Bukefalos 28 år!

Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Säljaren hade ju som jag sagt 2 hästar att sälja, en 8 åring och en 4 åring.

Har alltid haft en dröm om att ha en mörk häst, min ponny var brun, min stora häst var fux och min fölunge var oxå brun.

förstår egentligen inte varför man inte får bestämma sig för vilken färg hästen ska ha, den hästen man letar efter finns nånstans, det är bara det att det tar lite mer tid att hitta den.

Om du tycker bäst om röda bilar, åker du väl inte och kollar på en gul?


För det första kan man lacka om bilar...

Sen så tycker jag att färg är en lyx, visst kan du välja ponny efter färg, men då får du också vara beredd på att lägga ner tre gånger så mycket tid som du skulle behövt om du var öppen för vilken färg som helst.

Är det inte viktigare att hästen passar din dotter, än vilken färg den har?

Och 15 hästar är alldeles för lite att titta på, speciellt om du ska ha en viss färg på hästen.

Räkna med 30 hästar.

Förståss kan vi inte hindra dig att köpa en häst som är sprallig men...


En första ponny till en tjej som ridit i 2 år 1ggr/vecka/termin ska ha en häst som är över 9 år, som kan alla skolorna, som är lugn och trygg och stabil.
Inte en häst hon måste börja utbilda, som kan bli skvättig för vad som och som det finns risk att den blir värre med tiden då din dotter inte har nog stor vana för att utbilda en lite explosiv ponny.
Det är inte din dotters fel, det är den natuliga logiken, har man ridit i 2 år på ridskola, 1 ggr per vecka, så har man inte nog med kunskap.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Om du tycker bäst om röda bilar, åker du väl inte och kollar på en gul?

En röd volvo och en gul volvo av samma årsmodell där skiljer bara färgen. Då kan man välja en röd om man vill.

Det är lite annan skillnad på två hästar än färgen på utsidan.:smirk:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Nu får du väl ändå ge dig! Det var ponnyn du skulle titta på, inte inspektera om barnen är rena! :mad:

Visste att jag skulle få höra det om skitiga ungar, jag har inget emot skitiga ungar, har 4 st själv. Men när man kommer till ett stall och det springer omkring barn utan ytterkläder i kylan (skitiga) och bär omkring på små nyfödda hundvalpar och kattungar utan att föräldrarna bryr sig, då får man ett tattigt intryck. Boxarna i stallet var inte mockade på flera dagar, hästarnas hovar var väldigt lång och dessutom sneda. förstår inte vad ni blir upprörda över, alla dessa saker tillsammans gör att man tolkar dennna säljare som oseriös och "tattig"

Man får ju trots allt ett helhetsintryck av säljaren när man kommer dit och ser hur de sköter hästar och barn.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

En röd volvo och en gul volvo av samma årsmodell där skiljer bara färgen. Då kan man välja en röd om man vill.

Det är lite annan skillnad på två hästar än färgen på utsidan.:smirk:

Vill du ha tex en röd volvo med turbo, nöjer du dig inte med en gul bagge som är mycket mindre motor i. Tycker att man som köpare kan välja färg på hästen man ska köpa, det tar som sagt bara längre tid.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Och du fortsätter glatt att använda ordet tattig trots det Sammet förklarade för dig?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Visste att jag skulle få höra det om skitiga ungar, jag har inget emot skitiga ungar, har 4 st själv. Men när man kommer till ett stall och det springer omkring barn utan ytterkläder i kylan (skitiga) och bär omkring på små nyfödda hundvalpar och kattungar utan att föräldrarna bryr sig, då får man ett tattigt intryck. Boxarna i stallet var inte mockade på flera dagar, hästarnas hovar var väldigt lång och dessutom sneda. förstår inte vad ni blir upprörda över, alla dessa saker tillsammans gör att man tolkar dennna säljare som oseriös och "tattig"

Man får ju trots allt ett helhetsintryck av säljaren när man kommer dit och ser hur de sköter hästar och barn.

Allt detta är det ingen som har motsatt sig. Man vill ju köpa häst från seriösa och noggranna människor där hästen har haft det bra!!:) Men varför kalla det "tattigt"??:confused: Då kan du ju lika gärna skriva att det var några svartmuskiga turkar som hade stället och att det var därför det var så såligt skött...:crazy:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Och du fortsätter glatt att använda ordet tattig trots det Sammet förklarade för dig?


ja, det gör jag, för jag menar som sagt inget nedlåtande mot ett speciellt folkslag. däremot är jag nedlåtande mot sådana som inte sköter om sina barn och djur, därav tycker jag att de är just det "tattiga"
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Allt detta är det ingen som har motsatt sig. Man vill ju köpa häst från seriösa och noggranna människor där hästen har haft det bra!!:) Men varför kalla det "tattigt"??:confused: Då kan du ju lika gärna skriva att det var några svartmuskiga turkar som hade stället och att det var därför det var så såligt skött...:crazy:

nej, det har inget med hudfärg att göra.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Men förstår du inte? Ordet syftar på ett folkslag och när du använder det för att beskriva något som är skitigt, dåligt och som inte tar hand om sina djur så sätter du ju likhetstecken mellan dessa människor och skitigt och dåligt.
Du har som sagt fått detta påpekat för dig flera gånger nu. Sluta.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Men förstår du inte? Ordet syftar på ett folkslag och när du använder det för att beskriva något som är skitigt, dåligt och som inte tar hand om sina djur så sätter du ju likhetstecken mellan dessta människor och skitigt och dåligt. Du har som sagt fått detta påpekat för dig flera gånger nu. Sluta.

menar du att tattare är ett speciellt folkslag, precis som zigenare, turkar, albaner, osv?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

nej, det har inget med hudfärg att göra.

Jo, det har det. Ordet tattare är ett nedsättande ord för resande folk/romer. Punkt slut.

Eller menade du att vanliga svenska människor med kan vara slarviga och inte ta hand om djur och barn? För så är det ju. Och då blir det ännu mer fel att använda uttryck som "tattig".:smirk:
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Ordet tattigt kommer från tattare och är, om du inte var medveten om det, precis som sv*rtskalle och övriga rasistiska ord ett skällsord för en minioritet i sverige, romerna.

Förklarade Sammet tidigare i tråden. Romer är ett folkslag.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jo, det har det. Ordet tattare är ett nedsättande ord för resande folk/romer. Punkt slut.

Eller menade du att vanliga svenska människor med kan vara slarviga och inte ta hand om djur och barn? För så är det ju. Och då blir det ännu mer fel att använda uttryck som "tattig".:smirk:

För mig är det ett nedlåtande ord för människor, vilken hudfärg de än må ha som har det skitigt och snuskigt och inte kan ta hand om sina barn och djur som jag redan sagt, det är tattigt för mig.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag skulle ALDRIG köpa en häst som måste ridas på skarpt bett och martingal. Att skylla på att alla andra rider på det är ju märkligt.

Antingen så köper man en ponny som barnet klarar av och är tillräckligt duktig för att rida eller så låter man bli. Det finns massor av ponnyer till salu och det är inte snällt varesig mot barn eller ponny att köpa en som egentligen är lite för tuff även om ungen inte är rädd ännu.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag skulle ALDRIG köpa en häst som måste ridas på skarpt bett och martingal. Att skylla på att alla andra rider på det är ju märkligt.

Antingen så köper man en ponny som barnet klarar av och är tillräckligt duktig för att rida eller så låter man bli. Det finns massor av ponnyer till salu och det är inte snällt varesig mot barn eller ponny att köpa en som egentligen är lite för tuff även om ungen inte är rädd ännu.

Jag skyller inte på att alla andra använder det, men saken är den att de flesta ponnysar idag som hoppar lite grand har martingal.

Får jag bara fråga hur det kommer sig att ridskolor använder både martingal och pessoabett på sina hästar? Där är det ju ofta det rider barn som knappt suttit på en häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

De ridskolor min dotter ridit på har då varken haft pessoabett eller martingaler på lektionsponnysarna.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

De ridskolor min dotter ridit på har då varken haft pessoabett eller martingaler på lektionsponnysarna.

På min dotters ridskola används det, samt att jag vet om en ridskola till.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Får man fråga vad du är villig att betala för en ponny? Det spelar ju en viss roll i sammanhanget...
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

ja, det är ju tråkigt att du har den erfarenheten av ridskolor. Men det behöver ju vara så att de gör rätt !? Jag tror att man använder sånt i brist på kunskap och i brist på "rätt" hästmaterial i förhållande till elevernas kunskap.

Om din dotter dessutom bara har ridit i två år så är det ännu viktigare att ni köper en ponny som hon klarar av utan hjälpmedel. En som har ridit så kort tid kan i regel INTE hantera pessoabett utan att det blir till det sämre för hästen. Dessutom så brukar barnen tröttna på ponnyn om den är för svårriden. De kan tycka att det är coolt med fart och fläkt, men en 11-åring utan nån större ridvana kommer ganska snart ner på jorden (både bildligt och bokstavligt) om man köper en för tuff ponny.

Köp en äldre ponny som är SNÄLL och som hon kan ha trevligt med i vardagen. Som hon kanske kan rida de lättaste klasserna med. Köp inte en tävlingsponny (nu tänker jag på psyket på ponnyn i första hand) men det är klart, budgeten <15000 får man inte så mycket tävlingsponny för heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 522
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 746
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 821
Senast: Valle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 375
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp