Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade ett par bra nätter, med en bebis som sov tre-fyra timmar i ett svep fram till halv tre och sen en hel timme till vid fem, men nu är vi tillbaka på en kvart eller halvtimme åt gången hela natten. Helvete vad det är svårt! Hans lilla mage bråkar på nytt, trots att jag uteslutit mer eller mindre allt som kan tänkas påverka honom ur min kost. Jag tar hela nätterna själv och är konstant arg på min partner, även om han inte kan hjälpa att vår bebis vägrar flaska.
 
Avkomman har en ganska kraftig kalufs på huvudet och fram till igår har jag bara tyckt att det är käckt och gulligt. MEN igår kväll på skötbordet började lillan helt plötsligt stortjuta på ett sätt jag aldrig har hört förut, helt utan förvarning. Då hade hon fått tag på en hel grabbnäve av sitt eget hår, och hon höll hårt och hon drog. Fick lirka länge innan hon kunde släppa och då var hon helt förtvivlad. Sen har det hänt x flera, gärna i samband med amning och att hon håller på att somna. Hon väcker ju både sig själv och eventuella andra sovande personer ganska effektivt... Hur smart är det med gripreflexen egentligen? 🙄
 
Vi hade ett par bra nätter, med en bebis som sov tre-fyra timmar i ett svep fram till halv tre och sen en hel timme till vid fem, men nu är vi tillbaka på en kvart eller halvtimme åt gången hela natten. Helvete vad det är svårt! Hans lilla mage bråkar på nytt, trots att jag uteslutit mer eller mindre allt som kan tänkas påverka honom ur min kost. Jag tar hela nätterna själv och är konstant arg på min partner, även om han inte kan hjälpa att vår bebis vägrar flaska.

Så jobbigt :( Kan inte partner vara uppe någon timme extra på kvällen så du får lite sammanhängande sömn iaf? Om du först ammar och sen går och lägger dig?
 
Vi har en tjej som oftast sover bra. Inatt slog hon nog något slags rekord. Sov 21.45-6.45! Jag sov inte lika bra, när jag vaknade tidigt och insåg hur länge hon hade sovit.🙄
 
Vi hade ett par bra nätter, med en bebis som sov tre-fyra timmar i ett svep fram till halv tre och sen en hel timme till vid fem, men nu är vi tillbaka på en kvart eller halvtimme åt gången hela natten. Helvete vad det är svårt! Hans lilla mage bråkar på nytt, trots att jag uteslutit mer eller mindre allt som kan tänkas påverka honom ur min kost. Jag tar hela nätterna själv och är konstant arg på min partner, även om han inte kan hjälpa att vår bebis vägrar flaska.

Låter jättetufft 😔
Kan inte din partner ta honom efter du ammat så du får chans att vila lite?
Så gör vi ibland och det tycker jag är skönt att få vara lite ifred.
 
Vi har en tjej som oftast sover bra. Inatt slog hon nog något slags rekord. Sov 21.45-6.45! Jag sov inte lika bra, när jag vaknade tidigt och insåg hur länge hon hade sovit.🙄

Oj! Vilken lyx! Förstår dock det där med att vakna tidigt själv, mammahjärtat kan aldrig slappna av 🙄
 
Loke blir 6 veckor idag och vi skulle egentligen ha gått på bröllop idag men brudgummens dotter fick vattkoppor och jag vill inte riskera något så vi lämnade återbud.

Loke äter och växer jättebra men han har så himla svårt att komma till ro och sova. Igår sov han sammantaget 1.5 timme på hela dagen. Inatt vaknade han varannan timme och ville ha mat.
Han blir liksom arg på sig själv när han är trött och grejar, gnyr och slår med armarna, kommer inte till ro alls. Till slut blir det ohållbart och han skriker ett tag innan han antingen däckar eller blir pigg igen. 😞
Vi har testat ALLT och inget fungerar bättre än det andra. Känner mig ofta som världens sämsta mamma som inte kan få mitt barn att slappna av, gråter jättemycket och är ofta osams med min man... känns som det kommer vara såhär i all evighet nu. 😫
 
Loke blir 6 veckor idag och vi skulle egentligen ha gått på bröllop idag men brudgummens dotter fick vattkoppor och jag vill inte riskera något så vi lämnade återbud.

Loke äter och växer jättebra men han har så himla svårt att komma till ro och sova. Igår sov han sammantaget 1.5 timme på hela dagen. Inatt vaknade han varannan timme och ville ha mat.
Han blir liksom arg på sig själv när han är trött och grejar, gnyr och slår med armarna, kommer inte till ro alls. Till slut blir det ohållbart och han skriker ett tag innan han antingen däckar eller blir pigg igen. 😞
Vi har testat ALLT och inget fungerar bättre än det andra. Känner mig ofta som världens sämsta mamma som inte kan få mitt barn att slappna av, gråter jättemycket och är ofta osams med min man... känns som det kommer vara såhär i all evighet nu. 😫

Usch, vad jobbigt det låter! Skickar en styrkekram. När vår lille pojk inte kommer till ro funkar det bäst med promenad i sele utomhus. Men, känner igen det där med att det är en kamp för att få dem att sova 👎🏻

Jag och sambon bråkar också en del, men vi är samtidigt rätt förlåtande mot varandra. Vi försöker också peppa varandra när det är tufft. Dels ge varandra positiv förstärkning, typ ”du är så duktig på att trösta” men också att se oss som ett lag, vem är mest lämpad att ta honom just nu? Har jag haft honom hela dagen är det kanske sambon som just kommit hem från jobbet.
 
Idag provade vi att ge lite utpumpad mjölk i flaska och det gick bra när hon skulle äta. När maten i flaskan var slut fick hon amma och hon åt betydligt mer än jag trott. Sen tog det en liten stund så spydde hon ner sin pappa. Största spyan hittills. Undrar om hon åt lite för snabbt och mycket.

Vi kämpar vidare i värmen med att hålla bebis lagom sval. Hittade fläkten dom hjälper till lite och nästa vecka får vi hem en AC. Hon har gått ett större närhetsbehov nu så dagtid sover hon knappt i nestet längre. Helst ska hon sova vid bröstet men på pappas mage kan också gå bra. På natten sover hon mest i nestet fortfarande. Nu märks det att hon känner igen oss på gott och ont. Svårare att få henne nöjd hos någon annan nu. På tisdag blir hon 3 veckor.
 
Oj! Vilken lyx! Förstår dock det där med att vakna tidigt själv, mammahjärtat kan aldrig slappna av 🙄

Var nog en lyxig engångs företeelse, att det blev så länge. Fick dock amma ikapp i förmiddags 😁

Tänkte lite på er som har små som inte sover också. Är imponerad av hur många som klarar dagarna bra till trots lite sömn. Tyckte det var jobbigt med första barnet, trots att hon också sov om natten.
 
Vi hade ett par bra nätter, med en bebis som sov tre-fyra timmar i ett svep fram till halv tre och sen en hel timme till vid fem, men nu är vi tillbaka på en kvart eller halvtimme åt gången hela natten. Helvete vad det är svårt! Hans lilla mage bråkar på nytt, trots att jag uteslutit mer eller mindre allt som kan tänkas påverka honom ur min kost. Jag tar hela nätterna själv och är konstant arg på min partner, även om han inte kan hjälpa att vår bebis vägrar flaska.
Fasen vad tufft ni har det. Har inga goda råd och tips tyvärr, skickar en kram i alla fall ❤️
 
Vi hade ett par bra nätter, med en bebis som sov tre-fyra timmar i ett svep fram till halv tre och sen en hel timme till vid fem, men nu är vi tillbaka på en kvart eller halvtimme åt gången hela natten. Helvete vad det är svårt! Hans lilla mage bråkar på nytt, trots att jag uteslutit mer eller mindre allt som kan tänkas påverka honom ur min kost. Jag tar hela nätterna själv och är konstant arg på min partner, även om han inte kan hjälpa att vår bebis vägrar flaska.

En bekant har pratat sig lyrisk om minifom-droppar, finns på apoteket och ges till bebisar i samband med matning för att bryta ned gaserna som bildas i magen. Inte provat själv eftersom vår bebis inte har så mycket problem med gaser sedan vi kunde sluta ge ersättning, men hon menar på att det radikalt förändrade hennes bebistid till det bättre, så det kan ju vara värt att prova.

Hoppas att de bra nätterna blir fler för er! :heart
 
Är det någon som begriper hur en bebis kan ta så fruktansvärt mycket plats i sängen??!?!! Tur inte mammor behöver någon sömn. 🙃 Eller för den delen en fungerande rygg!
 
Idag har vi gjort premiärturen på IKEA! Vi köpte en potta och en sån toasits för barn. Tänkte komma igång och rutinpotta lite efter sömn/amning och vid signaler om bajs. :) Han sov i bilen dit, sov i selen på pappas mage på IKEA och sov nästan hela vägen hem. Vi fick panikstanna på en parkering när vi var nästan hemma för då var han så satans arg över att inte ha fått mat inom en minut efter uppvaknande. Dumma mamma!

Vi har lite bekymmer, eller vad man ska kalla det, med en följd av att bara amma på ena bröstet. Huvudet är lite mer platt på ena sidan och "lutar" lite till följd av att han ligger på vänster sida vid amning och att han också ofta somnar så i och med liggamning. Jag har försökt amma med hans kropp åt andra hållet i amningskudden men vi får inte riktigt till det än. Kroppen har en tendens att hamna högre än huvudet... Men vi ska fortsätta försöka. Liggamningen känns dock svår att få till på annat sätt och det är den som känns som största boven. Har ni några tips? Hur lång tid har man på sig att "rätta till" formen? :crazy: Jag kom på nu att man kanske skulle kunna försöka lägga honom på något lite upphöjt i sängen så att vi kan ligga åt andra hållet?

Bifogar en bild på en peppad kille i bilen. :D Sedan blev ögonen stora och förskräckta när vi började åka.

Han har börjat "prata" lite mer nu. Så roligt att höra. :) Längtar till första riktiga skrattet!

31122
 
Idag har vi gjort premiärturen på IKEA! Vi köpte en potta och en sån toasits för barn. Tänkte komma igång och rutinpotta lite efter sömn/amning och vid signaler om bajs. :) Han sov i bilen dit, sov i selen på pappas mage på IKEA och sov nästan hela vägen hem. Vi fick panikstanna på en parkering när vi var nästan hemma för då var han så satans arg över att inte ha fått mat inom en minut efter uppvaknande. Dumma mamma!

Vi har lite bekymmer, eller vad man ska kalla det, med en följd av att bara amma på ena bröstet. Huvudet är lite mer platt på ena sidan och "lutar" lite till följd av att han ligger på vänster sida vid amning och att han också ofta somnar så i och med liggamning. Jag har försökt amma med hans kropp åt andra hållet i amningskudden men vi får inte riktigt till det än. Kroppen har en tendens att hamna högre än huvudet... Men vi ska fortsätta försöka. Liggamningen känns dock svår att få till på annat sätt och det är den som känns som största boven. Har ni några tips? Hur lång tid har man på sig att "rätta till" formen? :crazy: Jag kom på nu att man kanske skulle kunna försöka lägga honom på något lite upphöjt i sängen så att vi kan ligga åt andra hållet?

Bifogar en bild på en peppad kille i bilen. :D Sedan blev ögonen stora och förskräckta när vi började åka.

Han har börjat "prata" lite mer nu. Så roligt att höra. :) Längtar till första riktiga skrattet!

Visa bifogad fil 31122
Vi har också lite snedhet i nacken. Ammar också bara på ena bröstet i sittande och andra enbart i liggande för han kan inte ta det annars. Och jag bär helst bara på ena sidan.

Jag nämnde det för BVC-sköterskan men hon tyckte inte att det var något anmärkningsvärt men i och med att jag jobbar med kroppar och symmetri är det en hjärtefråga för mig. Du kan få hjälp av en sjukgymnast och BVC kan remittera dig dit. Det är såklart bra att börja så tidigt som möjligt.

Träningen går ut på mycket magliggande och att såklart lägga huvudet ömsom åt höger och ömsom åt vänster när bebis sover. Även att locka med saker när den ligger både på rygg och mage så att den roterar huvudet åt bägge håll.

Oftast är det muskeln sternocleidomastoideus som är förkortad på ena sidan. Den sidböjer huvudet åt samma sida och roterar åt motsatt. Jag har stretchat lite genom att försiktigt mobilisera axlarna. Den fäster till knölen bakom örsnibben och går ner till toppen av bröstbenet.

Jag har fått rätt bra effekt på bara några dagars/en veckas medveten träning tycker jag! De brukar dock vilja att en läkare tittar på det då det kan finnas andra orsaker till torticollis som det kallas. Men sätt igång och träna redan nu, det är bara bra tänker jag :)
 
Du har säkert fått alla tips som finns och några till, men det fungerar inte att kopp-mata istället för flaska?

Lider med er och hoppas du får hjälp snart, det låter ju helt fruktansvärt jobbigt för er allihopa just nu :cry::heart
Tack❤️ Vi koppmatade när han var alldeles ny och så liten att han behövde tillägg för blodsockrets skull, men i takt med att han blev starkare och mängderna större fick vi sluta med det eftersom han välte ut alltihop, den lille marodören.

När jag var gravid förra gången sa min barnmorska att man kunde bli inlagd på barnsjukhus för att som förälder få sova ostört medan personalen tar hand om barnet, när det är så som du beskriver. Nu är detta i Stockholm så jag vet inte hur det fungerar i andra landsting.
Vi sökte akut en gång för hans mage och berättade hur lite vi sov, men det var inget som ledde till något mer än en undesökning av vårt barn, tyvärr.

Så jobbigt :( Kan inte partner vara uppe någon timme extra på kvällen så du får lite sammanhängande sömn iaf? Om du först ammar och sen går och lägger dig?
Jo, kanske det. Problemet är att om han sover är det kvällstimmarna, 22-00 eller 23-01/02. Så jag hoppas liksom att han ska sova de timmarna. Gör han inte det vill han äta en timme i taget varannan timme eller oftare.

Låter jättetufft 😔
Kan inte din partner ta honom efter du ammat så du får chans att vila lite?
Så gör vi ibland och det tycker jag är skönt att få vara lite ifred.
Det är bara så korta stunder mellan amningen att jag inte hinner somna.

Fasen vad tufft ni har det. Har inga goda råd och tips tyvärr, skickar en kram i alla fall ❤
❤️❤️❤️

En bekant har pratat sig lyrisk om minifom-droppar, finns på apoteket och ges till bebisar i samband med matning för att bryta ned gaserna som bildas i magen. Inte provat själv eftersom vår bebis inte har så mycket problem med gaser sedan vi kunde sluta ge ersättning, men hon menar på att det radikalt förändrade hennes bebistid till det bättre, så det kan ju vara värt att prova.

Hoppas att de bra nätterna blir fler för er! :heart
Vi körde minifom i en månad, trots att det inte finns några evidens för att det fungerar. Tyvärr såg vi inte heller någon effekt.

På tal om att vara arg på sin partner så känner jag mig ofta irriterad på min också. Men man kan bara göra sitt bästa i situationen man befinner sig i. Säga förlåt, vara förlåtande, uppmuntra, se varandra. Kram på er @Schleten och @BusBarro som har det så jäkligt. :heart This too shall pass!
❤️
 
Vi körde en splittrad natt natten till igår och fick en riktigt bra natt. Efter fyra timmars sömn plus ett par timmars halvsovande sittande amning kände jag mig som ny, trots mjölkstockning och feber! Vi hade en fantastiskt fin dag ihop hela familjen igår.

Inatt var tyvärr en extremdålig natt, med bara tjugo minuters sömn för min del. Jag är så förtvivlad, mina bröst gör ont och jag är helt slut. BVC har bara bemanning med en av fyra sköterskor i sommar och har uppmanat oss på föräldraträffarna att söka akuten istället för att ringa dem om vi har frågor eller problem (det pågår någon sorts kamp på BVC, där sköterskorna är missnöjda med underbemanning och låter det gå ut över patienterna på ett högst tvivelaktigt sätt, för att inte tala om vansinnet i att belasta akutsjukvården med BVC-frågor). Så ingen finns att ringa och diskutera smärtsam amning eller mjölkfri ersättning med😟
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 632
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 708
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 896
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 606
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp