Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja väldigt tråkigt tycker jag. Vad jag förstår ska det komma folk från ambulansen, tandvården och förskolan och prata lite i vår grupp kommande gånger, så det är ju ändå lite info och inte "bara" socialt eller vad man ska säga. Det blir ju väldigt lätt så att det är mamma som håller koll och vet allt runt barnen medan pappa har noll koll (typ) när det blir så här redan från start? Väldigt trist faktiskt.

Jag har full förståelse för att olika familjer är i olika situationer med jobb osv, men jag trodde väl att det skulle vara åtminstone någon till pappa där.
Vi har liknande upplägg, alltså med ”mini-föreläsningar” som ju är nyttiga och bra. Min sambo är ju barnläkare så han har rätt bra koll på mkt, men tänker ”tvinga” honom att gå när jag börjar jobba vid årsskiftet. Tänker att det ändå är bra för honom också att lyssna på. Vår grupp är ju dessutom kl 13-15 så inte direkt upplagt för att partnern ska kunna ta ledigt från jobbet (jag kommer inte kunna det när jag börjar jobba).

På babysimmet är det med fler pappor 👍🏻
 
Vi var på första föräldraträffen idag. Supermysigt med babymassage först, sedan lite temasnack. Det var bara mammor och det har det varit på bebisträffarna på öppna förskolan också. Min sambo skulle nog gärna gå någon gång men det fungerar inte riktigt med hans jobb att vara iväg bara ibland. Han ska vara hemma på heltid nästa år så då kanske han går på liknande saker då. Gällande all info så ja, det blir ju lite så att jag har "koll" (eller...?:nailbiting:) men jag försöker dela med mig av allt till sambon och jag tycker nog att han också får koll på det sättet. Det hade nog varit likadant gällande all info och fakta även om det hade varit han som var hemma och jag på jobbet nu, för vi är såna som personer... Han tar saker lite mer som de kommer och jag vill alltid vara påläst och ha planerat minsta lilla. :D
 
Det låter roligt med babysim! I teorin i alla fall, i praktiken för egen del låter det som en mardröm med tanke på att jag inte tycker om att bada och har svårt nog med det sociala utan att känna mig naken. :D Roligt att det är fler pappor med då, är simmet ofta senare på dagen så att de kan vara med därför?

Jag hoppas mitt inlägg tolkas rätt förresten - jag tror för det första inte att alla familjer består av en pappa och en mamma och barn, och för det andra inte att man är en sådan som "inte bryr sig" för att man inte kan komma på sådana här träffar. Oj, många "inte", hoppas det blev begripligt. Jag blev förvånad över att min man var ensam partner där, bara. Som ni säger är det säkert annorlunda när barnen är större och fler partners har föräldraledigt. :)
 
Förresten fick jag nyligen veta av en kollega att jag kunde söka föräldrapenningstillägg från AFA eftersom min arbetsplats är med där (?). Jag sökte och får några extra välbehövda hundralappar i månaden nu. Superbra! :) Värt att kolla upp, men ni kanske har koll på sådant här. Det har definitivt inte jag. :p

Min kollegan fick veta av en annan kollega som fått veta det efter att hon varit föräldraledig tre gånger, och fick ersättning för alla de perioderna i efterhand! :up:
 
Förresten fick jag nyligen veta av en kollega att jag kunde söka föräldrapenningstillägg från AFA eftersom min arbetsplats är med där (?). Jag sökte och får några extra välbehövda hundralappar i månaden nu. Superbra! :) Värt att kolla upp, men ni kanske har koll på sådant här. Det har definitivt inte jag. :p

Min kollegan fick veta av en annan kollega som fått veta det efter att hon varit föräldraledig tre gånger, och fick ersättning för alla de perioderna i efterhand! :up:

Min man har också rätt till ersättning från Afa 🙂 vad jag har förstått gäller det bara en period så han ska ta ut sen när han är ledig jan-aug nästa år.
Jag är tjänsteman och jobbar privat så mig gäller det tyvärr inte. 😔
 
Vi har varit på föräldragrupp idag. Det var bra men kändes väl såklart stelt och jobbigt för min del men det blir kanske bättre nästa gång. Några av mammorna verkade umgås mycket på fritiden. Roligt att se småttingarna! Tråkigt nog var min man den enda pappan där. Ni som varit på grupp, har det varit några pappor med där?

På vår inbjudan så stod det att båda var välkomna och att man skulle komma ihåg att det går att ta ut dubbeldagar så att båda skulle kunna komma. Nu kändes det som det mest blev en mammagrupp och så en stackars pappa.

Lilla kiddot kommer nog sova gott nu några timmar hoppas jag. :)
Här var det en pappa med första gången, i övrigt bara mammor. Förra gången var min man med de första gångerna, nån gick bara han och nån bara jag. Men då pluggade han så det var ju enklare då, nu jobbar han i en annan stad så nu blir det mycket besvärligare tyvärr.
 
Åh, jag har inte vågat mig in i den djungeln än 🙈
Vilken blev det?
Haha, det är verkligen en djungel! Det blev en Axkid minikid, vi lånade en sån till stora tjejen i somras och den var väldigt smidig tyckte jag. Vi har en Maxi cosi till stora nu, men den tar rätt mycket plats (särskilt i sidled) så jag är inte helt förtjust i den. Plus att den är väldigt mycket jobbigare att sätta in i bilen.
 
Förresten fick jag nyligen veta av en kollega att jag kunde söka föräldrapenningstillägg från AFA eftersom min arbetsplats är med där (?). Jag sökte och får några extra välbehövda hundralappar i månaden nu. Superbra! :) Värt att kolla upp, men ni kanske har koll på sådant här. Det har definitivt inte jag. :p

Min kollegan fick veta av en annan kollega som fått veta det efter att hon varit föräldraledig tre gånger, och fick ersättning för alla de perioderna i efterhand! :up:
Jag får också det via facket, min man också. Jättebra! :up:
 
Ja väldigt tråkigt tycker jag. Vad jag förstår ska det komma folk från ambulansen, tandvården och förskolan och prata lite i vår grupp kommande gånger, så det är ju ändå lite info och inte "bara" socialt eller vad man ska säga. Det blir ju väldigt lätt så att det är mamma som håller koll och vet allt runt barnen medan pappa har noll koll (typ) när det blir så här redan från start? Väldigt trist faktiskt.

Jag har full förståelse för att olika familjer är i olika situationer med jobb osv, men jag trodde väl att det skulle vara åtminstone någon till pappa där.

I vår föräldragrupp har nästan alla pappor varit med alla gånger. Jättetrevligt! :)
 
Haha, det är verkligen en djungel! Det blev en Axkid minikid, vi lånade en sån till stora tjejen i somras och den var väldigt smidig tyckte jag. Vi har en Maxi cosi till stora nu, men den tar rätt mycket plats (särskilt i sidled) så jag är inte helt förtjust i den. Plus att den är väldigt mycket jobbigare att sätta in i bilen.
Axkid minikid är superbra, min favoritstol! E börjar kännas lite stor i babyskyddet hon med men har gott om plats kvar att växa i det och är ffa alltför ostadig för nästa stol än, dröjer nog 1-2 mån innan det blir byte. Har inte riktigt bestämt om hon ska få ta storasysters och syrran byta till bältesstol (klart mest ekonomiskt!) el om vi ska köpa en bakåtvänd stol till (som bilstolsnörden i mig gärna vill :D). Storasyster fyller strax 5 och i min bil är stolarna på andra raden svängbara så hon kan fortsätta sitta bakåtvänd fast i en bältesstol med. Får se hur vi gör...
 
Axkid minikid är superbra, min favoritstol! E börjar kännas lite stor i babyskyddet hon med men har gott om plats kvar att växa i det och är ffa alltför ostadig för nästa stol än, dröjer nog 1-2 mån innan det blir byte. Har inte riktigt bestämt om hon ska få ta storasysters och syrran byta till bältesstol (klart mest ekonomiskt!) el om vi ska köpa en bakåtvänd stol till (som bilstolsnörden i mig gärna vill :D). Storasyster fyller strax 5 och i min bil är stolarna på andra raden svängbara så hon kan fortsätta sitta bakåtvänd fast i en bältesstol med. Får se hur vi gör...
Ja jag blev helsåld på den i somras!
Storasyster blir 4 nu i oktober, så hon behöver vänta lite innan hon får åka framåtvänd. Vilket är bra för då var vi ju tvungna att köpa ny stol till Nora, så slipper jag 5 år till med maxi cosin :D
 
Jag tänkte åka till stallet, men bebis bara sover och sover och jag vill inte väcka henne. Lyxproblem deluxe! :o

Har inte hänt på jättelänge att hon sovit såhär länge på dagen, hon har nog snart sovit två timmar :angel: Vet inte om det var IKEA-besöket förut som däckade henne :confused:

Har i alla fall hunnit städa lite, fixade dessutom fredagsmaten och skickade maken i badet (han kan sitta där i flera timmar med några öl och lite snacks, det hinns sällan nuförtiden så nu känner jag mig som världens superfru som fixade det :idea:
 
Frank har fått tid hos ögonläkaren redan nästa fredag. Håller tummarna för att det ser bra ut även om jag är rädd för att det ska vara nåt fel med honom. 😢 Jag känner så starka beskyddarkänslor för min lilla pojke och målar upp en bild av att han ska få glasögon och bli retad av andra barn. Jättelöjligt- jag vet, men kan inte rå för det.

Som om det inte vore nog har jag fått operationstid för en fot som jag väntat typ hela graviditeten på att få göra. De ringde igår och op blir om 10 dagar. Jag blir sjukskriven 3 veckor och sambon får vara fld-ledig. Måste låta bli amning ett helt dygn efteråt och blir borta från min lilla älskling hela op-dagen. Det känns i mammahjärtat 😢 men förhoppningsvis blir op lyckad och gör att jag kommer orka och ha möjlighet att gå och leka med honom så mkt jag vill i framtiden.
 
Frank har fått tid hos ögonläkaren redan nästa fredag. Håller tummarna för att det ser bra ut även om jag är rädd för att det ska vara nåt fel med honom. 😢 Jag känner så starka beskyddarkänslor för min lilla pojke och målar upp en bild av att han ska få glasögon och bli retad av andra barn. Jättelöjligt- jag vet, men kan inte rå för det.

Som om det inte vore nog har jag fått operationstid för en fot som jag väntat typ hela graviditeten på att få göra. De ringde igår och op blir om 10 dagar. Jag blir sjukskriven 3 veckor och sambon får vara fld-ledig. Måste låta bli amning ett helt dygn efteråt och blir borta från min lilla älskling hela op-dagen. Det känns i mammahjärtat 😢 men förhoppningsvis blir op lyckad och gör att jag kommer orka och ha möjlighet att gå och leka med honom så mkt jag vill i framtiden.

Håller tummarna att både besök hos läkare och op går bra. 👍
Förstår precis vad du menar med beskyddarkänslor. Jag har kommit på mig själv att vara helt gråtfärdig när jag tittar på Loke för att jag älskar honom så mycket att det nästan gör ont. Jag ska börja jobba om fyra månader och jag har typ total panik redan nu för att lämna honom (även fast jag vet han kommer ha det så bra med pappa såklart) 😉
 
36220

Fredagsmys för alla! :D Vi bestämde oss för att tjuvstarta med smakportionerna när vi ändå skulle ha tillagade päron (kändes lagom lätt att mosa!). Dottern fick bara litegrann på skeden, men det var mycket uppskattat, hon smakade i flera minuter :laugh:
 
Frank har fått tid hos ögonläkaren redan nästa fredag. Håller tummarna för att det ser bra ut även om jag är rädd för att det ska vara nåt fel med honom. 😢 Jag känner så starka beskyddarkänslor för min lilla pojke och målar upp en bild av att han ska få glasögon och bli retad av andra barn. Jättelöjligt- jag vet, men kan inte rå för det.

Som om det inte vore nog har jag fått operationstid för en fot som jag väntat typ hela graviditeten på att få göra. De ringde igår och op blir om 10 dagar. Jag blir sjukskriven 3 veckor och sambon får vara fld-ledig. Måste låta bli amning ett helt dygn efteråt och blir borta från min lilla älskling hela op-dagen. Det känns i mammahjärtat 😢 men förhoppningsvis blir op lyckad och gör att jag kommer orka och ha möjlighet att gå och leka med honom så mkt jag vill i framtiden.

Åh vad jag känner igen det där med att måla upp de värsta scenarion... Förut skulle jag gå ned med lite saker till källaren medan bebis låg och sov. Såg flera gånger framför mig hur jag skulle ramla i källartrappan, bryta något och inte ta mig upp och bebis skulle behöva vakna helt själv och ligga och skrika tills pappa kom hem :cry: Att jag skulle göra mig illa brydde jag mig inte om, men just att hon skulle bli ensam. Kommer på massor av saker som kan hända henne varje dag, å vad jag önskar att jag kunde släppa det!

Hoppas det går smidigt med operationen!
 
Har ni märkt att era barn blivit dåliga/fått ont i magen av något ni ätit under tiden ni ammat/ammar? 🤔
Loke har varit jättedålig i magen sen i måndags och vaknar flera gånger per natt för att bajsa. Han har inte ont i magen men bajsar väldigt ofta, häromdagen bytte jag 7 bajsblöjor på raken...
Det enda jag kan kommit på som jag ätit är bönor och att jag drack ingefärashots ett par dagar.
 
Det är ju så jobbigt med det ni skriver angående att man är väldigt beskyddande och tänker katastroftankar, men det är ju också väldigt... Fint. Älskade, älskade barn.

Vet inte om jag skrivit det men när J var fyra dagar gammal hade jag sovit bara några timmar sedan han föddes och skulle äntligen få sova lite själv medan han satt på sin pappa i selen och sov. Där låg jag i sängen, så fruktansvärt trött, men kunde inte sova för allt jag kunde tänka på var om han skulle sluta andas - då skulle jag ju inte kunna fortsätta leva. Jag var nog ner tre gånger och tittade till honom innan jag kunde sova, och fick sova typ 10 minuter för sedan vaknade han...

Idag kan jag inte begripa hur jag någonsin ska kunna stå ut med att lämna bort honom till förskola. Jag tänker på det varje dag, hur det ska gå.

Hoppas allt går bra hos både ögonläkaren och med din operation @KarinStarfighter !
 
Ja, det är starka känslor man känner. Ska också börja jobba efter nyår och undrar hur jag kommer överleva att inte vara med Frank hela dagarna. Men, han kommer ju ha det toppenbra med min sambo också! Tror jag ska plocka någon dubbeldag per vecka första månaden så blir övergången lite mjuk. 🙄

Alltså jag vet inte vad Frank gör om nätterna just nu. I natt vaknade han varje timme mellan 20-05. 😫 Vill snutta men inte direkt hungrig. Nöjer sig inte med sambon alla gånger så det är svårt att dela halva natten var eftersom jag ju ändå vaknar när sambon inte lyckas trösta. Vi får hoppas att det är övergående för vi är vrak båda två. Huvudvärk och helt slut. 😫
 
Beskyddarkänslor, ja-aa! Alltså, min son är tre månader nästa vecka och jag har redan börjat få ångest över att jag en dag ska börja jobba igen och vara ifrån honom - trots att det är ungefär ett år till! Så sjukt onödigt men jag kan inte hjälpa att jag börjar tänka på det (oftast på kvällen när jag är riktigt trött, brukar högst ofrivilligt tänka på småjobbiga saker då och förstora upp dem). Och då ska ändå pappan vara hemma i ett halvår ungefär, så det är 1,5 år till förskola. Ändå tänker jag redan på det, huuuur ska vi kunna lämna honom och jobba långa dagar, eller hur i allsin dar ska vi få ihop det ekonomiskt om vi ska jobba deltid o.s.v... Och alla dessa mängder av teorier och tyckanden om barns ålder när de bör eller inte bör lämnas på förskola!

Jag vill inte alls oroa mig över det där nu alldeles för långt i förväg, jag vill ju bara NJUTA av denna fantastiska tid. Men det är skönt att läsa att fler känner likadant, vi får hålla varandra i handen. Dessa starka känslor är ju fina, som Luktpion skriver!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 945
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 181
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 104
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 895
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp