Varför är vissa mediciner kostnadsfria?

Lona

Trådstartare
Det diskuteras ju sjukvård på längden och tvären här så jag tänkte ta upp en sak som jag funderat på.

Varför är mediciner vid vissa sjukdomar, som till exempel diabetes och allergi (i alla fall för några år sedan), kostnadsfria medan de flesta inte är det?
Att insulin med mera är livsviktigt för en diabetiker är väl självklart men det finns väldigt många fler sjukdomar som är letala utan rätt medicin.
Finns det någon rimlig förklaring :confused:
 
På mig förlorar staten massvis! Förr var vissa astmamediciner fria, vilket gjorde att jag fick betala själv för allt annat som jag behövde, kom aldrig upp i frikort. Numera kommer jag upp till frikort efter första uttaget per år, o sen blir alla mediciner därutöver kostnadsfria i ett år.
 
Det diskuteras ju sjukvård på längden och tvären här så jag tänkte ta upp en sak som jag funderat på.

Varför är mediciner vid vissa sjukdomar, som till exempel diabetes och allergi (i alla fall för några år sedan), kostnadsfria medan de flesta inte är det?
Att insulin med mera är livsviktigt för en diabetiker är väl självklart men det finns väldigt många fler sjukdomar som är letala utan rätt medicin.
Finns det någon rimlig förklaring :confused:

Allergimediciner är inte längre kostnadsfria, vet inte hur det är med epilepsimediciner. Vad gäller insulin och tillbehör, t ex sprutor, tror jag att det beror på att det är ett känslig politisk fråga och diabetikerorganisationer varit duktiga på lobbyarbete.
Det har varit uppe till diskussion att låta insulin gå under högkostnadsskyddet, bl a la Carlssonregeringen ett sådant förslag 1988, men det gick inte genom.
 
Tidigare var Levaxin kostnadsfritt också (mamma har hypotyreos och fick det gratis de första åren). Jag antar att det blev för dyrt eller att det inte ansågs solidariskt (jag var så liten när det drogs in så jag kommer inte ihåg motiveringen). Behandling av allmänfarliga sjukdomar är också kostnadsfri för att minimera smittspridningen. Utöver det tror jag inte det finns några fler kostnadsfri mediciner men jag kan ha fel.

Jag är lite delad i frågan. Givetvis är det bra att insulin är gratis men det är inte den enda sjukdomen som man dör av obehandlad. Mamma var tex väldigt dålig när de kom på att hon hade hypotyreos, läkaren bedömde att hon kanske skulle ha klarat sig i sex månader till bara.

Nog känns det lite konstigt att en grupp med en livshotande sjukdom har gratis medicin medan andra inte har det, ur ett solidaritetsperspektiv.
 
De jag vet om som har diabetes har så många följder av detta att de ändå betalar fullt på högkostnadsskyddet för andra mediciner. Är rätt vanligt att man får andra hälsoproblem av diabetes särskilt om man haft det länge. Så jag tror inte att det är så många som fick diabetes som barn inte betalar något alls i medicinkostnad även om kostnaden inte finns för just insulin.
 
Det är nog väldigt få läkemedel som är helt kostnadsfria. Däremot är det många som ingår i högkostnadsskyddet, så att man har det gratis när man väl har betalt sin egenavgift klart.

Själv är jag bara tacksam att mitt stomimaterial går på högkostnadsskyddet. Ett enda uttag, som räcker ungefär en månad, smällde i högkostnadstaket så det sjöng om det.
(sen är det lite olika mellan landsting, på vissa platser i landet hämtar man ut via apoteket som jag gör medan man på andra ställen har det direkt via nån hjälpmedelscentral på landstinget. men kontentan är att det är "i princip" kostnadsfritt)
 
Det diskuteras ju sjukvård på längden och tvären här så jag tänkte ta upp en sak som jag funderat på.

Varför är mediciner vid vissa sjukdomar, som till exempel diabetes och allergi (i alla fall för några år sedan), kostnadsfria medan de flesta inte är det?
Att insulin med mera är livsviktigt för en diabetiker är väl självklart men det finns väldigt många fler sjukdomar som är letala utan rätt medicin.
Finns det någon rimlig förklaring :confused:

Insulin är det enda läkemedel som numera är kostnadsfritt för användaren. Övriga läkemedel mot diabetes är det inte. Orsaken är att om du har typ 1 diabetes och inte tar insulin, så dör du.

Vissa behandlingar som lyder under smittskyddslagen är också gratis för användaren, under förutsättning att läkaren på receptet skriver "fritt enligt SML". Detta för att skydda samhället mot att så kallat samhällsfarliga sjukdomar inte ska spridas pga att den smittade inte anser sig ha råd att betala behandlingen.

Numera är det ju gratis med läkemedel till barn också.
 
Vad gäller mediciner som krävs för att patienten ska överleva(även på kortare sikt, annars kan man ju inkludera hur många som helst) är jag nog av åsikten att de ska gå under högkostnadsskyddet men kostnaden ska kunna delas upp på det vis patienten vill, t ex per månad. För att göra det nu krävs ju att man inte har några betalningsanmärkningar.

Det är rätt stor skillnad att betala 200 kr/månad mot att lägga upp 1800 på ett bräde. För min del brukar det bli 2, max 3 apoteksbesök innan jag är uppe i högkostnadsskyddet och då hämtar jag ut medicin för 2 veckor i taget. Det känns lite i plånboken trots att vi inte lever på marginalerna.
 
Inte är det väl gratis? däremot ingår väl de mesta i högkostnadsskyddet som är helt suveränt! Jag åt medicin för 5000 kr/mån tidigare det hade aldrig gått utan högkostnadsskyddet!
 
Förr var vissa läkemedel mot vissa psykoser helt fria, det togs bort o nu ingår de i högkostnadsskyddet. Detta ledde till att många människor som led av schizofreni hamnade i ren misär eftersom dom inte hämtade ut o betalade det subventionerade (aka högkostnadskyddet) läkemedlet.
Till följd av detta så tog några landsting beslutet att själva stå för total subvention av dessa mediciner av humanitära skäl.
 
Allergimediciner är inte längre kostnadsfria, vet inte hur det är med epilepsimediciner. Vad gäller insulin och tillbehör, t ex sprutor, tror jag att det beror på att det är ett känslig politisk fråga och diabetikerorganisationer varit duktiga på lobbyarbete.
Det har varit uppe till diskussion att låta insulin gå under högkostnadsskyddet, bl a la Carlssonregeringen ett sådant förslag 1988, men det gick inte genom.

epilepsimediciner är inte kostnadsfria
 
Tack för era svar :) !
Jag menade absolut inte att hänga ut just diabetikerna men det kan nig stämma att det till viss del beror på att de har en stark organisation spm lobbar för dem vilket givetvis är bra :up: .
(OT men dessutom ger de mycket pengar till forskning, vi fick några hundratusen när jag fortfarande jobbade.)

Ja, högkostnadsskyddet är väldigt generöst, måste vara ett av de bästa i världen rentav?
Har en kompis som jobbar på apotek, många klagar på hur dyr medicinen är varpå hon brukar påpeka vad den VERKLIGEN kostar...
 
Tack för era svar :) !
Jag menade absolut inte att hänga ut just diabetikerna men det kan nig stämma att det till viss del beror på att de har en stark organisation spm lobbar för dem vilket givetvis är bra :up: .
(OT men dessutom ger de mycket pengar till forskning, vi fick några hundratusen när jag fortfarande jobbade.)

Ja, högkostnadsskyddet är väldigt generöst, måste vara ett av de bästa i världen rentav?
Har en kompis som jobbar på apotek, många klagar på hur dyr medicinen är varpå hon brukar påpeka vad den VERKLIGEN kostar...

Jag tycker att våra högkostnadsskydd både för läkarvård och mediciner är fantastiska!
 
Jag tror att ännu ett skäl till att just diabetiker får gratis insulin är att det är något av en folksjukdom,dvs det är en stor och stark grupp som skulle driva frågan. Jag har för mig att även viss HIV medicin är kostnadsfri? Vet inte om de ändrat det nu. Dessutom är insulin direkt livsuppehållande (vissa som har typ 2 kan klara sig på tabletter och att lägga om sin livsstil) Har ingen aning om tabletter är gratis också? Vore väl mer logiskt att tabletter skulle gå under högkostnadsskyddet.
 
Högkostnadsskyddet är väldigt tacksamt, jag dunkar i taket direkt när jag hämtar ut mina sprutor (en ask kostar ca 10 500 kr och den går åt på två veckor).
Alltså, halvt ot men fick du hämta ut medicinen till droppet själv med? I en kommun i norra Sverige får de tydligen det, enligt kompis som jobbar på apotek. Och det är visst inte heller billigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma. Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 278
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 599
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp