Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Som många säger tror jag att det är en läromästare ni ska köpa. Visst kan man chansa och köpa en ung ponny, men då är det mycket mer jobb och det kan bli helt fel.
Min bästa kompis lillasyster (11 år) hade "tur" eller vad man kan kalla det. Hon har ridit ungefär lika länge som din dotter, på ridskola men har även haft sommarhäst ett par sommrar i rad. Hon har nu en foderponny, han är endast 5 år och kunde inte hoppa mer än 40 cm när hon fick honom. Nu, ett halvår senare ska dom innom en snar framtid tävla sin första LB (hoppning). Så visst kan det gå med en ung ponny, men det är inget man kan ta för givet, hon här har nog redan ramlat av 15-20 gånger. Jag tror att det är viktigt om man köper en så ung ponny att man inte är rädd av sej, att man klarar av att ta lite smällar, för det är inte säkert att det blir lätt...

Kram Julia
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

ja, det är ju tråkigt att du har den erfarenheten av ridskolor. Men det behöver ju vara så att de gör rätt !? Jag tror att man använder sånt i brist på kunskap och i brist på "rätt" hästmaterial i förhållande till elevernas kunskap.

Om din dotter dessutom bara har ridit i två år så är det ännu viktigare att ni köper en ponny som hon klarar av utan hjälpmedel. En som har ridit så kort tid kan i regel INTE hantera pessoabett utan att det blir till det sämre för hästen. Dessutom så brukar barnen tröttna på ponnyn om den är för svårriden. De kan tycka att det är coolt med fart och fläkt, men en 11-åring utan nån större ridvana kommer ganska snart ner på jorden (både bildligt och bokstavligt) om man köper en för tuff ponny.

Köp en äldre ponny som är SNÄLL och som hon kan ha trevligt med i vardagen. Som hon kanske kan rida de lättaste klasserna med. Köp inte en tävlingsponny (nu tänker jag på psyket på ponnyn i första hand) men det är klart, budgeten <15000 får man inte så mycket tävlingsponny för heller.


den första vi kollade på var 15000:- för dyr, vi letar inte häst för under 15000:-. den första kostade 45000:-.

ägaren till ridskolan är jättebra och har elever som tävlar höga klasser, har svårt att tänka mig att hon inte vet vad som passar hästarna. :smirk:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Ska försöka åka och provrida det lilla mörka stoet på fredag igen. Ska höra med en duktig kompis om hon kan följa med och prova hästen lite.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det var ju en viss skillnad - jag missförstod och trodde att budgeten totalt sett var 15000 !

Bara för att det finns duktiga elever så är jag inte ett dugg övertygad om att hästmaterialet är rätt om de behöver pessoabett. Martingal i hoppning kan jag kanske förstå lite, men pessoabett ? Då är det ngt fel. Och det är INTE ett snällt bett. Tro inte på allt vad en försäljare säger.

jag säger än en gång. Köp INTE en för tuff ponny. Då är risken jättestor att hon tröttnar. Två år på ridskola är INGENTING då måste hon ha en trygg och snäll pponny som hon kan ha trevligt med. INTE en tävlingsponny i första handd. Jag kan inte förstå vitsen med att ta en duktigare ryttare, problemet med den ponnyn är ju en ryttare som tappar stugbyglarna och är ur balans, den kommer säkert att funka jättebra med en rutinerad ryttare så det bevisar ju ingenting. Men din dotter är ju INTE rutinerad.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter när jag tittat på häst. När min mamma skulle köpa ponny till mig och lillasyster letade vi inte så länge, köpte den tredje vi tittade på. Ett jättefint sto. 13 år var hon, perfekt ålder. Tävlat mkt hoppning och FT. Lugn, stabil, välriden, kunde "allt", framåt och väldigt trevligt inställd till arbete. Även mamma provred och blev alldeles salig. Hon var en ängel i alla situationer och anpassade sig efter ryttaren. jag som ridit 8 år på ridskola fick en fartfylld ponny som hoppade höghus om jag så bad henne. Syster som ridit i 2 år fick en stabil läromästare som lärt henne allt! Ponnyn hade jättefina gångarter och henne har jag tävlat LA/Msv och deb. FT. En sån ponny ska man ha som första häst! Vi säljer henne aldrig, så bra är hon :D

En häst som kan verka lite "segstartad" när man provrider går att förändra! Det viktigaste är, tycker jag, att det är en stabil ponny med hjärtat och hjärnan på rätt ställe. Hon ska väl i jösse namn inte ut och hoppa omhoppningar på 1 m ännu? Då behöver hon inte någon kanonkula. Hon ska lära sig rida. Tro mig. Att hoppa på ridskola och hoppa så som man gör på privata träningar är inte samma sak, din dotter kommer få lära sig rida mycket mera intensivt. Då är det ju bra med en ponny som redan kan och inte blir uppstressad :)

Om du tycker bäst om röda bilar, åker du väl inte och kollar på en gul?
Hästarna är inga bilar, de är individer =) Det är ju det som räknas. Man ska aldrig haka upp sig på färgen.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag vet en tjej i mitt stall en gång i min ungdom som fick en welsh som var allt för het för henne, men ack så vacker! Han kastade in henne i ridhusväggen av korrigerad plåt. Det blev en jättebuckla och hon fick åka ambulans som det var mycket som hade hänt. Minns inte allt, men det var tänder och armar och ben som skulle fixas efter det.. typ.

Men finns det ingen lugn, snäll och ärlig ponny hon kan ha som foderponny, och sedan när hon blivit lite varm i kläderna så kan hon byta upp sig mot en lite större. Barn växer ju ganska snabbt..
Om ett år kanske denna fina läromästare är lite för liten, tösen har fått skinn på näsan, och ni har kanske hunnit spara ihop lite mer pengar om det skulle behövas.
Ulrika
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

En röd volvo och en gul volvo av samma årsmodell där skiljer bara färgen. Då kan man välja en röd om man vill.

Det är lite annan skillnad på två hästar än färgen på utsidan.:smirk:


Jo men om du översätter det till hästar kan du kanske missa drömhästen, den där som verkligen har allt.. Bara för att den har fel färg. Tro mig, jag älskar bruna, mörkbruna och svarta hästar, men när jag ska leta häst nu så är det bara att öppna ögonen. Vem vet.. Min nästa häst kanske är en skäck, skimmel, eller ve och fasa.. en fux med mycket vitt..:rofl: (Jag har bara träffat "tjuriga" hästar som varit fuxar med mycket vitt. Men jag får öppna ögonen och sluta vara så fördomsfull).
Ulrika
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Läste slarvigt. Förlåt! (kan man skylla på feber eller slarv?)
Ulrika
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Vill du ha tex en röd volvo med turbo, nöjer du dig inte med en gul bagge som är mycket mindre motor i. Tycker att man som köpare kan välja färg på hästen man ska köpa, det tar som sagt bara längre tid.

Jag skulle personligen ta den röda volvon med turbo, men jag skulle aldrig låta mina barn köra den :rofl: sorry, kunde inte låta bli :p
Jezz
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

jag skulle då aldrig personligen köpa en ponny till en elva åring. deffenitivt inte en unghäst utan isåfall en läromästare!

varför stirra sig blid på färgen? Köper du häst efter sadeln också??
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag har en häst med bronkit, och jag säger det att aldrig mer köper jag en häst som har de minsta problem med luftrören!! Så många tårar som jag spillt över denna häst har jag inte gråtit sammanlagt över allt annat under hela min livstid.

En häst som är så pass ung och redan känslig kommmer kanske i framtiden bli jättedålig =( Att låta sin 11åriga dotter vara med om det är enligt mig inte rätt.

Visst kan man få många av dessa "hosthästar" helt symtomfria. Men det är ju ett himla pyssel. Om ni kan tänka er att ha hästen på lösdrift eller har möjlighet att ha den i utebox, då är chanserna goda, annars är det en rejäl risk ni tar. Om jag skulle ställa min häst på stall igen, så skulle han stå på pappersströ, vara ute minst 14 h/dygn, ha superventilation, ha sopp/mockförbud i stallet under många timmar under intagningen. Dessutom kan han inte äta hö.

Jag drömmer faktiskt om att en dag öppna ett stall för bara hosthästar. Många ser bronkit som en sjukdom, jag ser det som en allergi som har fått gå för långt på grund av oss människor. De flesta av "hosthästarna" skulle vara fullt friska om de inte utsattes för det de är allergiska mot.

Annars skulle jag säga Lycka till i hästletandet! Hoppas ni hittar en frisk och snäll häst som dottern trivs med :banana:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag har en häst med bronkit, och jag säger det att aldrig mer köper jag en häst som har de minsta problem med luftrören!! Så många tårar som jag spillt över denna häst har jag inte gråtit sammanlagt över allt annat under hela min livstid.

En häst som är så pass ung och redan känslig kommmer kanske i framtiden bli jättedålig =( Att låta sin 11åriga dotter vara med om det är enligt mig inte rätt.

Visst kan man få många av dessa "hosthästar" helt symtomfria. Men det är ju ett himla pyssel. Om ni kan tänka er att ha hästen på lösdrift eller har möjlighet att ha den i utebox, då är chanserna goda, annars är det en rejäl risk ni tar. Om jag skulle ställa min häst på stall igen, så skulle han stå på pappersströ, vara ute minst 14 h/dygn, ha superventilation, ha sopp/mockförbud i stallet under många timmar under intagningen. Dessutom kan han inte äta hö.

Jag drömmer faktiskt om att en dag öppna ett stall för bara hosthästar. Många ser bronkit som en sjukdom, jag ser det som en allergi som har fått gå för långt på grund av oss människor. De flesta av "hosthästarna" skulle vara fullt friska om de inte utsattes för det de är allergiska mot.

Annars skulle jag säga Lycka till i hästletandet! Hoppas ni hittar en frisk och snäll häst som dottern trivs med :banana:

Hosthästen har vi lagt ner, den är tyvärr sämre så den vågar jag inte köpa.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

jag skulle då aldrig personligen köpa en ponny till en elva åring. deffenitivt inte en unghäst utan isåfall en läromästare!

varför stirra sig blid på färgen? Köper du häst efter sadeln också??

Alla har väl en drömfärg på sin häst, varför får man inte leta efter den? när man tittat på ett antal mörka hästar och inte lyckats hitta den, då kanske man får börja kolla på andra färger oxå.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Därför att det är fel ände att leta i. Färgen är minst viktig i hästvalet. Har du hört uttrycket "En bra häst har ingen färg" någon gång?

Men är man mest intresserad av hur ponnyn ser ut och mindre av temprament, utbildning, personlighet osv så börjar man naturligtvis leta efter den färg man vill ha.

Du får naturligtvis leta efter rätt färg om du vill. Vi försöker bara hjälpa dig.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Skoj att leta ponny! Och jobbigt! Man läser en annons och pratar med ägaren, får en bild av ponnyn i huvudet och börjar fantisera om hur bra den är, hur den ser ut och vad den kan. Och ofta blir man besviken för att hästen inte är så perfekt som man föreställt sig, och det är svårt att få ihop fantasibilden av hästen och hur den är i verkligheten. Man velar och funderar, bestämmer sig ändå för att det inte var rätt - luften går ur en man fortsätter leta. Det jag vill säga är att ni ska fortsätta leta tills allt känns rätt, och inte bara köpa för att ni tröttnar på att leta med allt det innebär. Kanske måste man ge avkall på något kriterium, men då ska det vara noga övervägt.

Jag upplever det som att ni inte har funderat igenom riktigt vad din dotter egentligen vill ha ut av hästen mer än att tävla? Kanske det är för att hon bara ridit på ridskola och inte riktigt har en bild av alla möjligheter som en egen häst ger? Framförallt eftersom det är hennes första häst så känns det viktigt att hon kan utveckla sig själv och uppleva många roliga äventyr tillsammans med hästen.

Tillexempel rida barbacka till och från sommarhagen (eller i skogen med kompisar bara för att hon har lust/inte orkar sadla), kunna rida ut med ett stort gäng utan att behöva vara den som ber de andra hålla ner farten pga att hennes ponny håller på att få spel, hoppa terränghinder, bada med hästen, rida ut på kvällen när det är mörkt, låta framtida pojkvänn eller bästa kompis utan ridvana prova hästen någon gång, kunna hantera hästen på tävlingsplatsen utan någon vuxen (ifall ni behöver springa på toa, köpa mat eller dylikt) utan att hästen håller på att springa över henne i sin nervorisitet, kunna blåsa lite extra på ärevarvet efter en hopptävling, prova blåbärsdressyr eller dylikt om andan faller på (funkar ju inte om hästen måste ha martingal och pessoabett), rida med i klubbens hubertusjakt, åka på kurs och läger med ponnyn osv. Och en het häst är många gånger inte bättre lämpad som tävlingshäst för en nybörjare än en lugn och lite sävligare häst. Den hetsiga pigga hästen kanske tar sig snabbare runt banan, men blir kanske också lättare nervös pga sin känslighet och blir därmed mer svårstyrd och svårkontrollerad istället.

Sedan tycker jag också att du som mamma har förtroende för hästen, att din dotter inte ska behöva ha säkerhetsväst, martingal och balsnören i stigbyglarna utöver hjälmen för att du ska känna dig trygg när hon är ute och rider. Sedan tycker jag också det är jätteviktigt att hästen är lättlastad och snäll att leda och hantera, mestadelen av tiden vi umgås med hästen är ju faktist från marken. Gå fram och känn och klämm ordentligt på hästen när ni tittar, be att få sadla och träna själva för att se hur hästen reagerar. Hästen ska kunna hanteras lös i boxen, dvs borstas, lindas, sadlas m.m. tycker jag.

Sedan är det till styvende och sist du och din dotter som vet vad ni vill ha, och vad som är viktigt för henne och dig. Oftast kan man inte få allt, men det är viktigt att prioritera vad som är viktigast. Själv prioriterar jag bra psyke och säkerhet före fart och fläkt, men jag ser ju på mina ridkompisars hästval att alla inte tänker som jag *ler*.

Lycka till!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

*kl* Jag letar efter häst och jag vill verkligen inte ha en brun häst. Bruna hästar är tråkiga, färgmässigt, den enda gången ja kan tänka mig en brun häst är om den har höga strumpor och bläs/strimbläs etc. INGEN HELBRUN. Alla hästar i Sverige är ju bruna! Nej, jag vill ha en fux med mycket vitt eller en skimmel ("vanlig", grå eller röd) eller någon annan färg som är roligare, typ gulbrun/bork, isabell.

Varje gång jag kollar på hästar tar jag bort de helbruna...Lätt på annonsdirekt då man kan se bilderna innan man klickar in på annonsen.

Men så finns det andra sidor där hästen syns direkt (typ H*stnet). Och där stod drömhästen (fast jag har inte köpt han än). Vilka fantastiska ögon. Han var ganska ung, fullblod. Jag blev kär direkt. Efter en stund när jag suttit och bara tittat på hästen på bilden, vilken power, trevlig uppsyn.....och då kom det. Han var ju HELBRUN. :eek: Men HAN ska jag provrida :love: :love:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jo men samma hände mig.. jag avskyr fyxar med mycket vitt och älskar bruna, helst med svarta ben(tur att vi är olika!!! :) ). Och den hästen jag är mest intresserad av just nu är en fux med mycket vitt. Jag föll för hennes uppsyn, och hon såg faktiskt ut att vara en riktigt trevlig och charmig häst på trots av färgen.. Tänka sig. Så jag har lagt färg på hyllan, mindre intressant faktiskt..
Lycka till med provridningen, hoppas det känns rätt!
Ulrika
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 269
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
39
· Visningar
3 159
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp