Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första dagen pappan är på jobbet och jag har i princip legat på soffan och ammat hela dagen. Jag har ju läst att man inte bör använda napp innan 6-8 v när amningen är etablerad men tror ni det är någon fara att han får ha den typ fem minuter om dagen så att jag i alla fall hinner duscha? :crazy:

Jag är irriterad över att jag inte får amningen att fungera i selen. Det hade underlättat mycket. Nu känner jag mig helt strandad i soffan och tänker typ "jaha, är det så här livet kommer vara i ett år nu" 🙈 Dock är ju liggamning jordens bästa uppfinning. Min rygg hade nog varit totalt paj annars, och min svanskota hade aldrig haft en rimlig chans att repa sig utan detta underbara påhitt.
Nejdå, det är mest första tiden som är så intensiv med amningen.

Vad har du för sele? Jag provade aldrig med storebror men med lillebror har jag ammat vid ett par tillfällen på IKEA och andra shoppingturer och det är ju guld värt!

Har en Ergobaby original och hasar ner den lite och vrider så att han hamnar i bra höjd och position mot ena bröstet och sen får jag hjälpa till att lyfta bröstet lite. Har dock bara vågat mig på att prova det "bra" bröstet so far.

Ang. napp så var vi försiktiga med storebror och testade efter kanske 1 månad-6 veckor. Då tog han den. Sen hade han den vid några få tillfällen just när jag behövde få några minuters lugn och ro men efter någon månad slutade han ta den. Det har jag ju igen nu när jag slipper vänja av honom men det var tufft att aldrig ha en "nöjd" bebis. Lillebror har jag redan testat med men han får bara kväljningar och spottar ut den.
 
Första dagen pappan är på jobbet och jag har i princip legat på soffan och ammat hela dagen. Jag har ju läst att man inte bör använda napp innan 6-8 v när amningen är etablerad men tror ni det är någon fara att han får ha den typ fem minuter om dagen så att jag i alla fall hinner duscha? :crazy:

Jag är irriterad över att jag inte får amningen att fungera i selen. Det hade underlättat mycket. Nu känner jag mig helt strandad i soffan och tänker typ "jaha, är det så här livet kommer vara i ett år nu" 🙈 Dock är ju liggamning jordens bästa uppfinning. Min rygg hade nog varit totalt paj annars, och min svanskota hade aldrig haft en rimlig chans att repa sig utan detta underbara påhitt.

På vår BVC rekommenderar dom napp om bebis behöver snutta mycket iaf. Vår var 2 veckor när dom rekommenderade det. Tyvärr vill Idun inte använda napp :(
 
Så härligt, grattis :) Inte för att låta som en party pooper, men bara för att ge perspektiv - jag har haft en utmattningsdepression i vintras som jag var rädd skulle spilla över till en förlossningsdepression. Precis som du gled jag på moln första veckan, för att sedan krascha rätt rejält under vecka två. Grät otröstligt och allt kändes väldigt tungt och hopplöst. Hade det jobbigt i ungefär en vecka, sedan vände det igen, och nu känner jag att jag är stabil i att vara euforisk ibland (men inte som vecka 1) och deppig ibland (men inte som vecka 2) men för det mesta tillfreds och harmonisk. Bara så du är beredd på att det kan komma ett bakslag, men att det också kan gå över fort. Under vecka 2 kände jag att allt kändes hopplöst och att depressionen var ett faktum, så det känns fantastiskt att det bara var bluesen som kom lite fördröjd.


Vi håller fortfarande på och kämpar med amningen. Mina bröst verkar inte riktigt ha fattat grejen än. Pumpade precis ur dem när de kändes superfulla och fick ut knappt 100 ml. Alltså inte ens nästan ett fullt mål mat för bebis. Har fått höra att mjölken ska komma tillbaka på 30 min, men för mig verkar det ta timmar. Hoppas så innerligt att brösten ska skärpa sig så jag kan fortsätta amma.

Idun har börjat törsta väldigt mycket efter närhet, hon har svårt att somna om hon inte får vara ovanpå mig eller pappa, och helst mig. Har nojat mycket för riskerna med plötsligt spädbarnsdöd, eftersom jag senaste nätterna har låtit henne somna bredvid mig i sängen, men hittade precis en jättebra medicinsk artikel som visade på att riskerna för en icke-röckare som ej druckit och som samsover med sitt barn (efter att barnet blivit äldre än 2 veckor) var ungefär lika stora som om man flyttar bostad under spädbarnstiden. Kanske att just den risken är lite uppblåst? Ska forska vidare :)

Tack för varningen, fick faktiskt ett litet bryt igår kväll och var helt otröstlig över lite allt möjligt men kom sen på att jag vare sig hade ätit eller druckit ordentligt på hela dagen :oSömnen är det väl lite sisådär med också så är beredd på bakslag, känns bra att sambon blir hemma två veckor till och kan krama och trösta både mig och knodden 😅

Den ökade risken för spädbarnsdöd var väl pytteliten vid flytt?? Vi ska flytta till hus om en månad, nu vågar jag inte googla :nailbiting:
 
På vår BVC rekommenderar dom napp om bebis behöver snutta mycket iaf. Vår var 2 veckor när dom rekommenderade det. Tyvärr vill Idun inte använda napp :(
Hoppar in från sommar -18 tråden. Vår Benjamin har aldrig velat ha napp. Han blev ett år för en månad sen och tar tummen istället.
 
Om bebin tar napp hade jag inte tvekat. Mina tre fick napp redan på BB och hade aldrig problem med amningen eller flaskan. Sen finns det såna som anser att det är big no-no - själv tycker jag det är trams, om bebin blir nöjd och lugn av nappen känns det som ett övergrepp att inte låta hen ha den. Däremot skulle jag aldrig försöka tvinga den

Tack, skönt att höra från någon det fungerat bra för! :)

Nejdå, det är mest första tiden som är så intensiv med amningen.

Vad har du för sele? Jag provade aldrig med storebror men med lillebror har jag ammat vid ett par tillfällen på IKEA och andra shoppingturer och det är ju guld värt!

Har en Ergobaby original och hasar ner den lite och vrider så att han hamnar i bra höjd och position mot ena bröstet och sen får jag hjälpa till att lyfta bröstet lite. Har dock bara vågat mig på att prova det "bra" bröstet so far.

Ang. napp så var vi försiktiga med storebror och testade efter kanske 1 månad-6 veckor. Då tog han den. Sen hade han den vid några få tillfällen just när jag behövde få några minuters lugn och ro men efter någon månad slutade han ta den. Det har jag ju igen nu när jag slipper vänja av honom men det var tufft att aldrig ha en "nöjd" bebis. Lillebror har jag redan testat med men han får bara kväljningar och spottar ut den.
.

Jag har också en ergobaby original men får tusan inte till det! Begriper inte. Jag hasar ner midjebältet så det sitter över rumpan och drar ut axelbanden jättelångt och ändå sitter bebis men munnen typ 1 dm över bröstvårtan. :confused: Ska prova igen imorgon, det ska ju uppenbarligen gå...

Provade med napp men han bara spottade ut den. :meh: Jag får väl helt enkelt lukta illa och vara fet i håret några månader. :up: Som du säger så slipper man ju vänja dem av vid napp om de inte tar den från första början. Alltid något att trösta sig med!

På vår BVC rekommenderar dom napp om bebis behöver snutta mycket iaf. Vår var 2 veckor när dom rekommenderade det. Tyvärr vill Idun inte använda napp :(

Nej inte vår kille heller tydligen. :meh: Spottade ut den och fick en arg-rynkan mellan ögonbrynen och såg förnärmad ut.
 
Tack för varningen, fick faktiskt ett litet bryt igår kväll och var helt otröstlig över lite allt möjligt men kom sen på att jag vare sig hade ätit eller druckit ordentligt på hela dagen :oSömnen är det väl lite sisådär med också så är beredd på bakslag, känns bra att sambon blir hemma två veckor till och kan krama och trösta både mig och knodden 😅

Den ökade risken för spädbarnsdöd var väl pytteliten vid flytt?? Vi ska flytta till hus om en månad, nu vågar jag inte googla :nailbiting:

Ja, 1,56 % ökning tror jag det var. Men syftet med artikeln var att det var motsvarande siffra för barn över 2 veckor som samsov med föräldrar som ej hade rökt eller druckit. Så alltså låga siffror för båda :)
 
Tack, skönt att höra från någon det fungerat bra för! :)

.

Jag har också en ergobaby original men får tusan inte till det! Begriper inte. Jag hasar ner midjebältet så det sitter över rumpan och drar ut axelbanden jättelångt och ändå sitter bebis men munnen typ 1 dm över bröstvårtan. :confused: Ska prova igen imorgon, det ska ju uppenbarligen gå...

Provade med napp men han bara spottade ut den. :meh: Jag får väl helt enkelt lukta illa och vara fet i håret några månader. :up: Som du säger så slipper man ju vänja dem av vid napp om de inte tar den från första början. Alltid något att trösta sig med!



Nej inte vår kille heller tydligen. :meh: Spottade ut den och fick en arg-rynkan mellan ögonbrynen och såg förnärmad ut.

Jag försöker att inte ha napp för mycket men det är ändå guld värt vid bilåkning eller för att få kunna äta :)

Vår tjej ville inte heller ha napp först men bvc rekommenderade att testa napp i naturgummi. Det är det enda som fungerar för oss! Så kan vara värt att testa annan napp.
 
Vi försöker faktiskt klara oss utan napp, även om det innebär att det blir lite mer snuttande på mig. Men det är förjäkla skönt att slippa koka nappar, hitta dem när de är borta, vakna mitt i natten för att stoppa in dem igen, vänja av med osv. Förhoppningsvis kommer hon inte börja suga på tummen, då gör vi ett försök med napp. Men jag förstår absolut att det är rätt skönt att ha!
 
Leo är 12 dagar gammal och använder napp sen ngr dagar tillbaka. Jag har sa mkt mjölk och den sprutar sa han far i sig mkt mjölk pa kort tid, ammar aldrig mer än 5 min. Men de korta amningstillfällena gör ocksa att han inte far sitt sugbehov tillfredställt. Det märks genom att han visar att han vill snutta men vill inte ta bröstet, eller han tar det men släpper och blir arg när det kommer mjölk. Jag provar alltid med bröstet först men visar han att han inte vill ha det sa provar vi med nappen och da blir han nöjd. Tvärtom visar han ocksa tydligt om det är mjölk han vill ha om vi provar med nappen först. Fyran hade napp ibland när hon var sa liten men slutade när hon var ngr manader gammal och det har varit väldigt skönt. Kommer nog försöka med ngt liknande med Leo.

Leo börjar vara vaken lite mer nu. Det är sa gulligt när han tittar pa en och kämpar med att fixera blicken, vilket fungerar bättre och bättre. Han sover bra pa nätterna, vaknar ungefär 2 ganger för att äta men somnar om direkt igen. Växer sa det knackar, pa dag 9 passerade han 4kg (föddes med 3,7kg) och en del bodysar börjar bli lite korta.

Jag växlar mellan att känna mig som världens lyckligaste till att vara ledsen för att jag aldrig mer kommer att vara gravid, aldrig mer fa ga och fundera pa vad det är för en liten människa i magen, aldrig mer fa upp en helt nyfödd liten plutt pa bröstet och känna den speciella lukten, paniken över att dagarna gar sa fort och Leo snart kommer springa runt med sina syskon och jag inte har en bebis längre.
 
Jag växlar mellan att känna mig som världens lyckligaste till att vara ledsen för att jag aldrig mer kommer att vara gravid, aldrig mer fa ga och fundera pa vad det är för en liten människa i magen, aldrig mer fa upp en helt nyfödd liten plutt pa bröstet och känna den speciella lukten, paniken över att dagarna gar sa fort och Leo snart kommer springa runt med sina syskon och jag inte har en bebis längre.

Jag känner lite samma även om jag inte är helt säker på att jag är "klar" med mina två. Min sambo är så benhårt övertygad att jag börjar inse att jag kanske får finna mig i att det "bara" blir två. Det går knappt en dag utan att han pratar om att han "måste boka tid för sterilisering" och det gör mig så ledsen varenda gång - även om jag inte är säker på att jag VILL ha fler så är jag långt ifrån redo att stänga den dörren.

Jag tror dock kanske att jag alltid kommer längta efter bebis, även om jag så skulle fått 10 barn. Alla åldrar har väl sin charm men det är ju just det där att det som varit aldrig kommer tillbaka. Jag känner vemod varenda dag över att August växer så fort, även om jag verkligen försöker njuta i stunden. Han har definitivt vuxit ur sina 50-bodys och snart även 56 och jag har så svårt att flytta dem från garderoben och tänka att det inte kommer någon ny som ska få använda dom. Åtminstone inte i vår familj.
 
Jag tänker att det nog är rätt naturligt att känna en viss sorg över "aldrig mer" även om man egentligen känner sig klar. Och bebistiden är ju väldigt speciell. Jag kan absolut inte säga att jag inte kommer bli bebissugen igen - men det är ju faktiskt något annat än att faktiskt vilja ha fler barn med allt vad det innebär. Jag känner mig väldigt färdig och lättad av tanken på att inte vara gravid igen och nöjd och tacksam över våra fyra barn.

Men ändå är det ju lite konstigt och vemodigt att veta att det är sista gången man plockar undan pyttekläderna och alla andra milstolpar som kommer betas av för sista gången under de kommande åren.
 
Napp har ju både sina fördelar och nackdelar tycker jag. Första barnet var nappälskare och slutade självmant först efter 3 års ålder. Tvåa och trean har haft napp sporadiskt under bebistiden och slutat självmant före 1 års ålder. Ellen verkar inte intresserad, har spottat ut de (få) gånger vi provat med nappen. Då slipper man ju tänka på avslut, men missar också fördelarna. I många sammanhang är det ju faktiskt rätt praktiskt om barnet kan bli nöjd av napp en stund och det menas ju även minska risken för PSD och rekommenderas ju tom numer av den anledningen.
 
Ni med äldre syskon - hur kunniga är ni på det här med förskola, syskonförtur osv...?

Mötte dagmamman idag som sa att vi skulle fundera på hur vi vill göra med Augusts förskoleplats. Om vi vill veta att han får gå hos samma som storebror så måste vi ställa honom i kö och när vi får en plats betala för den, även om han inte börjar.

Det lät på henne som att de isåfall skulle reservera en plats typ rätt omgående - även om det inte var någon jättebrådska. "Vi kan inte hålla 3 platser - det påverkar såklart vår ekonomi isåfall" (det är tre barn i gruppen som fått syskon nu inom loppet av några veckor).

Men dels kan man väl inte ens få en plats innan de fyllt 1? Vår plan är att han ska börja runt 1,5. Dessutom ganska mycket pengar att betala utan att nyttja platsen. Vi betalar redan maxtaxa och vad jag kan utläsa tillämpar inte vår kommun någon s k syskonrabatt.

Jag trodde liksom att man köade precis som vanligt men att man kanske får företräde hos just den dagmamman om man redan har äldre syskon där?
 
Ni med äldre syskon - hur kunniga är ni på det här med förskola, syskonförtur osv...?

Mötte dagmamman idag som sa att vi skulle fundera på hur vi vill göra med Augusts förskoleplats. Om vi vill veta att han får gå hos samma som storebror så måste vi ställa honom i kö och när vi får en plats betala för den, även om han inte börjar.

Det lät på henne som att de isåfall skulle reservera en plats typ rätt omgående - även om det inte var någon jättebrådska. "Vi kan inte hålla 3 platser - det påverkar såklart vår ekonomi isåfall" (det är tre barn i gruppen som fått syskon nu inom loppet av några veckor).

Men dels kan man väl inte ens få en plats innan de fyllt 1? Vår plan är att han ska börja runt 1,5. Dessutom ganska mycket pengar att betala utan att nyttja platsen. Vi betalar redan maxtaxa och vad jag kan utläsa tillämpar inte vår kommun någon s k syskonrabatt.

Jag trodde liksom att man köade precis som vanligt men att man kanske får företräde hos just den dagmamman om man redan har äldre syskon där?
Det låter ju jättekonstigt, jag kan inte tänka mig att ni skulle behöva betala innan han ens fyllt 1? Det skiljer sig säkert mellan kommuner, här går det inte att ställa sig i kö tidigare än 3 månader innan barnet ska börja. Sen är det syskonförtur som gäller, men finns det inte plats finns det ju inte.
 
Det låter ju jättekonstigt, jag kan inte tänka mig att ni skulle behöva betala innan han ens fyllt 1? Det skiljer sig säkert mellan kommuner, här går det inte att ställa sig i kö tidigare än 3 månader innan barnet ska börja. Sen är det syskonförtur som gäller, men finns det inte plats finns det ju inte.
Nej jag tyckte också att det lät jättemärkligt. Snart är det föräldramöte och då ska jag höra med henne. Tror inte man kan ha en plats hur länge som helst utan att nyttja den heller.

Känner inte riktigt att fp-ekonomin räcker till att ösa ur sig pengar :crazy: Storebror trivs kanonbra hos sin dagmamma men pendlingsmässigt ligger det helt värdelöst till för oss så jag vet inte om det är en hållbar lösning heller.
 
Ni med äldre syskon - hur kunniga är ni på det här med förskola, syskonförtur osv...?

Mötte dagmamman idag som sa att vi skulle fundera på hur vi vill göra med Augusts förskoleplats. Om vi vill veta att han får gå hos samma som storebror så måste vi ställa honom i kö och när vi får en plats betala för den, även om han inte börjar.

Det lät på henne som att de isåfall skulle reservera en plats typ rätt omgående - även om det inte var någon jättebrådska. "Vi kan inte hålla 3 platser - det påverkar såklart vår ekonomi isåfall" (det är tre barn i gruppen som fått syskon nu inom loppet av några veckor).

Men dels kan man väl inte ens få en plats innan de fyllt 1? Vår plan är att han ska börja runt 1,5. Dessutom ganska mycket pengar att betala utan att nyttja platsen. Vi betalar redan maxtaxa och vad jag kan utläsa tillämpar inte vår kommun någon s k syskonrabatt.

Jag trodde liksom att man köade precis som vanligt men att man kanske får företräde hos just den dagmamman om man redan har äldre syskon där?
Olika i olika kommuner men det som du fick höra låter konstigt. Enklast att ringa nån på kommunen och höra tänker jag.

Här får man ställa i kö tidigast 6 mån innan man vill ha plats. Syskonförtur i möjligaste mån. När man väl har en plats så får man ju betala för den oavsett om den nyttjas men det brukar ju vara så att man skolar in i samband med att man får sin plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 631
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 699
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 894
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 602
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp