Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni med preventivmedel under amning? Fick mina vanliga (kombinerade p-piller) utskrivna vid efterkontrollen förra veckan. Läste sen på fass att dessa avråds vid amning pga reduktion av bröstmjölk samt att substanser går ut till barnet. Känns inte bra! Ringde mvc och har nu fått gestagena p piller utskrivet, verkar även de inte vara helt hundra vid amning men bättre än de första iaf..
Känns sådär att barnmorskan ej hade koll på detta. Hon läste ur ngn manual de hade och där fanns inte alls dessa uppgifterna. Vet att informationen på fass ibland kan vara lite allt för väl i det säkraste laget, men vill ju inte ta ngt risker precis.. Är jag för nojjig? 🙈

Jag äter för första gången någonsin p-piller, och har fått Vinelle utskrivna.
Amningen har dock börjat strula galet mycket med knappt någon produktion alls längre vilket jag gissar på beror på p-pillerna. Något jag är väldigt ledsen över.
Det kan ju bara vara ett sammanträffande, men eftersom det började strula rejält i samband med pillerstarten känns det som att det finns ett samband.
 
Jag är ju steriliserad nu men har haft minipiller samt p-stav mellan barnen tidigare. Inget mellan de första två, då ville bi ha en till rätt (blev gravid igen efter 7 mån).
 
Loke är inne i en period nu när han är så snuttig. Han vill inte ha napp, bara spottar ut den direkt, har testat två olika sorter men ingen av dem går.. så resultatet blir suga på händerna eller vilja amma hela tiden. 🙄

Annars är han väldigt glad faktiskt, men sover väldigt lite på dagarna numera. Känns som man måste "underhålla" honom hela tiden vilket kan bli lite tröttsamt när han är vaken så mycket. Vi går ut med vagnen, kollar på mobilen ovanför skötbordet, gungar i babysittern, snackar, ligger på magen 😁 vad mer kan man göra med sin bebis??

Måste bara dela med mig. Tog bild på honom innan i kläder jag fått stickat till honom. 😍

20190702_105359.jpg
 
Loke är inne i en period nu när han är så snuttig. Han vill inte ha napp, bara spottar ut den direkt, har testat två olika sorter men ingen av dem går.. så resultatet blir suga på händerna eller vilja amma hela tiden. 🙄

Annars är han väldigt glad faktiskt, men sover väldigt lite på dagarna numera. Känns som man måste "underhålla" honom hela tiden vilket kan bli lite tröttsamt när han är vaken så mycket. Vi går ut med vagnen, kollar på mobilen ovanför skötbordet, gungar i babysittern, snackar, ligger på magen 😁 vad mer kan man göra med sin bebis??

Måste bara dela med mig. Tog bild på honom innan i kläder jag fått stickat till honom. 😍

Visa bifogad fil 32430

Så jäkla söt! :love:

Vi börjar få samma "problem" här hemma :laugh: Provar oss fram bäst det går, lär nog bli mycket fler promenader framöver (både i vagn och sele) för det verkar hon verkligen uppskatta.
 
Loke är inne i en period nu när han är så snuttig. Han vill inte ha napp, bara spottar ut den direkt, har testat två olika sorter men ingen av dem går.. så resultatet blir suga på händerna eller vilja amma hela tiden. 🙄

Annars är han väldigt glad faktiskt, men sover väldigt lite på dagarna numera. Känns som man måste "underhålla" honom hela tiden vilket kan bli lite tröttsamt när han är vaken så mycket. Vi går ut med vagnen, kollar på mobilen ovanför skötbordet, gungar i babysittern, snackar, ligger på magen 😁 vad mer kan man göra med sin bebis??

Måste bara dela med mig. Tog bild på honom innan i kläder jag fått stickat till honom. 😍

Visa bifogad fil 32430
Söt! 😍
Min lille är i allmänhet väldigt snuttig, och vaken nästan hela dagarna förutom en kort lur kring lunch. Sover dock I ett ganska långt sjok nattetid. Det är som du säger, ett evigt underhållande! 😂 Gör det du redan nämnt, går runt i babyselen, hänger i babygymmet. Vissa dagar är han nöjd med att se vad jag gör, så kan typ vika tvätt bredvid honom etc.. Men de flesta dagarna är det svårt att få ngt vettigt gjort! 🙈
 
Så jäkla söt! :love:

Vi börjar få samma "problem" här hemma :laugh: Provar oss fram bäst det går, lär nog bli mycket fler promenader framöver (både i vagn och sele) för det verkar hon verkligen uppskatta.

Söt! 😍
Min lille är i allmänhet väldigt snuttig, och vaken nästan hela dagarna förutom en kort lur kring lunch. Sover dock I ett ganska långt sjok nattetid. Det är som du säger, ett evigt underhållande! 😂 Gör det du redan nämnt, går runt i babyselen, hänger i babygymmet. Vissa dagar är han nöjd med att se vad jag gör, så kan typ vika tvätt bredvid honom etc.. Men de flesta dagarna är det svårt att få ngt vettigt gjort! 🙈


Loke tackar 😉

Jag har inte testat selen än, får ta och göra det 😊 ja det är ett evigt testande med vad som fungerar att hålla dem glada och nöjda 😆
Idag låg han i babygymmet i 40 minuter medans jag lagade mat och han grejade och pratade hela tiden, så himla mysigt 😍
 
4 mån kontroll idag och som jag misstänkt hade Frank inte gått upp ordentligt i vikt. Följer sin längdkurva och huvudmått, men hade bara gått upp 200 gram på 4 veckor 😢 väger nu 5080 och är 64 cm. Ny vägning om två veckor men sambon (som ju är barnläkare tycker vi ska börja komplettera med ersättning redan nu. Är rädd att det är slutet med amningen 😢

Vår sköterska tyckte att han utvecklats fint sen sist och att han ter sig riktigt stark och stadig i ben och nacke.

Och håller med kring svårigheter med sysselsättning på dagarna. Vi sjunger mycket, tittar i bilderböcker, busar med ljud, ligger i gymmet och på mage. Sen får Frank följa med i sjalen när jag lagar mat, plockar tvätt etc. vi promenerar i selen men det får tyvärr bli begränsat eftersom jag har inflammation i en höft och får rätt ont av att gå längre sträckor, vilket inte passar småbarnslivet. Funderar ibland på att börja jobba tidigare på grund av det. 😢

Mycket depp i detta inlägg. Försöker glädja mig med att sambon snart är ledig och att F utvecklas fint och lär sig nya saker varje vecka. Det senaste är att ligga på mage och samtidigt greppa en leksak och att blåsa bubblor med munnen 😍6143FCDD-242E-4AFF-8A15-6A59878461B2.jpeg
 
4 mån kontroll idag och som jag misstänkt hade Frank inte gått upp ordentligt i vikt. Följer sin längdkurva och huvudmått, men hade bara gått upp 200 gram på 4 veckor 😢 väger nu 5080 och är 64 cm. Ny vägning om två veckor men sambon (som ju är barnläkare tycker vi ska börja komplettera med ersättning redan nu. Är rädd att det är slutet med amningen 😢

Vår sköterska tyckte att han utvecklats fint sen sist och att han ter sig riktigt stark och stadig i ben och nacke.

Och håller med kring svårigheter med sysselsättning på dagarna. Vi sjunger mycket, tittar i bilderböcker, busar med ljud, ligger i gymmet och på mage. Sen får Frank följa med i sjalen när jag lagar mat, plockar tvätt etc. vi promenerar i selen men det får tyvärr bli begränsat eftersom jag har inflammation i en höft och får rätt ont av att gå längre sträckor, vilket inte passar småbarnslivet. Funderar ibland på att börja jobba tidigare på grund av det. 😢

Mycket depp i detta inlägg. Försöker glädja mig med att sambon snart är ledig och att F utvecklas fint och lär sig nya saker varje vecka. Det senaste är att ligga på mage och samtidigt greppa en leksak och att blåsa bubblor med munnen 😍Visa bifogad fil 32436

Va söt han är 😍 och va roligt att utvecklingen går framåt! Ser verkligen fram emot när vår L börjar komma dit också!

Va trist med vikten och förstår att det känns jobbigt men det kommer säkert rätta till sig med ersättning och hoppas du kan fortsätta amma också.
 
Loke är inne i en period nu när han är så snuttig. Han vill inte ha napp, bara spottar ut den direkt, har testat två olika sorter men ingen av dem går.. så resultatet blir suga på händerna eller vilja amma hela tiden. 🙄

Annars är han väldigt glad faktiskt, men sover väldigt lite på dagarna numera. Känns som man måste "underhålla" honom hela tiden vilket kan bli lite tröttsamt när han är vaken så mycket. Vi går ut med vagnen, kollar på mobilen ovanför skötbordet, gungar i babysittern, snackar, ligger på magen 😁 vad mer kan man göra med sin bebis??

Måste bara dela med mig. Tog bild på honom innan i kläder jag fått stickat till honom. 😍

Visa bifogad fil 32430
Söt pojk och vad duktig du är på att sticka!
 
Vad tråkigt @KarinStarfighter. Men många kör ju amning och ersättning parallellt så hoppas att det kan funka för er så länge som du känner att du vill amma. :heart Inte fel att ha en sambo som är barnläkare, förresten!


Oj, vad man roar bebisarna med... 🤔 det är inget jag brukar behöva fundera så mycket över, i en familj med fyra barn är det ju alltid fart och oftast finns det någon tillhands som vill roa/gulla/busa med Ellen en stund :bow: sen får hon ju snällt hänga med på allt som familjen hittar på... idag cykelpark, lekpark, handling, glass på ett fik, promenad osv. Men jag minns känslan från första bebisen när man försökte komma på vad man skulle underhålla dem med, i den här åldern när de börjar bli mer intresserade av omgivningen!

Ellen har börjat uppskatta att ligga i babygymmet och sparka runt, fast helst ligger hon på rygg och rullar över på sidorna eller sparkar runt sig i en cirkel. Ligga på mage är bara kul korta stunder. Däremot gillar hon att sitta upp i knät på en med stöd för ryggen och kika på saker. Känns stadig och stark trots att hon absolut INTE nånsin spenderat mesta delen av sin vakna tid på mage 😜
 
4 mån kontroll idag och som jag misstänkt hade Frank inte gått upp ordentligt i vikt. Följer sin längdkurva och huvudmått, men hade bara gått upp 200 gram på 4 veckor 😢 väger nu 5080 och är 64 cm. Ny vägning om två veckor men sambon (som ju är barnläkare tycker vi ska börja komplettera med ersättning redan nu. Är rädd att det är slutet med amningen 😢

Vår sköterska tyckte att han utvecklats fint sen sist och att han ter sig riktigt stark och stadig i ben och nacke.

Och håller med kring svårigheter med sysselsättning på dagarna. Vi sjunger mycket, tittar i bilderböcker, busar med ljud, ligger i gymmet och på mage. Sen får Frank följa med i sjalen när jag lagar mat, plockar tvätt etc. vi promenerar i selen men det får tyvärr bli begränsat eftersom jag har inflammation i en höft och får rätt ont av att gå längre sträckor, vilket inte passar småbarnslivet. Funderar ibland på att börja jobba tidigare på grund av det. 😢

Mycket depp i detta inlägg. Försöker glädja mig med att sambon snart är ledig och att F utvecklas fint och lär sig nya saker varje vecka. Det senaste är att ligga på mage och samtidigt greppa en leksak och att blåsa bubblor med munnen 😍Visa bifogad fil 32436

Söt kille!

Vi ger lite ersättning nästan dagligen för att jag ska kunna göra vad jag vill en timme eller två. Upplever inte att det påverkat amningen alls. Har pumpat lite vissa dagar när hon fått ersättning för att skona brösten och hålla produktionen uppe.

Bytte visst till min riktiga användare nu så det får vara så. Skrotar "Lönn" så länge om jag kommer ihåg att ändra på telefonen.

Idag var det invägning för vår tjej som nu är 6 veckor (tiden går fort!), hon vägde mer än 4600 g nu och är drygt 57 cm lång. Hon går inte upp jättefort i vikt men lite snabbare sen vi började med lite ersättning de flesta dagarna. Hon har börjat le och "prata" vilket är jättegulligt. Lite kinkig till och från och kan ibland bli så arg att hon knappt kan andas ibland vilket är jobbigt att se. Väldigt snuttig och har börjar suga på händer/tummer utöver napp och tutte. Tyvärr gillar hon inte vagnen så de långa promenaderna har uteblivit, sen har det ju varit för varmt de flesta dagarna ändå. Vi hoppas hon kan vänja sig vid vagnen. Annars går selen och sjalen bra och det är ju skönt då vi gärna gå en del i skogen.
 
Har samma huvudbry här. :D Vi går med vagnen en sväng, går med selen i trädgården, ligger i babygymmet, ligger på filt och snackar goja med gosedjuren (krabban och getingen är favoriterna, kul typer)... Lite magläge. Sen då?

Jag är så glad för precis nu i dagarna har han börjat greppa saker så smått, och vill föra allt till munnen. Ny grej att roa oss med! Hitta på grejer han kan hålla i. Jag är tacksam för lite variation :p

Nu är det ute med herr kanin

IMG_20190702_184104429.jpg
 
Loke är inne i en period nu när han är så snuttig. Han vill inte ha napp, bara spottar ut den direkt, har testat två olika sorter men ingen av dem går.. så resultatet blir suga på händerna eller vilja amma hela tiden. 🙄

Annars är han väldigt glad faktiskt, men sover väldigt lite på dagarna numera. Känns som man måste "underhålla" honom hela tiden vilket kan bli lite tröttsamt när han är vaken så mycket. Vi går ut med vagnen, kollar på mobilen ovanför skötbordet, gungar i babysittern, snackar, ligger på magen 😁 vad mer kan man göra med sin bebis??

Måste bara dela med mig. Tog bild på honom innan i kläder jag fått stickat till honom. 😍

Visa bifogad fil 32430
Nora är också extremt snuttig, men är inte så intresserad av bröstet. Vi ska prova ge henne napp, så får vi se om det hjälper och hon kan välja det istället för händerna...

Känner igen det där med att försöka underhålla dem. Nu har vi ju semester men till vardags är det nästan lättare än förra gången att fylla dagarna för hon får liksom hänga med på storasysters aktiviteter. Plus att detta barn faktiskt sover på dagarna..! Till skillnad från förra :p fast det har inte gått att lägga ner henne på flera veckor, mer än på kvällen. Men jag passar på att ta en paus då, om hon inte somnar i sele/sjal under någon aktivitet dvs.
 
Vad tråkigt @KarinStarfighter. Men många kör ju amning och ersättning parallellt så hoppas att det kan funka för er så länge som du känner att du vill amma. :heart Inte fel att ha en sambo som är barnläkare, förresten!


Oj, vad man roar bebisarna med... 🤔 det är inget jag brukar behöva fundera så mycket över, i en familj med fyra barn är det ju alltid fart och oftast finns det någon tillhands som vill roa/gulla/busa med Ellen en stund :bow: sen får hon ju snällt hänga med på allt som familjen hittar på... idag cykelpark, lekpark, handling, glass på ett fik, promenad osv. Men jag minns känslan från första bebisen när man försökte komma på vad man skulle underhålla dem med, i den här åldern när de börjar bli mer intresserade av omgivningen!

Ellen har börjat uppskatta att ligga i babygymmet och sparka runt, fast helst ligger hon på rygg och rullar över på sidorna eller sparkar runt sig i en cirkel. Ligga på mage är bara kul korta stunder. Däremot gillar hon att sitta upp i knät på en med stöd för ryggen och kika på saker. Känns stadig och stark trots att hon absolut INTE nånsin spenderat mesta delen av sin vakna tid på mage 😜
Vi gav faktiskt ett mål ersättning när han vaknade i natt. Skönt att jag kan få sova lite också 😉 och ännu ammar F på fint. 👍🏻 Tror vi ska försöka ge flaska enbart sen kväll eller på natten så att jag kan få passa på att sova lite samtidigt.

Och, ja, det är bra med barnläkarpappa även om man ibland blir lite överraskad över hur lite ”praktiskt” han kan om typ mat och sömn, men nästan ännu bättre är alla hans barnsjuksköterskekollegor som han rådfrågar stup i kvarten om allt mellan himmel och jord 😂 Vad hade vi gjort utan dem? 😂
 
Tråkigt att han inte går upp som han ska, men det är ju toppen om det funkar med ersättning tillsammans med amning, @KarinStarfighter :) när vi kommer hem från semestern tänkte vi introducera flaska, så hon hinner vänja sig tills jag börjar jobba i höst. Storasyster fick ju dricka ersättning ur pipmugg ett par månader när hon vägrade flaska, det var rätt bökigt...
 
Vi har fått så jobbiga kvällar. Bebis blev tre veckor igår och de senaste dagarna har han skrikit och skrikit från kl 20 till kl 2 ungefär. Ammar, han somnar vid bröstet en liten liten stund, jag rör mig typ en millimeter och han vaknar och skriker hysteriskt, sedan börjar vi om så. Bara bröstet som får honom att sluta skrika, så där hänger han, i fleeeera timmar utan stopp...

Var på BVC igår, sköterskan tyckte att det lät som magknip. Har börjat med Sempers magdroppar nu och är noga med att rapa honom, massera magen, cykla med benen m.m. Får hoppas att det blir bättre snart. Det är uppenbarligen inget fel på maten i alla fall, första veckan hade han gått upp 400 g, andra veckan 310 g till och denna veckan ytterligare 335 g.

Funderar på utvecklingsstegen, enligt min app ska han precis ha varit i steg 1 för det beräknas tydligen efter BF(?) och han föddes 15 dagar efter BF. I så fall ska den fasen vara över idag ungefär så vi får väl se.
 
Jag är så ledsen, min reumatism kom tillbaka efter att ha varit så gott som puts väck under graviditeten. Provade äta en maxkur Ipren som hjälpte för stunden men som i långa loppet ej går ihop med amning och är nu halvvägs igenom en kortisonkur. Kortisonet gör dagarna drägliga men nätterna är vidriga och ibland har jag så ont att jag inte klarar av att lyfta mitt barn, och vad är jag för en mamma då? Hoppas fortfarande att typ ett mirakel ska ske och kortisonet få väck inflammationerna men lär nog inse att jag måste börja äta mina bromsmediciner igen, och alltså sluta amma helt.

Och jag veeet att det inte är någon stor grej egentligen, ersättning funkar jättebra och min bebis är frisk, men nu när det är frågan om att verkligen sluta amma på riktigt är jag jordens blödigaste. Grät floder när sambon gav henne en flaska ersättning idag. Är nog inte bara amningen heller, hoppades på att jag skulle tillhöra dom som blir bättre i sin autoimmuna sjukdom efter graviditet. Tyvärr blev det inte så.

Tanken på att den dag vi vill ha ett syskon måste jag sluta med medicinen och vara en mamma som ibland knappt kan gå i trappor eller bära om det behövs i minst tre månader, plus den tid det tar för att bli gravid är tung den med.

Burit runt på bebis nästan precis hela dagen och tankat närhet och tröst, precis som om vi skulle sluta vara nära varandra bara för att bröstmjölk inte är enda födointaget längre. Behöver nog all världens kramar för att det här ska kännas ens i närheten av ok.
 
Verkar som Nelia (som bebis heter) plötsligt fått svårare att somna om på natten. Innan har det gått bra iaf efter första amningen på natten att lägga tillbaka henne i bedsidecriben så har hon sovit där några timmar till. I natt lyckades det inte. Först sov hon men sprattlade så mycket att hon väckte sig själv. Tillslut fick hon ligga bredvid mig för att jag skulle få sova också. Då ska hon typ ligga i armhålan. Känns inte optimalt att ha henne i sängen än när hon är så liten.

Jag gissar att hon inte sover tillräckligt djupt när jag lägger ner henne i sängen. Men det är så segt och inte särskilt bekvämt att sitta i sängen på natten tycker jag så jag vill bara få sova igen. Någon gång har jag somnat sittandes till och med.

Hur ammar ni på natten? I sängen eller annan plats? Sittandes eller liggandes? Väntar ni länge innan lägger ner bebis när den ätit klart?
 
Verkar som Nelia (som bebis heter) plötsligt fått svårare att somna om på natten. Innan har det gått bra iaf efter första amningen på natten att lägga tillbaka henne i bedsidecriben så har hon sovit där några timmar till. I natt lyckades det inte. Först sov hon men sprattlade så mycket att hon väckte sig själv. Tillslut fick hon ligga bredvid mig för att jag skulle få sova också. Då ska hon typ ligga i armhålan. Känns inte optimalt att ha henne i sängen än när hon är så liten.

Jag gissar att hon inte sover tillräckligt djupt när jag lägger ner henne i sängen. Men det är så segt och inte särskilt bekvämt att sitta i sängen på natten tycker jag så jag vill bara få sova igen. Någon gång har jag somnat sittandes till och med.

Hur ammar ni på natten? I sängen eller annan plats? Sittandes eller liggandes? Väntar ni länge innan lägger ner bebis när den ätit klart?

Jag hade fixat så himla fint med "bedside crib" med babynest i, där bebis skulle sova på rygg med egen filt och allt det där, jag hade ju läst rekommendationerna och ville såklart göra allt enligt dem. Fattade väldigt snart att det var bara att glömma. Min lille äter med max två timmars mellanrum även på natten, och vaknar direkt jag lägger ned honom i babynestet. Har försökt och försökt men gett upp nu, jag måste få sova. Därför ammar jag liggandes på sidan och sedan får han ligga kvar där bredvid mig när vi båda somnar. Han snuttar nog en del när jag sover med. Vänder på oss och byter sida några gånger per natt. På ett sätt känns detta inte alls bra med tanke på rekommendationerna för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd, på ett annat sätt är det mysigt och framförallt det enda sättet för mig att få sova i nuläget.
 
Hur ammar ni på natten? I sängen eller annan plats? Sittandes eller liggandes? Väntar ni länge innan lägger ner bebis när den ätit klart?

Jag lägger Ellen i spjälsängen efter sista amningen i samband med att jag lägger mig (oftast), sen ligger hon där tills hon vaknar för mat (inatt skedde det vid 2-tiden och häromdagen 6.30 så det varierar stort), sen liggammar jag och hon blir kvar hos mig. Somnar oftast ifrån under amningen. Har gjort så med alla barnen.... skulle jag sitta upp och sen vänta tills det gick att stoppa tillbaka bebis i spjälsängen så skulle ju väldigt mycket sömn gå förlorad, det blir inte hållbart. Sen känns det väl inte helt tryggt att vara så trött att man somnar ifrån när man sitter upp heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 786
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 886
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 021
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 769
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp