Varför använder vissa inte broddar?

Sv: Varför använder vissa inte broddar?

men alla hovslagare jag vet om har tillgång till skor med 4 broddhål. Finns att köpa i de flesta hästaffärer .
Däremot är det inte alla som kan fixa fram med 6 broddhål,vilket travarna oftast har.
Börjes har massor av varianter av skor med fast brodd.
Går även att beställa

Börjes kommer ju från en del av Sverige där travet är milt sagt etablerat. Börjes filial i Kungsbacka (Halland) är inte i närheten lika gammalt eller etablerat. De hästar jag varit inblandade i där jag själv kunnat besluta har jag skott med skor för fyra brodd och de har jag fått köpa på Åby.

I travstallen är det inte ovanligt att travtränarna skor själva. Likaså i galoppstallen. Och även om världarna inte är slutna är kontakterna mellan ridhästvärlden och trav/galopvärlden rätt få. Det avspeglar sig många gånger i hur olika man jobbar med hästarna.

Jag tror säkert att det är vanligare att använda skor med fyra brodd uppåt landet. Men på västkusten där vintrarna är mildare så är det som nämnt inte lika vanligt eller känt. I ett stall jag var på för två år sedan med tjugo hästar var den häst jag red den enda som hade skor för fyra brodd. Ingen av de andra ryttarna/hästägarna hade kunskap om att det fanns skor för fyra brodd.

I de fem stall (två hopstall, ett dressyrstall, ett inridningsstall och en ridskola) jag varit i den senaste månaden har ingen häst haft skor för fyra brodd. Och då talar jag om drygt 120 hästar...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

delvis kl

Både min hovis Halland och min hovis i Skåne får man be om 4 hål innan, 2 är standard. Så har det varit med alla tidigare hovisar i Halland oxå, det var dock länge sedan vi bytte till den vi har nu.

Jag bor i Halland och jag får också säga till i förväg att hovslagaren ska borra 4 hål. Icke-vintertid har skorna 2 hål.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Kan inte uttala mig om det på något sätt skulle vara skadligt för hoven med brodd, har dock aldrig blivit varnad av hovslagare el. veterinär att det skulle vara skadligt, men jag har inte aktivt sökt informationen heller.

Det jag har upplevt under många år som inackorderad är en stor rädsla för att få sin häst skadad av en annans hästs broddar (spark). På något stall var rädslan nästan panisk och inte ens små blindbrodd kunde accepteras.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

KL
Det jag fått lära mig o broddar och hästar är att det är bra när det behövs d v s vid halt underlag oavsett om det är vinter och is eller sommar och gräs.
MEN man ska när det är lösa broddar ta av dom när dom inte behövs t ex i stallet eller om det blir ändring i underlaget. Att som många gör idag av ren lathet låta brodden sitta i hela tiden kan vara förödande för hästen. För även om man har fyra i en sko så blir det på fel underlag t ex stallgolvet fel för hästen. Den har ju då bara fyra små kontaktytor mot underlaget. Ofta har då dessa en kärna av en hårdmetall som blir väldigt hal på ett betonggolv. Om man bara har två broddar så kommer hästens hov att hamna i en onaturligt vinkel som om den hade skor hög klack när den står i stallet.

Så samtidigt som det är oumbärligt på rätt underlag så kan det vara helt förkastligt på fel. Det kan bli halt, fel vinkel med felbelastning och även att det blir "för bra" grepp om de används t ex på ett mjukare underlag så det finns risk för skador av den anledningen.

Själv kör vi helt oskott på vintern för att slippa alla risker med brodd och att vi inte har tiden att brodda i och ur alla hästar. Oskodda får hästen en helt annan balans och klarar sig väldigt bra även på underlag som jag själv inte kan gå på. Dom har ju trots allt både lite vett i skalle och fyra ben ;)
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Har aldrig ens tänkt tanken på att brodda ur när jag tar in hästarna. Åtminstone jag har så pass tjocka bäddar att brodden inte har någon verkan alls på underlaget. Jag hoppas att de flesta har det också...:cool:
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Vad har ni för strö i boxarna? och underlag i hagen?

Eftersom min häst alltid har strö nog att brodden varken gör till eller från i boxen och underlaget i hagen normalt sett är snö vintertid så gör brodden ca noll inverkan på hovvinklen när jag inte rider. Jag kanske är lat som inte tar av brodden innan jag släpper in henne i boxen och åker ut före utsläpp och tar på dem, men jag kan för min liv inte begripa vad det skulle ha för positiv inverkan på hästen. Nej att ta av och på brodd innebär snarare mer tid broddad på underlag typ betong ( tiden det tar att brodda på och av).
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

ok, lite konstigt då jag befinner mig på västkusten:p

Och här med omnejd har alla 4 hål på skorna.
Å andra sidan är dte mkt travstall i krokarna
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Finns du i Kungsbacka? *ler*

Jämför antalet trav och galoppbanor för träning i Kungsbacka med antalet i Varberg. Jag vet bara en travbana och det fins ingen galoppbana. Har tappat räkningarna på alla banor i Kungsbacka även om kvalitén varierar mycket på dem.

Tror att förhållandet med skor för fyra brodd är jämförbart...*s*
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

ganska nära där ja;)

vi är iaf förunnade underbar lera och regn istället för snö och is:p
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Vad har ni för strö i boxarna? och underlag i hagen?

Eftersom min häst alltid har strö nog att brodden varken gör till eller från i boxen och underlaget i hagen normalt sett är snö vintertid så gör brodden ca noll inverkan på hovvinklen när jag inte rider. Jag kanske är lat som inte tar av brodden innan jag släpper in henne i boxen och åker ut före utsläpp och tar på dem, men jag kan för min liv inte begripa vad det skulle ha för positiv inverkan på hästen. Nej att ta av och på brodd innebär snarare mer tid broddad på underlag typ betong ( tiden det tar att brodda på och av).
Vet inte riktigt vad det har betydelse med vad vi har för strö och underlag i hagen när vi inte använder brodd :confused:
Men vi har varierat strö efter vad det är för häst och om den står på stall eller går på lösdrift. Men grunden är att det är någon typ av bädd med antingen halm eller pellets.
I hagarna är det vanlig mark med gräs som då beroende på årstid och väder kan vara allt från torr och hård till blöt och mjuk med eller utan is och snö. Tror att vi under de senaste åren kunnat bjuda på i princip allt tänkbart från 30 + och torka till 25 - och barmark till en meter snö.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Vet inte riktigt vad det har betydelse med vad vi har för strö och underlag i hagen när vi inte använder brodd :confused:
Men vi har varierat strö efter vad det är för häst och om den står på stall eller går på lösdrift. Men grunden är att det är någon typ av bädd med antingen halm eller pellets.
I hagarna är det vanlig mark med gräs som då beroende på årstid och väder kan vara allt från torr och hård till blöt och mjuk med eller utan is och snö. Tror att vi under de senaste åren kunnat bjuda på i princip allt tänkbart från 30 + och torka till 25 - och barmark till en meter snö.

Du skriver:

Det jag fått lära mig o broddar och hästar är att det är bra när det behövs d v s vid halt underlag oavsett om det är vinter och is eller sommar och gräs.
MEN man ska när det är lösa broddar ta av dom när dom inte behövs t ex i stallet eller om det blir ändring i underlaget. Att som många gör idag av ren lathet låta brodden sitta i hela tiden kan vara förödande för hästen. För även om man har fyra i en sko så blir det på fel underlag t ex stallgolvet fel för hästen.

Du menar alltså som jag tolkar det att folk som jag som inte broddar av när hästen står i stallet är lata och att det kan vara förödande för hästen.

Jag håller delvis med om att det kan vara ett uttryck för lathet att inte brodda av, men i min värd är det onödigt meningslöst arbete att dra av brodden för att ställa in hästen på en tjock bädd och sedan morgonen efter komma och sätta på brodden igen. Så jag är lat om du menar att folk som inte utför arbete som inte behövs och inte känns meningsfullt är lata.

Om man nu bortser från den eventuella latheten där vi är oeniga så undrar jag vad som är potentiellt förödande med att ha brodd på sig även i boxen? På stallgolvet måste hästen tillbringa viss tid oavsett brodd, det tar en stund att få på dem och då återstår bara boxen ( och hagen men där behövs brodd om det behövs brodd vid ridning).

Då jag inte kan se vad som är förödande med att hästar står på en ordentlig ströbädd så undrar jag hur det ser ut i dina boxar, vad du har för underlsg som kan vara så farligt eller nu när du anser det ovässentligt vad som är så farligt i boxen som gör det nödvändigt att brodda av. Vinklen du beskriver uppstår ju bara korta stunder på stallgången och den stunden snarare ökas än minskas av att ta av och på brodd.

Givetvis ska man ta av brodden om den inte behövs, men i stora delar av landet råder det vanligen vinterväglag flera månader i sträck och den enda gången det eventuellt blir problem med vinklarna är en liten stund i stallet samt vid ridning på mycket hårt underlag.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

OK helt ärligt, jag ber så hemskt mycket om ursäkt över mitt yttrande...

Jag tycker mig märka att det egentligen inte spelar någon som helst roll vad jag skriver eller hur jag uttrycker mig. Alltid kommer det finnas någon som missförstår, tycker jag gör/tänker fel och är självisk etc etc. Jag menade väl men jag borde nog vetat bättre. :o

Jag väljer helt enkelt att fortsätta vara en "kravlare", hålla klabben stängd i fortsättningen och önska er alla en go fortsättning.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Man måste vara tydlig med vilket begrepp man menar i skrift o nu gjorde du inte det.

förstår du skillnad på glidmoment o ditt eget ord "hovverkan" som inte finns alls.

Du menar nog hovmekanismen o det är ngt helt annat.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det är långt ifrån alla hästar som står på bädd och det är många hästar som står långa pass på stallgången också. Det finns alla varianter av hur man har häst från gummimattor på betonggolv till gamla kullerstensgolv. Så bara för att du har hästen på bädd och tydligen aldrig stående på gången, i spolspilta eller har långa stallgångar att gå i är det inte samma som att alla andra har det.

Har man brodd på ute hela vintern utan att hänsyn till underlaget så kan man få skador på sin häst. Precis som man kan få det om har skor utan brodd på underlag där det hade behövts. Brodd på fel underlag oavsett om det är ute eller inne kan bli helt fel halt inne och för "bra" grepp ute som kan göra att hästen inte får den rörlighet den behöver. Finns ju någon anledning till att gräs- och isbrodd inte ser likadana ut, de är för olika underlag.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Men ändå är det en självklarhet att folk är lata som inte tar av brodden oavsett omständigheter? Men du kanske tycker det är lättja att inte gå innan för stalldörren och brodda av hästen, och sedan brodda på den igen nästa morgon i stalldörren för att undvika några meters stallgång. Nej jag skulle inte gjort det om det så var 50 meter, och jag är mycket tveksam till att det skulle vara farligt för hästarna oavsett vilket, jag är fullt övertygad om att en en normal järnsko fördelar tyngden väl under hela hoven, så väl att det är omöjligt att gissa var brodden sitter utifrån det obefintliga tryckpunkterna, fysikens lagar. Jag ser det också som felaktigt att i normalfallet inte ha så pass tjockt underlag att det kompenserar för brodd utom möjligen då man står på halmbädd (vilket jag mest sett i Skåne, men det kan vara annorlunda nuförtiden).

Jag tror det är typiskt skåningar ( ja inklusive västkusten och självklart inte alla) med den åsikten, det hade aldrig kommit från någon uppåt landet. Jag är själv skåning och har flyttat från ett klimat där det inte en var snö alla vintrar och vanligen bara några veckor till ett där det är vinterväglag i flera månader. I Skåne kan man kosta på sig att brodda av och kanske bör göra det då det men knappast i många andra delar av landet. En vanlig vinter kommer jag om hästen står inne få skruva på eller av en fullständig uppsättning 240 gånger och åka ut till stallet var morgon och kväll i 4 månaders tid. Att skruva i brodd kan man knappast be morgonfodraren att göra.

Jag kan inte välja att inte ha brodd för att jag någon dag ska rida på underlag där brodd inte är önskvärt (med tanke på att det de flesta år är snö överallt jag rider så förstår jag inte var det skulle vara dock) då hästen riskerar att fläka sig så fort hon sticker ut mulen utanför stalldörren. Vi har haft tö i någon vecka nu, så det finns lite barmark men vad hjälper det när det fortfarande är snö lite varstans, och en massa trevlig is (om än porös). Nu i natt är det en 5 minusgrader så i morgon får vi åka skridskor.

Gräsbrodd har jag aldrig använt och har inget behov av och vad de har att göra med att ha på hästen isbrodd hela vintersäsongen i de delar av landet det behövs begriper jag inte. Det är väl mest hopp och fälttävlansryttare som har gräsbrodd och då knappast var dag och knappast i hagen så där finns det ingen anledning att inte brodda av.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag bor på västkusten å har 4 brodd på varje sko juuuuu:p

Vips så är det halt en morgon å då vill inte jag stå och brodda x antal hästar innan utsläpp:crazy:
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det hade inte jag gillat heller, men mitt inlägg handlade om varför man inte tar av broddarna, du får vara med där också :), skåningarna har ännu mindre snö än er skulle jag tro.

Det är dock lättare att brodda hästar under den månad man har snö än de 4 månader om man får välja grader i helvetet.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

För mig finns flera alternativ

1. För rädd om min rygg
2. Det jag nämnde, vips så är det halt å då står man där på morgonen med obroddade hästar
3. det kan finnas isfläckar, såväl i hagen som ute.
4. för lat:p
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Nja det finns inga isfläckar nu, däremot finns det barmarksfläckar.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

aluminiumskor kan ha fasta broddar. Travhästarna har här som regel 6 broddar på varje sko. Ridhästarna 4 på varje sko. Skor med endast två broddhål har jag använt på sommaren och tänkt att det är sommarskor med möjlighet att skruva i gräsbrodd om man skulle vilja :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 296
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 524
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp