Varför är vissa mediciner kostnadsfria?

Jag har inte tänkt på det tidigare men medicin/behandlingar man får på sjukhus är ju gratis? Just där och då så tänkte jag inte så mycket på det men alla cellgifter jag fick kan ju inte ha varit gratis direkt, däremot fick jag hämta ut kortison och någon magmedicin på apoteket, men där gick ju högkostnadsskyddet in rätt tidigt när jag fick en hysteriskt dyr penicillinsort innan cellgifterna. Jag fick även tabletter att ta hemma i två dagar efter cellgifterna, och något mot illamåendet, och efter två dagar fick jag åka in och få en spruta med något, jag tror att den hade med immunförsvaret att göra och den kostade en hel del vet jag. Jag inser ju hur dålig jag är på att ens komma ihåg namnet på medicinerna jag fick, jag tror att jag skärmade av rätt rejält. ;)
 
Vad bra! Själv har jag en sådan tur och är aldrig sjuk så jag har behövt använda det själv. Härifrån vet jag det genom mina patienter.

Skönt något är subventionierat i alla fall.
Den största andelen receptbelagda o receptfria (med recept) läkemedlen ingår i högkostnadsskyddet (= är subventionerade) så jag förstår inte alls vart du vill komma.
Tråden handlade ursprungligen om kostnadsfria (= gratis för patienten) läkemedel, som t ex Insulin.
 
Jag har inte tänkt på det tidigare men medicin/behandlingar man får på sjukhus är ju gratis? Just där och då så tänkte jag inte så mycket på det men alla cellgifter jag fick kan ju inte ha varit gratis direkt, däremot fick jag hämta ut kortison och någon magmedicin på apoteket, men där gick ju högkostnadsskyddet in rätt tidigt när jag fick en hysteriskt dyr penicillinsort innan cellgifterna. Jag fick även tabletter att ta hemma i två dagar efter cellgifterna, och något mot illamåendet, och efter två dagar fick jag åka in och få en spruta med något, jag tror att den hade med immunförsvaret att göra och den kostade en hel del vet jag. Jag inser ju hur dålig jag är på att ens komma ihåg namnet på medicinerna jag fick, jag tror att jag skärmade av rätt rejält. ;)
När man ligger på sjukhus så ingår alla receptbelagda läkemedel man ordinerats av läkare, även receptfria. Patienten betalar ca 80 kr dygnet (med reservation för ev höjning) o då skall man aldrig behöva gå o ta ut läkemedel på apoteket, de mediciner inneliggande patienter behöver skall avdelningen ha hemma o inte ta något extra betalt för, eller skicka patienten till apoteket.
 
Här i Tyskland betalar du 5 Euro för alla mediciner på recept oavsett vad de egentligen kostar. Dessutom finns det vissa grupper som är helt befriade från kostnader och de får då förutom all medicin också all sjukvårdsmateriel gratis, recept eller ej (tex kompresser, receptfria läkemedel osv). Tycker det är en bättre variant för då behöver ingen lägga upp 1800 kr på ett bräde. Skriver en läkare ut en receptfri medicin på "recept" (finns 2 sorters recept här) så får du den dessutom subventionerad.

Ska jag strö mer salt i såren på den fina svenska varianten?
Alla läkarbesök hos alla läkare är gratis
Tandkontroller (inkl röntgen) är gratis och även lagningar (standardfyllning. Jag väljer alltid en bättre och hållbarare fyllning och får då betala mellan 80-100 Euro själv). Tandhygienisten kostar dock (80 Euro)
Glas i glasögon är gratis (du får betala bågen)

Det är inte 1800:- längre utan 2200:- som gäller för mediciner.

Visst är det surt att slänga upp det på ett bräde när man har sjukpenning men det går lika bra att lägga undan 200:- i månaden som att få det på avbetalning. Gissar på att ni har högre skatt än vad vi har i Sverige alt dras det in på annat som tex skolgång, förskola, föräldraledighet, barnbidrag, pension, begravningsavgift, sjukpenningsystem mm där.
 
När man ligger på sjukhus så ingår alla receptbelagda läkemedel man ordinerats av läkare, även receptfria. Patienten betalar ca 80 kr dygnet (med reservation för ev höjning) o då skall man aldrig behöva gå o ta ut läkemedel på apoteket, de mediciner inneliggande patienter behöver skall avdelningen ha hemma o inte ta något extra betalt för, eller skicka patienten till apoteket.
Jag låg inte inne utan på dagvården men jag antar att det är samma sak. Jag fick Alvedon vid något tillfälle när jag hade ont av opertionssåret nu när du säger det. ;)
 
När man ligger på sjukhus så ingår alla receptbelagda läkemedel man ordinerats av läkare, även receptfria. Patienten betalar ca 80 kr dygnet (med reservation för ev höjning) o då skall man aldrig behöva gå o ta ut läkemedel på apoteket, de mediciner inneliggande patienter behöver skall avdelningen ha hemma o inte ta något extra betalt för, eller skicka patienten till apoteket.

Jag får alltid ta med mina mediciner när jag är inlagd, dom har oftast inte dom och då blir jag utan istället. Inget som är lämpligt med mediciner som man många ggr måste trappa ut.
 
Jag får alltid ta med mina mediciner när jag är inlagd, dom har oftast inte dom och då blir jag utan istället. Inget som är lämpligt med mediciner som man många ggr måste trappa ut.
Jag kan förstå att det kan vara praktiskt, dock är det inte korrekt förfarande.
 
Är det verkligen så? Alltså, jag är nyfiken, inte ifrågasättande. Jag har typ 1 sedan inte särskilt länge, och jag har har inte hunnit sätta mig in i det så noga men har inte uppfattat det som en "folksjukdom"? Typ 2 däremot ses väl som (eller är på väg att bli) det, men de behöver ju ofta inte insulin, och kan dessutom ofta motverka sjukdomen.

Däremot håller jag med de som tycker att det är konstigt/fel att insulin men inte andra livsnödvändiga läkemedel är kostnadsfritt. Själv känner jag mig som en bov varje gång jag hämtar medicin och hjälpmedel på apoteket. Brukar lösa det genom att skänka motsvarande summa till relevanta hjälporganisationer, men skulle hellre se att läkemedelskostnaden baserades på inkomst - jag är högskoleutbildad, har ett bra jobb och kan utan problem lägga x % av min inkomst på min egen överlevnad!

Nja, nu drog jag alla diabetiker över en kam, och räknar man både 1+2 så är vi en stooor grupp och de flesta 2: or vet att chansen finns att de kan bli insulinberoende i framtiden och är därför angelägna om att insulin ska fortsätta vara gratis tror jag.
 
Jag kan förstå att det kan vara praktiskt, dock är det inte korrekt förfarande.

Jag har till och med för mig att jag fick besked att jag skulle ta med mina mediciner sist jag vart inlagd.

Men det är ett tag sedan nu och med mitt minne kan jag minnas fel.

Något jag däremot vet är att jag måste ha med mig min egen Bricanyl när jag ska få dagvård.
 
Det är inte 1800:- längre utan 2200:- som gäller för mediciner.

Visst är det surt att slänga upp det på ett bräde när man har sjukpenning men det går lika bra att lägga undan 200:- i månaden som att få det på avbetalning. Gissar på att ni har högre skatt än vad vi har i Sverige alt dras det in på annat som tex skolgång, förskola, föräldraledighet, barnbidrag, pension, begravningsavgift, sjukpenningsystem mm där.
Tyskland har INTE högre skatt än Sverige.

Däremot täcker de svenska skatterna delvis andra saker och mer i andra områden.
 
Ska jag strö mer salt i såren på den fina svenska varianten?
Alla läkarbesök hos alla läkare är gratis
Tandkontroller (inkl röntgen) är gratis och även lagningar (standardfyllning. Jag väljer alltid en bättre och hållbarare fyllning och får då betala mellan 80-100 Euro själv). Tandhygienisten kostar dock (80 Euro)
Glas i glasögon är gratis (du får betala bågen)

Allt det här bekostas ju dock med en obligatorisk, statlig sjukförsäkring. Glasögon verkar inte omfattas av den vad jag kan läsa mig till, då krävs det att man har privat försäkring eller tilläggsförsäkring. T ex kiropraktorbesök är också något man måste bekosta själv om man bara har den statliga försäkringen.
 
Det är inte 1800:- längre utan 2200:- som gäller för mediciner.

Visst är det surt att slänga upp det på ett bräde när man har sjukpenning men det går lika bra att lägga undan 200:- i månaden som att få det på avbetalning. Gissar på att ni har högre skatt än vad vi har i Sverige alt dras det in på annat som tex skolgång, förskola, föräldraledighet, barnbidrag, pension, begravningsavgift, sjukpenningsystem mm där.

Nä, tvärtom vi har lägre skatt här. Men däremot som någon skrev täcker den svenska skatten mer saker än här.
 
Allt det här bekostas ju dock med en obligatorisk, statlig sjukförsäkring. Glasögon verkar inte omfattas av den vad jag kan läsa mig till, då krävs det att man har privat försäkring eller tilläggsförsäkring. T ex kiropraktorbesök är också något man måste bekosta själv om man bara har den statliga försäkringen.

Jag har då inte bekostat mina kiropraktorbesök själv. Däremot var de ej helt gratis. Jag har ingen privat försäkring bara den som jobbet betalar. Glasögon vet jag inte (om man måste ha en privat del också) då jag bär linser, de får man betala själv.
 
Den största andelen receptbelagda o receptfria (med recept) läkemedlen ingår i högkostnadsskyddet (= är subventionerade) så jag förstår inte alls vart du vill komma.
Tråden handlade ursprungligen om kostnadsfria (= gratis för patienten) läkemedel, som t ex Insulin.

För att svara på ursprungsfrågan då: Insulin är helt gratis här med oavsett privat försäkring eller ej. Det andra var bara ett litet sidospår som exempel på att högkostnadsskyddet kom upp och att inte alla kan lägga fram 1800 kr på ett bräde. Då tycker jag systemet med att all medicin kostar 5 Euro är bättre. Då kan fattig som rik hämta ut sin medicin.
 
Jag har då inte bekostat mina kiropraktorbesök själv. Däremot var de ej helt gratis. Jag har ingen privat försäkring bara den som jobbet betalar. Glasögon vet jag inte (om man måste ha en privat del också) då jag bär linser, de får man betala själv.

Det är inte bara jobbet som betalar din sjukförsäkring, hälften betalar du själv.

Angående kiropraktorer och glasögon är det vad jag läst på alla faktasidor jag hittat om Tysklands allmänna sjukförsäkring.
 
Det andra var bara ett litet sidospår som exempel på att högkostnadsskyddet kom upp och att inte alla kan lägga fram 1800 kr på ett bräde. Då tycker jag systemet med att all medicin kostar 5 Euro är bättre. Då kan fattig som rik hämta ut sin medicin.

Fast det är fortfarande 2200:- som gäller i Sverige, inte 1800:-
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma. Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 281
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp