Vem är svensk?/Svenskhetsbegreppet

Låt inte de här gängen sätta teminologin. Det är deras ärenden vi går om vi börjar diskutera "svenskhet" och vem som är "svensk".
Alltså.. lite OT men de här filmerna visar så väl vad det är för knäppskallar. Och dessa "sköldbärare". Hade det inte varit på riktigt utan i en film hade jag garvat läppen av mig åt dem för det ser så himla fjantigt ut.
 
Den som känner sig som svensk är också svensk.

Så tänker jag också :) frågan va faktiskt uppe på tapeten igår här hemma då dottern, 5 år, frågade om hon var svensk. Jag sa något om att alla får välja själv om de vill och att det beror på vad man känner sig som, men att det inte spelar så stor roll för alla är ju viktiga. Att många nog känner att de är från flera länder.

Hon funderade lite och sa att hon känner sig lite svensk, lite finsk och lite engelsk :D:love:. sen kutade hon iväg och lekte. (Mina båda föräldrar är från Finland, så hon kan lite finska, men vi har så vitt jag vet ingen koppling till England/Storbritannien )
 
Spelar det någon roll? Min släkt är inte ett dugg svensk. När jag gick i första klass gick det en tjej i min klass som var lite, lite mörkare i hyn än alla andra (som var blonda och blåögda och såg typiskt nordiska). Jag kommer ihåg när vi stod på rasten ett gäng och hon berättade att en av hennes föräldrar kom från ett land vid medelhavet. Jag sa då att jag hade nästan misstänkt nåt sånt eftersom hon inte såg svensk ut. Då tyckte alla de blonda och blåögda (och tjejen vars ena förälder kom från medelhavet) att jag var jättetaskig. Jag fattade inget! För mig var det ju inte finare att vara svensk än att vara grek eller spanjor eller från vilket land som helst! Men det förstod de inte.

Hela diskussion om vem som är svensk grundar sig i en tro att det skulle vara finare att vara svensk. Jag förstår inte det. Det är ju inte finare att vara svensk än att vara från vilket annat land som helst. Det är ju bara en beskrivning av en del av ens släkthistoria. Helt utan värde.
 
Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala medier-plattformar.
Vem definierar ni som svensk och hur ser ni på svenskhetsbegreppet?
Är man svensk för att man är medborgare? Om man har bott här i många år? Om man är född här?

Anledningen till att jag kommit att tänka på det just nu är en diskussion jag hade med några levande nättroll och tillika numera ex-bekanta på FB häromdagen.

Jag är alltså född i Sverige. Båda mina föräldrar är födda i Sverige och innehar endast svenska medborgarskap. Mina farföräldrar är födda i Sverige och har enbart svensk släkt. Mina morföräldrar är/var inte födda i Sverige och kom hit i vuxen ålder. De kom inte från samma land eller ens samma kontinent. De kom hit i mitten av 50-talet och hade dubbla medborgarskap från slutet av samma decennium. Deras barn föddes sent 50-/tidigt 60-tal fick bara svenska medborgarskap. Mina morföräldrar var väldigt måna om att "leva på svenskt vis" med svenska seder och traditioner och att deras barn skulle lära sig bra svenska och integreras väl i samhället.

Min egna uppväxt var ju långt ifrån en dans på rosor, men har ju ändå varit "helt svensk" så att säga; svenska är mitt modermål, jag är uppväxt med svenska traditioner i en svensk inskränkt håla, jag har ett svenskt namn och ser väl åtminstone hyfsat svensk ut.
Trots nyss nämnda menade dessa nättroll jag diskuterade med att jag öht inte var svensk och inte hade någon som helst rätt att kalla mig för svensk. :confused: 3:e generationens halvinvandrare eller rätt och slätt bara invandrare, var en mer korrekt benämning enligt dessa. :banghead:

Vet att mina morföräldrar har/hade inställningen "vi är svenska medborgare och har bott i Sverige under många år, men vi kom hit i vuxen ålder (de var ca. 20 resp. ca. 30 år) och har levt 1/3 resp. 1/4 av våra liv utanför Sverige, därför är det lite fel att kalla oss för svenskar". Min mammas inställning är i stil med "jag är svensk, men har utländska föräldrar". För egen del så anser jag mig som svensk, eller möjligen "svensk men med delvis utländsk släkt längre bak". Det enkla svaret i mitt fall är dock "Ja, jag är svensk".

Hur man vill definiera folk som inte är födda här tycker jag är en tolkningsfråga man ska lämna över till de själva i första hand - de har med andra ord tolkningsföreträde i frågan. Jag anser med andra ord inte nödvändigtvis att det "fel" att man inte känner sig svensk om man inte är född här, och än mer om man som mina morföräldrar kom hit i vuxen ålder. Däremot anser jag lite krasst att är man född här, då är man svensk. Sen kan man givetvis vara född här, men ha utländska föräldrar, men det gör ju inte en själv till icke svensk i den bemärkelsen. Där kan jag faktiskt (för en gångs skull) hålla med mamma i sitt resonemang "jag är svensk - men inte mina föräldrar". Är man däremot svensk, med båda föräldrarna födda i Sverige, då har man banne mig rätt att kalla sig för svensk "utan extra krusiduller". Då är man svensk rätt och slätt.

Hur tänker ni kring begreppet? :)
Det finns ju ett grundläggande tankefel i nättrollens argumentation, nämligen att alla har en enda nationell identitet. Så antingen är man bara svensk, eller också inte svensk.

Så är det ju inte, identitet funkar inte så, att man är en enda sak. Identitet bygger på en massa olika saker, där etnicitet bara är en. Och väldigt många identifierar sig såklart med mer än en etnicitet, eftersom folk flyttar på sig och alltid har gjort det. Nationalstaten är en illusion.

Vem är svensk? Den som känner sig svensk. Det är väl det enda vettiga svaret ut ett identitetsperspektiv. Pratar vi juridik så är ju rimligen svenska medborgare svenskar, oavsett hur de känner sig.
 
Frågan är inte enkel men grunden i den är väl att det finns ett "vi och dom", där "vi" är ursprungssvenskar sedan femtioelva generationer och övriga är "dom" som inte hör hemma här. Om man ska lyssna på trångsynta främlingsfientliga...

Som så många andra anser jag att den som känner sig svensk och har någon form av svensk anknytning är svensk. Anknytning kan vara att man bor i Sverige eller har svensk släkt. Att en svensk medborgare är svensk är för mig en självklarhet
För att representera Sverige i landslag krävs att man är svensk medborgare. Och jag har svårt att tänka mig att särskilt många vill representera Sverige och bära den blågula dressen med stolthet utan att känna sig som svenska.

Jag definierar mig definitivt som svensk men enligt SD är jag nog inte det. Pappa är tornedaling och mamma finsk same. De pratade finska (meänkieli) hemma.
Hmm.. Och jag som fått veta att tornedalingar och samer inte beblandar sig med varandra... ;) Fast det kanske bara är de svenska samerna som är bannlysta?
Jag har en gnutta tornedalsblod (härstammar från Kalix "på mödernet" och det ska visst finnas inblandning av tornedalingar, enligt uppgift) och det är min bortgångna morbrors sambo som är den tjuriga tornedalingen som hävdar det jag nämnde ovan...
 
Vem är svensk? Den som känner sig svensk. Det är väl det enda vettiga svaret ut ett identitetsperspektiv. Pratar vi juridik så är ju rimligen svenska medborgare svenskar, oavsett hur de känner sig.


Precis.

Svensk juridiskt är den som har medborgarskap i Sverige, oavsett var du bor eller är född. Hur det känns eller hur du identifierar dig är något annat. Medborgarskapet är ju inte bara ett papper utan är kopplat till rösträtt, visumkrav vid resor, arbets- och boenderätt, osv. Det är inte en känsla.

Håller med @tanten i övrigt.
 
Vem är svensk? Den som känner sig svensk. Det är väl det enda vettiga svaret ut ett identitetsperspektiv. Pratar vi juridik så är ju rimligen svenska medborgare svenskar, oavsett hur de känner sig.

Det här är en intressant frågeställning. Såg en dokumentär för några år sedan där en ung gymnasietjej intervjuades och berättade att hon aldrig varit 'hemma hos en svensk.' Den här flickan var född i Sverige är enligt nationalstatens juridiska definition svensk, men ansåg sig inte vara svensk. Frågar du många ungdomar i vissa förorter kommer du att få liknande svar. Att det är 'vi' mot 'dom' och dom är 'svenskar.' Så att säga att den som betraktar sig själv som svensk är svensk är mer komplext i dagens Sverige. En av samhällets största utmaningar är att alla svenskar är svenska.

Min självidentitet är svensk, trots att jag är född utomlands (adopterad) och dessutom bott, utbildat mig och arbetat utomlands i många år.
 
Frågan är inte enkel men grunden i den är väl att det finns ett "vi och dom", där "vi" är ursprungssvenskar sedan femtioelva generationer och övriga är "dom" som inte hör hemma här. Om man ska lyssna på trångsynta främlingsfientliga...

Som så många andra anser jag att den som känner sig svensk och har någon form av svensk anknytning är svensk. Anknytning kan vara att man bor i Sverige eller har svensk släkt. Att en svensk medborgare är svensk är för mig en självklarhet
För att representera Sverige i landslag krävs att man är svensk medborgare. Och jag har svårt att tänka mig att särskilt många vill representera Sverige och bära den blågula dressen med stolthet utan att känna sig som svenska.


Hmm.. Och jag som fått veta att tornedalingar och samer inte beblandar sig med varandra... ;) Fast det kanske bara är de svenska samerna som är bannlysta?
Jag har en gnutta tornedalsblod (härstammar från Kalix "på mödernet" och det ska visst finnas inblandning av tornedalingar, enligt uppgift) och det är min bortgångna morbrors sambo som är den tjuriga tornedalingen som hävdar det jag nämnde ovan...
Jag tycker att frågan är extremt enkel.

Man är svensk om man känner sig svensk, oavsett vad man OCKSÅ känner sig som.

Man är svensk om man är svensk medborgare.
 
Jag tycker att frågan är extremt enkel.

Man är svensk om man känner sig svensk, oavsett vad man OCKSÅ känner sig som.

Man är svensk om man är svensk medborgare.

Absolut att man är svensk om man är svensk medborgare, det är självklart. Men just att en del svenskar inte ser sig själva som 'svenska' vad nu det betyder, tycker jag är lite skrämmande. Ännu mer skrämmande är att vissa politiker/partier inte heller tycker att många svenska medborgare är svenska.
 
Det finns många definitioner på svensk som jag håller med om, alla funkar fint för mig både med och och eller.

Den som bor stadigvarande i Sverige
Den som har svenskt medborgarskap
De som känner sig som svensk

------------

Och så den om X (1-3) generationer måste vara svenska - vilket säger nada om vad man egentligen känner. Man kanske bor i ett annat lad sedan flera generationer eller bor i Sverige och känner sig som svensk men har anförvanter som kommer från ett annat land. Den definitionen är åtminstone konsekvent så den är hyfsat okej.

.................................................

Sen har vi definitionen att den att någon säger att jag bestämmer (mitt parti/min grupp) får bo i Sverige och då är det helt plötsligt en massa inkonsekventa rasistiska ställningstagande. Då kan danskar eller norrmän bli svenska på en vecka men judar vara ickesvenska trots många generationer. Det är mest bara trams och tyvärr farligt trams
 

Liknande trådar

Samhälle Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan. Han har en svensk och en amerikansk...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
9 893
Senast: Ramona
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 471
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 101
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp