Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag kan inte påminna mig att jag nånsin hört om nån häst som fått problem av att den är bockbent. Hur länge en galoppör tävlar? Olika, en del i 10 år, andra kortare. Men att de slutar pga att de är bockbenta är inte riktigt, om det är det du ska ha fram?

Mycket möjligt att ni kan få veterinären att erkänna, vilket ni väl redan fått?
Men vill hon nu inte ha hästen pga bockbentheten, så tycker jag synd om säljaren.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Står det uttryckligen i protokollet att det ska gälla exetriöra fel som kan orsaka problem, eller står det bara exetriöra avvikelser, t.ex.?
Framgår det inte till 100%, skulle det nog kunna ses som en tolkningsfråga. Och tolkningsfrågor tenderar väl att bli knepiga att lösa rent juridiskt..(?)
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Bara för att man är veterinär, betyder det inte att de är kunniga i alla små avvikelser (som alla hästar har).
Jag har alltid tolkat den punkten som att det handlar om grava fel, som det är stor risk för problem med. Tex sabelbent.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag kan inte påminna mig att jag nånsin hört om nån häst som fått problem av att den är bockbent.

Fast det gör jag. Och en enkel sökning här på buke visar att det är fler som har den erfarenheten.

Hur länge en galoppör tävlar? Olika, en del i 10 år, andra kortare. Men att de slutar pga att de är bockbenta är inte riktigt, om det är det du ska ha fram?

Nej, jag vill inte ha fram någonting. Jag tror, utan att veta, att många galoppörer inte är i bruk i så många år.

Mycket möjligt att ni kan få veterinären att erkänna, vilket ni väl redan fått?
Men vill hon nu inte ha hästen pga bockbentheten, så tycker jag synd om säljaren.

Vad tråkigt att du tycker synd om säljaren, det var inte min avsikt.

Själv tycker jag inte speciellt synd om säljaren.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Så länge inte hästen får problem av förutsättningen tror jag det blir mycket svårt att reklamera den. Köparen har ju själv tittat på hästen och godkänt förutsättningarna.

Vill köparen gå på veterinären för att prova om det går att få ersättning för någon form av bristande veterinärbesiktning (så länge inte missen verkligen är ett problem, d v s hästen går inte att använda till avsett ändamål) tror jag det blir ännu svårare (och därmed dyrare).

Är det en dyr häst så det är lönt att lägga pengar på en process?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Vad tråkigt att du tycker synd om säljaren, det var inte min avsikt.

Själv tycker jag inte speciellt synd om säljaren.


Det är detta jag vill påskina.

Menar du att din vännina är lurad?
Och att säljaren ska tala om hur hästen ser ut, till en människa som själv tittar på hästen?

Visst kan hästen få problem, men då kanske i motsatt riktning, den BLIR bockbent av att ha problem.
I det här fallet är det väl tvärt om, en fullt frisk häst som råkat födas bockbent?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag håller med; lurad kan man ju inte påstå att köparen blivit. Köparen har slarvat, och visst är det surt. Men knappast något att lasta säljaren för.

Blir också lite ledsen av det här letandet efter syndabockar. Antingen ska säljaren eller veterinären hängas för att köparen inte undersökt de förutsättningar som uppenbart varit av intresse för köparen vad avser köpet.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Ja, och vem säger att säljaren ens tänkt på att hästen ser annorlunda ut?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Inte sällan vid missnöje som detta o liknande så är det köparen som i grunden är missnöjd med något annat eller kanske tom inte klarar av hästen som tänkt.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Det är detta jag vill påskina.

Menar du att din vännina är lurad?

Nej, varför skulle jag mena det? Varför skulle du vilja påskina det?

Och att säljaren ska tala om hur hästen ser ut, till en människa som själv tittar på hästen?

Visst kan hästen få problem, men då kanske i motsatt riktning, den BLIR bockbent av att ha problem.
I det här fallet är det väl tvärt om, en fullt frisk häst som råkat födas bockbent?

Bockbenthet korrigeras om det är medfött. Går det inte att korrigeras är det en annan sak
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Måste nog gå emot folk som försöker försvara veterinären här. Min häst är uttåad. Inte extremt mycket, men man ser det, och det noterades i vet besiktningen när jag köpte honom, även om det inte påverkar hans användbarhet.

Bockbenthet är en exteriör defekt, oavsett om man vill det eller inte. Hästens knän ser inte ut som de ska göra och således är det en defekt som vilken veterinär som helst med lite omtanke skulle notera vid en besiktning. Dock inte sagt att hästen kommer lida av det, men lika väl, det är inte normalt.

Men veterinärens jobb är ju att göra en hälsobedömning, inte en exteriörbeskrivning.
Går jag till läkare vill jag veta om jag är sjuk, inte höra att jag är ful.

Om du inte kan räta ut dina ben utan går och hänger i knäna hela tiden tror jag alla seriösa läkare hade undrat över det, oavsett om du lider av det eller inte, om du kommer in och vill göra en övergripande hälsokontroll där läkaren tittar både på din rörelseaparat och din övriga hälsa sas.. Vet's jobb vid en besiktning är att leta efter fel på hästen och notera defekter denne hittar på hästen, oavsett om det handlar om sjukdomar och skador eller om hästen har bockben.

Som någon annan skrev är det ju dock också köparens egna "besiktning" som man blir lite undrande över. Hur missar man att hästen är bockbent? Och dessutom så gravt som du beskriver det, att hästen darrar i knäna?

Som seriös köpare gör man ju ofta en egen liten "besiktning" när man kollar på hästen, det gör iaf jag och skulle förvånas om det inte är någon mer. Där brukar man ju upptäcka det mesta om man är det minsta uppmärksam, t.ex. om hästen rör sig konsigt eller är inåttåad på bakbenen, eller är hastrång. Det krävs ofta ingen vet för att se sådana saker, så vida man inte kan något om hästar så klart.

Summan av kardemumman, ja, jag tycket vet har gjort fel som inte påpekade bockbentheten under besiktningen, tycker absolut det är en sak som bör nämnas. Men samtidigt är det fortfarande på köparens bord att vara uppmärksam och titta ordentligt. Bockbenthet, speciellt om det är gravt som i detta fallet, är svårt att missa. Man behöver inte ens titta nära, det räcker med att man ser den i hagen, eller att man kollar på en bild av den när den går och betar för att det ska synas, på vissa hästar ser man det tom framifrån.

Så jag tror nog inte att det är lönt att försöka häva köpet. Köparen har haft alla möjligheter i världen att se bockbentheten, men "missat" den iaf, vilket är synd.

Säljaren kan man ju tycka vad man vill om, men dennes ansvar i det hela är inte så himla stor. Bockbenthet är inte direkt något man kan dölja och inget som i mitt tycke behöver nämnas för köparen då denne har möjlighet att se det med egna ögon, och iom att denne inte sagt något om det har väl säljaren utgått ifrån att köparen sett det och accepterar det, inget konstigt med det.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag håller med; lurad kan man ju inte påstå att köparen blivit. Köparen har slarvat, och visst är det surt. Men knappast något att lasta säljaren för.

Vem har lastat säljaren? Jag förstår ingenting. Jag tycker inte synd om säljaren, jag antar att säljaren var medveten om exteriören.

Blir också lite ledsen av det här letandet efter syndabockar. Antingen ska säljaren eller veterinären hängas för att köparen inte undersökt de förutsättningar som uppenbart varit av intresse för köparen vad avser köpet.

Syndabockar? Jag ville veta om vetrinärer har en skyldighet att skriva i ett besiktningsprotokoll om en häst har ett avvikande exteriörfel som kan påverka hästen.

Uppenbarligen har inte vetrinärer skyldighet att skriva i sådant, inte heller kan de se exteriörfel som kan påverka hälsan. Det är lite synd tycker jag. Att de inte klarar av sådant som min väninna borde ha sett... eller nått... :crazy:
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag skulle vilja säga att det beror på veterinär. Jag besiktigar A L D R I G med någon annan veterinär än min egen. För jag vet vad jag får för mina besiktningspengar. Jag struntar hellre i besiktning än tar en veterinär jag inte vet något om - som i det här fallet; säljarens granne.

Visst kan man tycka att den ena bör vara lika duktig som den andre, men så är det ju inte i något fall i livet. En person är inte lika duktig och uppmärksam som en annan - även om de har samma yrke.

Känns det viktigt att lägga tid på så är det klart att köparen ska gå på veterinären, men jag tror ärligt talat inte det finns något att hämta där.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Hästen stod 20 mil bort och väninnan har inte hunnit få en "min veterinär" ännu. Dessutom utgick hon ifrån att man kan lita på vetrinärer och att en distriktsvetrinär, som anlitas som vetrinär vid tävlingar bland annat, går att lita på. Hon har inte varit i hästsvängen i åratal, även om hon haft häst ett par år, nu det senaste.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Tack för ett långt, tänkvärt och bra inlägg. :laugh:

Jag tror jag skriver under på det mesta du skriver. Det är förbenat tråkigt att det blev som det blev med köpet. Men nu är det som det är, bockbent eller ej. Vi får hålla tummarna för att hästen håller!
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Jag tvivlar på att det går att häva köpet om det är det hon vill på grund av detta, det stämmer kanske att det är en exteriör avvikelse men hon har ju som sagt sett hästen innan köp (personligen har jag väldigt svårt att förstå hur man kan missa att hästen är bockbent om den ser så illa ut som Homosassa), att veterinären missar det tycker jag också är konstigt, däremot tycker jag inte det är konstigt att h*n inte skrivit ner det, har aldrig sett den raden användas. Jag tror det är din vän här som inte kollat tillräckligt, häva tror jag inte går eftersom det är privatperson till privatperson, hästen inte har några problem med det och din kompis framförallt har sett hästen innan... Men, om det är en dyr häst så ska ni väl fortsätta ringa chefen, anmäla veterinären var man nu anmäler dessa och snabbt som tusan begära en ny besiktning, så kanske hon har på fötterna om hästen får problem senare.

Blir dock lite fundersam över ditt antagande att galoppörer inte är igång särskilt länge. Jag har jobbat med trav och galopp sedan jag var 15, och har träffat många hästar med bockbenthet eller som hänger i knäna som vi säger på det språket, vissa hingstar nedärver till och med den benställningen och jag har faktiskt aldrig träffat någon som haft problem med detta. De flesta galoppörer och många travare startar redan som tvååringar och startar på under flera år, även om de inte startar så många år är den träning de bedriver betydligt hårdare än en normal ridhäst, därefter blir också många av dessa ridhästar på samma nivå som många andra ridhästar, så ett normalt fullblod rids i otroligt många år de också. Än så länge har jag inte träffat på varken en galoppör eller en travare som tagits av banan på grund av bockbentheten. De två travare jag har haft som har varit som mest bockbenta har tvärtom sprungit in flera miljoner i tuffa gäng.

Kanske är det så enkelt att trav och galoppfolk är snabbare att behandla skador innan de riktigt kommit upp på grund av bockbentheten än vad ridfolk överlag är? Jag tror hur som helst att din kompis inte kan häva något köp, eftersom hon själv sett hästen (det hade ju inte varit så svårt att påtala detta för veterinären i så fall att hon ville att det skulle vara i skrivet, eller hur?).
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Vill man ens ha med en sån kommentar på ett veterinärintyg? Försäkringsbolaget lär jubla, då kan de skylla det mesta av eventuella hältor på att hästen är bockbent, och slippa betala ut pengar.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Nä, det är ju också att ta i beaktelse. Jag har som sagt aldrig sett raden användas, trots att mina travare som jag sålt som ridhästar haft brutna ledvinklar, "hängt i knäna" och sett ut lite hur som helst lite var som helst... Det har ju visserligen då handlat om betydligt billigare hästar än den som ts vän köp (troligen), men ändå.
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

kl

Det som stör mig är veterinärens kommentar att "jag tittade väl inte så noga". Är det acceptabelt att en hästveterinär (distriktare?) inte tittar ordentligt på hästen vid en besiktning? Hur ska denne kunna göra en bedömning huruvida hästen är frisk eller ej om h*n inte tittar noggrant? Köparen missade bockbenheten vilket är en stor miss - det håller jag med om. Men det känns ju inte så kul att ta ut en veterinär som ska besiktiga och så tittar denne inte ens ordentligt på hästen... Vad mer har h*n missat?
 
Sv: Vet. skrev inte allt i vet.bes. Kan man göra ngt? Hjälp!

Detta är helt sant, det är ju dock ord som sas i telefonen från en part till en annan, en besviken köpare kanske helt enkelt missuppfattat den situation som veterinären sa detta i, det är ju tyvärr så att vi bara hört tredje person här och det hade ju inte varit första gången som det som tredje person kommer med skulle vara en missuppfattning, jag har personligen svårt att tro att en veterinär häver ur sig en sådan sak bara helt appropå.

MEN jag säger absolut inte att ts ljuger, veterinären kan fortfarande ha sagt så, men jag vill personligen höra hela samtalet parterna emellan innan jag kommenterar just den kommentaren, som givetvis är superdåligt om veterinären sagt det på det sättet. Det är ju dock fortfarande bara ord mellan henne och ts kompis, svårt att bevisa med andra ord (och var någonstans ska de bråka om det?).
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 414
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 123
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 546
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp