Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh sömn, orkar knappt prata med andra föräldrar om det just nu. Jag vet att man inte ska jämföra, men ibland vill jag bara grina när någon klagar på att deras barn vaknat två gånger inatt, eller vaknar varannan-var tredje timme (det blir ju typ max tre uppvak på en natt). Samtidigt känns det skönt att höra att det blir bättre, att andra får sova trots bebis och jag fattar ju att andra har det jobbigt på andra sätt (vår bebis är tex väldigt lätt att söva om när hon vaknar och är ofta rätt okej med att vi ligger en 10-11 timmar i sängen på natten. Så även om det känns som att så mycket tid går åt och jag är skittrött av att aldrig få sammanhängande sömn får vi ju ändå sova!).

Nu har vi i alla fall haft några nätter senaste veckan där bebis sovit lite bättre, så livet känns lite lättare och jag kan sluta vara så bitter :o:laugh:

Det här med att jämföra bebisar är skitjobbigt, man försöker verkligen inte göra det men..... man gör ju det hela tiden. :crazy:
Hur dom sover, hur ofta dom bajsar, om dom börjat krypa, sitta, resa sig.. Herregud jag blir alldeles trött!
Ibland vill jag bara vara hemma och vara med Loke för jag orkar liksom inte höra det där tjatet samt vilka märkeskläder ungarna har, det är ett ständigt återkommande ämne på vår öppna förskola.. :grin:
 
Hur klär ni era bebisar nu när det är kallare och ni ska åka bil?

Vill ha så lite kläder som möjligt mellan bebis och bältet, så här kör vi med filtar. Idag var det flera minus och då hade bebis på sig body, byxor, tjocka strumpor, ulltröja och tjock mössa - ner i babyskyddet och på med en ullfilt och en tjock teddyfilt. När bilen blivit varm stannade jag och drog av filtarna.
 
Hur klär ni era bebisar nu när det är kallare och ni ska åka bil?

Det beror lite på vart vi ska, här har det inte varit kallare än att hon kan ha typ en fleecetröja eller tunn stickad overall över kläderna och klara sig på det så då får hon ha det i bilen också och så varierar jag mössan och sätter på tossor på fötterna beroende på kyla. Det enda jag dragit på när vi kommit fram är vantar om hon ska sitta i selen utomhus. Hon har en varmare snuttefilt som jag brukar lägga över henne om det är kallt ute också. Men när det börjar bli dags för mer "fluffiga" ytterkläder så tänker jag mig att hon får en filt över sig i bilen och ytterkläder på när vi kommer fram om vi ska vara ute.
 
Bebis har börjat pussas. Jag väljer att tolka det så i alla fall. :D Håller jag honom mot mig så ska han upp i ansiktet, tar ett gott tag i nackhåret och suger på min haka, mina kinder, min näsa... Med världens ivrigaste blick. Hans nypor gör lite ont men det är så fantastiskt gosigt! :love:
 
Bebis har börjat pussas. Jag väljer att tolka det så i alla fall. :D Håller jag honom mot mig så ska han upp i ansiktet, tar ett gott tag i nackhåret och suger på min haka, mina kinder, min näsa... Med världens ivrigaste blick. Hans nypor gör lite ont men det är så fantastiskt gosigt! :love:
Det gör Nora med, det går att stå ut med nästan hur hårdhänt behandling som helst för de där pussarna :love:
 
Nu har jag hunnit jobba en vecka, nu funkar det också bättre med maten. Vi har insett att Nora helt enkelt inte gillar puré så värst, hon vill hellre ha bitar. Jobbigt för nerverna men hon hanterar det rätt bra! Tränar på att pilla i sig bitar själv också, med blandad framgång :D hemmagjorda klämmisar funkar också bra (gröt + lite blandad frukt från frysen) så det brukar hon äta till kvällsmat istället för välling/ersättning (som hon fortfarande vägrar). Ammar fortfarande på natten.

För övrigt håller hon på att få till krypandet nu, fast helst vill hon stå och reser sig upp mot precis ALLT! Svettigt att hinna med henne :p
 
Nu har jag hunnit jobba en vecka, nu funkar det också bättre med maten. Vi har insett att Nora helt enkelt inte gillar puré så värst, hon vill hellre ha bitar. Jobbigt för nerverna men hon hanterar det rätt bra! Tränar på att pilla i sig bitar själv också, med blandad framgång :D hemmagjorda klämmisar funkar också bra (gröt + lite blandad frukt från frysen) så det brukar hon äta till kvällsmat istället för välling/ersättning (som hon fortfarande vägrar). Ammar fortfarande på natten.

För övrigt håller hon på att få till krypandet nu, fast helst vill hon stå och reser sig upp mot precis ALLT! Svettigt att hinna med henne :p

Här har vi en till som gillar bitar. Hon gillar visserligen pure med, men favoriten är att få sitta och pilla själv med typ stavar av banan, avokado eller kokta rotfrukter (eller allra helst majskrokar! Kan man leva på det undrar bebis? :angel:)

Krypandet går sådär... :rofl: hon tar sig åt alla håll utom framåt. Ligger aldrig stilla där man lägger henne, men blir jättefrustrerad över att hon inte tar sig dit hon vill.
 
Idag kom Leos första tand, jag är väldigt förvånad, systrarna har fått första fanden mellan 8-10 månader och Leo har precis blivit 6månader. Men han är ju pojke :meh: (nästa som säger det stryper jag).

Känner mig lite nervös inför framtida amning, han bits ofta därför har jag sagt att jag ammar till första tanden kommer men hade inte räknat med att den skulle komma redan. Jag är ganska redo att sluta amma, det är inte Leo som inte direkt gillar flaska.

Annars är han en go och glad liten klump på 9kg (det vägde systrarna vid 1år). Sover väldigt olika, vissa nätter vaknar han bara 2 gånger, andra typ varje timme.

Han äter också helst bitar, sitter hellre och gnagger på en brödbit än bli matad med puré eller gröt.
 
Idag kom Leos första tand, jag är väldigt förvånad, systrarna har fått första fanden mellan 8-10 månader och Leo har precis blivit 6månader. Men han är ju pojke :meh: (nästa som säger det stryper jag).

Känner mig lite nervös inför framtida amning, han bits ofta därför har jag sagt att jag ammar till första tanden kommer men hade inte räknat med att den skulle komma redan. Jag är ganska redo att sluta amma, det är inte Leo som inte direkt gillar flaska.

Annars är han en go och glad liten klump på 9kg (det vägde systrarna vid 1år). Sover väldigt olika, vissa nätter vaknar han bara 2 gånger, andra typ varje timme.

Han äter också helst bitar, sitter hellre och gnagger på en brödbit än bli matad med puré eller gröt.
Nästa gång kan du hälsa den som säger så att min första fick tänder vid 7 månader, och hos Nora har nu tand 3 och 4 precis tittat fram! :p hon har bitit någon enstaka gång, jag tror min reaktion har gjort att hon fort förstod att det inte var någon bra idé :angel:
 
Här har vi en till som gillar bitar. Hon gillar visserligen pure med, men favoriten är att få sitta och pilla själv med typ stavar av banan, avokado eller kokta rotfrukter (eller allra helst majskrokar! Kan man leva på det undrar bebis? :angel:)

Krypandet går sådär... :rofl: hon tar sig åt alla håll utom framåt. Ligger aldrig stilla där man lägger henne, men blir jättefrustrerad över att hon inte tar sig dit hon vill.
Nora blandar att krypa med att sitta och hasa sig fram, samtidigt på något vänster. Ser jättekul ut :D
 
Jaha, idag har bebis (snart 5 månader) börjat ta sig till olika ställen genom att rulla! :confused: Alltså medvetet, han rullar runt i rummet från rygg till mage till rygg till mage, kanske inte med ett bestämt mål men ändå, hade inte räknat med den typen av förflyttning. Plötsligt var det någon som krafsade mig på hälarna när jag stod och diskade! :rofl:
 
Fick era bebisar någon reaktion på vaccinet vid 5 månader? Och hur länge höll det i så fall i sig? Lilleman fick sitt igår, och har "pipit" bekymrat med ljus ton både igår och idag, och totalvägrar egen säng och sover dåligt.

Han är för övrigt full av blåmärken, i förrgår skulle de kolla njurfunktionen sen han hade uvi. 3 stick i händerna, 1 i armvecket, 3 i huvudet och 1 i foten innan de fick dit nålen, tog över en timme bara det. Tur att han är tålig men känns ändå lite jobbigt.
 
Fick era bebisar någon reaktion på vaccinet vid 5 månader? Och hur länge höll det i så fall i sig? Lilleman fick sitt igår, och har "pipit" bekymrat med ljus ton både igår och idag, och totalvägrar egen säng och sover dåligt.

Han är för övrigt full av blåmärken, i förrgår skulle de kolla njurfunktionen sen han hade uvi. 3 stick i händerna, 1 i armvecket, 3 i huvudet och 1 i foten innan de fick dit nålen, tog över en timme bara det. Tur att han är tålig men känns ändå lite jobbigt.

Jag tyckte nog att bebis var lite gnälligare och oroligare ett par dagar efter vaccinationen, men inget värre och det gick över fort.

Stackars liten :heart
 
Fick era bebisar någon reaktion på vaccinet vid 5 månader? Och hur länge höll det i så fall i sig? Lilleman fick sitt igår, och har "pipit" bekymrat med ljus ton både igår och idag, och totalvägrar egen säng och sover dåligt.

Han är för övrigt full av blåmärken, i förrgår skulle de kolla njurfunktionen sen han hade uvi. 3 stick i händerna, 1 i armvecket, 3 i huvudet och 1 i foten innan de fick dit nålen, tog över en timme bara det. Tur att han är tålig men känns ändå lite jobbigt.
Njäe ingen direkt reaktion för Ellen men några av syskonen har reagerat lite mer med feber/gnällighet. Har handlat om någon eller ett par dagar.

Stackarn :heart min femåring fick genomgå en sådan undersökning när hon var ca 8 mån. Värre för mig än för henne dock tror jag!
 
Då borde det gå över snart, idag är han mest lite frånvarande/lite mer svårroad än vanligt😁
Ja det är nog många gånger värre att vara personen jämte. Såg allt bra ut när hon gjorde den? Jag väntar fortfarande på svar.. :)
 
Då borde det gå över snart, idag är han mest lite frånvarande/lite mer svårroad än vanligt😁
Ja det är nog många gånger värre att vara personen jämte. Såg allt bra ut när hon gjorde den? Jag väntar fortfarande på svar.. :)
Ja allt såg bra ut och hon har inte haft några fler uvi sen hon var bebis :) peppar peppar

Här sitter jag och väntar leverans av nytt kök från Ikea vilken minut som helst. På måndag kommer snickare och börjar sätta in det! Så nu pågår tömning och rensning av det gamla köket. Väldigt kul sysselsättning med en separationsfas-bebis som helst vill bäras och underhållas hela tiden. 😌 men men, det blir bra när det blir klart!
 
Fick era bebisar någon reaktion på vaccinet vid 5 månader? Och hur länge höll det i så fall i sig? Lilleman fick sitt igår, och har "pipit" bekymrat med ljus ton både igår och idag, och totalvägrar egen säng och sover dåligt.

Han är för övrigt full av blåmärken, i förrgår skulle de kolla njurfunktionen sen han hade uvi. 3 stick i händerna, 1 i armvecket, 3 i huvudet och 1 i foten innan de fick dit nålen, tog över en timme bara det. Tur att han är tålig men känns ändå lite jobbigt.


L fick ont vid stickena i benen och gnällig/sov dåligt ett par-tre nätter efteråt.
Hoppas det går över snart :heart

Vi upptäckte första tanden i söndags
crazy[1].png
Hjälp va tiden går fort!
Han vaknar ofta på natten numera och är helt otröstlig, gråter jättemycket :( Det enda som hjälper är då att få sova bredvid någon av oss i sängen. Jättemysigt såklart men ens egen sömn blir inte riktigt så bra då tyvärr. Hoppas det går över snart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 897
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 103
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 088
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 869
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp