Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Dessutom utgick hon ifrån att man kan lita på vetrinärer och att en distriktsvetrinär, som anlitas som vetrinär vid tävlingar bland annat, går att lita på. Hon har inte varit i hästsvängen i åratal, även om hon haft häst ett par år, nu det senaste.

Det är indikerar att köparen alltså anser att veteriären är OPÅLITLIG?! Om så är bör ju veterinären absolut anmälas.

Men utifrån vad som har berättats här ser jag ingenstans att det finns någon substans i ett sådant uttalande, och det är nog något man ska vara MYCKET försiktig med.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Tänker samma sak som du. Om min veterinär hade sagt så så hade jag blivit rasande. Plötsligt har vi ju alltså en häst som är besiktigad ua. och om hästen visar sig ha en allvarligare defekt senare så lär ju försäkringsbolaget (och säljaren) också jubla - Gött, hästen gick ju igenom ua. och alltså är det den nya ägarens fel att hästen är dålig. Det spelar ingen roll om defekten hade funnits där länge om veterinären "inte tittade så noga" för köparen/nya ägaren står ju ändå där med en häst som är sjuk och försäkringsbolaget sitter med en besiktning som säger att sjukdomen/skadan är alldeles ny.

Och det här med köparens plikt att själv se att hästen är fräsch... det är ju just därför man låter en veterinär kolla på hästen. Jag som hobbyryttare med bara 12 års hästerfarenhet (ridlekis räknas ju knappast i sammanhanget) kan inte lova att jag ser att vinklarna i hästens ben är dåliga eller att hästen är exteriört dålig. Visst kan jag ta ett steg tillbaka, titta på hästen i sin helhet och bedöma den så gott jag kan, och visst tittade jag på min nuvarande häst när jag provred: Kände på benen, gick igenom hästen och kollade efter defekter på amatörvis och såg hästen i rörelse både med och utan ryttare. Jag hade kunnat avgöra om hästen var mycket bockbent, kobent, hade väldigt platt kors eller hög manke eller vad som helst. Men eftersom jag, liksom TS kompis, är väldigt medveten om att jag inte kan avgöra om en häst är felfri och ffa hållbar så anlitade jag givetvis ett proffs för att göra det åt mig, dvs. jag klinikbesiktigade veterinären. Alltså uppfyllde jag min plikt. Det anser jag att TS kompis också har gjort, hon kan inte beskyllas för att vara slarvig. Hon visste själv att hon inte kunde avgöra om hästen var okej, och anlitade någon som hon trodde skulle göra det åt henne. Sedan visar det sig att detta proffs, som alltså har mottagit hennes betalning och skrivit på papper att hen inte har några anmärkningar på någonting, "inte har tittat så noga". Och ni anser att detta är TS kompis fel?

Hade jag varit väninnan och varit med på besiktningen så hade jag därför räknat med att veterinären kommenterade exteriöra fel även om de var små. Nu kommenterade veterinären uppenbarligen inte detta eftersom hen inte ens kollade på benens vinklar, och där gjorde ju köparen en klar miss genom att inte vara där för att fråga (jag frågade veterinären vid besiktningen av min häst hur hon tyckte att han såg ut överlag, om han hade en för framtiden hållbar exteriör och om benen såg okej ut) men vad hade hänt om köparen hade varit med men inte varit kunnig nog att veta att exteriören kan påverka hästens hållbarhet? Har man bara ridit på ridskola och kanske varit medryttare så är det inte alls självklart att man vet att det finns sådana samband, man kan vara duktig både på att rida och på att sköta en häst utan att veta ett dyft om hästars exteriör. Hade det då varit köparens fel om denne inte sett till att veterinären, som köparen betalade för att besiktiga hästen, kollade exteriören? Det tycker inte jag. Jag tycker att det ska vara standard en veterinär ska vara så grundlig att den anmärker sådana defekter vid en köpebesiktning. Inte alls nödvändigtvis på papper, men så att köparen får informationen. Är köparen inte med på besiktningen så bör säljaren få informationen så att denne kan förmedla det vidare till köparen.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Hahaha, jamen självklart låter man väl veterinären veterinärbesiktigas innan hästen hästbesiktigas, eller? :D
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag är mest fundersam till att ta ut en distriktare. De är ju inte nödvändigtvis specialicerade på häst. Min personliga statistik ligger på 67% feldiagnoser. :grin:
Jag besiktar mina på klinik om jag ska köpa. Distrikatare tar jag inte ut annat i nödfall. :cool:
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Det är nog olika beroende på var man bor. Här har distriktarna en hästklinik med röntgen mm så det känns helt ok att använda dem till en besiktning. Men skulle hellre åka till en annan större hästklinik vid hältutredning osv.

Men 67% feldiagnoser låter inge vidare...
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Min ena häst är inåttåad . JAG såg inte det men vetten gjorde det och skrev det i Besiktningen . I detta fallet skulle vetten självfallet ha skrivit ner det .

Men om vare sig vetten eller köparen har noterat detta fel, är ni säkra på att det är rätt häst hon fått hem ??

Skummisar finns det överallt:cool:

Hej från Hambo
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag tror du förstår mkt väl vad jag menar...

Har man inte varit med i svängen så länge utgår man nog från att veterinärer kan sin sak, särskilt om de heter "distriktsveterinär" (som indikerar att de har högre ansvar och kunskap) och om de anlitas på tävlingar.

Sedan, när man varit med ett tag, kanske man lär sig vilka man ska undvika och vilka man ska anlita. Men man kan inte bara vakna upp en dag och kunna namna ett gäng experter.

Och visst, man kan hårdra det, hon kunde ju ha tagit reda på ett gäng hästägare och gjort en rejäl koll på vilken vetrinär som ska anlitas 20 mil bort... Eller tagit med hästen till en klinik...
 
Senast ändrad:
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Men om vare sig vetten eller köparen har noterat detta fel, är ni säkra på att det är rätt häst hon fått hem ??

Skummisar finns det överallt:cool:

Hej från Hambo

Jo, det är rätt häst som är med hem! :D

Det är inte alltid lätt att tänka på allt! Och det är svårt med exteriör ibland när man inte är jättevan. Här var det väldigt fokus på rätt psyke. Men tabbe är ju tabbe. Det är ju som det är, nu.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Detta är helt sant, det är ju dock ord som sas i telefonen från en part till en annan, en besviken köpare kanske helt enkelt missuppfattat den situation som veterinären sa detta i, det är ju tyvärr så att vi bara hört tredje person här och det hade ju inte varit första gången som det som tredje person kommer med skulle vara en missuppfattning, jag har personligen svårt att tro att en veterinär häver ur sig en sådan sak bara helt appropå.

Nej, det är inte lätt att veta på ett internetforum. Allt kan ju i princip vara helt påhittat. Men jag kan ialf säga att jag har återgivit svaret helt korrekt utifrån min väninna, som jag har väldigt svårt att tänka mig att hon skulle förvränga eller liknande. Men visst, jag var inte heller där och hörde samtalet.

MEN jag säger absolut inte att ts ljuger, veterinären kan fortfarande ha sagt så, men jag vill personligen höra hela samtalet parterna emellan innan jag kommenterar just den kommentaren, som givetvis är superdåligt om veterinären sagt det på det sättet. Det är ju dock fortfarande bara ord mellan henne och ts kompis, svårt att bevisa med andra ord (och var någonstans ska de bråka om det?).

Vi får väl se vad vetrinärens chef säger när denne kommer tillbaka från semestern. Det är väl kanske inte så mkt att säga om det, gjort är ju gjort, men samtidigt blev det som det blev också.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Tack för ett långt och resonerande inlägg!

Det är svårt det här med häst, man måste kunna så otroligt mycket och det är alltid hästen som blir lidande av ens okunskap! Och den egna plånboken också, tack så mkt. Puh!

Ohc när man känner sig villrådig och okunnig betalar man experter för att få hjälp och råd och inte ens då kan man vara säker, helst måste man kunna nästan lika mkt så man är helt säker på att rådet är bra... eller nått. Äsch, det där är väl eg inte sant alla ggr, men ibland känns det så.

Det är så dråpligt alltihopa. Min väninna har lagt ner sin själ i att försöka hitta en genomsnäll, go häst, trygg och fin, med hyfsade föräldrar, så familjen kan ha en häst till. Visst tittade hon på honom vid inköp, fattas bara annat, men vinklingarna i benen missade hon. Det är ju verkligen inte svårt att se att han är bockbent när man vet det. Supertabben Allan.

Personligen tycker jag att det är rätt illa av vetrinären att missa bockbentheten. Tycker det är illa att han inte bemödade sig att titta ordentligt. Det var ju inte bara att han inte skrev ner det, han såg det inte ens.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Nä, jag påstår inte att din kompis har förvrängt det, däremot kanske hon satt in det i ett annat sammanhang än vad det är sagt. Är man upprörd är sådant lätt att göra. Ingen annan har ju hört vilket sammanhang det är sagt i.

Det är visserligen oväsentligt nu. Vill hon låta köpet gå tillbaka eller vill hon bara att det ska antecknas? För då skulle nog jag åka till en klinik och besikta om hästen snabbt nog, det kanske skulle duga om hästen far illa av det i framtiden, bockbenthet är ju liksom inget som kommer upp över en natt. Jag skulle själv välja bort benställningen, trots att jag aldrig sett en häst som tagits av banan för det felet, men det beror kanske på vad hon hade tänkt göra med hästen, är ju en sak att rida skogsturer menar jag och en sak att tävla i flygande pass på sm-nivå.... Samtidigt, om hon missade det, och veterinären missade, är det så väldigt grovt då? Eller hänger den bara lite lite? För en benställning som är så illa som ex Homosassa eller där ena benet står åt andra hållet tycker jag det skulle vara svårt att missa i övrigt, även för någon som inte är super van på det där med att köpa häst...

Sedan är det ju som ck säger, vill hon verkligen ha det nedskrivet? Varenda hälta kan ju säkert hänvisas från det felet av försäkringsbolaget trots att det inte i själva verket kommer därifrån, rida rätt, ha anpassad utrustning och så vidare är ju fortfarande det som är viktigast för en hållbar häst.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

:eek::eek::eek:

Mycket gott kan man säga om Homosassa, men att han skulle ha en GOD TYP är väl att ta i, eller :crazy::confused:
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag kan nog förstå din vän. Hon är glad i hågen över att köpa en häst. Jag kan anta att hon föll pladask för hästen och som man säger, kärleken är blind. Tycker man om en häst och ska köpa den så är det inte lätt att titta kritiskt på hästen...det är väl det man har besiktning till?
Dessutom har hon inte varit med i hästvärlden på ett tag, vilket gör det ännu svårare att titta kritiskt på sin blivande älskling.

Hur kul är det att få hem en häst som gått igenom besiktningen UA osså är den bockbent vid närmare granskning. Jag kan förstå hennes besvikelse över att det roliga i hästägandet börjar med oro över hästens hållbarhet.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag anser nog att man har ett ansvar som köpare ändå, ska man köpa häst ska man väl i alla fall vara tillräckligt kunnig att man kan se om en häst står rakt på benen eller inte kan nog jag tycka.

(det ska dock givetvis en veterinär se också)
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

:eek::eek::eek:

Mycket gott kan man säga om Homosassa, men att han skulle ha en GOD TYP är väl att ta i, eller :crazy::confused:

Jag är inte riktigt med, menar du att jag påstår att Homosassa har en GOD TYP?

Det har jag inte påstått... jag förstår inte?

Eller reagerar du på vad som står i texten på den där hemsidan? Den är nog ganska subjektivt skriven. Jag skulle heller inte vilja kalla benställningen "GOD".
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Det står god typ på hingst bedömningen, det var nog det hon menade. Och nej, hans benställning lämnar en del att önska, dock tror jag inte han nedärvde det?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Hur kul är det att få hem en häst som gått igenom besiktningen UA osså är den bockbent vid närmare granskning. Jag kan förstå hennes besvikelse över att det roliga i hästägandet börjar med oro över hästens hållbarhet.

Tack för dina tankar! Stämmer väldigt väl med hur hon känner sig och hur det gått till.

Det är ju hållbarhetsfrågan man undrar mest över. Och andrahandsvärdet. Det är inget snack om att hästen verkar underbar i psyket. Helt outstanding på coolhet. :love: Och även om hästen köptes för familjelull i skogen och på banan vill man ju kunna tävla lite lättklasser och gå på kurser på sikt. SM- nivå har de aldrig trott att det är på hästen.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Okej! Då är jag med! Tack för hjälpen!
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Det är visserligen oväsentligt nu. Vill hon låta köpet gå tillbaka eller vill hon bara att det ska antecknas?

Ja, det är ju nästa fråga. Inte helt lätt. Svårt kanske att låta köpet gå tillbaka eftersom det var köparen som gjorde fel, m hj a veterinären. Veterinären kan ju knappast ta tillbaka hästen... :D Säljaren har ju inte gjort ngt fel heller, det är ju rätt uppenbart att hästen är bockbent eller "hänger i knäna".

Den springande punkten är väl att hon aldrig hade köpt hästen om hon hade vetat om det. Nu fick hon inte reda på det i tid, dels pga okunskap, dels för att veterinären inte tittade ordentligt.

Kunde hon låta köpet gå tillbaka hade hon nog gärna gjort det. Men det går ju inte.

Antecknas? Ja, frågan är väl om man tjänar på det?

Det kanske bara är att bita sig själv i arslet, som ngn skrev?


För då skulle nog jag åka till en klinik och besikta om hästen snabbt nog, det kanske skulle duga om hästen far illa av det i framtiden, bockbenthet är ju liksom inget som kommer upp över en natt.

Det finns en väldigt duktig veterinär nästgårds som eg. arbetar vid en jättekänd klinik och som är superduktig. Denne vette ska komma i början av juli för en second opinion och lite råd. Och för att skriva ngt om att hästen är bockbent så ingen kan komma att påstå att det uppstod efter veterinärbesiktningen. Men som sagt, det KAN ju vara bättre att låta bli?

Jag skulle själv välja bort benställningen, trots att jag aldrig sett en häst som tagits av banan för det felet, men det beror kanske på vad hon hade tänkt göra med hästen, är ju en sak att rida skogsturer menar jag och en sak att tävla i flygande pass på sm-nivå.... Samtidigt, om hon missade det, och veterinären missade, är det så väldigt grovt då? Eller hänger den bara lite lite? För en benställning som är så illa som ex Homosassa eller där ena benet står åt andra hållet tycker jag det skulle vara svårt att missa i övrigt, även för någon som inte är super van på det där med att köpa häst...

Ja, båda benen är inte lika illa. Det ena är nästan rakt, men inte riktigt. Det andra är mer böjt. Liknande Homosassan, men kanske inte riktigt fullt så illa.

Sedan är det ju som ck säger, vill hon verkligen ha det nedskrivet? Varenda hälta kan ju säkert hänvisas från det felet av försäkringsbolaget trots att det inte i själva verket kommer därifrån, rida rätt, ha anpassad utrustning och så vidare är ju fortfarande det som är viktigast för en hållbar häst.

Ja, kan man vara någorlunda säker på att hästen är hållbar för skogslull, normalt markarbete, ett par lättklasser för kuls skull och ngn träning för islandshästtränare då och då, finns där kanske inga skäl att få ner det på papper om det ändå bara stjälper för henne.

Men om den inte håller... kan det ha betydelse då?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 414
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 123
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 546
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp