Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk så olika situation man kan ha. Jag tänker på bröst-diskussionen. För mig är det första gången sedan jag var typ 17 som jag fyller ut en BH över huvud taget. :D När jag slutade med p-piller försvann mina bröst totalt. Trevligt att ses igen, även om de är ömma.

När jag gick in i v 11 försvann illamåendet över en natt. Jag är SÅ tacksam över det. Vad mycket lättare livet är nu. Hoppas illamåendet fortsätter hålla sig borta.

Snart är det dags för KUB och går det bra tänkte vi berätta för alla sen. Det jag tycker är jobbigast är att bestämma över den där föräldraledigheten... Jag begriper ingenting. Hur ska man kunna veta vad som är bäst? Hur kan man tänka? Var börjar man? :confused:
Jag kommer troligtvis att vara hemma 1,5 år ungefär. Sen kanske sambon är hemma men det har vi inte bestämt än.
Jag kommer att plugga under min föräldraledighet och jobba lite extra i det egna företaget för att kunna hålla nere på antalet dagar under första året.

Jag har än så länge bara berättat för två nära vänner. Den ena gissade sig till det pga min trötthet och den andra är den närmsta jag har så att inte berätta vore fel.
Med dottern och förra graviditeten som gick fel berättade vi på julafton båda gångerna. Då var jag i tidiga veckor.
Får se om jag berättar för min familj innan nästa ultraljud som är i vecka 12, eller om jag väntar tills efter det.
Det SKA ju inte vara särskilt hög risk nu, eftersom man sett att hjärtat slår - men ett MA där bebis dött en vecka innan RUL är ju minimal risk också, så jag kan inte riktigt hoppas på statistik längre.
 
Alla mina graviditeter har jag haft mycket besvär med foglossning samt mycket sammandragningar redan tidigt, så det var ingen högoddsare att det skulle bli samma denna gång. Hade dock hoppats komma lite längre än v 13-14 innan det blev såhär besvärligt :( var hemma från jobbet en dag förra veckan, jobbade igår och är nu hemma igen. Hela kvällen igår så hade jag en massa sammandragningar och mot slutet av kvällen gick det som ett ont band runt mage och rygg + ilande hugg i de gamla snittärren. Väl hemma går det knappt att sova pga fogvärken... känns lite hopplöst för jag vet ju av erfarenhet att det inte lär bli bättre utan snarare tvärtom.

Skillnaden är att tidigare graviditeter har jag pluggat på distans/varit föräldraledig och alltså varit hemma och kunnat anpassa mitt tempo helt och vilat efter behov. Nu har jag ett stressigt "springigt" jobb där man är på fötterna hela passen, inte alltid ens kan sitta ner och ta sin rast i lugn och ro och absolut inte kan anpassa tempot/vila för fem öre...

Ringde BM och fick tid hos läkaren på mvc på måndag så blir ju hemma tills dess och vilar. Men är lite rädd att inte bli tagen på allvar för såna här besvär så tidigt i graviditeten.

Dagens gnäll från mig... mitt lidande är inte det viktiga ens utan det är ju bebisens väl och ve som oroar mest. Mars känns oerhört avlägsen!
 
Det jag tycker är jobbigast är att bestämma över den där föräldraledigheten... Jag begriper ingenting. Hur ska man kunna veta vad som är bäst? Hur kan man tänka? Var börjar man? :confused:
Det finns ju inte en lösning som är rätt för alla familjer (även om det finns politiker som tycker det ;)). Vi har inte planerat så mycket än, men min tanke är att jag är hemma åtminstone 1.5 år till att börja med. Jag vill amma länge och njuta av vad som lär bli sista bebisperioden. Tanken är att läsa distanskurser parallellt för att samla HP till den vidareutbildning jag till gå så småningom samt förstås för att spara f-dagar. Kommer inte göra misstaget att göra slut på alla dagar igen utan se till att ha kvar för att säkra många jular osv framöver ;) sen är förhoppningenatt inte behöva skola in förrän runt 2-års åldern. Vi har prioriterat att senarelägga förskolestarten för alla barnen och vill gärna ha det så.
 
Vi har inte alls tänkt kring föräldraledigheten än och behöver verkligen läsa på. Som det är nu är vi i en lite speciell situation, min partner kommer stå utan jobb eftersom han sagt upp sig och jag är student. Ekonomin löser sig, men vi kommer ju inte precis få ut något vidare mycket som föräldralediga någon av oss, om inte han hunnit hitta nytt jobb innan mars (vilket inte är troligt med tanke på typen av tjänster det är fråga om - de finns, men hamnar inte på platsbanken, precis).

Har ni några tips om var vi kan läsa mer om föräldraledighet? Utöver försäkringskassan, då. Får man alltså lov att ta högskolepoäng medan man tar ut föräldrapenning?
 
Alla mina graviditeter har jag haft mycket besvär med foglossning samt mycket sammandragningar redan tidigt, så det var ingen högoddsare att det skulle bli samma denna gång. Hade dock hoppats komma lite längre än v 13-14 innan det blev såhär besvärligt :( var hemma från jobbet en dag förra veckan, jobbade igår och är nu hemma igen. Hela kvällen igår så hade jag en massa sammandragningar och mot slutet av kvällen gick det som ett ont band runt mage och rygg + ilande hugg i de gamla snittärren. Väl hemma går det knappt att sova pga fogvärken... känns lite hopplöst för jag vet ju av erfarenhet att det inte lär bli bättre utan snarare tvärtom.

Skillnaden är att tidigare graviditeter har jag pluggat på distans/varit föräldraledig och alltså varit hemma och kunnat anpassa mitt tempo helt och vilat efter behov. Nu har jag ett stressigt "springigt" jobb där man är på fötterna hela passen, inte alltid ens kan sitta ner och ta sin rast i lugn och ro och absolut inte kan anpassa tempot/vila för fem öre...

Ringde BM och fick tid hos läkaren på mvc på måndag så blir ju hemma tills dess och vilar. Men är lite rädd att inte bli tagen på allvar för såna här besvär så tidigt i graviditeten.

Dagens gnäll från mig... mitt lidande är inte det viktiga ens utan det är ju bebisens väl och ve som oroar mest. Mars känns oerhört avlägsen!
Usch, vad jobbigt för dig och bra att du tar det på allvar och ser till att vila i den mån det är möjligt. Hoppas du får träffa en förstående läkare på måndag! Jag har redan en del foglossningssmärtor, främst i svanskotan, vilket gör det knepigt att sitta still så länge som föreläsningar, läsande och skrivande kräver. Min gamla höftöverbelastningsskada, som aldrig helt läkt ut men varit väldigt bra i flera år, har börjat kännas igen, om det nu inte också är en del av foglossningen. Svårt att gå utan smärta har jag oavsett, även om mina besvär är väldigt ringa än sålänge.
 
Vår tanke är att dela föräldraledighet jämnt, ca 8 månader var. Jag trivs inte med att gå hemma för länge, och framförallt så är jag en bättre förälder om jag får gå till mitt jobb emellanåt ;)

Trist att läsa om foglossningsproblem redan! Jag hade mycket förra gången från ca v 20, så jag lever på hoppet än så länge :crazy: hoppas det inte blir värre för någon av er.
 
[QUOTE="Schleten, post: 18699464, member: 143045]
Har ni några tips om var vi kan läsa mer om föräldraledighet? Utöver försäkringskassan, då. Får man alltså lov att ta högskolepoäng medan man tar ut föräldrapenning?[/QUOTE]
Visst får man det, så länge det är distansstudier och man samtidigt vårdar barnet. Jag läste in ett helt komvuxprogram under tiden jag var hemma med ettan och tvåan. Är det något speciellt du funderar på kring föräldraledighet? Gäller det regler så är det ju just FK man bör vända sig till. :)
 
Jag tror att det är väldigt individuellt men knappast ovanligt.

Hormonella förändringar, ofta försämrad sömn, så småningom hållningsrelaterad spänningshuvudvärk.... för att inte tala om svullna slemhinnor - i synnerhet i bihålorna om du dessutom är förkyld.

Hade inte så mycket uttalad huvudvärk men tyckte helt ärligt att förra grav var som en 9 mån lång baksmälla. Inte så mycket glow på mig.

Det där med baksmälla känns igen hittills :crazy:

Ja det var nog bihålan. Idag har det inte alls känts på det sättet.

Istället kunde jag inte kissa ordentligt på fm. Var jättekissnödig men när jag satt på toa kom bara lite lite och jag fortsatte vara kissnödig. Aningen frustrerade. Vid lunch släppte det dock. Googlade mig fram till att det antagligen är något i kläm som gör att det blir så.
 
Det jag tycker är jobbigast är att bestämma över den där föräldraledigheten... Jag begriper ingenting. Hur ska man kunna veta vad som är bäst? Hur kan man tänka? Var börjar man? :confused:

Det finns en bra funktion på försäkringskassan där man kan testa sig fram utan att behöva vara inloggad. Bra att kolla upp innan är vad man får från arbetsgivarna, de flesta fyller ut med en andel av lönen under en period.

Vi kommer dela så lika som möjligt om det nu går vägen. Det är viktigt för båda oss att vi blir lika mycket primärföräldrar båda två. Jag kommer nog vara hemma från mitten av maj till december och sen mannen från januari till augusti. Under den tiden kommer vi ha några längre gemensamma perioder också. Sen är det nog bra att skola in efter sommaren eftersom det är lättare att få en plats då men då kommer vi ha en hel del dagar kvar så vi kan jobba ca 75% var och ta FL resten ett bra tag efter det. Vi har relativt "låga" utgifter i förhållande till inkomsterna och trots att mannen tjänar en del mer så kommer det bara skilja ca 400 kr på en månad om han är hemma och jag jobbar, det är helt överkomligt :D
 
Visst får man det, så länge det är distansstudier och man samtidigt vårdar barnet. Jag läste in ett helt komvuxprogram under tiden jag var hemma med ettan och tvåan. Är det något speciellt du funderar på kring föräldraledighet? Gäller det regler så är det ju just FK man bör vända sig till. :)
Aha, det gäller alltså just distansstudier och inte vanliga? Mina undringar rör mest allt det där taktiska om att spara dagar osv, dvs sånt som så vitt jag kan se inte står på försäkringskassans sida. Praktiska tips från någon som varit med förut, helt enkelt!
 
Jag bor i Österrike och här finns det en del luckor i möjligheten att vara föräldraledig. Med minstingen är hennes pappa föräldraledig nu och sammanlagt kommer vi ha delat jag 8 manader och han 6 manader, han börjar jobba igen vid jul. Problemet är da att han inte har jobbat 6 manader innan bebisen kommer och därför far han inte ta ut inkomstbaserad föräldrapenning med bebisen (och även om han fick det skulle den bli väldigt dalig da han bara jobbat halva aret). Vi kommer ta "grundföräldrapenning" men den blir vi inte rika pa. Men det blir nog sa att han gar tillbaka pa heltid nu till jul och sa sparar vi undan lite pengar, är hemma bada ttva manader i sommar och sen jobbar bade han och jag deltid (han har som tur är flexibelt jobb, jag maste söka nytt jobb) sen till hösten.
 
Aha, det gäller alltså just distansstudier och inte vanliga? Mina undringar rör mest allt det där taktiska om att spara dagar osv, dvs sånt som så vitt jag kan se inte står på försäkringskassans sida. Praktiska tips från någon som varit med förut, helt enkelt!
Mitt tips är att googla lite. Finns flera sidor om hur man ”maxar antalet dagar” etc.

Vi sparade ganska många dagar första året med sonen. Tills barnet fyller ett kan du ta ut hur många, få eller inga dagar i veckan utan att din SGI påverkas. Dock påverkas din framtida pension varför det kan vara lämpligt att den arbetande kompenserar för det genom att spara åt dig, om det är du som är hemma.

Du får heller inte några semesterdagar från jobbet om du inte tar ut FP-dagar.

Efter ettårsdagen måste man ha sysselsättning 5 dagar/v, dvs ta ut 5 dagar FP/jobba etc för att skydda sin SGI.

https://www.viforaldrar.se/artiklar/3-satt-att-spara-foraldrad/
 
Senast ändrad:
Hur kommer ni andra göra med jacka under vinterhalvåret?
Jag körde med en jag knäppte i överkant och hade varm tröja. Var som ett element så frös inte. Födde iofs i juni så var inte så stor som jag kommer vara denna gång men jag avvaktar nog och ser, man vet ju aldrig vad det blir för vinter i det här landet.
 
Jag vet inte alls hur det går med den här graviditeten, känner mig tom. Alla symtom har försvunnit sen bmm besöket, och då hade jag inte så många till att börja med. Just nu är det närmaste att jag lyckats få svamp för första gången på flera år och just det är tydligen vanligare under graviditet men annars nada. Min barnmorska (och google) säger att det kan vara normalt, att så länge jag inte blöder eller har ont är det bara att vänta och alla privata gyn kliniker inom 10 mils avstånd är uppbokade till slutet av oktober... Så just nu går jag bara och känner efter, heela tiden och dagarna är så sjukt långa
 
Jag vet inte alls hur det går med den här graviditeten, känner mig tom. Alla symtom har försvunnit sen bmm besöket, och då hade jag inte så många till att börja med. Just nu är det närmaste att jag lyckats få svamp för första gången på flera år och just det är tydligen vanligare under graviditet men annars nada. Min barnmorska (och google) säger att det kan vara normalt, att så länge jag inte blöder eller har ont är det bara att vänta och alla privata gyn kliniker inom 10 mils avstånd är uppbokade till slutet av oktober... Så just nu går jag bara och känner efter, heela tiden och dagarna är så sjukt långa
Finns ju en anledning till att första delen på andra trimestern kallas för spökveckor...
Det är nog ingen fara alls ska du se!

Dopplern har kommit nu, så jag ska hämta ut den på posten efter jobbet. Är på tok för tidigt att testa redan nu så ska försöka hålla mig 1-2v iallafall.
 
Hej!
Jag har läst här ett tag men inte vågat skriva då jag inte riktigt ännu vågat slappna av och vara glad över graviditeten, pga ett missfall i juni.. har under många veckor nästan gått och väntat på att se blod, men nu har vi nått v.11 (10+4) så börjar så smått känna mig lugn! Är liksom så konstigt, förra graviditeten (missfall i vecka 8) så var jag sjukt glad, vi planerade jättemkt, kollade på barnvagn, säng etc, jag funderade över kläder och ja alla de där praktiska bitarna.. jag lade upp en plan för ledighet från jobbet..och sen bara poff, missfall, och hela världen rasade :( så har inte vågat göra samma misstag igen, men det gör också att den här graviditeten känns overklig..
Jag hoppas att jag kan stanna kvar i tråden, ska bli kul att inte vara läsa utan kunna vara med i diskussionerna med! :)
Bf 20/4!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 710
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 644
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
43 394
Senast: VLMF
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 086
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp