Varför är vissa mediciner kostnadsfria?

Bor också där, bara nån timme från dig jue ;)

Just ja :D då kan det faktiskt ha ändrat sig.

Mycket har ju hänt sedan jag fick diagnosen, första gången jag fick Remicade (jag var nog bland de första i Dalarna tror jag) så hade personalen mer eller mindre rymdutrustning på sig :D andra vändan hade de sina vanliga arbetskläder.
 
Tack för era svar :) !
Jag menade absolut inte att hänga ut just diabetikerna men det kan nig stämma att det till viss del beror på att de har en stark organisation spm lobbar för dem vilket givetvis är bra :up: .
(OT men dessutom ger de mycket pengar till forskning, vi fick några hundratusen när jag fortfarande jobbade.)

Ja, högkostnadsskyddet är väldigt generöst, måste vara ett av de bästa i världen rentav?
Har en kompis som jobbar på apotek, många klagar på hur dyr medicinen är varpå hon brukar påpeka vad den VERKLIGEN kostar...
Ja det märker man ju när de tar bort en medicin från högkostnadsskyddet. Jag betalade ändå för det var en bra sort, nu har samma medicin kommit tillbaka med annan tillverkare. Tack för det!
 
Jag tycker det är fel och väldigt orättvist!

Jag har en sköldkörtel som inte fungerar och jag dör också utan medicin. Samma med de som har Addisons, de dör utan kortison. Varför ska diabetiker få särbehandling? :confused:
 
I samma kategori kan man ju fråga sig varför hörapparater är subventionerade, medan man måste så för hela kostnaden för glasögon själv. Hur kan det vara viktigare att höra än att se? Om man ser till antalet halvblinda som far runt i trafiken, så borde det ju vara bättre att subventionera glasögon, tycker jag...
 
Sån skillnad det kan vara. Fick mina järndropp gratis, behövde inte hämta ut heller.
Intressant att det kan vara så olika! När jag fick Remicade så blev jag så förvånad när läkaren fråga mig om jag hade dosen med mig?O_o Jag fick springa ner till Apoteket och köpa den så vi kunde sätta igång. Jag blev ännu mer förvånad när dosen kostade runt 17 000kr :eek:

Jag var då oerhört tacksam för högkostnadsskyddet :up:
 
Intressant att det kan vara så olika! När jag fick Remicade så blev jag så förvånad när läkaren fråga mig om jag hade dosen med mig?O_o Jag fick springa ner till Apoteket och köpa den så vi kunde sätta igång. Jag blev ännu mer förvånad när dosen kostade runt 17 000kr :eek:

Jag var då oerhört tacksam för högkostnadsskyddet :up:
17000??? Undra på att de inte vill förbereda droppet förrän jag är på plats.
Att det är dyrt visste jag, men så dyrt :nailbiting:
 
17000??? Undra på att de inte vill förbereda droppet förrän jag är på plats.
Att det är dyrt visste jag, men så dyrt :nailbiting:
Min reaktion var desamma, såg ut som ett frågetecken när de sa priset i kassan. Det otroliga i det hela är ju att dosen baseras på vikten och jag vägde väl runt 45 kg just då. Hade jag haft lite mer kött på benen så hade det blivit ännu dyrare :nailbiting:
 
Min reaktion var desamma, såg ut som ett frågetecken när de sa priset i kassan. Det otroliga i det hela är ju att dosen baseras på vikten och jag vägde väl runt 45 kg just då. Hade jag haft lite mer kött på benen så hade det blivit ännu dyrare :nailbiting:

Sista omgångarna fick jag dubbel dos :meh:

Helt sjukt att du var tvungen att hämta ut det själv, det måste ju blandas direkt innan det ges plus att det är nog stress att få behandlingen. Jag anser att vården ska inte ligga på landsting utan direkt under staten så den blir enhetlig över hela landet.

Precis som skolan... :cautious:
 
17000??? Undra på att de inte vill förbereda droppet förrän jag är på plats.
Att det är dyrt visste jag, men så dyrt :nailbiting:

Priset har sjunkit, per dos är det strax över 5000 kr nu :grin:

Att de inte förbereder tidigare är nog också pga hållbarheten om jag minns rätt plus att de intervjuar ju en innan om man har infektioner etc. Jag höll inte på att få behandling en gång precis efter jag hade kört in en pinne i benet :D
 
Priset har sjunkit, per dos är det strax över 5000 kr nu :grin:

Att de inte förbereder tidigare är nog också pga hållbarheten om jag minns rätt plus att de intervjuar ju en innan om man har infektioner etc. Jag höll inte på att få behandling en gång precis efter jag hade kört in en pinne i benet :D
5000 är ju lite bättre i alla fall, även om det också är dyrt i mina ögon.
Oerhört tacksam både över högkostnadsskyddet vi har på mediciner (och frikort i sjukvården).
 
Jag tycker det är fel och väldigt orättvist!

Jag har en sköldkörtel som inte fungerar och jag dör också utan medicin. Samma med de som har Addisons, de dör utan kortison. Varför ska diabetiker få särbehandling? :confused:

Jag skulle nog inte sitta här utan mina astmamediciner heller...
 
Jag tror att ännu ett skäl till att just diabetiker får gratis insulin är att det är något av en folksjukdom,dvs det är en stor och stark grupp som skulle driva frågan.

Är det verkligen så? Alltså, jag är nyfiken, inte ifrågasättande. Jag har typ 1 sedan inte särskilt länge, och jag har har inte hunnit sätta mig in i det så noga men har inte uppfattat det som en "folksjukdom"? Typ 2 däremot ses väl som (eller är på väg att bli) det, men de behöver ju ofta inte insulin, och kan dessutom ofta motverka sjukdomen.

Däremot håller jag med de som tycker att det är konstigt/fel att insulin men inte andra livsnödvändiga läkemedel är kostnadsfritt. Själv känner jag mig som en bov varje gång jag hämtar medicin och hjälpmedel på apoteket. Brukar lösa det genom att skänka motsvarande summa till relevanta hjälporganisationer, men skulle hellre se att läkemedelskostnaden baserades på inkomst - jag är högskoleutbildad, har ett bra jobb och kan utan problem lägga x % av min inkomst på min egen överlevnad!
 
Min reaktion var desamma, såg ut som ett frågetecken när de sa priset i kassan. Det otroliga i det hela är ju att dosen baseras på vikten och jag vägde väl runt 45 kg just då. Hade jag haft lite mer kött på benen så hade det blivit ännu dyrare :nailbiting:
Jag måste ifrågasätta mig själv här när jag skriver att det är otroliga i det hela är att dosen baseras på vikten, det är väl snarare rimligt :banghead: :o

Ibland är det verkligen bättre att bara vara tyst...:meh:
 
Tack för era svar :) !
Jag menade absolut inte att hänga ut just diabetikerna men det kan nig stämma att det till viss del beror på att de har en stark organisation spm lobbar för dem vilket givetvis är bra :up: .
(OT men dessutom ger de mycket pengar till forskning, vi fick några hundratusen när jag fortfarande jobbade.)

Ja, högkostnadsskyddet är väldigt generöst, måste vara ett av de bästa i världen rentav?
Har en kompis som jobbar på apotek, många klagar på hur dyr medicinen är varpå hon brukar påpeka vad den VERKLIGEN kostar...

Här i Tyskland betalar du 5 Euro för alla mediciner på recept oavsett vad de egentligen kostar. Dessutom finns det vissa grupper som är helt befriade från kostnader och de får då förutom all medicin också all sjukvårdsmateriel gratis, recept eller ej (tex kompresser, receptfria läkemedel osv). Tycker det är en bättre variant för då behöver ingen lägga upp 1800 kr på ett bräde. Skriver en läkare ut en receptfri medicin på "recept" (finns 2 sorters recept här) så får du den dessutom subventionerad.

Ska jag strö mer salt i såren på den fina svenska varianten?
Alla läkarbesök hos alla läkare är gratis
Tandkontroller (inkl röntgen) är gratis och även lagningar (standardfyllning. Jag väljer alltid en bättre och hållbarare fyllning och får då betala mellan 80-100 Euro själv). Tandhygienisten kostar dock (80 Euro)
Glas i glasögon är gratis (du får betala bågen)
 
Tack för era svar :) !
Jag menade absolut inte att hänga ut just diabetikerna men det kan nig stämma att det till viss del beror på att de har en stark organisation spm lobbar för dem vilket givetvis är bra :up: .
(OT men dessutom ger de mycket pengar till forskning, vi fick några hundratusen när jag fortfarande jobbade.)

Ja, högkostnadsskyddet är väldigt generöst, måste vara ett av de bästa i världen rentav?
Har en kompis som jobbar på apotek, många klagar på hur dyr medicinen är varpå hon brukar påpeka vad den VERKLIGEN kostar...
Ja vi har verkligen tur som har högkostnadsskydd, ett väldigt frikostigt sådant. Min ena medicin kostar 33.000:- per spruta (!!), det finns inte en chans i helsike att jag skulle ha råd med ens en halv dos utan hjälpen.
 
Ska jag vara ärlig så vill jag inte ha helt gratis läkarvård i Sverige för vuxna. Jag tror att det skulle ge en ökad belastning på både vårdcentraler och akutmottagningar för åkommor som kan lika gärna tas omhand med egenvård.

Däremot skulle jag som sagt gärna se att även de med betalningsanmärkning skulle kunna dela upp medicinkostnaden, det känns ju som om såna personer kan vara de som behöver det mest. Åtminstone om man har t ex försörjningsstöd, sjukpenning/sjukersättning eller a-kassa borde man kunna få till en lösning så att beloppet dras automatiskt innan utbetalning så att apoteken inte behöver stå för risken att inte få betalt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma. Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 278
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp