Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi en bebis som ökar ordentligt i vikt, imorgon blir han en vecka och vägde in på 3920 g idag, föddes med 3750g.

Idag hade vi även hörseltest och resultatet var tyvärr inte bra. Vänster öra är perfekt men på höger gav testet inget utslag alls. En läkare tittade och såg att han har lite vätska i örat så det beror troligtvis på det. Återkontroll om 6 v och då ska vätskan ha försvunnit av sig själv.
 
Här har vi en bebis som ökar ordentligt i vikt, imorgon blir han en vecka och vägde in på 3920 g idag, föddes med 3750g.

Idag hade vi även hörseltest och resultatet var tyvärr inte bra. Vänster öra är perfekt men på höger gav testet inget utslag alls. En läkare tittade och såg att han har lite vätska i örat så det beror troligtvis på det. Återkontroll om 6 v och då ska vätskan ha försvunnit av sig själv.
Vi fick också återbesök pga örat, men 2 veckor senare. Tog tid även då men till slut fick hon grönt ljus, sjuksköterskan trodde det berodde på fosterfett i hörselgången. Hoppas det går bra för er med!
 
Det blir oftast bättre! Produktionen i början är till stor del hormonstyrd för att efter ca 4 månader bli mer efterfrågansstyrd och då blir ofta utdrivningsreflexen "trögare" också. Brösten slutar bli stenhårda så fort bebis sover över en timme och läcker inte lika lätt.

Jag slutade släppa till pump däromkring också, just för att pumpen inte fick igång utdrivningen. Så jag hade inte amningsinlägg mer än de första 3 månaderna kanske.

Om du har mycket överproduktion kan du fundera på att donera bröstmjölk :) det är typ alltid brist och ersättningen i vissa landsting är rätt bra. Ang. Den pumpade mjölken har jag inga supertips... Slängde flera liter eftersom det inte gick åt med storebror.

Den går att använda i maten när de börjar med smakportioner. Man kan också köpa såna former man gör egen glass i och göra glass på bröstmjölk. Jättebra när tänder kommer osv.

Utgången bröstmjölk (3 mån i frys -18 grader och 6 månader i -20 grader) kan användas på solbränna, insektsbett och i badvattnet :)

Det var skönt att höra! Med den vetskapen överlever jag ett tag till i denna blöta livsstil. :p

Å, smart med bröstmjölksglassen! Tack för alla tips, nu känns det lite mindre slöseri att pumpa ut mjölk och spara. :)
 
Här har vi en bebis som ökar ordentligt i vikt, imorgon blir han en vecka och vägde in på 3920 g idag, föddes med 3750g.

Idag hade vi även hörseltest och resultatet var tyvärr inte bra. Vänster öra är perfekt men på höger gav testet inget utslag alls. En läkare tittade och såg att han har lite vätska i örat så det beror troligtvis på det. Återkontroll om 6 v och då ska vätskan ha försvunnit av sig själv.
Det är tydligen rätt vanligt att få negativt utslag på oae testet trots normal hörsel. Vi fick också göra om några dagar senare och då var det okej. Låt oss hoppas att det är så för er också
 
Här har vi en bebis som ökar ordentligt i vikt, imorgon blir han en vecka och vägde in på 3920 g idag, föddes med 3750g.

Idag hade vi även hörseltest och resultatet var tyvärr inte bra. Vänster öra är perfekt men på höger gav testet inget utslag alls. En läkare tittade och såg att han har lite vätska i örat så det beror troligtvis på det. Återkontroll om 6 v och då ska vätskan ha försvunnit av sig själv.
Smyger in.
Vi fick göra om hörseltestet på våran tjej född 16 då ena örat inte gav något utslag. Fick komma tillbaka 2v senare och då var allt ok. Är vanligt med vätska eller fosterfett i hörselgångarna!
 
Nätterna här fortsätter vara väldigt jobbiga efter 2 bra/ok nätter förra veckan. Men inatt small det igen, 6 timmar i sträck sov den lille, och jag kunde äntligen somna när han gjorde det, vilket innebär bästa natten sen värkstart för snart 4 veckor sen! 😍 Känns så skönt! Har tyvärr själv haft svårt att somna de nätter han har sovit bra innan, typ legat vaken fyra timmar och lyssnat efter ljud (kan inte bara vara jag som nojjar så här mkt?!) somnat till sist men då har han vaknat kanske en timme eller två senare så inte blivit så mkt sömn för mig.. Men nu hoppas jag att detta fortsätter!
Behövdes verkligen sömn för min del.. Igår var helt katastrof, darrig i kroppen och har även de senaste dagarna börjat se syner/hallucinationer 😱 känns läskigt, man förstår ju hur viktig sömnen är.
 
Nu har vi börjat koma i något så när ordning och jag känner mig mogen att skriva ihop en förlossningsberättelse.
Allt gick jättebra till slut men jag rekommenderar ändå att de som inte har fött än eller är oroliga/rädda inte läser.
Vi åkte in för igångsättning på måndagen (42+1). Trots hinnsvepning visade jag mig bara vara öppen 1 cm och hade 2 cm tapp kvar så man satte mig på cytotec kl 13.
Lång historia kort, efter 24 timmar (max dos) med molvärk, massage och alvedon för att få sova så var jag fortfarande bara öppen 2 cm och hade 1 cm tapp kvar...

Vi skickades dock ner till förlossningen för att där fortsätta med andra metoder. Väl där kom vi fram till att ballong nog var bästa metoden, så det sattes ca kl 17 på tisdagen. INTE bekvämt! Jag tar hellre en spiralinsättning flera gånger om.
Natten och följande dag bestod av dusch, tens, promenader i hallen och slutligen morfin sovdos för att få vila lite.
Ca kl 14 på onsdagen så kom ballongen ut när man drog i den och jag började så smått få riktiga värkar men jag var fortfarande bara öppen ca 4 cm.

Värkarna var regelbundna och täta men rätt svaga så vi bestämde att sätta in värkförstärkande dropp och ge EDA (eftersom jag redan på mina egna knappt hade någon vila mellan värkarna och redan behövde lustgas.
Detta gjordes kl 16 och när de undersökte mig 40 min senare så gick vattnet, dock var jag fortfarande bara 4 cm öppen. Därför sattes även Cytotec in på nytt.

Natten var lång med mycket lustgas och undersökningar men det gick väldigt långsamt framåt.

Vid kl 03 på torsdagen så hade jag utvecklat frossa och visade mig ha 39 graders feber. Bebis visade ingen stresspåverkan och jag hade öppnat mig till 8 cm så man skruvade upp dropp och cytotec med hopp att skynda på mer.
Vid halv fem började jag bli väldigt matt och ökningen av dropp hade inte gett effekt. Bebis var fortfarande inte påverkad men man började bli lite oroliga så man bestämde att vi ger det till kl 06, är vi inte redo att föda vaginalt då så blir det akut snitt.

Kl 06 undersöktes jag igen och var fortfarande bara 8 cm öppen...

Så 06.39 på torsdagen den 11e så föddes vår lille grabb med snitt. Lille och lille, 52 cm och 4254 g.

Även om förloppet absolut inte blev som jag föreställt mig så vill jag inte kalla det en dålig förlossningsupplevelse. Jag kände mig sedd, blev lyssnad på och fick vara med och påverka i hela processen. Sen att de åtgärder som sattes in inte fick tänkt effekt kan ingen beskyllas för och personalen var underbar.

Sen gjorde det utdraga förloppet med massvis av vaginala undersökningar tyvärr att jag fick en infektion i fosterhinnorna som påverkade bebis också. Så våra första 10 dagar spenderades på BB och Neontal med intravenös antibiotikabehandling. Dock innebar det att när vi kom hem var vi nog världens bäst upplärda förstagångsföräldrar :D
Gud vilken kämpe du är, sjukt bra jobbat! 😄 ❤️
 
Nätterna här fortsätter vara väldigt jobbiga efter 2 bra/ok nätter förra veckan. Men inatt small det igen, 6 timmar i sträck sov den lille, och jag kunde äntligen somna när han gjorde det, vilket innebär bästa natten sen värkstart för snart 4 veckor sen! 😍 Känns så skönt! Har tyvärr själv haft svårt att somna de nätter han har sovit bra innan, typ legat vaken fyra timmar och lyssnat efter ljud (kan inte bara vara jag som nojjar så här mkt?!) somnat till sist men då har han vaknat kanske en timme eller två senare så inte blivit så mkt sömn för mig.. Men nu hoppas jag att detta fortsätter!
Behövdes verkligen sömn för min del.. Igår var helt katastrof, darrig i kroppen och har även de senaste dagarna börjat se syner/hallucinationer 😱 känns läskigt, man förstår ju hur viktig sömnen är.

Äntligen lite sömn! Grattis :D Jag sover fortfarande väldigt "lätt" men det var värst de allra första nätterna. Min man har vaknat flera gånger varje natt i panik och rivit i täcket och trott att bebisen varit där under och inte fått någon luft. Detta trots att jag och bebisen inte ens sovit i samma säng som honom. Att vakna i panik har jag tack och lov sluppit.

Fy så fruktansvärt att vara så trött att man är darrig och hallucinerar! Jag läste Why we sleep/Sömngåtan precis innan jag blev gravid. Rekommenderas inte med tanke på att får man lära sig hur viktig sömnen är och vad sömnbrist gör med en. :crazy: Perfekt bok som uppladdning till småbarnsåren, haha. 🙈
 
Äntligen lite sömn! Grattis :D Jag sover fortfarande väldigt "lätt" men det var värst de allra första nätterna. Min man har vaknat flera gånger varje natt i panik och rivit i täcket och trott att bebisen varit där under och inte fått någon luft. Detta trots att jag och bebisen inte ens sovit i samma säng som honom. Att vakna i panik har jag tack och lov sluppit.

Fy så fruktansvärt att vara så trött att man är darrig och hallucinerar! Jag läste Why we sleep/Sömngåtan precis innan jag blev gravid. Rekommenderas inte med tanke på att får man lära sig hur viktig sömnen är och vad sömnbrist gör med en. :crazy: Perfekt bok som uppladdning till småbarnsåren, haha. 🙈

Haha, den boken funderade jag på att köpa nu på bokrean.. Sen bara neeej kanske inte den bästa idén när man har småbarnsåren framför sig nej 😂🙈
Ja det där med att vakna i panik känner jag igen, händer mig nästan varje natt/morgon. Tror på ngt vis att jag alltid har somnat med honom på mitt bröst, så när jag vaknar lyfter jag täcket försiktigt, när jag inte ser honom får jag panik, tror att han ramlat ned på golvet, sen sätter förståndet in 😅
Knäppt vad detta gör med en!
 
Haha, den boken funderade jag på att köpa nu på bokrean.. Sen bara neeej kanske inte den bästa idén när man har småbarnsåren framför sig nej 😂🙈
Ja det där med att vakna i panik känner jag igen, händer mig nästan varje natt/morgon. Tror på ngt vis att jag alltid har somnat med honom på mitt bröst, så när jag vaknar lyfter jag täcket försiktigt, när jag inte ser honom får jag panik, tror att han ramlat ned på golvet, sen sätter förståndet in 😅
Knäppt vad detta gör med en!

Usch så drygt, vilka konstiga idéer man verkar ha låst sig fast vid undermedvetet! Det ÄR faktiskt knäppt vad dessa små liv gör med en :heart
 
Det är så kul att läsa om era bebisar! :love: Typ på nivån att jag börjar längta efter sömnbrist och läckande bröst, även om det såklart låter jobbigt :laugh:

Gör sista dagen på jobbet idag och tio dagar till BF, hoppas verkligen att bebis dyker upp snart :heart Om inte annat så att jag får ha mina revben ifred igen snart :cautious:
 
Nån mer som har en prickig bebis? Sen några veckor har Ellen fått knottror och "finnar" i hela ansiktet, det är nog sk babyacne (drabbar upp till 20% av alla bebisar och försvinner själv), det hade första barnet också, fast då var vi förstagångsnojiga och oroliga att det var någon allergi eller eksem eller så (och fick väldigt dåligt stöd från dåvarande BVC-sköterska när jag tänker tillbaka på det). Hon är helt opåverkad av det men det ser ju rätt trist och otäckt ut.

Annars är allt ok, läser allt men hinner inte skriva så mycket här. Hon ler och pratar med oss men är helt ointresserad av att utvecklas motoriskt ;) ligger mest platt när man lägger henne på mage. Blev 7 veckor igår.

20190510_081605.jpg
 
Nån mer som har en prickig bebis? Sen några veckor har Ellen fått knottror och "finnar" i hela ansiktet, det är nog sk babyacne (drabbar upp till 20% av alla bebisar och försvinner själv), det hade första barnet också, fast då var vi förstagångsnojiga och oroliga att det var någon allergi eller eksem eller så (och fick väldigt dåligt stöd från dåvarande BVC-sköterska när jag tänker tillbaka på det). Hon är helt opåverkad av det men det ser ju rätt trist och otäckt ut.

Annars är allt ok, läser allt men hinner inte skriva så mycket här. Hon ler och pratar med oss men är helt ointresserad av att utvecklas motoriskt ;) ligger mest platt när man lägger henne på mage. Blev 7 veckor igår.

Visa bifogad fil 29456
Så ljuvligt söt!
 
Nån mer som har en prickig bebis? Sen några veckor har Ellen fått knottror och "finnar" i hela ansiktet, det är nog sk babyacne (drabbar upp till 20% av alla bebisar och försvinner själv), det hade första barnet också, fast då var vi förstagångsnojiga och oroliga att det var någon allergi eller eksem eller så (och fick väldigt dåligt stöd från dåvarande BVC-sköterska när jag tänker tillbaka på det). Hon är helt opåverkad av det men det ser ju rätt trist och otäckt ut.

Annars är allt ok, läser allt men hinner inte skriva så mycket här. Hon ler och pratar med oss men är helt ointresserad av att utvecklas motoriskt ;) ligger mest platt när man lägger henne på mage. Blev 7 veckor igår.

Visa bifogad fil 29456
Sötis! 😍
Min lille fick lite prickar när han blev ca 3 veckor, dock bara lite.. Men ganska vanligt vad jag förstått? Men hör med BVC om ni är oroliga? 😊
 
De flesta gravidåkommor är ju ganska jobbiga, men en som jag uppskattade var att få varma händer och fötter. Nu har mina ständigt iskalla extremiteter återvänt, känns inte alls roligt 😔 Ffa inte när jag måste ta i liten med mina kalla händer 😭
Mvh hon som går med fårskinnstofflor inomhus mitt i sommaren..
 
Nån mer som har en prickig bebis? Sen några veckor har Ellen fått knottror och "finnar" i hela ansiktet, det är nog sk babyacne (drabbar upp till 20% av alla bebisar och försvinner själv), det hade första barnet också, fast då var vi förstagångsnojiga och oroliga att det var någon allergi eller eksem eller så (och fick väldigt dåligt stöd från dåvarande BVC-sköterska när jag tänker tillbaka på det). Hon är helt opåverkad av det men det ser ju rätt trist och otäckt ut.

Annars är allt ok, läser allt men hinner inte skriva så mycket här. Hon ler och pratar med oss men är helt ointresserad av att utvecklas motoriskt ;) ligger mest platt när man lägger henne på mage. Blev 7 veckor igår.

Visa bifogad fil 29456
Sötnos! 😍
 
Har ni andra gått på någon föräldragrupp än? Jag var på vår första (av 6) igår, riktigt trevligt faktiskt och bra diskussioner om amning bland annat. Och en bra barnmorska som höll i det :up:

Mycket gaser i magen inatt, så sömnen har varit lite sådär. Men det innebar att hon var trött och sov nästan hela förmiddagen, så jag kunde rida i lugn och ro :angel: 2 av 2 gånger nu, hoppas det håller i sig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 059
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 255
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 218
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 008
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp