Varför är vissa mediciner kostnadsfria?

Det är inte bara jobbet som betalar din sjukförsäkring, hälften betalar du själv.

Angående kiropraktorer och glasögon är det vad jag läst på alla faktasidor jag hittat om Tysklands allmänna sjukförsäkring.

Sant, men jag märker det inte. Det dras direkt på lönen så det är liksom som skatten. Jobbet drar summan och sätter in den hos den sjukförsäkring man valt. Sen är det så att olika sjukkassor ersätter olika saker med olika summor. Kan vara därför jag bara betalat en liten del av mina kirobesök, för att just min sjukkassa ersätter det.
 
Sant, men jag märker det inte. Det dras direkt på lönen så det är liksom som skatten. Jobbet drar summan och sätter in den hos den sjukförsäkring man valt. Sen är det så att olika sjukkassor ersätter olika saker med olika summor. Kan vara därför jag bara betalat en liten del av mina kirobesök, för att just min sjukkassa ersätter det.

Ja. Grejen med Tyskland är att även om inkomstskatten är låg så blir det mycket man betalar i slutänden ändå eftersom sjukförsäkring, pensionsförsäkring och en hög arbetslöshetsförsäkring ger ett rejält avdrag på lönen.
 
Ja. Grejen med Tyskland är att även om inkomstskatten är låg så blir det mycket man betalar i slutänden ändå eftersom sjukförsäkring, pensionsförsäkring och en hög arbetslöshetsförsäkring ger ett rejält avdrag på lönen.

Fast jag får ändå ut mycket mer pengar efter alla avdrag här än i Sverige.

Jag lever tex mycket bra här på en vårdlön, jag har räknat på vad jag skulle ha kvar i Sverige och då skulle jag knappt klara mig mycket pga att allt annat är så dyrt, dvs livsmedel, kläder, bostad, osv. Efter att allt är betalt per månad kan jag här spara mellan 2-500 Euro (beror på hur mycket jag "slösat"). I Sverige skulle jag precis gå runt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma. Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 278
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp