Vägföreningsavgift?

Hur blir det om vägen inte är med i en vägförening? De sista hundra meterna som leder till vårt hus är inte med i vägföreningen, och det är flera olika markägare (inklusive oss) på den lilla biten. Är den vägen privat då? Och vem/vilka ska sköta underhåll? Det är nästan bara vi som nyttjar den, plus ett gäng fyrhjulingar och motorcyklar....
 
Hur funkar vägföreningar? Ska alla betala lika mycket? Även om man kör kortast sträcka på vägen samt är minst antal människor i huset?

Vi bor vid en ca 4 km lång grusväg, vi bor ca 150 m in på vägen. Men man kan också köra runt hela vägen och komma ut på ett annat ställe, altså använda vägen som genomfart. Detta gör vi dock aldrig då vägen är dålig och det blir längre att köra.

Alla på vägen ca 30+ hus betalar samma avgift.

På slutet av vägen är en rejält brant och slingrig backe, denna ska nu asfalteras. Detta är altså början på vägen på "andra sidan" och vi kör aldrig där.

Måste vi vara med och betala asfalt? Är det rätt att alla på vägen betalar samma avgift?
I området där mina svärföräldrar har sommarhus betalar man efter hur lång sträcka man har fram till sitt hus. De som bor sist på vägen betalar mest.
 
Besvärligt.

Privat.
Nyttjanderätt beror av sevitut.
Underhåll får man komma överens om, om man kan.
Såvitt jag vet finns inga servitut, och jag vet inte alls vilka de andra markägarna är. Kan man få vägföreningen att ta med våran vägsnutt också i sin verksamhet? Det är vi och en sommarstuga som den leder till.
 
Informationen som vi fick var att alla vägföreningar som inte hade en förättning vid aktuellt datum var tvugna fixa det. Alltså helt saknade förrättning över huvud taget där samtliga fastigheter ingår.
Grannarna hade styckat av tämligen friskt så att flera fastigheter inte ingick i vägens GA.
Samtidigt så stod det på Lantmäteriets hemsida att gamla GA som saknade förrättning skulle fixa det.
Det var nog avsikten/ambitionen, men jag gissar att det inte var genomförbart och/eller att det till viss del har ändrats. Alternativt att det alltid har varit möjligt för de "enkla" fallen/föreningarna att klara sig utan förrättning. Det kan också bero på hur de specifika förhållandena var i de äldre vägföreningarna, ett antal togs över av aktuell kommun och gatorna införlivades i den kommunala väghållningen. Utan förrättning så förusätts ju också medlemmarna komma överens.
 
I vår vägförrättning delades det lika när vi flyttade in, 400 kr var om året. Någon betalade mer för större användning. Sen begärde EN fastighet att förrättning skulle göras, och då är föreningen tvungen att göra detta. Det kostade närmare 100 000 som delades upp på samtliga, plus att i princip alla fick dyrare avgift. Det som beräknades, om jag minns rätt, var hur lång tomt mot vägen och antal hästboxar (den som begärde hade väldigt ont av att det kördes hästtransporter) Man räknade inte får, kor eller något annat djurslag. Vi är ca 30 fastigheter.
Lantmäteriförrättning är kostsamt. Vi fick betala ett antal tusenlappar när vår fastighet på en ö skulle anslutas till gemensamhetsanläggning för bl a brygga, ändå blev det billigare eftersom ytterligare en fastighet skulle skrivas in. För att föreningen skulle få rätt att driva in några hundralappar per år. Hade ju hellre betalt förrättningspengarna direkt till föreningen, men då hade de inte haft rätt att kräva in avgift av framtida fastighetsägare. Är det många fastigheter eller om någon trilskas så finns det inte så mycket val.
 
Hur blir det om vägen inte är med i en vägförening? De sista hundra meterna som leder till vårt hus är inte med i vägföreningen, och det är flera olika markägare (inklusive oss) på den lilla biten. Är den vägen privat då? Och vem/vilka ska sköta underhåll? Det är nästan bara vi som nyttjar den, plus ett gäng fyrhjulingar och motorcyklar....
Är du helt säker på att det inte finns ett servitut? Det brukar finnas om det är enda sättet att ta sig till fastigheten. Nån äger ju marken som vägen ligger på?
Jag har samma läge och har ett servitut. Kollade precis vad som gäller angående underhållet och det är de som har rätt att åka på vägen som ska sköta det i såna fall. Anledningen till att jag kollade är att det skett ett ägarbyte på själva vägen så vill veta vad som gäller.
 
Förättningsmannen föklarade det med att avverkning med åtföljande timmertransport nötte mycket på vägen även om det var sällan.

Precis, vi har det så att de som tar ner sin skog och nyttjar vår väg får lägga ut nytt vägmatreal och är inte med på de årliga kostnaderna.
Nu har inte alla gjort så och de kommer inte få köra på vägen mer heller.
 
Precis, vi har det så att de som tar ner sin skog och nyttjar vår väg får lägga ut nytt vägmatreal och är inte med på de årliga kostnaderna.
Nu har inte alla gjort så och de kommer inte få köra på vägen mer heller.
Man kan också ta ut en avgift för tillfälligt nyttjande om jag tokade LM:s hemsida rätt.
 
Förättningsmannen föklarade det med att avverkning med åtföljande timmertransport nötte mycket på vägen även om det var sällan.
Precis, vi har det så att de som tar ner sin skog och nyttjar vår väg får lägga ut nytt vägmatreal och är inte med på de årliga kostnaderna.
Nu har inte alla gjort så och de kommer inte få köra på vägen mer heller.
Man kan också ta ut en avgift för tillfälligt nyttjande om jag tokade LM:s hemsida rätt.
I de allra flesta fall så är skogsbolaget skyldig att återställa vägen till samma skick innan man började köra ut timret. Om skogsägaren har gått med på högre ersättning och själv ersätta vägen är det upp till skogsägaren att återställa vägen. Så att hävda att man ska betala en högre avgift i vägföreningen varje för en avverkning var 30:e år där skogsbolaget återställer vägen känns lite märkligt.
 
Lantmäteriet kan ha något att säga till om om man lyfter statsbidrag, det finns dock många vägföreningar som inte lyfter statsbidrag och därmed har helt egen bestämmande rätt.
Tror inte att LM bryr sig, men Trafikverket som betalar ut statsbidragen gör det för att vägen skall/behöver hållas öppen för allmän trafik.
En enskild väghållare kan dock välja om den vill ha bidraget eller inte. En del anser att det är för litet i förhållande till den öka kostnaden för vägunderhållet, t ex om det går buss på vägen. Vet en busslinje som fick dras in när en vägägare helt enkelt stängde av vägen när de egna barnen inte längre var beroende av bussen för att komma till skolan. Blev med kort varsel stora förändringar i planeringsförutsättningarna för både kommunen och (dåvarande) landstinget som helt kallt hade utgått från att det alltid skulle gå en buss där.
En del kommuner betalar också ut vägbidrag och kan då ställe krav för det.
 
Är du helt säker på att det inte finns ett servitut? Det brukar finnas om det är enda sättet att ta sig till fastigheten. Nån äger ju marken som vägen ligger på?
Jag har samma läge och har ett servitut. Kollade precis vad som gäller angående underhållet och det är de som har rätt att åka på vägen som ska sköta det i såna fall. Anledningen till att jag kollade är att det skett ett ägarbyte på själva vägen så vill veta vad som gäller.
Helt säker. Det framkom inget servitut när vi köpte, och det finns heller inget registrerat hos LM. Vi är totalt fem ägare av marken längs den vägsnutten. Inte heller sommarstugeägaren har något servitut gentemot oss på den delen som går över vår mark. Tur att vi är snälla människor och inte tänker göra trädgårdsland just där. ;)
 
Helt säker. Det framkom inget servitut när vi köpte, och det finns heller inget registrerat hos LM. Vi är totalt fem ägare av marken längs den vägsnutten. Inte heller sommarstugeägaren har något servitut gentemot oss på den delen som går över vår mark. Tur att vi är snälla människor och inte tänker göra trädgårdsland just där. ;)
Om det har varit så länge så tror jag att man skulle kunna åberopa "hävd" om någon stänger vägen. Men det kan bli slitsamma stridigheter om någon plötsligt börjar krångla. Numera är det inte tillåtet att stycka så att en fastighet blir inlåst.
 
Helt säker. Det framkom inget servitut när vi köpte, och det finns heller inget registrerat hos LM. Vi är totalt fem ägare av marken längs den vägsnutten. Inte heller sommarstugeägaren har något servitut gentemot oss på den delen som går över vår mark. Tur att vi är snälla människor och inte tänker göra trädgårdsland just där. ;)
Alla servitut syns inte i fastighetsregistret om de är äldre än ca 1970. Är det avstyckat tidigare så kan det finnas ett som man bara hittar genom att läsa i förrättningsakten.

Det kan också finnas andra förhållanden som inte alltid syns direkt, utan att gå djupare i arkiven. T.ex. olika småvägar som behölls samfällda vid laga skifte.
 
I de allra flesta fall så är skogsbolaget skyldig att återställa vägen till samma skick innan man började köra ut timret. Om skogsägaren har gått med på högre ersättning och själv ersätta vägen är det upp till skogsägaren att återställa vägen. Så att hävda att man ska betala en högre avgift i vägföreningen varje för en avverkning var 30:e år där skogsbolaget återställer vägen känns lite märkligt.
Nja, i denna delen av landet så är det ytterst få tillfällen där skogsbolaget är de som ska återställa vägen. Skogsägaren är skyldig att hålla med farbar väg och får därmed också återställa, oavsett om de har servitut och nyttjanderätt eller bara ”lånar” väg.
 
Nja, i denna delen av landet så är det ytterst få tillfällen där skogsbolaget är de som ska återställa vägen. Skogsägaren är skyldig att hålla med farbar väg och får därmed också återställa, oavsett om de har servitut och nyttjanderätt eller bara ”lånar” väg.
Spännande, här är det nästan enbart skogsbolagen som ringer och beställer grus för återställning av vägar!
 
Vi har samma avgift för alla hushåll med undantag för de med företag som bidrar till större slitage (finns ex ett åkeri och en som har garage för husvagnsförvaring längs vägen och de betalar betydligt mer. )
 
Är du helt säker på att det inte finns ett servitut? Det brukar finnas om det är enda sättet att ta sig till fastigheten. Nån äger ju marken som vägen ligger på?
Det finns en del gamla vägar som går på hävdvunnen rätt.
Det gäller numera bara hävd som vunnits före något gammalt årtal. Där jag bor (på en annan gård än min), så är hävden från före 1600-talet. Det finns inget sevitut.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
2
Svar
25
· Visningar
1 050
Senast: hagel
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 876
Senast: Ramona
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 061
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 502
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp