Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har skolan börjat för de två äldsta (liksom för mannen) så nu känns det verkligen att vardagen är igång och sommarlovet är över. Tiden går så fort, det försvann verkligen i ett nafs! :nailbiting: I övrigt har vanligtvis så glada E blivit en riktig gnällis senaste veckan, nu är hon även förkyld så det är svårt att veta om det beror på det eller något utvecklingssprång eller annat. Lite mycket intryck har det kanske varit också då vi haft min bror m sambo på besök och varit på en del möten i skola och på fritids ang. äldsta barnet med np-diagnos inför skolstarten. Hon tar ju ingen napp, så det är en himla tur att jag inte är brydd över att amma offentligt om vi säger så ;)

I övigt är det ganska rörigt kring äldsta barnet som precis börjat med ADHD-medicin och kring hela situationen runt min mammas bortgång där vi fortfarande har en massa att ordna med praktiskt.
 
Nu har Nelia blivit tre månader. Denna vecka har vi hunnit med en hel del.
Långpromenad, mammaträningspass, BVC besök inkl. vaccination, heldag på brukshundsklubben, babysimpremiär, KM i agility. Idag blir det dock en lugn dag hemma.

Så skönt att Nelia numera verkar trivas rätt bra i vagnen. Hade inte kunnat tänka tanken att vi skulle gå på 2 timmars promenader med den för en månad sen. Det brukar bli en liten paus för matning dock.

Nelia växer inte jättesnabbt bara ca 61 cm lång och 5700 g tung nu. Men vi behöver inte göra extrakontroll iaf. Vaccinationen gick bra, lite ledsen såklart men det gick över snabbt. Sen åkte vi direkt till brukshundsklubben och var där i många timmar och hon sov bra i vagnen så jag hann en del hundträning också. Sen var hon kinkig ett tag när jag väckte henne för att sätta henne i bilen men det gick över tillslut och vi klarade av en liten tur i mataffären också. Ingen feber på kvällen vad jag märkte.

Igår var det premiär för babysim, själva simmet gick toppen. Glad bebis i vattnet. Ombyte innan och efter får vi jobba lite mer med men vi överlevde det också. Provade att duscha henne när jag höll i famnen, det gick över förväntan.

Sen åkte vi inte hem innan det var dags för KM i agility. Pappa var med och skötte allt med Nelia förutom matningen. Det var en trevlig kväll, men jag är minst sagt lite ringrostig på agilityplanen :angel:

Och nu har hon sovit i en stillastående vagn i över 30 minuter, man slutar inte bli överraskad...
 
Jag har en fundering kring amning. Loke blir 4 mån nästa vecka och jag helammar fortfarande. Han har haft normal kurva när det gäller viktuppgång.
Han tar inte napp så ofta utan suger på tummen istället.
Jag ammar nu med ca 2-3 timmars intervall men oftast går det 2 tim emellan mer än 3 tim..
Är det för ofta? Eller är det normalt?
 
Jag har en fundering kring amning. Loke blir 4 mån nästa vecka och jag helammar fortfarande. Han har haft normal kurva när det gäller viktuppgång.
Han tar inte napp så ofta utan suger på tummen istället.
Jag ammar nu med ca 2-3 timmars intervall men oftast går det 2 tim emellan mer än 3 tim..
Är det för ofta? Eller är det normalt?
Jag tycker att det låter helt normalt. Frank helammar inte längre utan får flaska ett mål + en gång på natten och en halv portion gröt två gånger om dagen + nån tesked av det vi äter till lunch och ammar ändå varannan timme.
 
Jag tycker att det låter helt normalt. Frank helammar inte längre utan får flaska ett mål + en gång på natten och en halv portion gröt två gånger om dagen + nån tesked av det vi äter till lunch och ammar ändå varannan timme.

Okej 😁 Ibland känns det som jag matar ihjäl ungen 😉
Det fungerar fortfarande bra att kombinera med amning och flaska? Jag måste testa mata med MAM flaskan vi har istället för Calman.
Ska bli så spännande att få börja ge lite smakportioner men tycker det är svårt att veta vad och hur mycket man ska ge. När började ni ge gröt till Frank?
 
Jag har en fundering kring amning. Loke blir 4 mån nästa vecka och jag helammar fortfarande. Han har haft normal kurva när det gäller viktuppgång.
Han tar inte napp så ofta utan suger på tummen istället.
Jag ammar nu med ca 2-3 timmars intervall men oftast går det 2 tim emellan mer än 3 tim..
Är det för ofta? Eller är det normalt?
Alltså "normalt" och "för ofta" är ju inte direkt begrepp som finns när man ammar tänker jag, det varierar ju :) Amningen är ju inte bara strikt matning heller. Jag ammar fritt dvs så fort hon verkar vilja... så det kan bli en gång i halvtimmen eller kanske upp till över 3 timmar mellan amningarna (mer ovanligt). Ibland ammar hon länge och ibland bara en kort stund. Så olika!
 
Okej 😁 Ibland känns det som jag matar ihjäl ungen 😉
Det fungerar fortfarande bra att kombinera med amning och flaska? Jag måste testa mata med MAM flaskan vi har istället för Calman.
Ska bli så spännande att få börja ge lite smakportioner men tycker det är svårt att veta vad och hur mycket man ska ge. När började ni ge gröt till Frank?
Vi började med nån tesked runt 4,5 mån, avancerade sedan till en matsked och nu blir han ju 6 mån om en dryg vecka äter nu en halv dl. Fick råd från bvc om denna ökning. Ska gå upp till 3/4 portion nästa vecka och hålla i 2 veckor innan vi går upp till hel portion.
 
Nu har Nelia blivit tre månader. Denna vecka har vi hunnit med en hel del.
Långpromenad, mammaträningspass, BVC besök inkl. vaccination, heldag på brukshundsklubben, babysimpremiär, KM i agility. Idag blir det dock en lugn dag hemma.

Så skönt att Nelia numera verkar trivas rätt bra i vagnen. Hade inte kunnat tänka tanken att vi skulle gå på 2 timmars promenader med den för en månad sen. Det brukar bli en liten paus för matning dock.

Nelia växer inte jättesnabbt bara ca 61 cm lång och 5700 g tung nu. Men vi behöver inte göra extrakontroll iaf. Vaccinationen gick bra, lite ledsen såklart men det gick över snabbt. Sen åkte vi direkt till brukshundsklubben och var där i många timmar och hon sov bra i vagnen så jag hann en del hundträning också. Sen var hon kinkig ett tag när jag väckte henne för att sätta henne i bilen men det gick över tillslut och vi klarade av en liten tur i mataffären också. Ingen feber på kvällen vad jag märkte.

Igår var det premiär för babysim, själva simmet gick toppen. Glad bebis i vattnet. Ombyte innan och efter får vi jobba lite mer med men vi överlevde det också. Provade att duscha henne när jag höll i famnen, det gick över förväntan.

Sen åkte vi inte hem innan det var dags för KM i agility. Pappa var med och skötte allt med Nelia förutom matningen. Det var en trevlig kväll, men jag är minst sagt lite ringrostig på agilityplanen :angel:

Och nu har hon sovit i en stillastående vagn i över 30 minuter, man slutar inte bli överraskad...

5700 vid 3 månader låter inte litet? Idun väger 5300 vid 4 månader och vägde 3.5 när hon föddes. Då har hon visserligen haft dålig tillväxt, men bara för att ge perspektiv :) Vi har inte fått några andra insatser från vården än tätare kontroller för att säkerställa att hon inte tappar mer.
 
Vi började med nån tesked runt 4,5 mån, avancerade sedan till en matsked och nu blir han ju 6 mån om en dryg vecka äter nu en halv dl. Fick råd från bvc om denna ökning. Ska gå upp till 3/4 portion nästa vecka och hålla i 2 veckor innan vi går upp till hel portion.

Vi fick tips av bcv att försöka börja med ett mål mat så snart som möjligt så Idun växer till sig lite. Visst har Frank också varit tunn innan? Vad fick ni för råd? Tycker BVC varit lite veliga här
 
Vi fick tips av bcv att försöka börja med ett mål mat så snart som möjligt så Idun växer till sig lite. Visst har Frank också varit tunn innan? Vad fick ni för råd? Tycker BVC varit lite veliga här
Frank vägde 3,1 vid födseln och sen bara 5080 vid 4 mån, hade då gått från -2sd till nästan -3 SD. Vi fick då en extra vägning och hade kanske kunnat vänta med att he ersättning men min sambo som är barnläkare tyckte att vi skulle mata till honom lite. Vi började ge ett mål med ersättning och samtidigt tyckte de att vi kunde börja med väldigt lite gröt. Gav en tesked under nån månad, sen en matsked vid 5 mån och nu vid snart 6 mån ger vi typ 2 msk. Vi har alltså gått väldigt försiktigt fram. Nu ligger Frank -1sd så har gått upp fint. Samtidigt har han sen 2 mån slutat med amningsnapp så tror också att han suger mer effektivt när han äter.
 
Okej 😁 Ibland känns det som jag matar ihjäl ungen 😉
Det fungerar fortfarande bra att kombinera med amning och flaska? Jag måste testa mata med MAM flaskan vi har istället för Calman.
Ska bli så spännande att få börja ge lite smakportioner men tycker det är svårt att veta vad och hur mycket man ska ge. När började ni ge gröt till Frank?

Och ja, det går fortfarande bra att kombinera flaska och amning även om F väljer mamma alla gånger om han får välja 😍
 
5700 vid 3 månader låter inte litet? Idun väger 5300 vid 4 månader och vägde 3.5 när hon föddes. Då har hon visserligen haft dålig tillväxt, men bara för att ge perspektiv :) Vi har inte fått några andra insatser från vården än tätare kontroller för att säkerställa att hon inte tappar mer.

Allt beror ju på vad man jämför med, en del barn verkar gå upp ett kg i månaden och andra inte. Har några bekanta med bebisar och de bebisarna har ju gått upp i vikt bra mycket snabbare än Nelia. Nelia vägde 3,9 kg när hon föddes så knappt 2 kg på 3 månader har hon gått upp. Hon verkar i alla fall må bra och får äta så mycket hon vill men är inte intresserad av att äta mer än korta stunder för det mesta. Hon är också väldigt aktiv i kroppen vilket säkert bränner en del.
 
Jag har en fundering kring amning. Loke blir 4 mån nästa vecka och jag helammar fortfarande. Han har haft normal kurva när det gäller viktuppgång.
Han tar inte napp så ofta utan suger på tummen istället.
Jag ammar nu med ca 2-3 timmars intervall men oftast går det 2 tim emellan mer än 3 tim..
Är det för ofta? Eller är det normalt?

Samma här, jag antar att allt är normalt så länge ungen är glad. :D Men jag har väl också tänkt någon gång att jag matar ihjäl stackaren. 4 månader och närmar sig 10 kg. :crazy: Men så HIMLA gosiga lår!

Idag såg vi en mamma från samma föräldragrupp, hon bar sin bebis i ett babyskydd. Jag hade nog behövt ha en skottkärra som komplement till babyskyddet om vi skulle använda det utanför bilen.


---------------

J har börjat bli skeptisk till ansikten och famnar som inte är min eller pappans. Kanske namngivningskaoset spelade in, eller så kom han dit i utvecklingen nu bara. Först ser han skeptisk ut, sen ser man att han tycker att det blir lite jobbigt, sen vänder han sig och tittar på mig och kollar vad jag tycker, sen ler han och det är inga problem mer. Det känns fint. :) Hoppas det inte blir så mycket värre än så, men det antar jag att det blir. Hur är era nu i detta?
 
J har börjat bli skeptisk till ansikten och famnar som inte är min eller pappans. Kanske namngivningskaoset spelade in, eller så kom han dit i utvecklingen nu bara. Först ser han skeptisk ut, sen ser man att han tycker att det blir lite jobbigt, sen vänder han sig och tittar på mig och kollar vad jag tycker, sen ler han och det är inga problem mer. Det känns fint. :) Hoppas det inte blir så mycket värre än så, men det antar jag att det blir. Hur är era nu i detta?
Nora började också bli skeptisk vid ungefär 4 månader, nu 5 månader och vill fortfarande helst att jag eller pappa håller. Hon tycker dock att det är superkul när någon pratar med henne, oavsett vem. Men oftast vill hon vara i en trygg famn när hon flörtar med omgivningen.
 
Samma här, jag antar att allt är normalt så länge ungen är glad. :D Men jag har väl också tänkt någon gång att jag matar ihjäl stackaren. 4 månader och närmar sig 10 kg. :crazy: Men så HIMLA gosiga lår!

Idag såg vi en mamma från samma föräldragrupp, hon bar sin bebis i ett babyskydd. Jag hade nog behövt ha en skottkärra som komplement till babyskyddet om vi skulle använda det utanför bilen.


---------------

J har börjat bli skeptisk till ansikten och famnar som inte är min eller pappans. Kanske namngivningskaoset spelade in, eller så kom han dit i utvecklingen nu bara. Först ser han skeptisk ut, sen ser man att han tycker att det blir lite jobbigt, sen vänder han sig och tittar på mig och kollar vad jag tycker, sen ler han och det är inga problem mer. Det känns fint. :) Hoppas det inte blir så mycket värre än så, men det antar jag att det blir. Hur är era nu i detta?
Frank är också lite skeptiskt, men mest lite blyg så när någon hälsar tittar han generat bort en liten stund och sedan tillbaka igen, så sött. Vill helst vara hos mig eller pappan särskilt om vi sitter bredvid när någon annan håller honom. Han ”checkar” också av med oss om någon busar med honom. Om vi skrattar eller ler är det liksom okej att han också släpper loss lite. Känns fint.
 
Tredje och sista ensamnatten är avklarad. Nu dröjer det en månad till nästa gång tror jag. Skönt att det är över. Lilldiktatorn Franco vaknade 22.30,01 och sen 04 för mat. Vid 04 liggammade jag honom och tänkte att han ville mysa med mig. Han låg dock och vred och vände och sparkades och kom inte till ro så till sist la jag ner honom i spjälsängen med sin kanin och tänkte att han kanske kan ligga där en kvart innan vi går upp. Jag vaknade 07 av att han låg och gnällde. Han hade uppenbarligen somnat i sin säng själv 🤔

Franco föredrar kaninen framför morsan 😜
 
Halleluja jag har fått sova en hel natt 😭 Eller typ, jag har vaknat när bebis börjat pipa och knuffat sambon HÅRT så han har vaknat och tagit henne men sen lätt kunnat somna om. Vaknade pigg (!) klockan 7 av att N låg och kluckade glatt i spjälsängen och sambon låg som död i sängen bredvid. Har ingen aning om vad dom har sysslat med i natt, det är en massa gosedjur både i säng och spjälsäng och det har gått åt typ tre flaskor ersättning mer än vanligt 😂

Dags att han börjar hitta egna nattrutiner hursom då jag börjar jobba några dagar i veckan om tre veckor och han ska vara hemma, ser fram emot att han vaknar och avlägger rapport :D
 
Idag testade vi Bumbostolen för första gången, det var kul tyckte Loke 😀

20190824_124237.jpg
 
Här har vi haft en sovdag. Började med att vakna vid sex, ligga och dra oss en stund innan jag skickade upp Nora med sin pappa och storasyster. Fick tillbaka henne en stund senare för mat, sen sov vi ett par timmar till. Sen sov hon i 3 timmar mitt på dagen, så länge har hon inte sovit på flera månader! En kortare stund runt fem igen och nu håller hon på att somna för natten. Välbehövligt, hon är lite förkyld så det kan vara det som gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 050
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 228
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 213
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 002
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp