Väcker era hundar uppmärksamhet?

A9247DEF-FE19-4624-8DC8-9192EE46B45C.jpeg

Så här kan hon alltså sitta och glo på folk som passerar från morgon till kväll. :angel:
 
Jag har en dansk-svenskgårdshund och få verkar veta vad det är för en ras trots att den inte är så ovanlig. Jag har fått höra av "förståsigpåare" att det såklart är en jackrussel och att jag har blivit lurad men de flesta frågar efter att de har påtalat hur söt han är om han är en jakthund vilket han ju inte är. Många frågar också vad som har hänt med hans svans och jag har fått förfärade frågor om jag har kuperat honom och det är nog det jag har förklarat flest gånger näst efter frågan om det är en jakthund och vad han isåfall jagar. Dsg kan födas med både kort, lång och mittemellanlång svans och det är inget fel med stubbsvans enligt rasstandarden. När folk får klart för sig att han är helt intakt och född sådan så brukar de istället övergå till att påtala hur gulligt det är med så kort svans.

Folk vill gärna klappa men det vill han sällan om det inte är barn så jag brukar säga nej. Med barn är det tvärtom, han älskar barn och hade gärna haft en egen flock men eftersom barn vi möter alltid har vuxna med sig och de utan undantag flyger på honom undviker jag numera att han hälsar på barn ute. Med bonusbarnbarnen hemma är det en helt annan sak och det får räcka med dem. Det blir bara fel och dumt med barn ute. Det är inte hans stil att gosa med vem som helst när det kommer till vuxna och få verkar fatta att han inte alls uppskattar när de flyger på honom och jag är numera stenhård med det där. För honom räcker det med matte och husse och andra han känner väl och de han känner vill han gärna vara nära. Ibland om folk inte fattar hinten att låta bli honom plockar jag upp honom i famnen istället när jag pratar med folk ute så att de inte kan kasta sig över honom (jag har stor intrigitet som lyser igenom så ingen har hittills försökt röra honom då).
 
och @Sleepan
Nej men vad jobbigt, att något som är naturligt och ni inte påverkat gör att ni får utskällningar. Förstår ju folks reaktion om dom inte kan något om raser osv men det är ju absolut inte roligt att behöva försvara sig gång på gång

Jag har dock aldrig blivit utskälld, utan folk undrar mest 😊
(Är det någon som blir utskälld är det stackarn som frågar då min hund inte alltid hanterar främlingar så bra och låter dem veta det... 🙈)
 
29982864_10160233775010181_5425689465151237554_o.jpg


Nakenfisen fick en hel del uppmärksamhet när han levde för han var så väldigt naken, han var dock en blandning

Ryssen får väl endel oxå, mest "min random-bekant har oxå en såndär" visar sig 90% av gångerna vara en Chihuahua dom har så får man förklara att nej de här är en Russkiy Toy, annars är det endel frågor om vad de är för ras för han inte ser ut som en Chihuahua och inte heller som en Dvärgpinscher sen brukar folks raskunskap ta slut
Är det mexicansk nakenhund i honom? Han ser inte ut som en kines överhuvudtaget.
 
Jag har dock aldrig blivit utskälld, utan folk undrar mest 😊
(Är det någon som blir utskälld är det stackarn som frågar då min hund inte alltid hanterar främlingar så bra och låter dem veta det... 🙈)

Haha, ja det var ju skönt att du sluppit utskällningar.
 
Mina nuvarande (två schnauzers) får väldigt sällan någon kommentar, men det påverkar nog att vi bor på landet och väldigt sällan stöter på någon människa under våra promenader :p Men min Zvante fick väldigt mycket uppmärksamhet, han bodde ju större delen av sitt liv i Malmö så då blev vi ofta stoppade på promenaderna. 99 av 100 frågade om han var en blandning mellan dvärgschnauzer och tax. "Nej, han ska se ut såhär" var mitt standardsvar ;) (fick dock förklara att jag inte klippte honom korrekt, de ska ha lång päls under magen och på benen). Han var en ceskyterrier vilket ju är en väldigt ovanlig ras. Jag blev chockad när någon kände till rasen, det hände typ max en gång om året och nästan alla de som kände till rasen hade själva haft en cesky.
IMG_20140304_163153.jpg
 
Oftast så är benen ganska lurviga dock, för jag orkar inte pilla med dom varje gång jag klipper.
Det ser ungefär ut som när min puff är nerklippt. Dom nakna ska dock ha crest på ben, svans, man och huvud. Som bilderna på min nakenfis.

Väldig fin hund :heart
 
Haha ja vi kanske inte menar exakt samma sak med brötig :D Men jag förstår vad du menar och kan absolut hålla med dig. Jag tycker personligen inte att det är svåra hundar men jag har sett många gå ur händerna på sina ägare så visst kan de säkert vara svåra för många, det är nog inte en hund för alla. Och det finns absolut massa skräpavel, det är jag medveten om tyvärr..

Tråkigt att du har behövt blivit jagad! Har nog aldrig sett någon var otrevlig mot hästar däremot har jag sett aaaalldeles för många vara sjukt otrevliga mot andra hundar :( det är ett av mina issues med rasen, att de många gånger är väldigt vassa mot andra hundar. Jag är uppvuxen med och har fortfarande retrievers utöver dalmatinerna, och jag uppskattar deras dumsnälla sätt mot andra hundar så mycket mer.



Det är möjligt. :D Jag tror inte att de behöver vara svåra heller, men folk köper ju som sagt gärna med ögonen. Särskilt något de sett på film.

Det var i skåne jag blev jagad av dalmatiners som hölls som gård och stallhundar lösa på gårdarna. Det var rätt obehagligt. Här har jag mest träffat på individer som är osäkra med folk - de som inte varit bra. De som varit trevliga har varit glada i både folk och fä! Fast lite väl på, då. 😅
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 113
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Kanske lite off-topic, men den här tråden tillsammans med alla rasvalstrådar och ovanliga-raser-tråden har fått mig att fundera över vad...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
20 426
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp