Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här ger man vid 2+3 men vi sköt fram det med storebror till 3+4 eftersom han hade så mkt problem med magen. Det var inga konstigheter. Men det borde ju ingå i alla landsting för vaccinationsprogrammet är väl ändå nationellt?

Rota får de i munnen så det är ingen spruta.
Det har nyligen beslutats att rota ska ingå i det nationella vaccinationsprogrammet, har för mig att det är från efter sommaren som alla landsting ska erbjuda det - så det är inte helt säkert att alla redan gör det.
 
Jönköping var tillsammans med Stockholm de regioner som var först med att erbjuda rota vaccin till alla. Läste en nyhet på intranätet innan jag gick hem att de minskat inläggningarna pga magsjuks på barn under ett år med 50% sen införandet av vaccinationen 👍🏻
 
Förresten hade jag glömt nackdelen med att de börjar greppa saker. Noras hand är väldigt ofta precis i höjd med mitt nackhår. Ajjj vad ont det kan göra, då är jag inte ens håröm! :arghh:
 
Aha, då är det där skon klämmer 😣
Kommer man få det efter första september, eller är loppet kört? Ngn som vet?
Första dosen ska ges innan bebisen är 12 veckor så för de flesta vårbebisarna blir det ju tyvärr för sent om ens landsting inte erbjuder det förrän i höst.
 
Skuttar in med tips för värmen. Låt de ligga på frotté, typ en handduk. Är faktiskt mycket svalare än direkt i vagn.

Dont ask why, fick tipset och det funkar. Kanske skulle återinföra frottékläder som vi hade på 80talet 😁
 
Ändrat - skrev om rota från 1 sep men såg nu att andra redan gjort det!

Hade i alla fall första BVC-besöket (hemma) i tisdags.

Lillen hade gått upp 400 gram på 4 dagar! Jag är iof inte så förvånad för han äter heeeela tiden. DET i sig är jag dock förvånad över som förstagångsförälder. Trodde nog inte att jag skulle vara så låst av amningen, att det skulle göra så ont och att det ska boxas och krånglas en massa innan bebis tar rätt tag. Har ett bröst som är spänt, rött och varmt och jag hade feber i ett par dagar. Har ammat järnet på det bröstet och det har blivit lite bättre men alltså - AJ! Längtar så tills amningen känns bekvämare. Fick ändå kollat bebisens tag av tre olika personer på BB så det borde vara rätt.
 
Ändrat - skrev om rota från 1 sep men såg nu att andra redan gjort det!

Hade i alla fall första BVC-besöket (hemma) i tisdags.

Lillen hade gått upp 400 gram på 4 dagar! Jag är iof inte så förvånad för han äter heeeela tiden. DET i sig är jag dock förvånad över som förstagångsförälder. Trodde nog inte att jag skulle vara så låst av amningen, att det skulle göra så ont och att det ska boxas och krånglas en massa innan bebis tar rätt tag. Har ett bröst som är spänt, rött och varmt och jag hade feber i ett par dagar. Har ammat järnet på det bröstet och det har blivit lite bättre men alltså - AJ! Längtar så tills amningen känns bekvämare. Fick ändå kollat bebisens tag av tre olika personer på BB så det borde vara rätt.
Gillar inte att amningen är jobbig, men vad fint han går upp i vikt!
 
Någon mer som fäller hår? Jag tycker att jag hade så fint och tjockt hår under graviditeten. Behövde inte tvätta det så ofta heller utan det höll sig fint med tvätt 1-2 ggr i veckan, men nu, känns som hela kalufsen försvinner när jag borstar det, massor med hår i duschen efter tvätt. Känns som jag kommer bli flintis om det fortsätter så här. Har iaf bokat klipptid i nästa vecka så kanske jag får lite ordning på ett 👍🏻
 
Någon mer som fäller hår? Jag tycker att jag hade så fint och tjockt hår under graviditeten. Behövde inte tvätta det så ofta heller utan det höll sig fint med tvätt 1-2 ggr i veckan, men nu, känns som hela kalufsen försvinner när jag borstar det, massor med hår i duschen efter tvätt. Känns som jag kommer bli flintis om det fortsätter så här. Har iaf bokat klipptid i nästa vecka så kanske jag får lite ordning på ett 👍🏻
Japp... Under graviditeten tappar man inte hårstrån så som man gör i vanliga fall och ett tag efter förlossningen tappar man allt det man borde tappat under 9 månaders graviditet. Därför är det så tjockt under graviditeten och upplevs som att allt lossnar efter.
 
Du är ingen dålig förälder. Du har ju redan gjort ändringar för att få till förändring. SR läkarbesöket som hängslen och livrem och att det är bra med tidiga insatser. Vi har inte märkt av några biverkningar av rota-vaccinet!

Nej jag vet det egentligen men det var nog lite extra känsligt igår. Jag vet ju att det egentligen är bra med för-säkerhets-skull-läkarbesök, hellre ett för mycket än ett för lite liksom, men det kändes så allvarligt. Idag känns det bättre! :) Det verkar ha gått bra här också med vaccinet, vi har inte märkt något alls. Skönt!

Äsch självklart är du ingen dålig förälder! :heartVi märkte heller inget av rotavaccinet och det ges alltid vid 2+3 mån här :)

Ha en fin midsommar!

:heart Tur vi verkar ha klarat oss också, man kan ju inte ha ens lite magsjuka på självaste midsommmar!

Oj, vilken grundlig koll. Vi har typ bara vägning och mätning på våra kontroller. Inte fått några vaccin än, 9 veckor i morgon.

De har lagt på magen och kollat styrka sedan han var en månad tror jag, men kanske de kollat extra på honom för att de inte var riktigt "nöjda" eller för att han haft en favoritsida att titta åt, det vet jag inte.

Hos vår ordinarie sköterska kollar vi och pratar vi nog om allt vi kan bara för att det är kul känns det som. :D Har nog aldrig sett någon som älskar sitt jobb så mycket. Men jag kan tänka mig att det är väldigt olika, de har säkert olika mycket att göra också. I vår lilla kommun är det kanske inte så väldigt många barn som behöver klämmas in på en dag. :) Känner du att du i alla fall kan ta upp om du har funderingar och får bra hjälp då?
 
Japp... Under graviditeten tappar man inte hårstrån så som man gör i vanliga fall och ett tag efter förlossningen tappar man allt det man borde tappat under 9 månaders graviditet. Därför är det så tjockt under graviditeten och upplevs som att allt lossnar efter.

De flesta tappar en del i hårfästet vilket sen växer ut i vackert spret :cautious:
 
Ändrat - skrev om rota från 1 sep men såg nu att andra redan gjort det!

Hade i alla fall första BVC-besöket (hemma) i tisdags.

Lillen hade gått upp 400 gram på 4 dagar! Jag är iof inte så förvånad för han äter heeeela tiden. DET i sig är jag dock förvånad över som förstagångsförälder. Trodde nog inte att jag skulle vara så låst av amningen, att det skulle göra så ont och att det ska boxas och krånglas en massa innan bebis tar rätt tag. Har ett bröst som är spänt, rött och varmt och jag hade feber i ett par dagar. Har ammat järnet på det bröstet och det har blivit lite bättre men alltså - AJ! Längtar så tills amningen känns bekvämare. Fick ändå kollat bebisens tag av tre olika personer på BB så det borde vara rätt.

Mycket värme (tex dusch eller värmekudde) på bröstet och testa olika amningstekniker ska hjälpa mot stockning.
 
Äntligen har vi också fått vår älskade bebis! :heart 11 juni kom han efter lång väntan. Blir därav en ganska lång förlossningsberättelse också, skönt att skriva ned det hela känner jag.

Min latensfas var väldigt lång. Kunde börja klocka värkar fredag kväll vid 18:30. Värkarna var regelbundna och blev allt mer smärtsamma fram till lördag sen kväll då vi till slut ringde förlossningen och fick åka in. Dock var jag inte öppen alls utan fick åka hem igen med sovdos - som inte hjälpte alls. En sån himla besvikelse, vi har dessutom 60 min enkel resväg till sjukhuset. Värkarna fortsatte att vara regelbundna och gjorde nästan ohanterbart ont under ytterligare drygt ett dygn. Efter att ha kämpat hemma i totalt 56 timmar utan sömn åkte vi in igen, dock hade jag bara öppnat mig 1,5 cm och jag började störtgrina. Nu förstod i alla fall personalen att jag inte kunde ha det såhär längre, de såg dessutom att jag var inbokad på igångsättning dagen efter så vi fick ett rum, jag fick morfin och kunde sova två underbara timmar.

Värkarna fortsatte att öka i smärta under dagen men blev inte särskilt täta och jag öppnade mig väldigt långsamt. Runt lunch på måndagen var jag helt färdig. Kämpat med smärtan sedan fredag kväll med endast två timmars sömn, jag blev rädd att jag inte skulle orka det jag hade framför mig. Till slut fick jag Cytotec för att få fart på det hela och barnmorskan tog hål på hinnorna. Efter det gjorde värkarna outhärdligt ont och kom väldigt tätt. När jag efter några timmar fick reda på att jag bara var öppen 5 cm började jag gråta igen - hur kunde jag vara SÅ slut och tycka att smärtan var SÅ outhärdlig redan, när det var så mycket kvar? Hittills hade jag använt TENS och lustgas, nu fick erbjudande om EDA och jag kände hopp igen. EDAn lindrade en stund, men betydligt mindre än vad jag hade trott. Nu fick jag värkstimulerande dropp och skulle röra mig massor, upp på bollen, studsa ned barnet... Han låg i någon knasig grodposition, inte vriden så som han skulle och med armarna nedåt om jag förstod rätt, det var inte någon gynnsam position i alla fall och barnmorskan informerade om att det var lite högre risk för ett snitt, och att det var jääätteviktigt att jag rörde mig så mycket det gick nu fastän det gjorde så otroligt ont.

Jag tvingade mig till varje sekund på den där bollen. Nu gjorde det ondare än någonsin och ju mer jag lyssnade på kroppen och försökte ge efter, desto mer frustrerad blev jag för den började krysta som attan! Mer och mer för varje värk, jag blev helt förtvivlad. Jag hade ju 5 cm kvar att öppna mig, inte kunde det vara meningen att kroppen skulle krysta såhär mycket redan i detta skede!? Ny personal kom in just då och jag skämdes SÅ över att det första de fick se av mig var panik. För det hade jag ett tag där, när jag inte fattade någonting. Barnmorskan försökte typ tala mig tillrätta, smärtan är inte farlig, jag måste studsa på bollen, slappna av... Till slut sa hon att hon kanske skulle kolla igen hur öppen jag var. Hon lät väldigt förvånad när hon sa att här är det fullt öppet! Alltså det hade tagit tre dygn att öppna mig 5 cm och typ en timma eller mindre att öppna mig de sista 5 cm. Jag grät av lycka och nu när jag förstod att kroppen inte alls var ute och cyklade så kunde jag slappna av och hantera smärtan på ett helt annat sätt.

Till slut var det dags att krysta ut honom på riktigt, vilket tog längre tid och var svårare än vad jag hade föreställt mig. Han låg ju lite tokigt också. En läkare var inne ett par vändor vet jag och diskuterade sugklocka samt tog prov på bebisen, det såg bra ut. Så det var bara att krysta på. Och ja, såklart kom han ju till slut, tisdag 00:42. Vilken känsla att få upp honom på bröstet. Obegränsad kärlek vid första ögonkastet. :heart

Efter alltihop var min kropp helt färdig. Vilket jag har full respekt för - den hade kämpat från fredag 18:30 till tisdag 00:42 och var nu äntligen i mål!


Grattis till ert barn 💕 vilken kämpe du är!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 687
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 784
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 948
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 672
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp