Varför tycker folk att SVT är ”vänster”?

Här var det häxjakt på demokratisk nivå...

Jag tittade på en debatt häromdagen där Annie löv säger till jimme åkesson
- jimmie åkesson. Om du var min man då hade jag hällt gift i ditt kaffe.

Varpå jimmie åkesson svarar
- annie, om du var min fru så hade jag druckit upp kaffet!

Och med detta vill jag inte komma nånstans. Har inga åsikter i detta. Men tyckte det var så klockrent sagt. Nu kommer jag bli halshuggen per automatik eftersom ingen kommer förstå varför jag lägger in detta. Men ville bara bryta spåret lite 🥳🌺
Bara att det inte var Åkesson som sa det, utan Winston Churchill. :angel:
 
Känns som de som vi misstänker eller i tråd efter tråd har åsikter som tillhör extremhögern här faller på eget grepp ärligt talat...

Hur eller hur, kan vi inte bara konstatera att man inte får arbete om man går emot värdegrunder, någonstans... Söker du arbete i svenska kyrkan bryr de sig faktiskt inte om din religion - däremot ska du dela deras värdegrund vilket gör att det kan bli svårt för någon som inte är troende kristen att söka sig dit, samma med migrationsverket, arbetsförmedlingen, Karlstad kommun, whatever. När det kommer till SVT görs samma inriktning, SVT vilar tungt på yttrandefrihetslagen, om du inte är för den, vilket SD och extremhöger inte är, så är det naturligtvis svårt att få jobb där. Om du är för den och de andra lagar som SVTs värdegrund vilar på, är du med största trolighet inte extremhöger och det är klart, om allt till vänster om SD är vänster så blir det vänster (känner flera journalister på SVT, har samarbetat och träffat flera och några känner jag riktigt väl, ska inte säga att jag frågat om politisk inriktning men det jag märkt av diskussioner är att de inte varit vänster i sina åsikter, utan mer mitt-liberala i så fall även om jag naturligtvis inte vet vad de röstar på).

Sedan blir det bara löjligt att dra in utländsk media. Jag har gjort arbeten för både BBC och Yle tidigare som man dragit in här. Bägge har yttrandefrihet som en stark värdegrund och där skulle du inte heller få arbete om du inte delar den...
Får jag bara fråga - varifrån har du fått informationen att SD inte är för yttrandefrihet och inte står bakom den yttrandefrihetslagstiftning vi har i Sverige?
 
Du hittade ingen länk? Det låter inte riktigt som Annie att allvarligt säga att hon skulle vilja mörda politiska motståndera, och jag har svårt att tro att just Lööf och Åkesson skulle göra en sketch ihop.
Ska ägna min förmiddag åt qtt hitta denna debatt. Du får nöja dig med detta sålänge. Och du... tagga ner lite... bara för din egen skull
 
Historiskt har det varit så, dvs att anställda på SVT ligger åt vänster, miljöpartiet. Historiskt är väl nepotismen ökänd också. Den första är från publicerade kartläggningar och det andra är vad man ser i tv och ryktesvägen.
Historiskt och miljöpartiet? Det är ju inte speciellt historiskt, bildat 1981 kom in i riksdagen 1988.
Vänster blev de senare än så såvitt jag förstått.
 
Här var det häxjakt på demokratisk nivå...

Jag tittade på en debatt häromdagen där Annie löv säger till jimme åkesson
- jimmie åkesson. Om du var min man då hade jag hällt gift i ditt kaffe.

Varpå jimmie åkesson svarar
- annie, om du var min fru så hade jag druckit upp kaffet!
Har det här verkligen hänt? Eller är det en myt?
Ge en länk där detta sägs, tack.

Skämtet är i varje fall bra mycket äldre än båda politikernas liv inom politiken..


Edit. Typ 28:e på bollen. Sorry.
 
Jag har ingen information alls,
men noterar att SD är de som mest är upprörda över 'yttrandefrihetsbrottet' mellen Twitter och Donald Trump.

Jag blev mest bara nyfiken för att @Cambrie skrev det som en så självklar sak, att SD skulle vara emot yttrandefrihetslagstiftningen, och det är inte mitt intryck, så ville gärna ha källa på det eller iaf resonemang kring det.

Angående Twitter och Trump, så anser jag inte att det har med yttrandefrihet att göra. Yttrandefrihetslagstiftning (här i Sverige, i USA och de flesta andra demokratier) hanterar ju förhållandet mellan medborgarna och staten - dvs jag som medborgare är fri att yttra mina åsikter utan att staten censurerar eller på annat sätt försöker begränsa mig, journalister får skriva om "allting" osv. Det betyder ju dock inte att man alltid, i alla lägen, har rätt att säga precis vad som helst i vilken kanal som helst. Och att uppmana till brott (vilket flera anser att Trump gjort) är ett brott i de flesta länder och därför har jag full förståelse för att Twitter stängde av Trump.
 
Jag har ingen information alls,
men noterar att SD är de som mest är upprörda över 'yttrandefrihetsbrottet' mellen Twitter och Donald Trump.
Det har väl varit på tapeten rätt länge. De har tex sagt att de vill dra in presstödet, straffa enskilda journalister med tex löneavdrag om något blir fel (dvs inte som nu där ansvarig utgivare tar smällen), de har ifrågasatt slutsatsen från en genomgång som varnade för att bla näthat, propaganda och desinformation är ett hot mot demokratin. Etc.
 
Men grejen är att jag faktiskt skulle välkomna en debatt om politisk hemvist och media - om man baserade den på fakta och inte åsikter. Finns det utredningar? Fall i AD?

Eller bara en sådan sak som vilka nyheter ges utrymme? Hur fördelar sig människorna som uttalar sig över yrken, kön, ålder, bostadsort och även etnicitet? Det finns mycket som skulle vara intressant att grotta ned sig i - och sedan utifrån fakta diskutera.

Personligen upplever jag etablerade medier i Sverige som mycket medelklass, storstad och etniskt svenskt. Jag upplever att man har svårt att se alla de andra Sverige som existerar parallellt. Bara som när DN har ett stort reportage om en hemlös man som blir mördad på ett härbärge - de skriver hur han valt att bo där, inget om hur hans valmöjligheter egentligen såg ut.

Här tycker jag att amerikansk media har blivit bättre. De har vässat pennorna enormt under Trump-eran. Plötsligt ställer de frågor som: "varför flyr inte människorna när orkanen är på väg?" istället för att bara konstatera att de inte flyr och dumförklara dem.
 
Det har väl varit på tapeten rätt länge. De har tex sagt att de vill dra in presstödet, straffa enskilda journalister med tex löneavdrag om något blir fel (dvs inte som nu där ansvarig utgivare tar smällen), de har ifrågasatt slutsatsen från en genomgång som varnade för att bla näthat, propaganda och desinformation är ett hot mot demokratin. Etc.
Jag vill minnas att de ville dra in chefer från public service till kulturutskottet för att svara på kritik om att SD inte gillat deras rapportering i något också. Istället för att ta det via granskningsnämnen så att man undgår politiskt styrning av mediabolag, ironiskt nog något som SD säger att vänstern håller på med. Väldigt full circle.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 346
Senast: MiaMia
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 327
Senast: _Elly_
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 048
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp