Varför använder vissa inte broddar?

Sv: Varför använder vissa inte broddar?

KL
Det jag fått lära mig o broddar och hästar är att det är bra när det behövs d v s vid halt underlag oavsett om det är vinter och is eller sommar och gräs.
MEN man ska när det är lösa broddar ta av dom när dom inte behövs t ex i stallet eller om det blir ändring i underlaget. Att som många gör idag av ren lathet låta brodden sitta i hela tiden kan vara förödande för hästen. För även om man har fyra i en sko så blir det på fel underlag t ex stallgolvet fel för hästen. Den har ju då bara fyra små kontaktytor mot underlaget. Ofta har då dessa en kärna av en hårdmetall som blir väldigt hal på ett betonggolv. Om man bara har två broddar så kommer hästens hov att hamna i en onaturligt vinkel som om den hade skor hög klack när den står i stallet.

Så samtidigt som det är oumbärligt på rätt underlag så kan det vara helt förkastligt på fel. Det kan bli halt, fel vinkel med felbelastning och även att det blir "för bra" grepp om de används t ex på ett mjukare underlag så det finns risk för skador av den anledningen.

Själv kör vi helt oskott på vintern för att slippa alla risker med brodd och att vi inte har tiden att brodda i och ur alla hästar. Oskodda får hästen en helt annan balans och klarar sig väldigt bra även på underlag som jag själv inte kan gå på. Dom har ju trots allt både lite vett i skalle och fyra ben ;)

Så fick jag lära mig för 25 år sedan, vi broddade av och på alla hopphästar, men som sagt de hade då bara två brodd per sko. Tog max några minuter när man lärt sig.
Men... nu är jag av en annan åsikt, och det är att det fungerar bra att ha hästarna broddade dygnet runt om man har minst 4 brodd per sko. Hästarna sjunker ner i underlaget i boxen och på gången har de bättre fäste än vad de har utan brodd sommartid om det är halt pga vatten på golvet.

Givetvis finns en risk med sparkskador, men jag bedömer dem lindrigare än fläkskador. Och två av mina hästar kan aldrig gå barfota, de förstör hovarna direkt oavsett underlag. En av dessa kan inte heller trava fort med brodd, så hon startade därför aldrig när vinterbana rådde, men däremot tränade bra i långsam träning.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

*KL*
En av mina tävlingshästar (gick för ett par veckor utan skor. Hovis hade inte tid att vintersko, så jag tog av skorna för "de får ju så bra fäste barfota". :grin: )

I lördags for han omkull på isen. Idag blir det veterinärklinik för att röntga genom en has, som blivit ordentligt gallig.
Han hade lika gärna kunnat behövt blivit skjuten på plats när han låg på isen....

Har vi tur idag så är det inte mer än en lös benbit.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

kl

Jag har aldrig haft brodd i hagen, men har heller aldrig upplevt att underlaget krävt någon brodd.

När jag haft en häst som jag själv skött utsläppet på har jag när det behövts och jag har haft längre att gå till hagen bit broddat i stallgången och sedan broddat ur igen i hagen.
När han stod på fullservice med utsläpp så fick han enstaka dagar stå med brodd när jag inte var där, men de dagarna är just undantagsdagar hos oss.
Har aldrig haft 4 hål i skon, 2 är standard här och jag har inte upplevt att jag behövt mer. Men då ger jag mig inte ut på vägarna när det är blankis oavsett.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag har mina hästar barfota. Har alltid mina hästar barfota. Men att däremot släppa ut en häst med skor utan broddar, det är något jag aldrig skulle göra. Det blir ju som att åka spark - svinhalt! Som någon annan skrev - större risk för hemska fläkskador utan broddar än otäcka sårskador med brodd.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Nu har jag inte läst alla inläggen, utan skriver bara min upplevelse med isbrodd! :)

Förut var det en självklarhet för mig att hästen skulle ha brodd! Men har ändrat min åsikt om det, sedan min älskade häst blev sparkad så griffelbenet gick av och jag fick lov att avliva honom.. Skulle inte brodden vart där, skulle han vara vid livet idag. De hästar som gick i den hagen hade han gått med i ett halv år och de var en mycket lugn och harmonisk flock. Förmodligen råkade han komma ikläm någonstans..

Trots den händelsen tillät hyresvärden att ha isbrodd i hagen. (Det är ca 8 hästar som går på lösdrift). Även jag såg inga andra alternativ än att ha brodd.

Men det fick vi snart äta upp då hyresvärden en dag hittade en av hästarna sparkad på vb, direkt på pulsårlden! Hade hon kommit 1 timme senare skulle hästen vart död. Och lika där, om den hästen som sparkat vart utan brodd hade aldrig såret uppkommit.

Nu mer har hon "förbud" att ha isbrodd på bakhovarna i hagen, men blindbrodd är okej. Vet inte riktigt om det år så mycket bättre, men den lilla piggen som är på isbrodd är ju borta iaf.

Jag har inte läst på hur många fläk och brodd skador det blir per år, men jag hör ofta om broddskador och princip aldrig om fläkskador..

Det är den största orsaken till varför jag har blivit skeptisk till isbrodd. Sen har vi ju felställningar mm..

Det utlimata tycker jag är barfota och sedan sätta på boots vid behov. :)
Varför skulle en griffelbensfraktur leda till avlivning?

Min ena har sparkat av dessa på sig SJÄLV o lever ett ypperligt liv.

Man får ju absolut inte släppa ihop hästar som sparkar mot varandra. Man bör därför ej släppa ihop obekanta hästar just i dessa tider.
Är man osäker kan man ha låga broddar som inte ger några direkta sår. Det är sparken i sig som är farlig.

En megastor häst som hade dasslock till hovar kunde enligt utsago ej gå med andra hästar då den sparkade omkull andra.

Man är skyldig enligt lag att halkbekämpa där hästar vistas eller så broddar man.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

kl

Jag har aldrig haft brodd i hagen, men har heller aldrig upplevt att underlaget krävt någon brodd.

När jag haft en häst som jag själv skött utsläppet på har jag när det behövts och jag har haft längre att gå till hagen bit broddat i stallgången och sedan broddat ur igen i hagen.
När han stod på fullservice med utsläpp så fick han enstaka dagar stå med brodd när jag inte var där, men de dagarna är just undantagsdagar hos oss.
Har aldrig haft 4 hål i skon, 2 är standard här och jag har inte upplevt att jag behövt mer. Men då ger jag mig inte ut på vägarna när det är blankis oavsett.

Jag har upplevt att när vädret är som i år med en vecka plusgrader och regn följt av en kallfront med minusgrader och efter det snö att det blivit mängder med vattenpölar i hagarna som sedan frusit. Och när snön har lagt sig har det varit omöjligt att se var ispölarna finns någonstans.

Som någon beskrivit tidigare har de oskodda fölen varit som Bambi på hal is medan deras mammor klarat sig då de haft broddar. Tror sällan jag sett ett sånt behov av brodd som i år...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Vi hade snö ett tag, sedan töade den och nu har det varit plusgrader och lera i några veckor. Ingen is änsålänge. Och inga vattenpölar heller.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Vi hade snö ett tag, sedan töade den och nu har det varit plusgrader och lera i några veckor. Ingen is änsålänge. Och inga vattenpölar heller.

När jag bodde i Skåne bodde jag precis i dina krokar. Mina hade då alltid brodd (och snösulor) vintrarna igenom. Dock bara två brodd då jag inte alls hade koll på möjligheten med fyra brodd i skorna förrän jag flyttade upp hit. I skåne tyckte jag det var nog så halt ändå! Var ffa väldigt glad över min välbroddade häst en vinter när hon rymde och hade ett ärevarv runt i den byns isiga gator...

Här uppe har jag som sagt fyra brodd genom hela vintern. Min unghäst fick gå barfota under sin viloperiod och jag hade en tanke att det skulle gå att hålla honom barfota när han skulle igång. Kom dock på bättre tankar. Idag var jag väldigt glad för de med tanke på hur han for runt på en isig väg:grin:.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

och jag har varit med om fläkskador som lett till avlivningar.....
EXAKT!!

Fläkningar är enligt min erfarenhet oftast mycket värre än broddsparkar, därför skulle jag aldrig släppa ut en skodd häst obroddad i en vinterhage. Spelar ingen roll om den går med andra hästar, man får då försöka minimera riskerna genom att ha en trygg och stabil flock. Alternativet att ha den stående inne i boxen finns inte heller..
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Varför skulle en griffelbensfraktur leda till avlivning?



Sparken kom högt upp, pgr av hästens ålder tyckte vet. att det inte var lönt att operera. Stod i boxvila i 3 mån, men det ville sig inte läka rätt.. Så risken var stor att benbiten skulle vandra vidare om han belastade benet för hårt. Vilket betydde att han skulle duga till sällskap, ev promenader. Just den hästen skulle inte trivas med det..
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Skulle aldrig släppa ut mina hästar utan broddar när det är halt i hagen. Fläkskador kan sluta mycket illa, muskelfästen som slits sönder tar väldigt lång tid att få ordning på om det änns går i vissa fall.
Har sett hästar med fläkskador och deras långa rehablitering. Finns nog ingen vetrinär som skulle avråda till broddar för skaderisken för broddsparkar vs. fläksador.
Är man väldigt rädd för broddar får man väl ha sin häst ensam i hagen med broddar under den perioden.
Har även haft hästar med skador efter broddar och det är oftast öppna skärsår som läker lätt i den kalla vintern och med noggrran rengöring och ibland bandagering första tiden.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag håller med många av er här, tycker det är en självklarhet att hästar som går med skor i hagen ska broddas ordentligt.
Min äldre häst var som lyckligast i ridning med ordentligt broddat, de värsta vintrarna hade vi guldskor fram,
6 broddar som man inte skruvar dit alltså de finns redan i skon när man köper dem. De är inte lika stora som de man skruvar i.
Sedan hade vi alltid 4 bak samtidigt.

Vi har haft många hästar genom åren, 14st som mest tror jag, när turridningarna här var som populärast.
Vi har aldrig haft problem med broddskador, någonsin. Nu har vi 3hästar i hagen, 2 halvskodda och en barfota häst.
Planerar dock att sko min barfota häst till nästa vinter, han tycker det är förjävligt att inte kunna leka överallt i hagen.

Vi har där emot varit med om 2 hemska fläkskador, båda ledde till avlivning och det var en vinter då vår hovslagare hade lovat att komma den vecka som var bestämt, men kom 2 veckor för sent och då hade det hunnit töa, blivit isigt på vissa ställen i hagen och så var det kört. Tyvärr..
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det finns mkt man kan göra istället för att skylla på hovis.:angel:
Ringa en annan, sanda, hägna bort isiga delar av hagen, ha dem inne i värsta fall.

Den enda häst som fläkt sig o lever som jag känner till har ett elefantben.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jo jag vet, vi gjorde allt vi kunde faktiskt, vi ringde efter fler hovslagare, varav ingen hade tid för att komma på så kort varsel.
Vi sandade på värsta ställena. Att ha dem inne kom inte som ett alternativ då jag gick mkt i skolan vid den tidpunkten och min mor jobbade mkt.
Vi skulle inte haft någon som sett till dem inne alltså förens sent in på kvällen. Vi tog in våra hästar väldigt sent nämligen, va ute i stallet då länge, borstade osv efter vi mockat. Det var de två yngsta hästarna som fläkt sig, tyvärr, men var antagligen för att de va de som lekt ute i hagen, men jag tycker ändå det är en hovslagares skyldighet att komma när man bestämt datum som ska fungera, han hade ingen bra anledning till att inte dyka upp heller och vi gjorde det vi kunde. :P
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag skulle haft brodd på min häst om jag hade än, risken är ju större för halkolyckor än sparkolycka...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 247
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 521
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp