Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när det är så varmt. Hur klär ni era barn?

Har kortärmad body och shorts (om vi går iväg annars bara body eller blöja hemma) på Loke.

Har ni långärmat eller kortärmat på era bebisar?
Eftersom jag mest bär i sele så har vi tunn, långärmad body och tunna byxor + solhatt. Är vi inte utomhus så bara blöja eller kortärmad body/ tunn roamper. Är jätteförsiktig med solen eftersom Frank tycks ha ärvt mi än ljusa hy (har haft malignt melanom och läkaren var jättetydlig med att det är vanligt att solskador som liten kan komma som cancer i vuxen ålder).
 
Idag har jag och Nora hälsat på på mitt jobb, Nora charmade alla och var en riktig solstråle. Sen hade vi skrikfest i bilen både på väg dit och hem, så pass att jag fick stanna och ta ut henne en stund på vägen hem. När vi väl kom hem somnade hon som en stock så fort jag tog ut henne, stackarn. Det hjälper ju inte att det är nästan 30 grader varmt heller...
 
Nu när det är så varmt. Hur klär ni era barn?

Har kortärmad body och shorts (om vi går iväg annars bara body eller blöja hemma) på Loke.

Har ni långärmat eller kortärmat på era bebisar?

Kortärmad body om det är mer än 20 grader typ. Tycker det är svårt när jag bär i bärsele, just nu klär jag in mig i en tunn sjal utanpå, men blir lite klyddigt. Kollar på en Uv-filt, tänker om det kan vara en idé att fästa över liten i bärselen?
 
Jag tycker det är jättesvårt med kläderna, vill ju ha heltäckande men det blir ju så varmt? Vi försöker hålla oss inne när det är som varmast och om vi ska cykla fläktar det ju skönt (har knutit fast en sjal som solskydd i lådcykeln), men det är svårt när storasyster vill vara på lekplats där det knappt är någon skugga alls...
 
Kortärmad body eller bara blöja. Har en sommarsuflett på vagnen med nät som gör att luft blåser igenom men den skyddar ju inget vidare i solen så den står bara i skuggan... A har varit supergnällig på sistone, säkert pga värmen :( och i skuggan är det mygg. Helt hopplöst. Har sett bambu-bodys på klädbutiken i byn till humant pris så tänkte kanske testa den.
 
Kortärmad body eller bara blöja. Har en sommarsuflett på vagnen med nät som gör att luft blåser igenom men den skyddar ju inget vidare i solen så den står bara i skuggan... A har varit supergnällig på sistone, säkert pga värmen :( och i skuggan är det mygg. Helt hopplöst. Har sett bambu-bodys på klädbutiken i byn till humant pris så tänkte kanske testa den.
Det finns parasoller med uv skydd, så kan man dels ha skydd över suffletten men ändå få lite svalka pga sommarsufletten. Vad har du för vagn?
 
Det finns parasoller med uv skydd, så kan man dels ha skydd över suffletten men ändå få lite svalka pga sommarsufletten. Vad har du för vagn?
En bugaboo donkey med breezysuflett. Hade parasoll till Emmaljunga men tyckte det mest var i vägen. Har tänkt att jag i värsta fall kan slänga en filt över nätet om vi är ute i solen men då förlorar det ju funktionen...

Har vanliga förlängningsbara sufletter med men tycker det blir en bastu i vagnen t o m med breezysufletten så har inte velat byta tillbaka...
 
En bugaboo donkey med breezysuflett. Hade parasoll till Emmaljunga men tyckte det mest var i vägen. Har tänkt att jag i värsta fall kan slänga en filt över nätet om vi är ute i solen men då förlorar det ju funktionen...

Har vanliga förlängningsbara sufletter med men tycker det blir en bastu i vagnen t o m med breezysufletten så har inte velat byta tillbaka...
Det finns ju bugaboos parasoll, det har vi haft på sommaren hemma och utomlands.
 
Kortärmad body eller bara blöja. Har en sommarsuflett på vagnen med nät som gör att luft blåser igenom men den skyddar ju inget vidare i solen så den står bara i skuggan... A har varit supergnällig på sistone, säkert pga värmen :( och i skuggan är det mygg. Helt hopplöst. Har sett bambu-bodys på klädbutiken i byn till humant pris så tänkte kanske testa den.
Hoppar in från vintertråden. Har använt tunna bambuplagg (tror märket är typ Bamboo eller nåt sånt) nu i värmen och de är toppen. Ska köpa ett par till inför stundande utlandsresa tänkte jag.
 
Det finns ju bugaboos parasoll, det har vi haft på sommaren hemma och utomlands.
Ja jag får kanske ge det en chans. Breezyn funkar ju bra till storebrors sittdel för han är ändå klädd och insmord med keps eller solhatt så där gör det inte så mycket att solen lyser in ibland. Såg att de hade rea på några på bugaboos online-store.
 
Ja jag får kanske ge det en chans. Breezyn funkar ju bra till storebrors sittdel för han är ändå klädd och insmord med keps eller solhatt så där gör det inte så mycket att solen lyser in ibland. Såg att de hade rea på några på bugaboos online-store.
Bugaboos egna parasoll är väldigt styrbart med vart man vill ha själva parasolldelen samt att den går att sätta i princip var som helst på vagnens chassi. Jag har aldrig upplevt att den är i vägen och tycker att jag kunnat vinkla om snabbt och fått skydd där det behövs!
 
Nu äntligen har jag skrivit ihop en förlossningsberättelse, bättre sent än aldrig. 👍

På torsdagseftermiddagen går slemproppen, men fortfarande inga känningar av att det skulle vara på gång.

Kl 4.30 fredag morgon vaknar jag av att vattnet går, det känns som att bebis sträcker ut sig därinne, sen knäpper det till och börjar rinna. Kl 5.00 börjar värkarna komma så jag tar en dusch och fixar mig. Mår dock för illa för att kunna få i mig någon frukost. Framåt 8-tiden ringer jag förlossningen som vill att jag kommer in för en koll. Vi gör färdigt allt här hemma och åker in. De konstaterar att vattnet gått men jag är inget öppen. Jag får order om att promenera 2h, så jag och sambon åker till en camping och tar en promenad och försöker få i oss lite frukost. Tillbaka igen vid 12 tiden med samma besked. Är så trött mellan värkarna då så ber om att få stanna på rummet och gå fram och tillbaka där. Blir kollad igen kl 16 och fortfarande inget öppen. Blir hemskickad med morfin och sömntablett (som ej har effekt) och ska tillbaka på lördagen för ny koll.

Har en jobbig kväll och natt med värkar som inte låter mig vila eller äta. Åker in runt 4-tiden lördag morgon och ber om något för att få sova, får 2 sprutor och värkarna blir mildare under en timme men kommer sedan tillbaka igen. Blir hemskickad igen med morfin och sömndos, var fortfarande inget öppen.

På lördagkvällen runt kl 21 när jag tagit tabletterna känner jag att värkarna ändrar karaktär och ber min sambo ringa och säga att vi kommer in. De tycker vi ska vänta då det är ca 7 min mellan värkarna. Jag avvaktar en stund men känner att det börjar bli ohållbart så jag ringer och säger att vi kommer in nu oavsett vad ni säger😁 när jag kom dit (kl 23-00 nångång) var jag öppen 8 cm! Jag får lustgas och kämpar på med värkarna. Kl 04 tittar vår fina gosse ut.

Själva förlossningen är det minst jobbiga känner jag, däremot var latensfasen skitjobbig, och första veckan efter han var ute. Kände att jag inte fick tillräckligt med hjälp för att få igång amningen trots tydliga önskemål, och sedan blev vi återigen inlagda på bb för att han tappat mycket i vikt. Då skulle jag amma varannan timme, därefter ge ersättning och sedan pumpa. Vilket innebar att jag inte fick sova på 3 dygn till i princip.. och det kändes hemskt att ta till massa olika metoder för att väcka bebis som blev skittrött när han inte fick sova, för att sedan tvångsmata. Efter vi blev utskrivna har vi låtit bebis styra när han vill äta och han har nu ökat jättefint i vikt
 
31719


Outhärdligt varmt inne så vi hänger i hängmattan under äppelträden :heart
 
Vi var till BVC idag på åttaveckorskoll. Vår ordinarie sköterska hade semester så vi fick en ny. Han lyfte inte så högt med huvudet som hon ville (ville bara äta på sin hand) och hon påpekade att huvudet var snett, och efteråt ringde hon och vi fick en läkartid på tisdag för att kolla upp huvudformen.

Vi har bytt till andra sidan med liggamningen och köpt en mimoskudde och han har blivit mycket bättre att titta åt båda håll så jag ser ju att det blir bättre men känner mig ändå som en usel förälder. Jag är nog extra känslig idag för jag är så jäkla trött men ingen rolig känsla i alla fall.

Han fick rota-vaccinet också, för det glömdes tydligen bort på fyraveckorskollen. Fint med magsjuka light till midsommar. Hoppas det går obemärkt förbi för jag misstänker nästa utvecklingssprång då han redan är extra gråtig och sover lite sämre. Vi klarar oss fint utan biverkningar av vaccinet, tack.

Hoppas alla får en fin midsommar 🌸
 
Vi var till BVC idag på åttaveckorskoll. Vår ordinarie sköterska hade semester så vi fick en ny. Han lyfte inte så högt med huvudet som hon ville (ville bara äta på sin hand) och hon påpekade att huvudet var snett, och efteråt ringde hon och vi fick en läkartid på tisdag för att kolla upp huvudformen.

Vi har bytt till andra sidan med liggamningen och köpt en mimoskudde och han har blivit mycket bättre att titta åt båda håll så jag ser ju att det blir bättre men känner mig ändå som en usel förälder. Jag är nog extra känslig idag för jag är så jäkla trött men ingen rolig känsla i alla fall.

Han fick rota-vaccinet också, för det glömdes tydligen bort på fyraveckorskollen. Fint med magsjuka light till midsommar. Hoppas det går obemärkt förbi för jag misstänker nästa utvecklingssprång då han redan är extra gråtig och sover lite sämre. Vi klarar oss fint utan biverkningar av vaccinet, tack.

Hoppas alla får en fin midsommar 🌸
Du är ingen dålig förälder. Du har ju redan gjort ändringar för att få till förändring. SR läkarbesöket som hängslen och livrem och att det är bra med tidiga insatser. Vi har inte märkt av några biverkningar av rota-vaccinet!
 
Vi var till BVC idag på åttaveckorskoll. Vår ordinarie sköterska hade semester så vi fick en ny. Han lyfte inte så högt med huvudet som hon ville (ville bara äta på sin hand) och hon påpekade att huvudet var snett, och efteråt ringde hon och vi fick en läkartid på tisdag för att kolla upp huvudformen.

Vi har bytt till andra sidan med liggamningen och köpt en mimoskudde och han har blivit mycket bättre att titta åt båda håll så jag ser ju att det blir bättre men känner mig ändå som en usel förälder. Jag är nog extra känslig idag för jag är så jäkla trött men ingen rolig känsla i alla fall.

Han fick rota-vaccinet också, för det glömdes tydligen bort på fyraveckorskollen. Fint med magsjuka light till midsommar. Hoppas det går obemärkt förbi för jag misstänker nästa utvecklingssprång då han redan är extra gråtig och sover lite sämre. Vi klarar oss fint utan biverkningar av vaccinet, tack.

Hoppas alla får en fin midsommar 🌸
Äsch självklart är du ingen dålig förälder! :heartVi märkte heller inget av rotavaccinet och det ges alltid vid 2+3 mån här :)

Ha en fin midsommar!
 
Vi var till BVC idag på åttaveckorskoll. Vår ordinarie sköterska hade semester så vi fick en ny. Han lyfte inte så högt med huvudet som hon ville (ville bara äta på sin hand) och hon påpekade att huvudet var snett, och efteråt ringde hon och vi fick en läkartid på tisdag för att kolla upp huvudformen.

Vi har bytt till andra sidan med liggamningen och köpt en mimoskudde och han har blivit mycket bättre att titta åt båda håll så jag ser ju att det blir bättre men känner mig ändå som en usel förälder. Jag är nog extra känslig idag för jag är så jäkla trött men ingen rolig känsla i alla fall.

Han fick rota-vaccinet också, för det glömdes tydligen bort på fyraveckorskollen. Fint med magsjuka light till midsommar. Hoppas det går obemärkt förbi för jag misstänker nästa utvecklingssprång då han redan är extra gråtig och sover lite sämre. Vi klarar oss fint utan biverkningar av vaccinet, tack.

Hoppas alla får en fin midsommar 🌸
Det kommer att rätta till sig fint ska du se! 😊

Men hålla rotavirus? Det har inte varit ngt snack om det här, och vi har nästa träff först vid 3 mån.. Kan man få den då med? 🤔 Så det inte är ngt bvc glömt.. 😐
 
Det kommer att rätta till sig fint ska du se! 😊

Men hålla rotavirus? Det har inte varit ngt snack om det här, och vi har nästa träff först vid 3 mån.. Kan man få den då med? 🤔 Så det inte är ngt bvc glömt.. 😐
Här ger man vid 2+3 men vi sköt fram det med storebror till 3+4 eftersom han hade så mkt problem med magen. Det var inga konstigheter. Men det borde ju ingå i alla landsting för vaccinationsprogrammet är väl ändå nationellt?

Rota får de i munnen så det är ingen spruta.
 
Vi var till BVC idag på åttaveckorskoll. Vår ordinarie sköterska hade semester så vi fick en ny. Han lyfte inte så högt med huvudet som hon ville (ville bara äta på sin hand) och hon påpekade att huvudet var snett, och efteråt ringde hon och vi fick en läkartid på tisdag för att kolla upp huvudformen.

Vi har bytt till andra sidan med liggamningen och köpt en mimoskudde och han har blivit mycket bättre att titta åt båda håll så jag ser ju att det blir bättre men känner mig ändå som en usel förälder. Jag är nog extra känslig idag för jag är så jäkla trött men ingen rolig känsla i alla fall.

Han fick rota-vaccinet också, för det glömdes tydligen bort på fyraveckorskollen. Fint med magsjuka light till midsommar. Hoppas det går obemärkt förbi för jag misstänker nästa utvecklingssprång då han redan är extra gråtig och sover lite sämre. Vi klarar oss fint utan biverkningar av vaccinet, tack.

Hoppas alla får en fin midsommar 🌸

Oj, vilken grundlig koll. Vi har typ bara vägning och mätning på våra kontroller. Inte fått några vaccin än, 9 veckor i morgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 689
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 788
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 954
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 680
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp