Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bebis blev två veckor i tisdags och har börjat bli lite mindre nöjd än att bara äta och sova. Gnäller och ibland gallskriker otröstligt, det känns jobbigt. Nu är jag klarvaken trots att han äntligen sover, fick för några timmar sedan avliva min häst akut och jag bara gråter och gråter. Det var några hemska, traumatiska timmar innan lidandet tog slut och konstigt nog bestämde sig bebis för att sova just dessa timmar faktiskt. Som att han kände på sig att jag var fullt upptagen med annat.

Känns så sanslöst tungt nu. Hästen var min bästa vän sedan 15 år tillbaka. Han och jag hade bestämt att han skulle lära mina barn att rida en vacker dag, så blev det inte nu. Men jag är glad över att vi hann med ett par promenader, sambon med bebis i bärselen och jag med hästen i grimma. Känns som ett fint sista minne som förhoppningsvis kan få den här hemska sista kvällen att blekna med tiden.

Men hur klarar man sig utan sömn, när man redan ligger så mycket back med sömn? När jag väl kan slumra till så vaknar bebis och skriker. När han sover är jag klarvaken och sörjer. Måste få ta tid, jag vet. Men det blev något nytt att hantera sorg såhär samtidigt som jag har en liten som är helt beroende av mig. Bara att ta en minut i taget antar jag.
Beklagar 💕 vet precis hur det känns. Min gamla vän avlivades en månad efter att min son föddes. Hade haft honom i 20 år så det kändes i hjärtat ❤️ Kramar
 
Vad tusan är det frågan om när bebisen blir alldeles kallklibbig och vansinnig på kvällen när vi ska sova? Det är behaglig temperatur i rummet och på dagarna är det inga problem för honom att sova även när det är varmare. Lägger man på honom ett täcke när han är så där kallklibbig blir han ännu mer arg.

Baddar man av honom och torkar torrt är han lika klibbig igen efter fem minuter. Mest på armar och ben. Jag begriper ingenting. :confused:
 
Vad tusan är det frågan om när bebisen blir alldeles kallklibbig och vansinnig på kvällen när vi ska sova? Det är behaglig temperatur i rummet och på dagarna är det inga problem för honom att sova även när det är varmare. Lägger man på honom ett täcke när han är så där kallklibbig blir han ännu mer arg.

Baddar man av honom och torkar torrt är han lika klibbig igen efter fem minuter. Mest på armar och ben. Jag begriper ingenting. :confused:
Aldrig hört talas om. Jag tycker generellt att hud mot hud blir väldigt klabbigt när det är varmt och föredrar att ta på liten en tunn och luftig pyjamas eller liknande.
 
Vad tusan är det frågan om när bebisen blir alldeles kallklibbig och vansinnig på kvällen när vi ska sova? Det är behaglig temperatur i rummet och på dagarna är det inga problem för honom att sova även när det är varmare. Lägger man på honom ett täcke när han är så där kallklibbig blir han ännu mer arg.

Baddar man av honom och torkar torrt är han lika klibbig igen efter fem minuter. Mest på armar och ben. Jag begriper ingenting. :confused:

Kan det vara att han blir för varm på dagarna och har svårt att reglera det sen? De kan ju inte reglera värme/kyla riktigt själva.
 
A är ofta kallsvettig på händer o fötter. På dagarna har vi svårt att få ner värmen men på kvällen är det rätt svalt i sovrummet. Så pass att jag har täcke, men skulle inte frysa utan. A blir dock också jättearg när man lägger på täcke.
 
Vi har haft det riktigt tufft den senaste veckan. Enligt appen har bebis kommit in i det fjärde utvecklingssprånget och det märks av kan jag säga. Har gått från att sova helt okej och vakna 1-2 ggr per natt till att kunna vakna 4-5 tillfällen. Är dessutom svårsövd som bara den på dagen (värre än vanligt) och oftast krävs det att jag går runt med selen eller vaggar längre stunder. Vaknar ibland bara man sätter sig ned. Det är fruktansvärt påfrestade. Är dessutom väldigt klängig och vill inte sitta i babysitter långa stunder. Ibland funkar sjalen men då får jag inte stå stilla (typ laga mat, vika tvätt) utan det ska hända saker hela tiden (typ vattna blommor, plocka). 🙈Jag är typ helt slut när sambon kommer hem. Tur att han snart är semesterledig.

4-månadskontroll imorgon. Vart tog tiden vägen? Är som vanligt orolig för att han gått upp för lite i vikt. Har för några dagar sedan slutat använda amningsnapp och upplever att han får i sig mer mat snabbare (kräks igen vilket han inte gjort sen han var typ 6 veckor) så jag hoppas vikten går åt rätt håll, men han är ju rätt tunn alltså. Har fortfarande mest 56 och precis börjat med 62 i kläder.
 
Vi har haft det riktigt tufft den senaste veckan. Enligt appen har bebis kommit in i det fjärde utvecklingssprånget och det märks av kan jag säga. Har gått från att sova helt okej och vakna 1-2 ggr per natt till att kunna vakna 4-5 tillfällen. Är dessutom svårsövd som bara den på dagen (värre än vanligt) och oftast krävs det att jag går runt med selen eller vaggar längre stunder. Vaknar ibland bara man sätter sig ned. Det är fruktansvärt påfrestade. Är dessutom väldigt klängig och vill inte sitta i babysitter långa stunder. Ibland funkar sjalen men då får jag inte stå stilla (typ laga mat, vika tvätt) utan det ska hända saker hela tiden (typ vattna blommor, plocka). 🙈Jag är typ helt slut när sambon kommer hem. Tur att han snart är semesterledig.

4-månadskontroll imorgon. Vart tog tiden vägen? Är som vanligt orolig för att han gått upp för lite i vikt. Har för några dagar sedan slutat använda amningsnapp och upplever att han får i sig mer mat snabbare (kräks igen vilket han inte gjort sen han var typ 6 veckor) så jag hoppas vikten går åt rätt håll, men han är ju rätt tunn alltså. Har fortfarande mest 56 och precis börjat med 62 i kläder.
Läste massor om Four month sleep regression med storebror. Det är en grej! Han hade sovit rätt bra fram till dess men sen blev det en totalvändning.han blev även otroligt mycket mer lättväckt.
 
Vi har haft lite bekymmer med röda hudveck på halsen i värmen, men nu har vi åkt norrut så nu är det inte ett problem längre :meh: tråkigt med kallväder på semestern men det är verkligen enklare med spädbarn i 15 grader än 25!

Annars är Nora en oerhört glad bebis just nu, hon ler med hela kroppen så fort hon får ögonkontakt med någon :love: plus att vi klarade av en 120 mils tågresa med två barn så hela familjen ligger på plus för stunden :D

Idag har vi varit vid döda fallet, gud vad jag är glad för bärselen!
_DSC5394-01.jpeg
 
Kan det vara att han blir för varm på dagarna och har svårt att reglera det sen? De kan ju inte reglera värme/kyla riktigt själva.

Hmm, ja så kanske det är. Det har ju varit varmt de senaste dagarna och han har bara haft blöja vilket känts som lagom men han kanske har blivit för varm ändå. Idag har det varit svalt och ikväll var han inte sådär kallklibbig.

Men inte kan han somna för det så här går vi runt runt i huset med selen. :meh:
 
Här fick vi ett ordentlig aksväder igar med ett ordentligt temperaturras, 25 grader kändes riktigt kallt i jämförelse med 38. Nu ska värmeböljan vara över för den här gangen och det ska bara vara runt 30 grader, mer behagligt.

Mina brösvartor mar bra igen men bakerierna vandrade nog in bröstet för i söndags fick jag hög feber och riktigt ont i ena bröstet men utan knölar. Igar hade jag efterkontoll sa det kom lägligt sa min gynekolog även kunde kolla bröstet. Hon skev ut antibiotika men jag har inte börjat med den och nu känns det bra igen sa slipper den som tur är. Som det inte var nog sa akte jag pa ngn slags snabb magsjuka pa eftermiddagen, kom plötsligt och var över lika fort igen efter ngr timmar. I natt var det mannens tur men nu mar han ocksa bra igen. Hoppas barnen slipper bli sjuka.

Leo har börjat le ordentligt nu och "prata" sa gulligt när han ler med hela ansiktet, armar och ben far runt och han försöker berätta en väldigt massa saker. Idag blir han 2 manader.

Sista veckan nu innan semester, pa lördag morgon styr vi mot Sverige :)
 
Här fick vi ett ordentlig aksväder igar med ett ordentligt temperaturras, 25 grader kändes riktigt kallt i jämförelse med 38. Nu ska värmeböljan vara över för den här gangen och det ska bara vara runt 30 grader, mer behagligt.

Mina brösvartor mar bra igen men bakerierna vandrade nog in bröstet för i söndags fick jag hög feber och riktigt ont i ena bröstet men utan knölar. Igar hade jag efterkontoll sa det kom lägligt sa min gynekolog även kunde kolla bröstet. Hon skev ut antibiotika men jag har inte börjat med den och nu känns det bra igen sa slipper den som tur är. Som det inte var nog sa akte jag pa ngn slags snabb magsjuka pa eftermiddagen, kom plötsligt och var över lika fort igen efter ngr timmar. I natt var det mannens tur men nu mar han ocksa bra igen. Hoppas barnen slipper bli sjuka.

Leo har börjat le ordentligt nu och "prata" sa gulligt när han ler med hela ansiktet, armar och ben far runt och han försöker berätta en väldigt massa saker. Idag blir han 2 manader.

Sista veckan nu innan semester, pa lördag morgon styr vi mot Sverige :)

Skönt med svalare väder och fint med leenden! Hoppas att problemen med bröstet håller sig i schack!
 
Hur gör ni med preventivmedel under amning? Fick mina vanliga (kombinerade p-piller) utskrivna vid efterkontrollen förra veckan. Läste sen på fass att dessa avråds vid amning pga reduktion av bröstmjölk samt att substanser går ut till barnet. Känns inte bra! Ringde mvc och har nu fått gestagena p piller utskrivet, verkar även de inte vara helt hundra vid amning men bättre än de första iaf..
Känns sådär att barnmorskan ej hade koll på detta. Hon läste ur ngn manual de hade och där fanns inte alls dessa uppgifterna. Vet att informationen på fass ibland kan vara lite allt för väl i det säkraste laget, men vill ju inte ta ngt risker precis.. Är jag för nojjig? 🙈
 
Hur gör ni med preventivmedel under amning? Fick mina vanliga (kombinerade p-piller) utskrivna vid efterkontrollen förra veckan. Läste sen på fass att dessa avråds vid amning pga reduktion av bröstmjölk samt att substanser går ut till barnet. Känns inte bra! Ringde mvc och har nu fått gestagena p piller utskrivet, verkar även de inte vara helt hundra vid amning men bättre än de första iaf..
Känns sådär att barnmorskan ej hade koll på detta. Hon läste ur ngn manual de hade och där fanns inte alls dessa uppgifterna. Vet att informationen på fass ibland kan vara lite allt för väl i det säkraste laget, men vill ju inte ta ngt risker precis.. Är jag för nojjig? 🙈
Jag tror att Janusinfo "trumfar" Fass, det var kanske där hon läste. Men har också hört att minipiller är bättre under amning just för mjölkproduktionen.

Jag satte ju in en kopparspiral för ett par veckor sedan. Återstår att se hur det funkar.

Efter första barnet hade jag inget. Vi körde kondom ett tag och sedan när han närmade sig året körde vi "händer det så händer det" och lillebror blev väl till ett par - tre månader senare.

Mensen kom tillbaks efter ca 4 månader den gången, trots helamning.
 
Jag tror att Janusinfo "trumfar" Fass, det var kanske där hon läste. Men har också hört att minipiller är bättre under amning just för mjölkproduktionen.

Jag satte ju in en kopparspiral för ett par veckor sedan. Återstår att se hur det funkar.

Efter första barnet hade jag inget. Vi körde kondom ett tag och sedan när han närmade sig året körde vi "händer det så händer det" och lillebror blev väl till ett par - tre månader senare.

Mensen kom tillbaks efter ca 4 månader den gången, trots helamning.

Verkade mer som om hon läste från ngn fysisk bok/manual. Enligt janusinfo avråds "mitt" p-piller de första 6 månaderna med amning.. 🤔 Så känns bra att jag ringde och propsade på att få byta (var inte helt lätt, kände att hon upplevde mig som hypernojjig.. Men då får det väl vara så 🙈).
Svårt med preventivmedel nu tycker jag, kopparspiral etc känns bökigt då vi vill ha syskon om ngr år, kondom tycker jag känns bökigt det med, och ppiller verkar ju inte helt hundra med amning. Leva i celibat kanske? 🤔😂
 
Verkade mer som om hon läste från ngn fysisk bok/manual. Enligt janusinfo avråds "mitt" p-piller de första 6 månaderna med amning.. 🤔 Så känns bra att jag ringde och propsade på att få byta (var inte helt lätt, kände att hon upplevde mig som hypernojjig.. Men då får det väl vara så 🙈).
Svårt med preventivmedel nu tycker jag, kopparspiral etc känns bökigt då vi vill ha syskon om ngr år, kondom tycker jag känns bökigt det med, och ppiller verkar ju inte helt hundra med amning. Leva i celibat kanske? 🤔😂
Ja, beroende på hur nära man vill ha passar ju olika. Hormonspiral/kopparspiral går ju att ta ut innan "utgångsdatum" och jag kände ingenting vid insättningen.

Kondom funkade för oss men vi slarvade en hel del och det var ju ingen "katastrof" om jag skulle bli gravid igen.
 
Hur gör ni med preventivmedel under amning? Fick mina vanliga (kombinerade p-piller) utskrivna vid efterkontrollen förra veckan. Läste sen på fass att dessa avråds vid amning pga reduktion av bröstmjölk samt att substanser går ut till barnet. Känns inte bra! Ringde mvc och har nu fått gestagena p piller utskrivet, verkar även de inte vara helt hundra vid amning men bättre än de första iaf..
Känns sådär att barnmorskan ej hade koll på detta. Hon läste ur ngn manual de hade och där fanns inte alls dessa uppgifterna. Vet att informationen på fass ibland kan vara lite allt för väl i det säkraste laget, men vill ju inte ta ngt risker precis.. Är jag för nojjig? 🙈

Hittils har bebis i sig typ varit preventivmedel nog :o:laugh:

Men det har varit ett stort huvudbry faktiskt, har absolut ingen lust att börja med hormoner alls igen, känns lite läskigt med spiral och dessutom lite krångligt OM vi vill ha fler framöver och kondom känns lite tråkigt.

Det svåra är nog egentligen att vi inte vet hur vi vill göra med syskon. Det tog flera år och en jobbig hormonbehandling att bli gravid, så vill vi ha fler känns det som vi borde börja på en gång. Jag vill verkligen inte he fler just nu, ett barn känns helt perfekt för tillfället, men jag är rädd att ångra längre fram att vi inte började försöka med ett syskon längre fram om det skulle dra ut på tiden. Dessutom känns det på något sätt så onödigt att krångla med preventivmedel om jag ändå inte kan bli gravid. Men det blir nog kondom ändå i alla fall tills känslan inför ytterligare barn inte är helt och hållet negativ :p
 
Hur gör ni med preventivmedel under amning? Fick mina vanliga (kombinerade p-piller) utskrivna vid efterkontrollen förra veckan. Läste sen på fass att dessa avråds vid amning pga reduktion av bröstmjölk samt att substanser går ut till barnet. Känns inte bra! Ringde mvc och har nu fått gestagena p piller utskrivet, verkar även de inte vara helt hundra vid amning men bättre än de första iaf..
Känns sådär att barnmorskan ej hade koll på detta. Hon läste ur ngn manual de hade och där fanns inte alls dessa uppgifterna. Vet att informationen på fass ibland kan vara lite allt för väl i det säkraste laget, men vill ju inte ta ngt risker precis.. Är jag för nojjig? 🙈

Jag tycker inte du är nojig alls. Tycker du inte att det känns bra så är det ju så. :)

Jag kommer fortsätta med justissemetoden dvs hålla koll på temp och sekret. Sedan använda kondom på fertila dagar.
 
A är ofta kallsvettig på händer o fötter. På dagarna har vi svårt att få ner värmen men på kvällen är det rätt svalt i sovrummet. Så pass att jag har täcke, men skulle inte frysa utan. A blir dock också jättearg när man lägger på täcke.

Så blir Loke också och jag lägger på filt på nätterna men han bara sparkar av sig den.
Antar det betyder att han inte tycker han behöver den :)
 
Hur gör ni med preventivmedel under amning? Fick mina vanliga (kombinerade p-piller) utskrivna vid efterkontrollen förra veckan. Läste sen på fass att dessa avråds vid amning pga reduktion av bröstmjölk samt att substanser går ut till barnet. Känns inte bra! Ringde mvc och har nu fått gestagena p piller utskrivet, verkar även de inte vara helt hundra vid amning men bättre än de första iaf..
Känns sådär att barnmorskan ej hade koll på detta. Hon läste ur ngn manual de hade och där fanns inte alls dessa uppgifterna. Vet att informationen på fass ibland kan vara lite allt för väl i det säkraste laget, men vill ju inte ta ngt risker precis.. Är jag för nojjig? 🙈
Jag ska sterilisera mig, är helt hundra på att det inte blir fler barn (jag ska i alla fall inte vara gravid någonsin igen :p), men i väntan på det har jag fått minipiller utskrivna. Som jag glömde att packa ner nu när vi åkte bort i flera veckor...
 
Jag ska sterilisera mig, är helt hundra på att det inte blir fler barn (jag ska i alla fall inte vara gravid någonsin igen :p), men i väntan på det har jag fått minipiller utskrivna. Som jag glömde att packa ner nu när vi åkte bort i flera veckor...

Åh nej 😂🙈

Tack för svar allihopa! 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 689
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 790
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 966
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 687
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp