Varför använder vissa inte broddar?

Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Pratade kort med en "känd hovslagare" från Falkenberg idag. Han lägger ner tid på att borra upp hål och gänga skorna för dem som önskar skor för fyra brodd. Han verkade inte vara intresserad av att prata så mycket om saken. Han frågade dock om jag ville ha skor med fyra hål. Jag svarade att jag köper dem billigare från Åby.

Tror det är mycket anledningen till att de flesta i Halland som håller på med ridhästar inte känner till att det finns kor med fyra och sex hål att köpa. Intresset för det är helt enkelt svagt hos hovslagarna. De "marknadsför" inte bra alternativ och vill hålla jobbet "enkelt". Att stå och borra och gänga extra hål i skorna blir givetvis inte billigare än att köpa dem från Börjes eller på Åby, Solvalla eller någon annan travbana med "travshop"...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag har aldrig tänkt tanken på att släppa ut hästarna utan broddar på vintern, kan aldrig vara bra för hästarna att gå och spänna sig hela tiden. Visst kan alla hästar sparka, men skulle jag vara så rädd att min häst blev sparkad av någon av hästarna i hagen att dom inte skulle få ha broddar, skulle jag inte vilja att dom stod tillsammans.

Och jag skulle aldrig i världen orka brodda varje häst innan jag släppte ut!
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag tror det är typiskt skåningar ( ja inklusive västkusten och självklart inte alla) med den åsikten, det hade aldrig kommit från någon uppåt landet.

Det tror jag inte. Jag bor i Skåne, och jag känner nog ingen som broddar av varje gång hästen går in i eller ut ur stallet.
Mina egna har brodd hela tiden. Även nu när det är barmark, men eftersom de går i en grushage och står på tjocka torvbäddar så fungerar det alldeles utmärkt. Om jag rider ut är det bara några hundra meter på asfalt, sen är det mjuka skogsvägar.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Där ser man, Masse verkar vara ganska ensam om av och på broddandet då. Mina kunskaper är kanske inaktuell men i där jag bodde i
Malmötrakten var det så sällan vinterväglag så folk broddade vad jag minns vid behov men det var många år sedan.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Hej!

Känner att jag måste svara här.

Min häst går utan broddar i hagen, gjorde så hela förra vintern och kommer så göra hela denna. Hon är skodd fram, med franska järn som faktiskt är förvånansvärt ohala även på is. Hon går själv pga skadad hov så hon kan helt själv bestämma om och när hon vill röra sig.

Nu rids inte min pålla och hon får heller inte broddas pga den extra belastning det ger på hovarna så nu spelar det mindre roll. Hon stapplar inte fram i hagen och verkar nöjd och ospänd överlag.

Jag hoppas självklart på läkning av hennes hov till nästa år och då kan vi förhoppningsvis lösa broddfrågan. Man brukar tydligen inte sätta brodd i franska järn som jag förstått det och pållans hovar fixar inte vanliga skor.

Lavinia, vars pålla halkar mer på de barfota bakhovarna än de skodda framhovarna.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det tror jag inte. Jag bor i Skåne, och jag känner nog ingen som broddar av varje gång hästen går in i eller ut ur stallet.
Mina egna har brodd hela tiden. Även nu när det är barmark, men eftersom de går i en grushage och står på tjocka torvbäddar så fungerar det alldeles utmärkt. Om jag rider ut är det bara några hundra meter på asfalt, sen är det mjuka skogsvägar.

Jag har varit i stall där stallgången sett ut som en "rallydepå" där det skruvats av och på broddar hela tiden allt eftersom hästarna tas ut och in... :angel:
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

johoooo du, jag har haft 4 brodd i mina franska ;)

Ok, då går det tydligen. Gissar att förra hovis helt enkelt var lat och inte ville sätta hål i skorna själv. Men då är det problemet löst till när hovarna är ok igen :-). Än så länge har hon som sagt klarat sig ypperligt utan brodd :-)

/Lavinia
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Ok, då går det tydligen. Gissar att förra hovis helt enkelt var lat och inte ville sätta hål i skorna själv. Men då är det problemet löst till när hovarna är ok igen :-). Än så länge har hon som sagt klarat sig ypperligt utan brodd :-)

/Lavinia

Varför borrar och gängar en del hovisar själva när det finns färdiga skor med fyra eller sex hål att köpa? Vet de inte bättre? Kan väl aldrig vara kostnadseffektivt om det handlar om "vanliga skor"...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Nu har jag inte läst alla inläggen, utan skriver bara min upplevelse med isbrodd! :)

Förut var det en självklarhet för mig att hästen skulle ha brodd! Men har ändrat min åsikt om det, sedan min älskade häst blev sparkad så griffelbenet gick av och jag fick lov att avliva honom.. Skulle inte brodden vart där, skulle han vara vid livet idag. De hästar som gick i den hagen hade han gått med i ett halv år och de var en mycket lugn och harmonisk flock. Förmodligen råkade han komma ikläm någonstans..

Trots den händelsen tillät hyresvärden att ha isbrodd i hagen. (Det är ca 8 hästar som går på lösdrift). Även jag såg inga andra alternativ än att ha brodd.

Men det fick vi snart äta upp då hyresvärden en dag hittade en av hästarna sparkad på vb, direkt på pulsårlden! Hade hon kommit 1 timme senare skulle hästen vart död. Och lika där, om den hästen som sparkat vart utan brodd hade aldrig såret uppkommit.

Nu mer har hon "förbud" att ha isbrodd på bakhovarna i hagen, men blindbrodd är okej. Vet inte riktigt om det år så mycket bättre, men den lilla piggen som är på isbrodd är ju borta iaf.

Jag har inte läst på hur många fläk och brodd skador det blir per år, men jag hör ofta om broddskador och princip aldrig om fläkskador..

Det är den största orsaken till varför jag har blivit skeptisk till isbrodd. Sen har vi ju felställningar mm..

Det utlimata tycker jag är barfota och sedan sätta på boots vid behov. :)
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Hästen hos oss som går barfota tycker inte det är ultimat, det lovar jag. Just nu går han ensam då det är direkt farligt utan brodd i vanliga hagen. Av samma anledning skulle jag inte våga ha min häst utan brodd, det är lite som pest eller kolera, med brodd ökar risken för sparkskador men man minimerar risken för att hästen fläker sig. Och utan brodd så får man spänningar för hästen inte kan gå normalt och så riskerar man fläkninger. Vad folk väljer beror mest på vilka sakdor de sett (sett mest av) den som råkat ut för sparkskador tenderar till att undvika brodd och de som sett fläkskador vill till varje pris ha brodd, det är lite av en smaksak och så beror det på vad det är för underlag i hagarna och hur klimatet är på platsen.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Har hört talas om broddskador men sett fläkskador. Har hört talas om skador där hästarna blivit skadade av haken på grimman men sett hästar som fastnat med grimman i staket, i varandra, i täcken, hönät...

Först när alla börjar föra en tillförlitlig tillbuds och olycksfallsdokumentation kan vi se siffror som går att lita på.

Visst kan olyckor med brodd inträffa och det gör de. Men sannolikheten för att hästarna fläker sig i halkan är större och det gör de med. Fråga veterinärerna...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Vi hade jämt 4 broddar på vare hov vitertid på våra två hästar. Men de var KANON snäll mot varandra och sparkade ALDRIG mot varandra ens vid mat eller när de råka komma in i varandras box tillsammans eller första gången de släpptes ihop. Två tok ranghöga valacker.

Min häst är ranghög men går ensam nu (får se hur länge) och har 4 broddar/hov. En självklarhet för mig. Känns dock tryggt att han går ensam (men med kompisar bredvid)
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Varför borrar och gängar en del hovisar själva när det finns färdiga skor med fyra eller sex hål att köpa? Vet de inte bättre? Kan väl aldrig vara kostnadseffektivt om det handlar om "vanliga skor"...

En anledning kan vara att de färdigborrade hålen kan deformeras vid varmskoning.


Nu har jag inte läst alla inläggen, utan skriver bara min upplevelse med isbrodd! :)

Förut var det en självklarhet för mig att hästen skulle ha brodd! Men har ändrat min åsikt om det, sedan min älskade häst blev sparkad så griffelbenet gick av och jag fick lov att avliva honom.. Skulle inte brodden vart där, skulle han vara vid livet idag. De hästar som gick i den hagen hade han gått med i ett halv år och de var en mycket lugn och harmonisk flock. Förmodligen råkade han komma ikläm någonstans..

Min häst gick omkull och bröt benet med avlivning som följd i december, hagen var inte nedtrampad och upplevdes inte som särskilt hal vid tillfället men det blir en hel del massa i rörelse om hästen slirar till. Om hästen som var barfota hade varit broddad så kanske det aldrig hade hänt. Olyckor händer tyvärr, det går aldrig att säkra sig helt ifrån dem :(.

Min skodda häst kommer aldrig gå obroddad vintertid.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Och broddar man inte av någon anledning så får man ju sanda ordentligt. Hästarna ska inte halka.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Min häst är fyrbroddad bak och tvåbroddad fram. Efter en lättare kotledsinflammation på högerfram tyckte min hovslagare att det var mest lämpligt? Vad anser ni?
:laugh:
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Håller inte med dig, det kan vara förskräckligt för oskodda hästar att ta sig fram på isigt underlag. Igår var mina oskodda unghästar som Bambi på hal is och hade stora problem medan deras mamma med fyra brodd på varje fot klev på obehindrat.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Där ser man, Masse verkar vara ganska ensam om av och på broddandet då. Mina kunskaper är kanske inaktuell men i där jag bodde i Malmötrakten var det så sällan vinterväglag så folk broddade vad jag minns vid behov men det var många år sedan.

Delvis *kl*
Hos oss har vi sällan is i hagen och då oftast bara i någon av hagarna. Där det behövs broddas det såklart. Under förra året handlade det om 5 hästar som hade broddar i under en vecka (julhelgens töande) och två hästar som broddades ur/i hela tiden vid in/utgång. De övriga behövde ingen brodd i sina grushagar och vägen dit var välgrusad. Några hästar är helt oskodda.

Ofta blir det så att vi broddar i de enstaka dagar när det behövs. Sällan mer än en dag i taget. Dock har vi två hästar som inte kan stå med brodd inne eller ens gå i stallgången. (Här är jag försiktig efter att sett en broddad häst som fläkt sej i stallgången.)

Inte mer jobb än en vanlig tävlingsdag :p

Så visst har klimatet betydelse, hagarnas underlag, möjlighet till grusning och ägarnas erfarenhet.
Vi har bara 2 hål. Det som vi alltid använder, vi broddar ju året runt för terrängträning/tävling. 4 hål för någon veckas is blir inte så intressant här speciellt inte när man inte ens vet när den kan komma. Brukar klara oss bra med 2. :laugh:

Förresten är jag ganska säker på att "isigt underlag" ser väldigt olika ut. :) Här är det oftast riktigt knöggligt (ger bra grepp utan skor också) och blankis vet jag inte när jag såg senast.... Jo förresten på dammen som vi sätter staket runt på vintern.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 527
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp