Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Gry

Trådstartare
Hej!

Min väninna köpte en islandshäst ca 20 mil ifrån där vi bor, en unghäst. Jag vet inte hur men av någon anledning missade hon att unghästen är bockbent på båda benen fram, mer på den ena och mindre på den andra. Hästen vetrinärbesiktigades (väninnan var inte med) av en distriktsvetrinär som enligt uppgift ska vara mkt duktig. Han gick igenom u.a. Köpet gick igenom och hon hämtade hästen.

Väl hemma uppmärksammades bockbentheten. Vetrinären visade sig bo nästgårds med säljaren (vilket kan indikera jäv). Säljarna säger sig inte känna till att hästen är bockbent, trots att de anlitat hovslagare i fyra år.

På vetrinärbesiktningsprotokollet finns en rad att fylla i när "Hästen visar en avvikande exteriör som eventuellt kan påverka hästen" men den är ej ifylld. Vetrinären kontaktades och sade endast "Jag kollade väl inte så noga, miss av mig" och sedan benhårt "kontakta min chef". Chefen kontaktades men svarade inte, ringde inte upp och gick sedan på semester.

Frågan är vad man gör nu? Går det ens att göra något? Går det att gå vidare med det här?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Men tittade inte köparen på hästen? Det lär väl vara svårt att missa bockbentheten?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jo, köparen tittade på hästen. Missade att hästen var bockbent. "Såg" inte det, helt enkelt.

Och det är väl inte så mkt att säga om det; det är naturligtvis inte så bra att missa det. Och köpt är köpt.

Men frågan är om det skulle ha stått i vetrinärbesiktningsprotokollet? Och i såfall; vad händer om det borde ha stått?

Han darrar till i ena frambenet med jämna mellanrum och sträcker aldrig ut det ordentligt. Han är bockbent, helt enket. I min värld innebär det ett "exteriört fel som kan påverka", frågan är väl vad hur man ser på det rent juridiskt?

Juridiskt sett har ju naturligtvis köparen ett ansvar att kolla sånt här själv, men samtidigt gjordes en vetrinärbesiktning där sånt här skulle kollas.

Hmmm...
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Om hästen inte har problem av tror jag inte det är vits att dra i det. Som säljare hade jag förutsatt att köparen sett detta och godkände förutsättningen eftersom köparen gick vidare med köpet.

Är det köparen som betalt och beställt besiktningen och alltså uppdragit åt veterinären att göra besiktningen?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Så länge han inte har problem (blir halt av det) så tror jag inte ni kan göra så mycket. Det är ju väldigt vanligt att hästar har exteriöra avvikelser mer eller mindre, inte många som är perfekta. Ändå fungerar de till det som är tänkt för det mesta.

Om det skulle bli problem så tror jag det är en fördel att ni ringt veterinären och talat om det så fort ni såg det.

Du skriver unghäst, hur ung? är den riden?

Självklart blir jag ju nyfiken på bild på benen, men det är ju inte din häst så isåfall måste du först fråga ägaren :)
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

På vetrinärbesiktningsprotokollet finns en rad att fylla i när "Hästen visar en avvikande exteriör som eventuellt kan påverka hästen" men den är ej ifylld. Vetrinären kontaktades och sade endast "Jag kollade väl inte så noga, miss av mig" och sedan benhårt "kontakta min chef". Chefen kontaktades men svarade inte, ringde inte upp och gick sedan på semester.

(Min fetmarkering)

:eek: Vad är det för någon veterinär egentligen? Hur kan man säga så? "Jag kollade väl inte så noga"?! Men en veterinärbesiktning är väl till för att få ett noggrant expertutlåtande på att hästen är frisk och för att dokumentera eventuella avvikelser och annat? Självklart ska veterinären göra en noggrann bedömning - det är väl hela grejen?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Om det inte är mer än att köparen kan missa det, så varför skulle inte en veterinär kunna missa det. En veterinär som dessutom vet att köparen redan har sett hästen?

Det behöver ju inte påverka hästen heller om det nu inte är så mycket.

I det här fallet är det nog bäst för köparen att ta ut en ny veterinär alt ta hästen till klinik och en andra bedömning av den. Kan ju vara så att den inte är bockbent utan kanske hänger lite i knäna. Hur det sedan påverkar hästen beror ju också på vad den ska användas till.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Fast den punkten, avvikande exteriör, används nästan bara när det är lite mer extremt.
Lite normalt utåttåad, franskysk eller rak i korset noteras inte.
Och jag kan inte anse att en häst som är lite bockbent per automatik är benägen att få problem.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Inte ens om hästen inte kan räta ut frambenen och skakar i knäna?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Finns ju många galoppörer som är bockbenta, och ändå går löp för fullt. Jag tror inte islandshästen kommer i närheten av den påfrestningen.

Men jag tycker det är helt otroligt att en köpare missar en sån sak. Tittar man bara på huvudet och säger "å vad söt, den tar jag"?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Det svår är att ju mer problem hästen uppvisar och det i s f skulle innebära, desto underligare blir det att köparen inte upptäckte det själv (undersökningsplikten). Det blir lite "bita sig själv i baken".

Vem har uppdragit veterinärbesiktningen? Vad har säljaren för status? (näringsidkare?)
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

(Min fetmarkering)

:eek: Vad är det för någon veterinär egentligen? Hur kan man säga så? "Jag kollade väl inte så noga"?! Men en veterinärbesiktning är väl till för att få ett noggrant expertutlåtande på att hästen är frisk och för att dokumentera eventuella avvikelser och annat? Självklart ska veterinären göra en noggrann bedömning - det är väl hela grejen?

Ja... jag tänker likadant som du. Det är ju bland annat därför man har en vetrinärbesiktning.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Men veterinärens jobb är ju att göra en hälsobedömning, inte en exteriörbeskrivning.
Går jag till läkare vill jag veta om jag är sjuk, inte höra att jag är ful.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag är inte hundra men jag är nästan säker på att det är köparen, min väninna, som betalade och bad om att hästen skulle vetrinärbesiktas iom köp.

Hon köpte den av en privatperson.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Inte ens om hästen inte kan räta ut frambenen och skakar i knäna?

Jag ifrågasätter nog inte bara veterinärens kontroll, utan köparens egen kontroll av hästen. Kände och tittade inte denne på hästens ben, vid provridningen/när denne var och tittade på hästen? Är det inte ett fel som ger/lär ge hästen problem i dess användningsområde (ridning, i detta fall), ser jag ingen praktisk orsak till att det måste stå med i bes.protokollet (liksom man inte skriver in "dålig överlinje" eller "mycket hög manke").
Naturligtvis borde veterinären ha sett det, men det är (i mina ögon) köparens plikt att notera sådant som enkelt borde synas med blotta ögat. I detta fall, att hästen är bockbent, men det hade ju lika gärna kunnat röra sig om att hästen var "konstigt byggd" t.ex. i korset/ryggen eller var som helst.

Jag har ingen erfarenhet av "fenomenet", så det kan jag inte uttala mig om. Observera att ovan är min personliga reflektion :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Kollade in länken, ja, det är väl lite så hästen ser ut.

Jag tror säkert att det finns individer som klarar sig suveränt med bockben och det finns individer som inte gör det.

Jag vet bara att min väninna aldrig hade köpt en fyraåring till det priset och chansat. Hon hade avstått.

Men visst, självklart borde hon ha sett det. Det finns inga ursäkter. Inga.

Jag tänker bara att även om min väninna missade det borde väl inte en vetrinär göra det? Det är väl därför, bland annat, man besiktar? För att en expert ska kunna uttala sig om hästen?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Fast nu tror jag att drygar dig lite väl mkt.

I vetrinärbesiktningsprotokollet finns en rad där vetrinären kan fylla i om hästen har ett exteriört fel som kan påverka hälsan, el liknande. Mig veterligen kan bockbenthet påverka hälsan. Mycket. Eller inget. Men det finns hästar som påverkas av sin bockbenthet.

Antingen har man en chans att komma tillrätta och "få rätt" mot en veterinär som tom enligt egen utsaga sade sig "inte tittat så noga" och "missat" eller så är det helt kört.

En ny vetrinär kommer i början av juli och ska kolla och göra en second opinion.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Hästen var oinriden vid tillfället.

Frågan gäller om hur juridiken ser på om vetrinären fyllt i papperet rätt eller inte.

Köparen/väninnan är fullt medveten om sin tabbe.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Finns ju många galoppörer som är bockbenta, och ändå går löp för fullt.

Hur lång livslängd har en galoppör som går fullt ut?

Hur länge är den ridbar?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 414
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 123
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 546
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp