till sig rasbegreppet och även vilja föra det över till sina barn (sitt barn?). Anser inte du att det är okunnigt? Och obehagligt?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Så vitt jag vet är det ganska omdiskuterat och anses vara väldigt förlegat och onödigt? Jag kommer verkligen inte lära mina barn att människor är indelade i raser, finns ingen som helst anledning.

Modern dna-forskning visar att det inte finns mänskliga "rasspecifika" gener http://www.dn.se/debatt/ny-dna-teknik-visar-att-det-inte-finns-raser-1.842550. De genetiska skillnaderna mellan människor från olika geografiska områden är små, och det är inte nödvändigtvis så att människor från näraliggande områden är mer lika genetiskt än människor från mer distanserade områden.

Vidare finns det ju, som du är inne på, starka politiska och moraliska skäl att undvika att tänka på och tala om raser när det gäller människor. Ras då man talar om människor pekar väl ut hud- och hårfärg, vilket ju inte är meningsfullt att tala om i något enda sammanhang. Det är aldrig någonsin egenskaper hos personer som det är meningsfullt att peka ut, eftersom de inte säger något alls om personen.

Vi kan lika gärna påstå att alla som är under 160 cm långa är en ras och att de som är längre är en annan ras, om vi vill. Och varför skulle vi vilja det?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Absolut! Det var därför jag skrev att man nog inte skulle säga så :). Eller jag tänkte att det framgick.

Petruska; där ser man! Jag håller ju förvisso med dig.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

:bow:

Precis! Jag håller med dig på alla punkter.

Kissing Spine: Men ändå var ditt motargument att det minsann finns belägg för att dela in människor i raser? Jag förutsätter att du då tycker att personen i fråga har rätt men att man kanske ska vänta med att informera ungarna om detta (tills när då?). Själv anser jag att det är helt uppåt väggarna galet att ens tala om rasindelning, det för ingenting gott med sig överhuvudtaget och är fullkomligt onödigt.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Mjaeh jag kanske skrev lite snabbt. Jag menade mest (som det tydligen dock är diskuterat om) att man GÖR indelningar. Men jag skulle tex aldrig säga det till mina barn, att det finns olika människoraser. Nu fick jag ju dessutom veta att man anser att det är förlegat, rent generellt :)
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Fast när delas människor in i olika raser?

Tror aldrig jag stött på det rent generellt, förutom hos vissa människor som är fruktansvärt dåligt pålästa och faktiskt i sin enfald tror/tycker att det är rasskillnader mellan människor.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

En aning OT men jag är mycket nyfiken på vad som gör tex att en del människor från Asien har en annan ögonform, vad som gjorde det från början osv, alltså den bakomliggande, kan man kalla det historian. Vad det är som gör att en del människor får olika egenskaper, vad de påverkar osv. för mi handlar det inte om att dela in folk i grupper eller raser utan en väldig nyfikenhet varför det har blivit så. På samma sätt som jag är nyfiken på varför jag är närsynt, hur långt tillbaka kan man hänvisa det, varför blir en del närsynta eller inte osv.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Så din spontana reaktion på mitt påstående om att personen ifråga var okunnig var att man faktiskt delar in människor? Jag tycker att det är lite märkligt faktiskt, du verkar ha missat hela debatten om rasindelning, rasism, nazism och ja, typ allt. När jag säger att någon verkar väldigt ignorant när den säger att "jamen vadå? vi är ju olika raser? är man rasist om man delar in hästar i raser också?" så syftar jag ju på, förutom att jag inte köper hela rasbegreppet, att människan uppenbarligen inte reflekterat det minsta över vad rasbegreppet har inneburit genom åren, vilka konsekvenser det fått, mm mm.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Fast man delar ju faktiskt upp människan i raser?

Nej, det gör man inte. Inte på den här sidan 30-talet i alla fall. Då fanns det ju rasbiologiska institut osv, och man engagerade sig mycket i de olika människoraserna, vad som är typiskt för dem och hur man kan skilja dem åt. (skallmätningar etc).

Idag har forskningen kommit längre, och man vet att man inte i biologisk mening kan tala om raser när det gäller människor. Den genetiska variationen inom vad man förr trodde var raser är mycket större än mellan raserna - människor kan således vara väldigt olika genetiskt, även om de är lika till det yttre. Alltså är det inte meningsfullt att tala om raser när det gäller människor, och inga biologer gör det heller längre.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

oops, missade att nån annan redan hade påpekat det...
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

*kl*

Jag har inga problem med att Alfons pappa röker pipa och vill vara ifred ibland. Mitt största problem är att barnböcker ofta har ett så erbarmligt tråkigt språk, och många nya tycker jag är tillrättalagda så det mer liknar info från socialstyrelsen är lustbetonad läsning.
Böckerna om Lilla Anna och Långa Farbrorn gillar jag, Gunilla Wolde har skirivit mycket roligt, och MAX-böckerna är roliga. Allt av Inger och Lasse Sandberg införskaffas, Roald Dahl blir det framåt i tiden.
Jag vill ha hållbara historier som kan läsas 100 gånger, inte McDonald´s litteratur.
Powerpuffpinglorna göre sig icke besvär.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Fast det är inte att krångla till, det är vad det handlar om.

Vill man prata rasism och att folk är olika med sina barn så tycker jag att man gör det onödigt svårt för sig genom att välja rasistisk litteratur som utgångspunkt när man pratar med sina småbarn. En klassiker som "Pricken" tycker jag är en lättare ingång i så fall, som är mer på en femårings nivå. Senare, när barnen är äldre, så kan man ta kolonialismen, etnocentrism och synen på den andre, dvs förklaringarna till varför svarta skildras som de gör i Pippi i söderhavet.

Men vi väljer inte Pippiböckerna tack var att de är så rasistiska och bra att prata om rasism till utan vi väljer dem för att barnen älskar Pippi och när man ändå läser dem kan man passa på att prata om...
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Varför är det intressant?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jaha, och att kalla någon svartskalle är inte att behandla dem illa då eller?

Nej inte i den bemärkelsen. Det är fult att kalla folk för skälsord överhuvudtaget, men inget som säger att man måste vara rasist för det, eller att man behandlar någon illa heller för den delen, för någon kan säga jävla fit*a till mej och då kan jag få ur mej jävla svartskalle om det nu är en sån som kallar mej fit*a. Och det här är inte en ovanlig grej, att folk säger dumma saker till varann och sen stannar det där, ingen tar illa upp utan båda var arga för stunden.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Eh? Du behandlar väl folk även verbalt???

Jo visst kan man se det så. Och jag vet inte om jag är lite mer okännslig än vad vissa andra här är, men jag tar inte så hårt på ord, om det inte är så att någon håller på en längre tid så det tar på psyket. Sån har jag alltid varit. Folk kan säga vad dom vill till mej men jag själv bryr mej inte, kanske bara är tyst eller säger nått fult tillbaka. Oftast är man väl tyst nu för tiden då man vuxit upp och framförallt måste vara lite proffisionell i jobbet och hejda sej själv när någon säger nått fult till mej som jag vet inte är riktat till just mej, men för stunden var jag den som denne såg så därför fick jag både höra och se det ena och det andra fast det egentligen var en logga i princip som människan ville spotta på.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Åh herregud vad okunnig du är. Det förvånar mig inte alls att du inte tycker att det är rasistiskt att kalla nån svartskalle, verkligen inte. Ska du lära dina barn (ditt barn?) att man delar upp människor i olika raser och att det är helt okej att säga svartskalle?

Nej, att kalla någon för svartskalle är inte ok, samma som det inte är ok att använda andra fula ord mot andra männsikor eller djur heller.
Att det finns olika raser av människor förstår h*n nog själv och man lär ju få någon fråga om det under dennes uppväxt, varför inte alla ser likadana ut. Inget konstigt med det.

Att kalla mej okunnig tyder ju bara på hur trångsynt du själv är. Du tror att du ska kunna lära dina egna barn att i samhället är det lika för alla, vilket gör dej lite korkad(om man nu ska få gå rakt på sak och säga ordet korkad utan att du tar illa upp, och inte smyga runt det jag egentligen vill säga) korkad enligt mitt tycke, som dom som är emot vissa av dom barnböcker som finns idag.
För i samhället är det inte lika/rättvist någonstans, även fast vi hela tiden strävar efter det, vilket är bra. Men att lura någon att tro det är bara elakt, tänk vilken chock när man inser att alla inte får samma/är snälla/är friska osv.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Mitt största problem är att barnböcker ofta har ett så erbarmligt tråkigt språk, och många nya tycker jag är tillrättalagda så det mer liknar info från socialstyrelsen är lustbetonad läsning.

Jag läser mycket sagor. Ibland gamla gamla sagor med negrer som hoppar omkring och äter bananer. (Han kom till en ö och där väntade några pojkar på honom, läser jag istället för den gamla texten)

Men jag läser något annat ;) Så länge barnen inte kan läsa så kan man faktiskt hitta på vad som helst. Jag läser inte Maxs töntiga texter. "Max kaka" "Max ledsen". Jag läser att Max fick en kaka och att Max är ledsen. Man behöver inte följa alla texter slaviskt. En saga läser man först själv och sen läser man den med barnen.

Det kan ibland vara lite tungt med gamla sagor skrivna på vers, men vad f*n, då får man väl sluta rimma ett tag eller så kanske man hittar på något bra :angel:
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Modern dna-forskning visar att det inte finns mänskliga "rasspecifika" gener http://www.dn.se/debatt/ny-dna-teknik-visar-att-det-inte-finns-raser-1.842550. De genetiska skillnaderna mellan människor från olika geografiska områden är små, och det är inte nödvändigtvis så att människor från näraliggande områden är mer lika genetiskt än människor från mer distanserade områden.

Vidare finns det ju, som du är inne på, starka politiska och moraliska skäl att undvika att tänka på och tala om raser när det gäller människor. Ras då man talar om människor pekar väl ut hud- och hårfärg, vilket ju inte är meningsfullt att tala om i något enda sammanhang. Det är aldrig någonsin egenskaper hos personer som det är meningsfullt att peka ut, eftersom de inte säger något alls om personen.

Vi kan lika gärna påstå att alla som är under 160 cm långa är en ras och att de som är längre är en annan ras, om vi vill. Och varför skulle vi vilja det?

Abslout vi är mer lika än olika, men i vissa avseenden så är vi olika.

Men de viktiga skillnaderna sitter inte på utsidan, utan på insidan. Beroende vilket ursprung man har så har så kan man ha lite olika nivåer av bla leverenzymer. Detta gör att människor med olika bakgrund har olika förutsättningar för att bryta ner läkemedel. Man har idag hittat 74 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19817501) olika fenotyper av ett enzym som heter CYP2D6, och hittar fler hela tiden (jättespännande!!!) Fortfarande kan man inte säga "du är asiat så du har den här metabolismen av det här läkemedlet", utan det handlar om procentsatser och sannolikhet att hitta en viss fenotyp inom en viss etnisk grupp, som läkaren måste vara medveten om när h*n ordinerar medicin. Sedan har vi också lärt oss att vissa sjukdomar är vanligare inom vissa folkgrupper, tex så är nästan alla från sydamerika laktosintoleranta. Viktig kunskap som inte får glömmas bort i ivern att göra alla lika.

Mitt inlägg vill bara förtydliga att trots det helt abslouta faktum att vi alla är lika mycket värda så är vi också alla helt unika! Framtidens medicin kommer troligen att skräddarssys efter just din genetik och fenotyp, men det är nog ca 50 år kvar tills dess. ;)

(jag älskar medicin för det är science fiction!)
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Nej, att kalla någon för svartskalle är inte ok, samma som det inte är ok att använda andra fula ord mot andra männsikor eller djur heller.
Att det finns olika raser av människor förstår h*n nog själv och man lär ju få någon fråga om det under dennes uppväxt, varför inte alla ser likadana ut. Inget konstigt med det.

Att kalla mej okunnig tyder ju bara på hur trångsynt du själv är.

Men du är ju okunnig :confused:

Det finns inte olika raser bland människor. niphredil har ju rätt i att du är okunnig om historien bakom ord som neger/svartskalle och diskussionen kring raser när du gång på gång påstår det du påstår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 198
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 983
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 690
Senast: ako
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 492
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp