Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag letade ponny till min 9-åriga dotter i somras och det dröjde inte så länge innan vi hittade ponnyn med stort P!

Innan vi började leta hade jag en föreställning om att ponnyn vi skulle köpa skulle vara dressyr- och hopptävlad. Det var en tävlingsponny vi ville ha tag i och dottern vill bara hoppa men jag tvingar henne att rida dressyr också.

När vi åkte runt och tittade var dom flesta ponnyer både dressyr- och hopptävlade men det kändes inte rätt. Inte förrän vi kom till Ingmar som då bara var hopptävlad. :smirk:

Ja, där fick ju jag ge mig, för ponnyn var minsann hur trevlig som helst, både i ridningen och i hanteringen. Och jag resonerar som så när jag letar häst, både till mig själv och till barnen, att det viktigaste är inte vad den kan och vad den gjort utan hur den är att hantera och rida för barnet. Det ska vara kul att gå ut i stallet annars tröttnar ju ungen!

Jag skulle aldrig köpa en ponny till min dotter som jag inte känner att hon kan hantera till 100%. Hon ska inte behöva vara rädd för att rida, hon kanske inte är det nu, men hon kan bli, saker kan hända. Det kan det iofs göra med världens tryggaste barnponny också, men risken känns större om man köper en ponny som inte känns 100% säker.

Vår ponny började hosta när han varit hos oss en vecka. Jag har ingen aning om fd ägarna visste om det, för det kan faktiskt vara så att han var symtomfri hos dom. Det var heller inget som upptäcktes på vetbesiktningen. Då hade jag nog inte köpt ponnyn. Men jag kan säga en sak, och det är att om dom kom och ville köpa tillbaka ponnyn för dubbla köpesumman så skullle jag inte sälja den, han är helt enkelt underbar!! :love: Trots hostan..

Nu uppmanar jag dig inte att gå och köpa en hosthäst, det skulle inte jag göra om jag visste om hostan. Men saker och ting kan faktiskt bli bra ändå men det är himla dumt att chansa.
Vi har gett alger och bytt från halm till spån dom få ggr han står inne. Vi har dom ute så mkt som möjligt, hittills har dom bara stått inne en natt tror jag.

Om jag var du så skulle jag lugna mig lite och leta vidare. Drömponnyn med stort P kommer att finnas där för er också, förhoppningsvis en mörk ponny som din dotter utan problem kan rida och gärna hostfri.. :D

Jag säger som läkarna; avvakta... :cool:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Alla har väl en drömfärg på sin häst, varför får man inte leta efter den? när man tittat på ett antal mörka hästar och inte lyckats hitta den, då kanske man får börja kolla på andra färger oxå.
När jag skulle köpa häst kunde jag tänka mej vilken färg som helst utom fux. Jag hittade min drömhäst och har dyrkat marken hon sätter sina dasslock till fötter på i 14 år nu.
:love:
gissa vilken färg hon har? ;)
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Skoj att leta ponny! Och jobbigt! Man läser en annons och pratar med ägaren, får en bild av ponnyn i huvudet och börjar fantisera om hur bra den är, hur den ser ut och vad den kan. Och ofta blir man besviken för att hästen inte är så perfekt som man föreställt sig, och det är svårt att få ihop fantasibilden av hästen och hur den är i verkligheten. Man velar och funderar, bestämmer sig ändå för att det inte var rätt - luften går ur en man fortsätter leta. Det jag vill säga är att ni ska fortsätta leta tills allt känns rätt, och inte bara köpa för att ni tröttnar på att leta med allt det innebär. Kanske måste man ge avkall på något kriterium, men då ska det vara noga övervägt.

Jag upplever det som att ni inte har funderat igenom riktigt vad din dotter egentligen vill ha ut av hästen mer än att tävla? Kanske det är för att hon bara ridit på ridskola och inte riktigt har en bild av alla möjligheter som en egen häst ger? Framförallt eftersom det är hennes första häst så känns det viktigt att hon kan utveckla sig själv och uppleva många roliga äventyr tillsammans med hästen.

Tillexempel rida barbacka till och från sommarhagen (eller i skogen med kompisar bara för att hon har lust/inte orkar sadla), kunna rida ut med ett stort gäng utan att behöva vara den som ber de andra hålla ner farten pga att hennes ponny håller på att få spel, hoppa terränghinder, bada med hästen, rida ut på kvällen när det är mörkt, låta framtida pojkvänn eller bästa kompis utan ridvana prova hästen någon gång, kunna hantera hästen på tävlingsplatsen utan någon vuxen (ifall ni behöver springa på toa, köpa mat eller dylikt) utan att hästen håller på att springa över henne i sin nervorisitet, kunna blåsa lite extra på ärevarvet efter en hopptävling, prova blåbärsdressyr eller dylikt om andan faller på (funkar ju inte om hästen måste ha martingal och pessoabett), rida med i klubbens hubertusjakt, åka på kurs och läger med ponnyn osv. Och en het häst är många gånger inte bättre lämpad som tävlingshäst för en nybörjare än en lugn och lite sävligare häst. Den hetsiga pigga hästen kanske tar sig snabbare runt banan, men blir kanske också lättare nervös pga sin känslighet och blir därmed mer svårstyrd och svårkontrollerad istället.

Sedan tycker jag också att du som mamma har förtroende för hästen, att din dotter inte ska behöva ha säkerhetsväst, martingal och balsnören i stigbyglarna utöver hjälmen för att du ska känna dig trygg när hon är ute och rider. Sedan tycker jag också det är jätteviktigt att hästen är lättlastad och snäll att leda och hantera, mestadelen av tiden vi umgås med hästen är ju faktist från marken. Gå fram och känn och klämm ordentligt på hästen när ni tittar, be att få sadla och träna själva för att se hur hästen reagerar. Hästen ska kunna hanteras lös i boxen, dvs borstas, lindas, sadlas m.m. tycker jag.

Sedan är det till styvende och sist du och din dotter som vet vad ni vill ha, och vad som är viktigt för henne och dig. Oftast kan man inte få allt, men det är viktigt att prioritera vad som är viktigast. Själv prioriterar jag bra psyke och säkerhet före fart och fläkt, men jag ser ju på mina ridkompisars hästval att alla inte tänker som jag *ler*.

Lycka till!

Igår kväll diskuterade vi om den blivande ponnyn och kom fram till att den som är 6 år egentligen passar bra. den är lugn och väldigt stabil i psyket, lättlärd och så snäll att den nästan vill sitta i knät. Lättlastad och trafiksäker, ja en sån där mysponny. dessutom har den rätt färg :D . Jag ringde i alla fall och la ett bud som hon godtog, men tyvärr vill hon inte låta oss ha hästen på prov ett tag. den största delen av tiden kommer hon att rida i skogen med kompisar. Träning för jätteduktig tränare blir det en gång i veckan, tävlingar blir det ju inte varje dag. Om hon skulle känna om nåt år att hon skulle vilja ha en häst med mera ös i kan man ju alltid byta.
dessutom finns det två jätteduktiga tjejer i stallet som kan rida ponnyn en gång i veckan och vidareutbilda den.
Känner att vi måste fundera lite över hur vi ska göra, eftersom vi inte kunde ha den på prov.

ha det gott!!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det är inte många säljare idag som går med på att låta köparen ha hästen på prov så om ni känner att detta är rätt ponny så tycker jag att ni ska slå till. :)
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

*kl*

Nej jag hade själv aldrig lånat ut min ponny på prov
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag hade tänkt mig att jag kunde betala hälften av hästen när jag hämtar den och resten efter prövotiden.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

det är ytterst få som ens lånar ut sin häst på prov. Jag förstår dem helt och hållet.
Det finns inga garantier på att man får hem en frisk och ohalt ponny om nya köparen ångrar sig. Då står man där med en ponny som inte är värd ett dugg sen!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det låter väl jättebra ! Trygg ponny tror jag är prio ett när man är så ovan som din dotter

Jag skulle aldrig lämna någon häst på prov.

OM ni har möjlighet så åk och prova den flera gånger istället.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Igår kväll diskuterade vi om den blivande ponnyn och kom fram till att den som är 6 år egentligen passar bra. den är lugn och väldigt stabil i psyket, lättlärd och så snäll att den nästan vill sitta i knät. Lättlastad och trafiksäker, ja en sån där mysponny. dessutom har den rätt färg :D . Jag ringde i alla fall och la ett bud som hon godtog, men tyvärr vill hon inte låta oss ha hästen på prov ett tag. den största delen av tiden kommer hon att rida i skogen med kompisar. Träning för jätteduktig tränare blir det en gång i veckan, tävlingar blir det ju inte varje dag. Om hon skulle känna om nåt år att hon skulle vilja ha en häst med mera ös i kan man ju alltid byta.
dessutom finns det två jätteduktiga tjejer i stallet som kan rida ponnyn en gång i veckan och vidareutbilda den.
Känner att vi måste fundera lite över hur vi ska göra, eftersom vi inte kunde ha den på prov.

ha det gott!!



jag tycker faktist att den verkar bäst också.

vill ni senare ha mer "ös" i den så går det faktist oftast att ändra på, med hjälp av foderstat och rätt träning! :idea:

(för det var NF ponnyn du menade här va? :o orkade inte läsa igenom hela tråden)
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

jag tycker faktist att den verkar bäst också.

vill ni senare ha mer "ös" i den så går det faktist oftast att ändra på, med hjälp av foderstat och rätt träning! :idea:

(för det var NF ponnyn du menade här va? :o orkade inte läsa igenom hela tråden)

yes, det var den.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Har läst större delen av inläggen..
Jag har hållt på länge med hästar och försäljning. Det dukan göra om du inte får ta på prov är att köpa den på öppet köp med specifik grej som du vill testa.. så du kan inte lämna tillbaka den för att du hittat en annan eller för att den inte är tillräckligt bar etc. Men du kan tex ta hem den och säga att du vill ha en vecka på dig att kolla att tjejen klarar rida ut på den och att den fungerar för er att sköta i stallet.. Då har du en liten väg ut och kan ångra dig.

Se till nu att ta hjälp från början om det nu blir köp. och som någon ovan skrivit, åk och prova den en gång till. ibland, eller rätt ofta kan det vara annorlunda när man kollar igen, man kan ha förskönat den eller kommit ihåg den på ett vis. den kan ha haft en bra dag och nästa gång inte osv.. hasta inte, det är ett beslut som ska vara bra i längden och inte bara här och nu!!
Lycka Till!!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag hade tänkt mig att jag kunde betala hälften av hästen när jag hämtar den och resten efter prövotiden.

Varför inte betala hela beloppet på en gång?
Jag själv lämnar aldrig ifrån mig en häst om inte hästen är fullt betald.Dom få gånger jag har lämnat häst på provså kräver jag en ombesiktning innan jag köper tillbaka den(har dock aldrig behövt ta tillbaka ngn)
Du kanske kan erbjuda att dom får behålla 10% av köpesumman OM ni skulle lämna tillbaka hästen efter prövotid?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

att dessutom ta ut hyra för att låna ut en häst tycker jag är oförskämt!!
fy f*n vad oförskämda alla som livnär sig på att hyra ut hästar är!!!! :devil: :smirk:
varför ska man bedriva välgörenhet och låna ut en häst gratis?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Precis. Känns som om de flesta sätter mer värde på det de betalar för :angel:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Fast jag vet ju iallafall minst ett försäljningsstall där man s.a.s hyr ut hästarna på ca ett halvår och då kan man som hyrestagare byta häst under den perioden om den man hyrde från början inte visar sig vara lämplig. Om man bestämmer sig för att köpa hästen under den första månaden så dras hyreskonstnaden av på priset för hästen. Efter två månader eller mer så dras halva hyreskostnaden av. Det är väl inte ett så tokigt avtal om man som köpare vill prova hästen hemma i lugn och ro innan man slår till, tycker jag.
Det är ju faktiskt ganska svårt att få låna häst innan köp av privata ägare.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det beror ju på vad man sätter ut annonsen under, fodervärd eller häst uthyres.

Jag tycker det är oförskämt att annonsera ut hästen under "Fodervärd sökes" och sedan begära betalt. Då får man annonsera ut hästen som "Häst uthyres".
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det beror ju på vad man sätter ut annonsen under, fodervärd eller häst uthyres.

Jag tycker det är oförskämt att annonsera ut hästen under "Fodervärd sökes" och sedan begära betalt. Då får man annonsera ut hästen som "Häst uthyres".
ja där håller jag med men var det så det var i detta fallet? Missade det isåfall
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

ja där håller jag med men var det så det var i detta fallet? Missade det isåfall

Jag satte ut lappar i olika hästaffärer och hästägaren kontaktade mig. Jag hade klart och tydligt skrivit att vi önskade en ponny att ha på foder. de ringde mig och sa att de hade en ponny som kunde passa, de nämde inget om att de skulle ha betalt! Det kom fram när vi provat hästen och började diskutera villkor osv.

Nu har vi i alla fall köpt den 6-åriga valacken. Och vi är jättglada i honom.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Har följt tråden utan att skriva något, men ville bara säga lycka till! Jag tycker att det verkar som att ni har gjort ett bra val.

Häls Embla
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Nu har vi i alla fall köpt den 6-åriga valacken. Och vi är jättglada i honom.

den som var lite "seg"? isåfall tror jag ni har gjort ett jättebra val av ponny som förstahäst :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 257
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
33
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp