vem betalar veterinärbesiktningen....

B

Bucus

....vid försäljning av hästen? Är det vanligast att köparen gör det?
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

Det vanligaste är nog att köparen betalar vet.bes.
Jag har alltid gjort det iallafall.
Jag vill alltid anlita en veterinär själv och inte ta säljarens vet.
Har köpt en häst som var vet.bes av säljaren och då var det en massa fel på honom men det visade sig inte stämma då vi besiktade honom på klinik. (gick igenom UA,detta var bara med 2dagars mellanrum)
Veterinären trodde inte att han bes. samma häst.
Det visade sig att säljaren fått ett högre bud på hästen och ville att vi skulle dra oss ur.(tji fick han!)

/ Nanne
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

det vanligaste är väl att köparen ska göra det, men det går ju att komma överens om annat. Det är köparen som har undersökningsplikt - alltså är det denna som bör stå för veterinärbesiktningen.
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

Det beror lite på hur noggrann man är.
Första hästen jag vet.besiktigade stod jag för vet.bes. och ägaren för röntgen. Den gick inte igenom:(

Andra hade jag tröttnat lite så jag och den hästägaren hade avtalat att om hästen gick igenom stod jag för vet.bes. om den inte gick igenom fick hon betala det själv.
Sista vändan betalde jag och då fick jag äntligen en häst som gick igenom - UA
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

Vem som betalar är oviktigt, däremot är det av vikt vem som står på protokollet som anlitande till besiktning. Här skall köparen stå som beställare, om den säljaren betalar är av mindre vikt. Ofta kan man komma överens om hur detta skall hanteras, te x köparen betalar om besiktning blir godkänd och säljaren om hästen inte går igenom. Röntgen är något som köparen får bestämma och betala själv.
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

Säljaren tycker jag.
Det är precis som med ett bilköp; där svarar säljaren för besiktningen ju.
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

Jag har stått för en gårdsbesiktning när jag har sålt häst, vill köparen ha klinikbesiktning har den fått stå för det själv.
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

Besiktning på hemma plan står säljaren för, men köparen får väldigt gärna bestämma veterinär såklart.
Klinik bes bekostar köpare liksom ev röntgen.
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

*kl*

en liten kul grej jag upptäckte:
när din tråds rubrik finns med på startsidan ser det ut så här i texten:

vem betalar... (rubrik, sen kommer ledtexten)
..vid en hästförsäljning? Är det köparen då eller?

:angel:
Ja, köparen brukar betala för hästen vid en försäljning!
:rofl:
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

Säljaren ska faktiskt betala besiktningen och köparen ska välja veterinär! Väljer säljaren veterinär har köparen inte samma rättigheter juridiskt när det kommer till reklamation o.s.v. Men vill man göra besiktningen på klinik och röntga så blir det oftast köparen som får stå för kostnaderna.
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

ja, det är nog vanligast att köpare står för det vad man har hört iallafall. men jag har ägt/äger 4 hästar & 3 av dom så stod faktiskt säljaren för besiktningen. men när jag sålde min ena så stod köparen för det. så det är väl vad man kommer överrens om.
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

jag anser att säljaren står för bes. och köparen får välja veterinär / klinik.
Så tycker jag de ska vara alltid.
Sen om man ska ha röntgen eller inte beror på ..
Jag som köpare vill ju ha den betald. Medan som säljare vill man inte betala.
Fast samtidigt skulle jag som säljare känna mej säker om ja visste att hästen var helt ren och hade gått igenom en röntgen innan försäljning.
då kan de inte bli några dolda fel heller.
 
Sv: vem betalar veterinärbesiktningen....

Det är viktigt att det är köparen som anlitar veterinären. Som hästägare intygar jag att hästen är frisk sedan är det upp till köparen att ta sin undersökningsplikt på alvar. Oftast genom veterinärundersökning. I vilket fall är det ju köparen som får betala om inte annat ligger det inbakat i försäljningspriset :-)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
522
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Det vanligaste är väl att betala med kort när man köper något. Numera kan man ju även betala med mobilen. Andra mer sofistikerade...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 216
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 695
Senast: Dentaku
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 361
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp