Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jahaja det är här ni gömmer er! Tyckte väl det varit tyst lite väl länge.. (Prenumererar på tråden till mailen) :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Basen är ju inköpt och är "kombinerad" isofix och bälte så man kan välja. Isofixfästena var dock lite luriga att vika ut så jag gav upp det för jag trodde ändå inte att jag hade såna. Med andra ord spelar det inte någon större roll ;)

Apollo: gravidhjärnan säger att det var basen diskussionen handlade om (vilken jag har köpt) och inte isofixspännena :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Just det, haha, sitter hos mamma i Östergötland nu. Det sista Alex sa innan jag åkte var "ring om du föder barn!", haha! Jag undrade vad han skulle göra åt saken och han svarar "ta taxi!" :love: knasbubbla :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Vi har inte pratat om igångsättning, men får se vad BM säger nästa gång. Går på kontroll en gång i veckan just nu för hon mätte min mage galet en gång och fick ett bamse-mått. Men när vi mätte om några dagar senare blev det mer normalt. Funderar på om det är något hon inte berättar för mig eftersom jag ändå ska in på extra mätningar.. :confused:
De är lite... ehh.. oroliga för mitt psyke. Men det tror fan det, det har blivit lite mycket nu. Mina besvär går väl inte jämföra med dina, men du verkar ha ett mer stabilt stöd hemifrån... Här går det upp och ner med den saken :grin:
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

om BM hemlighåller nåt för dig och "lurar" in dig på extrakollar begår hon tjänstfel.... fråga henne.

Hur mår du då? (rak fråga ;) ) - jag har allt stöd i världen, både praktiskt och .. ja.. på alla plan. och mår ändå piss mellan varven så gungar det i eran relation så kan jag tänka mig att det är kämpigt... :crazy: men hur var det, hade du samtalskonakt o så?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Får fråga nästa gång. Fick ett "extrabesök" på fredag, trots att jag hade ett ordinarie besök tisdagen efter. Fyra dagar mellan besöken hos BM känns... lite överkurs. Har nästan 2 mil in till stan med och så jäkla kul är det inte att tanka bilen :devil:

Just nu mår jag bättre. I psyket i alla fall. Jag var rejält trött på livet för några veckor sedan. Åkte självmant till akutpsyk, de ville stoppa i mig mirtazapin, som jag efter lite forskning inte alls var så sugen på att äta... Jag fick säga ungefär vad jag trodde de ville höra för att jag ens skulle få åka hem igen. Så det har varit ganska illa, för att uttrycka sig milt. Äktenskapet just nu håller sig ju flytande, men ungefär med inställningen "vi får se, kanske skilsmässa till hösten" och då kan man ju hålla sig för skratt. Måste tjata mig till all form av hjälp - bära vatten till hästarna, ösa in halm, mocka lösdrift osv. Han hjälper mig gärna säger han, men jag måste påminna hela tiden. Och jag orkar helt enkelt inte. Känner mig rätt ensam i det mesta.
Hade samtalskontakt hos MVC men hon hade lite konstig inställning så jag avslutade det. Blir mest att man sitter och ältar, och det är ju mina fysiska besvär som gör att jag inte orkar med känslomässiga motgångar.

Det jag tycker är konstigast är att de är beredda att stoppa i mig det där giftet för psykets skull, men de kan inte skaka fram något mot nästäppa eller hvudvärk...
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Det är inte så att de är oroliga för förlossningsdepression då?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jo, BM har pratat om det, hur man mår efteråt och så, men jag har ingen lust att äta den där medicinen i "förebyggande syfte", med tanke på hur den påverkar mig OCH det ofödda barnet.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Finns det inget som är mildare då? Det sägs ju att den "stressen" du lider av när du mår dåligt är mer skadlig än åtminstone vissa mediciner. Jag läste lite om det när jag mådde riktigt dassigt i höstas.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

:( Vad lesdsen jag blir för din skull. tråkigt att de inte kan erbjuda nån form av vettig medecinering eller hjälp.

Vad gäller BM så tycker jag nog du ska ifrågasätta om det känns så. Jag har ju förhandlat bort kollat för att jag tycker att det är så jobbigt att ta mig dit. Men de/hon kanske vill träffa dig för att se hur det är när du mår så dåligt? Ren omtanke tänker jag alltså. Plus att stress/dåligmående ju kan påverka blodtryck och eländen som inte är bra för bebisen...

Ni har inte fått något erbjudande att gå i parterapi? Och du har ingen annan anhörig/nära som kan hjälpa dig?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jag vet inte, har inte velat träffa psyk någe mer för att diskutera saken närmare.. Grundproblemet är ju inte mitt psyke utan allt annat, så det känns fel att börja medicinera i den änden.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jo, det är sant, då blir det ju lite galet. Trist att du inte känner dig hjälpt. Hoppas att det löser sig. Det är ju jobbigt som det är att vara gravid, att dessutom känna sig ensam blir ju extremt tungt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Men fy vad tungt du har det på alla plan :(
Ang att få hjälp med det praktiska, kan du inte göra en lista på vad som ska göras dagligen och om du inte uttryckligen sagt att du har gjort det ska det göras. Har du någon övrig familj att få stöd och hjälp ifrån? Skickar en stor kram till dig, jag kan inte ens föreställa mig :'(

DS, vad bra att den funkar med både och, det gör vår bas också, men vi kommer ha den fram och då får det bli med bälte.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Fram får hon baskemig inte sitta :p det får det bli ljuddämpare och öronproppar om hon ska ska skrika för det verkar kosta skjortan att slå ifrån airbagen. Skämt åsido, jag hoppas att det funkar att ha henne bak. Det tar emot att behöva koppla ur den och ännu mer att ha bilstolen där. Jag gillar inte ens att ha en människa bredvid då jag tycker att det skymmer min sikt (har kört för mycket själv tror jag) och att då ha en sån stol där... Mjeh! Möjligen som nödlösning.

Det verkar som man kan ha både isofix och bälte samtidigt, då är jag i alla fall helt garderad :angel: Hade varit typiskt mig att kombinera, haha! Jag tycker att motorfordon i allmänhet är lite obehagliga och skulle gärna ha rally-bälte och störtbåge i bilen, mest för att alla runtomkring kör så jäkla illa så jag bara väntar på att bli påkörd.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Det är ju ingen utopi att ha barn bak ;)
Många barn älskar att åka bil och somnar omgående, vi blev skadade av storasyster som vrålade tills hon inte fick luft och då kopplade vi ur airbag för att våga åka ensamma med henne i bilen.

Ang skymd sikt fram så tyckte inte jag att babyskyddet var skymmande, men däremot är nästa stol det, i vår bil iaf, är säkert olika beroende på bil och stol.

Storasyster förbereder sig väldigt här nu för att bli just storasyster. Han har tjatat om att flytta bak sin stol och sitta bak så att lillebror kan sitta fram sen, hon pratar mycket om lillebror på dagis och att bebisar skriker och att hon ska få sitta i soffan och hålla i honom osv, jättesött! Jag hoppas att hon är lika glad i honom när han väl kommer också ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jag känner mig ju redan som en pygmé i bilen, haha. Jag lyckas alltid välja bilar som man skulle kunna köra när man är 2 meter lång så det blir lite besvärligt med sikt ibland.

Gulligt med en så engagerad storasyster :) hoppas att det funkar bra sen. Minns att pappa förberedde mig på att lillasyster (5 år yngre) kommer springa runt och bita oss i benen och vara allmänt jobbig så vi var ju förberedda på en monsterbebis som sedan visade sig vara ganska snäll.

Kl
Håller på att diskutera hur vi gör med kattvakt när det är dags. Vore skönt att ha det klart med nyckelöverlämning. Valen är i huvudsak mellan Alex pappa och min farfar. Min farfar har hamnat lite utanför sedan han och farmor separerade och han är lite svårare att hålla kontakt med. Man vet inte riktigt vad man ska prata om när man ringer så länge det inte är något med byggen eller annat han är bra på. Dock är jag ganska övertygad om att han skulle känna sig hedrad av att få frågan att hjälpa till (dvs hämta katten och lämna när vi är hemma) för då blir han förmodligen den första som får träffa bebben. Alex pappa skulle mest troligt inte säga nej så det är nog en bra back up-plan men jag tror att farfar blir gladare av frågan.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Då skulle jag definitivt fråga din farfar :)
Haha, det var lite gullig beskrivning att lillasyster skulle springa runt och bita er i benen ;)

Både jag och sambon är småsyskon så vi har ingen aning om hur man bäst förbereder blivande storasyskonet. Jag tror nästan att omställningen kommer att bli störst för henne och är så innerligt glad över att hon är så konverserbar och vältalig för sin ålder. Det går att resonera med henne för det allra mesta och att förklara varför vissa saker är som de är och det tror jag kommer underlätta.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Känner mig som grodan boll! Allt är så jäkla spänt och töjt nu så vågar knappt andas för då spricker jag nog :p

blogger-image-837496144.jpg
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jag tror att det var nyttigt för oss att vara förberedda på en "plåga" men att bebisen sedan visade sig vara ganska foglig. Krävde en del tid av föräldrarna men hon bet oss i alla fall inte :p men att berätta att en bebis tar tid och uppmärksamhet så man får dela på mamma/pappatiden är nog bra. Sen när bebisen kommer är det ju jättebra om hon informerar er om hon behöver något eller vill något så där har ni ju mycket nytta av att hon talar för sig. Vi var ju dessutom ganska engagerade som syskon. Fick hålla lillasyster mycket och var med runt det mesta som hände.

Det var värre några år senare då lillasyster här var en jäkla gnällig unge och mamma alltid antog att det var vi som hade retats när det i själva verket inte alls var så men då gick jag till pappa och sa att jag blev orättvist behandlad ;) konflikthantering ser jag INTE fram emot om/när det blir småsyskon här.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jag var också på barnklädesbasar idag! Fast jag pallar int eriktigt, folk är ju helt skrupellösa! :D

Kom hem med en gravid-/amningspyjamas, en fleecetröja till sonen, två böcker och en tavelfolie i alla fall. Inget till bebisen, hittade ingenting osm jag inte kunde låta bli och vi har ju tillräckligt med kläder. Pilalde i och för sig på et par sjalar, men jag vill ju ha en i trikå för den första tiden och det var vävda historier. Hur som så betalade jag 9 € för alltihop, inklusive 1,50 € i basaravgift, så visst är det billigt.

Fortsatte dagen med ett beök på motsv. akutvårdcentralen med gossebarnet (ögoninflammation, världens nonchigaste läkare :devil: ) och sedan Ikea-besök. Nu blir det inte många fler knop, rethostan har liksom utlöst sammandragningar eller förvärkar eller allmänt magont så nu ska jag återgå till att vila mig och dricka te istället.

Zews: om du ska inhalera är kanske inte ren vattenånga det bästa? Det bör väl vara åtminstone koksaltlösning? Jag gillar inte att inhalera, men i min förtvivlan provar jag ju det mesta. Vår inhalator har ett munstycke för halsen och en mask om man är täppt. Jag har provat med koksalt (gjorde varken till eller från) och kamomillte (blev snarare värre) mot rethostan. Men det skadar inte att prova kanske? Tyskarna är ju helt galna i att inhalera, ska jag googla åt dig vad som rekommenderas här mot nästäppa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 580
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 903
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 670
Senast: Heulwen
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
94 522
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp