Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni märkt att era barn blivit dåliga/fått ont i magen av något ni ätit under tiden ni ammat/ammar? 🤔
Loke har varit jättedålig i magen sen i måndags och vaknar flera gånger per natt för att bajsa. Han har inte ont i magen men bajsar väldigt ofta, häromdagen bytte jag 7 bajsblöjor på raken...
Det enda jag kan kommit på som jag ätit är bönor och att jag drack ingefärashots ett par dagar.

Förra veckan var en total bajsvecka här! Bebis brukar bajsa tre gånger per dag, inget på natten. Förra veckan var det plötsligt tio gånger per dag plus en eller två gånger på natten! Mot slutet av veckan blev bajset dessutom knallgrönt. Jag funderade på att ringa BVC men lillen var väldigt pigg och glad som vanligt i övrigt, ingen feber. Efter lite googlade verkade det vara fullt normalt både med fler bajsblöjor och den gröna färgen. Dessutom kände min bror igen det från när hans dotter var tre månader ungefär. Så det kanske är någon slags utveckling av tarmen eller något. Jag tänkte ändå ringa BVC i måndags ifall det inte hade gått över men jodå, i helgen återgick det lika plötsligt till vanliga tre gånger om dagen samt brungul färg. Ska till BVC på tisdag så då ska jag passa på att fråga varför det kan ha blivit så. Jag hade i alla fall inte ätit något annorlunda.
 
Starka känslor håller jag med om! Känns väldigt dubbelt att börja jobba snart...

Men just nu är det lite segt här, Nora är både förkyld och har en tredje tand på väg. Hon är på gott humör ändå (det är hon jämt 😍) men sömnen blir rätt lidande. Sover en eller två timmar innan hon vaknar för att snutta. Ingen annan form av sövande hjälper, så nu får hon ligga i vår säng efter att hon vaknat första gången så slipper jag åtminstone resa på mig.
 
Någon som har tips på knep när bebis vägrar ta flaska? Har testat flera gånger och olika flaskor men han blir helt hysterisk och bara gråter... 😢
 
Någon som har tips på knep när bebis vägrar ta flaska? Har testat flera gånger och olika flaskor men han blir helt hysterisk och bara gråter... 😢
Nora ser ut som att vi försöker mata henne med bajs när vi erbjuder flaska :meh: men vi ska prova en tommee tippee så fort vi får tummen ur att köpa en, det var den enda flaskan som funkade till storasyster. Annars får vi nog prova en annan ersättning.
 
Nora ser ut som att vi försöker mata henne med bajs när vi erbjuder flaska :meh: men vi ska prova en tommee tippee så fort vi får tummen ur att köpa en, det var den enda flaskan som funkade till storasyster. Annars får vi nog prova en annan ersättning.

Vi har testat MAM, Calma, Avent och nu har vi köpt en ESSKA som vi inte hunnit prova än.
Jag hade en tanke om att sluta amma innan jag börjar jobba vid årsskiftet. 😏
Hur ger man välling till ett barn som vägrar flaska?
 
I dagarna åker vi förresten iväg på Angelos första resa. Grekland blir det :love:
Jag är nervös över hur framför allt flygresan ska gå, men det löser sig alltid på något sätt.

Liten börjar bli stor. Han blir snart sex månader och väger runt 8,4 kg nu. Det börjar bli tungt att bära honom ibland.

I övrigt är han för det mesta en go och glad bebis, och vi njuter verkligen av att vara föräldrar.

Min plan är att ta upp pluggandet igen om ca en månad. Jag hoppas att det ska gå bra, och att den störda sömnen inte påverkar prestationen allt för mycket. Men jag kommer sakna honom under dagarna :heart
 
Har ni testat att pappan ger flaskan och du är iväg på en promenad eller liknande? Så att inte brösten finns i den direkta närheten tänker jag.

Lycka till och hoppas att det löser sig för er!

Ja en gång, men då kom jag hem precis när han höll på och försökte mata så tajmingen blev inte så bra... Vi får försöka några fler gånger innan vi har upp helt tror jag. Jag tycker det är så jobbigt när han blir så ledsen 😢
 
Lilleman har blivit helt tokig i att ha något att "tugga" på hela tiden. Ungefär 100 ggr om dagen kör han in hela näven och det slutar med hosta och spya🙄 han tar ju inte napp heller, men funderar på en bitring (heter det väl?) Men tycker det känns lite tidigt (3mån). Hur gör ni?
 
Lilleman har blivit helt tokig i att ha något att "tugga" på hela tiden. Ungefär 100 ggr om dagen kör han in hela näven och det slutar med hosta och spya🙄 han tar ju inte napp heller, men funderar på en bitring (heter det väl?) Men tycker det känns lite tidigt (3mån). Hur gör ni?

Vi har bitringar (en är märkt från 1 månad och en är märkt från 2 månader) och dessutom tar bebis (snart 4 månader) gärna filtar/handukar/kläder och napphållare och stoppar i munnen. Hon tar napp också, men det är inte alls samma tillfällen hon vill ha napp som hon vill "tugga" på saker.
 
Ska kolla efter en passande bitring då kanske, har hela tiden tänkt att det är gjort för större bebisar😁

Är för övrigt så himla besviken på hon som har hand om vår föräldragrupp. Jag mejlade till henne att vi inte kunde delta förra gången pga att vi var inlagda på sjukhus. Men att vi väldigt gärna kommer på nästa träff. Får svar nu idag (efter att jag åter igen mejlat) att nästa träff är kl 14 idag, att hon glömt höra av sig. Jag har sett fram emot att träffa de andra så himla mycket, och prata med andra småbarnsföräldrar men kan inte åka iväg med så kort varsel. 🤦‍♀️
 
Ska kolla efter en passande bitring då kanske, har hela tiden tänkt att det är gjort för större bebisar😁

Är för övrigt så himla besviken på hon som har hand om vår föräldragrupp. Jag mejlade till henne att vi inte kunde delta förra gången pga att vi var inlagda på sjukhus. Men att vi väldigt gärna kommer på nästa träff. Får svar nu idag (efter att jag åter igen mejlat) att nästa träff är kl 14 idag, att hon glömt höra av sig. Jag har sett fram emot att träffa de andra så himla mycket, och prata med andra småbarnsföräldrar men kan inte åka iväg med så kort varsel. 🤦‍♀️
Lite dåligt tycker jag. Jag jobbar också i offentlig verksamhet och vår riktlinje är att vi ska kolla mailen varje vardag och svara inom ett dygn.
 
Angående flaska. Vår lilla pojke har ju amningsvägrat i perioder men gör det inte längre. Det nya är istället att sätta sig upp i famnen när han inte vill amma mer 😂

Nu vägrar han istället flaska, men bara på kvällen. På natten funkar det oftast ganska bra. Kanske kan ni prova annan tid på dygnet? Franks amningsvägran bröt vi sist genom att jag gick runt och ammade. Det var som att han glömde bort att han inte ville amma. Kanske kan vara värt att testa? Alt att byta ersättning som @Flixon skrev?
 
Lite dåligt tycker jag. Jag jobbar också i offentlig verksamhet och vår riktlinje är att vi ska kolla mailen varje vardag och svara inom ett dygn.

Ja lite så, och hon måste ju läst det eftersom hon skrev att hon glömt att svara. Är inget jag hade brytt mig om i vanliga fall, men är extra känslig just nu av nån anledning🙄
 
Ja en gång, men då kom jag hem precis när han höll på och försökte mata så tajmingen blev inte så bra... Vi får försöka några fler gånger innan vi har upp helt tror jag. Jag tycker det är så jobbigt när han blir så ledsen 😢
Ja det är så himla jobbigt! Min man tycker också det så han drar sig lite från att försöka, och då blir det såklart inte lättare. Enklare för mig rent mentalt eftersom jag kan slänga fram bröstet om det verkligen inte går, men det fattar ju Nora med när jag provar med flaska. Som tur är så är vi hemma tillsammans i tre veckor innan jag börjar jobba så vi kan kämpa på gemensamt då.
 
Lilleman har blivit helt tokig i att ha något att "tugga" på hela tiden. Ungefär 100 ggr om dagen kör han in hela näven och det slutar med hosta och spya🙄 han tar ju inte napp heller, men funderar på en bitring (heter det väl?) Men tycker det känns lite tidigt (3mån). Hur gör ni?
Nora gnager som en dåre på sina bitringar :D
 
På tal om flaskvägran och annat. Frank har ju ätit gröt morgon och kväll sen ett par veckor och han älskar det. Han sitter i sin lilla matstol och de små benen riktigt trummar när han förstår att det är mat på gång. Sedan någon månads har vi också gett små mängder (typ en matsked) av vår mat eller frukt när det passar, men han nöjer sig inte längre med det. Han blir jättearg om han får en sked potatismos. Vi har utökat lite med jag vet inte hur mycket vi vågar ge utifrån hans mage?

Jag ammar ju fortfarande och försöker erbjuda typ varje timme. Morgon, kväll och natt funkar det bra men på dagen vill han oftast inte ha så mycket. Han sätter sig upp istället. Har provat att liggamma, laidback och vanligt och laidback går bäst. Jag vill verkligen fortsätta delamma men det är som att han upptäckt mat och inte är lika intresserad längre. Han är överlag lättstörd när han äter. Vad kan jag göra annat än att erbjuda honom amning så ofta som möjligt? (försöker såklart alltid innan jag ger honom mat eller gröt)
 
Ja det är så himla jobbigt! Min man tycker också det så han drar sig lite från att försöka, och då blir det såklart inte lättare. Enklare för mig rent mentalt eftersom jag kan slänga fram bröstet om det verkligen inte går, men det fattar ju Nora med när jag provar med flaska. Som tur är så är vi hemma tillsammans i tre veckor innan jag börjar jobba så vi kan kämpa på gemensamt då.

Jag har pumpat en hel del och fryst ned det så det enda vi testat ge är bröstmjölk i flaska. Men det har han vägrat ta. Vi ska testa ge ersättning istället och se om det fungerar bättre.

Ni kommer säkert få det att fungera 🙂
 
På tal om flaskvägran och annat. Frank har ju ätit gröt morgon och kväll sen ett par veckor och han älskar det. Han sitter i sin lilla matstol och de små benen riktigt trummar när han förstår att det är mat på gång. Sedan någon månads har vi också gett små mängder (typ en matsked) av vår mat eller frukt när det passar, men han nöjer sig inte längre med det. Han blir jättearg om han får en sked potatismos. Vi har utökat lite med jag vet inte hur mycket vi vågar ge utifrån hans mage?

Jag ammar ju fortfarande och försöker erbjuda typ varje timme. Morgon, kväll och natt funkar det bra men på dagen vill han oftast inte ha så mycket. Han sätter sig upp istället. Har provat att liggamma, laidback och vanligt och laidback går bäst. Jag vill verkligen fortsätta delamma men det är som att han upptäckt mat och inte är lika intresserad längre. Han är överlag lättstörd när han äter. Vad kan jag göra annat än att erbjuda honom amning så ofta som möjligt? (försöker såklart alltid innan jag ger honom mat eller gröt)
Jag hade nog testat att ge mer, lägg till katrinplommonpuré eller mosat päron till efterrätt för att hålla igång magen kanske? Nora blev tyvärr rätt gasig av katrinplommonpuré, men nu har nog magen vant sig vid den mat hon får verkar det som.
 
Jag hade nog testat att ge mer, lägg till katrinplommonpuré eller mosat päron till efterrätt för att hålla igång magen kanske? Nora blev tyvärr rätt gasig av katrinplommonpuré, men nu har nog magen vant sig vid den mat hon får verkar det som.
Jag uttryckte mig nog otydligt. Magen funkar jättebra just nu. F bajsar regelbundet, 1-2 gånger per dag och är inte hård i magen eller så. Jag är mer osäker på hur mkt mat vi vågar ge honom och också om det är vanligt att dissa amningen när man börjar äta mer mat? Känns ju rätt logiskt tyvärr... Även om han äter rätt mkt mat känns det inte som att han har ont i magen eller så utan som att han vant sig.

Men slutar han amma får vi ju ge honom päronpure eller liknande för att förebygga förstoppning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 937
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 177
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 098
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 890
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp